Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Laptop opslag: welke combinatie? Ik kom er niet uit...

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-06 23:48
Mijn oude laptop is aan het overlijden, dus ik heb alvast een nieuwe gekocht. De oude laptop heeft één 500 GB SSD (een Corsair MX500 uit mijn hoofd), en dat beviel goed, al was hij al wel redelijk vol. Meer ruimte is wenselijk. Ik heb ook nog een NAS dus meer dan 1TB is echt niet nodig.

De nieuwe laptop was dus volledig te configureren, behalve de opslag! Het is een Lenovo Ideapad 5 met Ryzen 7 4700U en 16GB ram geworden en er zitten de volgende disks in:

ATA HDD: WDC WD10SPZX-08Z10 1TB 5400RPM (deze?)
NVMe: SKHynix_HFM256GDHTNI-87A0B 256GB (kan ik geen info over vinden!)

Ten opzichte van mijn oude laptop ga ik voor mijn gevoel achteruit qua technologie (mechanische disks in een laptop ;()

Ik gebruik de laptop voor dagelijkse browse/Youtube/office/download bezigheden, met soms wat foto- en/of video editing (kleine filmpjes maar, heb geen enorme scratch disk nodig. Ik game niet op de laptop, en hij draait op Linux (dus geen 20GB voor Windows nodig :))

Ik zit te twijfelen om
1: de huidige NVMe te vervangen voor een Kingston A2000 1TB NVMe en de mechanische disk er helemaal uit te gooien. (1TB totaal & snel)
2: de mechanische disk te vervangen voor de MX 500 (768 GB totaal, beide relatief snel en niet mechanisch)
3: niet zeuren en gewoon deze opstelling houden. (1,25 TB totaal)

Ik heb de laptop nog niet open geschroefd, en ik kan geen info vinden over deze NVMe disk, dus ik weet niet welk formaat de NVMe disk is, dat zal ik zeker moeten controleren.

Optie 1 is het duurst, maar ik zou de disk en SSD op V&A kunnen gooien... Optie 2 is gratis, maar wellicht sub-optimaal, net als optie 3. Budget is geen probleem, maar het moet wel zinnig zijn.

Ik blijf mijn kop er over breken, wat zouden jullie doen/aanraden?

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Beste antwoord (via EMP op 03-06-2020 20:32)

• ffha
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 04-06 00:12
Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan en de HDD verkopen (of als backup-schijf houden)
Root + home + whatever (proxies voor video editing?) op de NVME zetten en documenten, foto's en video's op de sata SSD.

Ik betwijfel of je überhaupt verschil zou merken tussen bovenstaande setup en alles op een 1TB NVME, dus effectief gaat optie 1 alleen over de circa 200GB die je erbij zou krijgen. Het is aan jou of je dat de meerprijs waard vind.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• ffha
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 04-06 00:12
Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan en de HDD verkopen (of als backup-schijf houden)
Root + home + whatever (proxies voor video editing?) op de NVME zetten en documenten, foto's en video's op de sata SSD.

Ik betwijfel of je überhaupt verschil zou merken tussen bovenstaande setup en alles op een 1TB NVME, dus effectief gaat optie 1 alleen over de circa 200GB die je erbij zou krijgen. Het is aan jou of je dat de meerprijs waard vind.

• EMP
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 11-06 23:48
Dank je voor het meedenken. Is wel een hele logische ja, plus ik kan de huidige setup gewoon even houden en alles installeren en wanneer ik de oude laptop echt niet meer nodig heb, dna zet ik de sata schijf over.

So RAMdisk is *NOT* an installation procedure?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True