Toon posts:

HTPC - low idle power, 4K - compatible componenten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• edzob
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-04 22:34
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vervanging van Mac mini late 2012.
Ik zoek een machine die ik zelf mag/kan open maken, onderdelen kan vevangen.
Ik zoek een machine die of klein/mooie is OF via een VEGA mount achterop de LG TV kan hangen.

HW: HTPC 24/7 aan dus gem. 23/24 idle (low idle power ~ 20 - 40 watt)
Use: VOD 4k@60Hz via HDMI op een LG TV.
Apps: Chrome, Firefox (Netflix, Disney+, Prime), VLC, Transmission, Steam (future), Wine (Starcraft 2).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Minder dan 800,- Concurrent is qua performance en power-consumption de NUC Hades Canyon (educated guess).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een "relatief sterke" iGPU of GPU.
Ik heb de neiging om soms met wine/starcraft 2 te spelen of een beetje op Steam rond te klikken.
Ik ben geen gamer en dus games van een paar jaar geleden vindt ik leuk en bijzonder genoeg (Settlers, Civ).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het wordt een HTPC SFF in de woonkamer, dus stil is belangrijk.
Als HTPC staat het 23/24 niks te doen dus idle power beetje laag is wel fijn.
Het liefste een kleine mooie kast of anders VEGA mount, minst ideaal is een kast op de grond.
Het is fijn om een grote HD (2TB en meer) erin te kunnen zetten voor de homedir (downloads, steam etc).

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
  1. Zijn de componenten compatbile?
  2. Vergeet ik iets?
Ik heb de neiging dingen over het hoofd te zien, en ik weet sommige dingen niet.
Zoals dat ergens stond dat met RAM je rekening moet houden met Dual-Channel (?),
en dat in deze kast waarschijnlijk geen gewone DDR4 past maar dat ik DDR4 SO-DIMM moet gebruiken.
Heel veel dank aan br00ky, rlkz, dcm360, -The_Mask-, mrmrmr, WEBGAMING voor het tacklen van mijn newbie vragen over CPU's en Mobo's voor deze build.

Feedback Request on this build :)

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3400G Boxed€ 145,-€ 145,-
1Interne harde schijvenToshiba MQ03ABB300, 3TB€ 79,50€ 79,50
1BarebonesASRock DeskMini A300€ 146,-€ 146,-
1Computer accessoiresAsus ASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 8,49€ 8,49
1Geheugen internCrucial CT2K16G4SFD832A€ 133,-€ 133,-
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 512GB€ 85,66€ 85,66
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,65

Beste antwoord (via edzob op 16-12-2020 11:44)

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-06 20:48
Waarschijnlijk wel krachtig genoeg om de meeste AV1 content in 4k 60fps te decoderen, kan een interessante optie zijn!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:01
Past die mountkit ook op de deskmini a300 - qua afmetingen zou het moeten gaan...

Voor rest heb je behoorlijke processor voor wat je nodig hebt .
En waar is die 32 GB ram geheugen voor nodig?
Dual channel gaat automatisch, als je hem in de goede slotjes steekt (en gezien je er maar 2 hebt ... :P )

ziet er goed uit :)

• Balance
Als je een systeem wilt hebben waar je weer 8 jaar mee kan doen, wil je eigenlijk wel hardware acceleratie hebben voor de AV1 codec. Deze wordt nu al rap door o.a. Google (met Youtube) en Netflix geadopteerd en zal alleen nog maar belangrijker worden.

Tiger Lake krijgt hoogstwaarschijnlijk de mogelijkheid om AV1 te decoderen en komt later dit jaar uit. De nieuwe generatie GPUs van Nvidia en AMD waarschijnlijk ook.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 13:27
@Balance Wat is het advies dan? Wachten op een Tiger Lake-U NUC (http://www.fanlesstech.co...usive-tiger-lake-nuc.html) waarvan het heel onzeker is wanneer die uitkomt? Alle roadmaps opgesteld voor maart 2020 zijn waardeloos, dus volgend jaar waarschijnlijk? Het is niet omdat TGL-U op een bepaald moment uit komt, dat de NUC die daarop gebaseerd wordt, er dan ook meteen zal zijn. Op desktop is het wachten op Rocket Lake, die zou ook AV1 moeten kunnen decoden. Je kunt in elk geval blijven wachten. Verwacht ook niet AMD dit jaar of begin volgend jaar een APU uit brengt met AV1 ondersteuning, zolang dat een Vega iGPU blijft.

De vraag om onderdelen te kunnen vervangen kan met een NUC ook nauwelijks ingelost worden, alleen het geheugen en een SSD. Dat is wel relatief natuurlijk, in een DeskMini A300 is het alleen de CPU die dan nog extra te vervangen is, maar er is na de Ryzen 5 3400G waarschijnlijk toch geen betere CPU voor die barebone. En als die barebone dan wel compatibel is met aankomende Ryzen 4000 APU's, dan is de iGPU ook niet veel sneller, je zou van Vega 11 naar Vega 8 gaan maar met hogere kloksnelheden, en de CPU zou wel significant sneller zijn, maar is voor het gewenste gebruik niet echt nodig.

Het is ook maar de vraag of het de bedoeling is te streamen in 4K, de codec is één ding maar de DRM is nog een veel grotere nachtmerrie. Netflix streamt alleen UHD op Windows 10 met de eigen app of Edge, Disney+ streamt gewoon geen UHD op pc's, Prime Video doet maximaal HD op Windows en standard definition op Linux. De TS heeft de intentie om te streamen met Firefox op Ubuntu, ik zie dat echt nooit werken op een resolutie hoger dan FHD en dan wordt hardwarematige AV1 decoding niet zo relevant meer, de CPU zal AV1 op 720p wel trekken (zie je eigen post Balance in 'nieuws: YouTube test gebruik AV1-codec voor video's' ;)).

Als het de bedoeling is te streamen bij een VOD dienst met de beste beeldkwaliteit, is een HTPC gewoon niet zo'n goede keuze, dan ben je beter af met een pricewatch: Nvidia Shield TV (2019) 8GB of een pricewatch: Google Chromecast Ultra. Die zijn goedkoop genoeg om gewoon te vervangen als ze iets niet meer ondersteunen. Voor al de rest (Steam games enzo) is dit denk ik wel een goed systeem, ik heb zelf zo'n twee jaar een HTPC met Ryzen 5 2400G en ben er tevreden van.

Edit: Nog een aanvulling, ik zou ook zeker geen te nieuwe hardware kopen als je van plan bent een LTS OS te gebruiken dat al uit is. Bv de Linux 5.4 kernel in Ubuntu 20.04 heeft slechts vroege support voor Intel Tiger Lake (pas officiële support vanaf Linux kernel 5.7 https://www.phoronix.com/...tem&px=Linux-5.7-Released) en voor AMD Renoir (Ryzen 4000 APU's) heb je de Linux 5.6 kernel nodig om graphics te tonen (https://www.phoronix.com/...=ryzen7-4700u-linux&num=1).

[Voor 8% gewijzigd door MacPoedel op 04-06-2020 15:51]

• edzob
Korte reactie, omdat de feedback uitzoeken wat tijd kost :)
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:42:
Past die mountkit ook op de deskmini a300 - qua afmetingen zou het moeten gaan...
Goede vraag.. _/-\o_ het lijkt er wel op, maar nog geen site gevonden die het keihard bevestigd.. Daarnaast is dit extra huiswerk om te kijken of de gaatjes in de ASROCK VESA mount wel op de gaatjes in de LG TV VESA Mount past :)
MacPoedel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:10:
[...]
Het is ook maar de vraag of het de bedoeling is te streamen in 4K, de codec is één ding maar de DRM is nog een veel grotere nachtmerrie. Netflix streamt alleen UHD op Windows 10 met de eigen app of Edge, Disney+ streamt gewoon geen UHD op pc's, Prime Video doet maximaal HD op Windows en standard definition op Linux. De TS heeft de intentie om te streamen met Firefox op Ubuntu, ik zie dat echt nooit werken op een resolutie hoger dan FHD en dan wordt hardwarematige AV1 decoding niet zo relevant meer, de CPU zal AV1 op 720p wel trekken (zie je eigen post Balance in 'nieuws: YouTube test gebruik AV1-codec voor video's' ;)).

Als het de bedoeling is te streamen bij een VOD dienst met de beste beeldkwaliteit, is een HTPC gewoon niet zo'n goede keuze, dan ben je beter af met een pricewatch: Nvidia Shield TV (2019) 8GB of een pricewatch: Google Chromecast Ultra. Die zijn goedkoop genoeg om gewoon te vervangen als ze iets niet meer ondersteunen.
[...]
Hier was ik al bang voor. netflix op mijn chromebook zag er al zoveel beter uit op de tv dan via de mac mini.

Maffe is dat netflix er via ubuntu 20.04 op de mac mini 6.2 er veel beter uitzag dan via macos calelina op diezelfde machine.. (usb stick boot). Dus dat gaf mij hoop.
Thanks.. hier ga ik even op kauwen.
[...]
Voor al de rest (Steam games enzo) is dit denk ik wel een goed systeem, ik heb zelf zo'n twee jaar een HTPC met Ryzen 5 2400G en ben er tevreden van.
[...]
Thanks.. Net als de bevestiging van @99ruud99 geeft me wel vertrouwen dat ik de komende jaren fijn kan spelen met dit systeem.
[...]
Edit: Nog een aanvulling, ik zou ook zeker geen te nieuwe hardware kopen als je van plan bent een LTS OS te gebruiken dat al uit is. Bv de Linux 5.4 kernel in Ubuntu 20.04 heeft slechts vroege support voor Intel Tiger Lake (pas officiële support vanaf Linux kernel 5.7 https://www.phoronix.com/...tem&px=Linux-5.7-Released) en voor AMD Renoir (Ryzen 4000 APU's) heb je de Linux 5.6 kernel nodig om graphics te tonen (https://www.phoronix.com/...=ryzen7-4700u-linux&num=1).
[...]
Op zich vindt ik het niet erg om mijn skills met grub en nieuwe kernels te compilen af te stoffen.
Had hier nog niet bij stilgestaan dat dit weer relevant zou worden met een nieuw systeem :)

Dus als ik het goed lees is de afweging/huiswerk:
  1. Is het erg dat netflix etc niet in 4k komt, maar in de max die op dat moment via chrome wordt ondersteund?
  2. past de vesa mount eigenlijk wel achterop de TV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Balance
@edzob @MacPoedel Mijn suggestie hangt af van de situatie:
  • Doet je huidige HTPC het nog acceptabel? Wacht +/- een half jaar totdat nieuwe mediaspelers op de markt zijn. De Amlogic S905X4 ondersteunt AV1 decodering en begint in de eerste apparaten te verschijnen. Een nieuwe Chromecast zal ongetwijfeld ook AV1 ondersteunen. Er zijn over een half jaar simpelweg veel meer opties.
  • Heb je nu een nieuwe mediaspeler nodig? Bouw een zo krachtig mogelijke HTPC met volledige AVX2 acceleratie. Dan kan je met dav1d AV1 video's in software decoderen. Daarvoor wil je Skylake of Zen2 met het liefst 6 cores en 12 threads, om een kans te maken op 4k 60fps HDR. Helaas heeft AMD nog geen desktop APUs op basis van Renoir, dus zit je eigenlijk aan Intel vast. Een i5-10400 en bijpassend mini-itx moederbord zijn op dit moment je beste optie, denk ik.
Update: Ik heb net wat nieuwe LGA1200 Mini-ITX moederborden aan de Pricewatch toegevoegd, zodra die verwerkt zijn zal ik een lijstje maken.

[Voor 6% gewijzigd door Balance op 05-06-2020 10:53]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Balance
Waarschijnlijk wel krachtig genoeg om de meeste AV1 content in 4k 60fps te decoderen, kan een interessante optie zijn!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edzob
Haha.. ok.. j

Jullie maken het niet makkelijk met de Ryzen 4000 ASRock Deskmini roddels.
de 4000 serie ziet er heel nice uit, en als ik het goed gelezen heb wordt deze dus ook door de meest recente Linux kernels ondersteund.

Time to ponder..

Ik zal de originele post in elk geval uitbreiden met VESA mount informatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:30
edzob schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:57:
Korte reactie, omdat de feedback uitzoeken wat tijd kost :)

[...]

Goede vraag.. _/-\o_ het lijkt er wel op, maar nog geen site gevonden die het keihard bevestigd.. Daarnaast is dit extra huiswerk om te kijken of de gaatjes in de ASROCK VESA mount wel op de gaatjes in de LG TV VESA Mount past :)

[...]
Ik kan het bevestigen 8)
Uh tenminste dat de 110 vesa op de A300 past...

[Voor 5% gewijzigd door Incolumis op 08-06-2020 21:28]

I hide at work because good employees are hard to find.

• Balance
@edzob Ik ga het nog moeilijker maken (of juist makkelijker :P)

• edzob
Noooooooooowwwwww :)
hahaha..

Ik had net besloten dat ik wacht met het besluit tussen de nieuwe ASRock Deskmini M300X of A300 zo lang uitstel als een laptop aansluiten op de TV geen frustratie oplevert :) of dat de M300X beschikbaar is.. dammit..

• Balance
@edzob ASRock DeskMini X300 Series plus Grijze handel in AMD 4000-serie APU’s: Ryzen 7 voor 336 euro

Langzaam beginnen de eerste mogelijkheden zich voor te doen!

• edzob
Gisteren nog op tweakers pricewatch naar de x300 gezocht. of die al werd aageboden.. #sad
ik wacht rustig af

• edzob
Half jaar later... <insert meme>

De ASRock Deskmini X300 is beschikbaar.

Renoir is alive
De AMD Renoir (4000) serie begint beetje op de markt te komen en is beduidend sterker dan de 3000 serie,
met vergelijkbare power-consumption [CPU-Monkey, CPU-Benchmark]. Vega is wel 7 en 8 ipv 10 en 11, maar ik ben geen gamer dus dat zal wel los lopen.

Linux Support
ook lijkt de VEGA driver ondersteuning vanuit AMD wel ok te zijn [Stack], en 5.9 en 5.10 van de Linux (kernel) lijken ook soepel te werken [phoronix].

A1
Het lijkt erop dat de reeks van 4750G, 4650G, 4350G geen AV1 hardware encoding ondersteund, en ik kon eigenlijk ook niet vinden of er nieuwe AM4-socket chips voor de X300 eraan gaan komen die dit wel gaan ondersteunen.

Power Consumption
In de spreadsheet van hardwareluxx staat de AMD Ryzen 3 PRO 4350G redelijk goed genoteerd. Dit geeft mij hoop dat de Ryzen 5 en Ryzen 7 idle ook wel prima zitten.

4000: G vs GE vs U
Het lijkt erop dat een G veel meer power heeft dan een U en dat de GE niet goed beschikbaar is.

De mini's met geintegreerde 4000U CPU zoals de ASRock 4x4 Box met 4000U en de ASUS PN50 vervalt een beetje ivm geld/presetatie/fijn [Reddit]. De 4x4 kan ik in NL niet vinden, dus eigenlijk is de ASUS PN50 4800U (590 EUR voor kast en cpu) de concurrent van onderstaande build.
Daarnaast lijkt me het mooi om de optie te hebben 64GB erin te zetten of een extra HD voor backup foto's.

Hier kies ik dus voor de Deskmini met de 4000G en niet voor de NUC met 4000U.

4750G vs 4650G
De andere overweging is Ryzen 7 4750G vs de Ryzen 5 4650G, verschil is 255 vs 400 EUR.
Gezien het toch een machine is die naast VOD, beginner Steam heel misschien een beetje docker en NordVPN AP gaat zijn, dan lijkt me de Ryzen5 4650G meer dan genoeg.

Hier kies ik dus meteen voor de 4650G.

Dus als iteratie op de originele Post nav de feedback:
  1. Zie ik iets over hoofd?
  2. klopt het dat ik net zo goed de 4650G erin kan doen?
  3. volgens wikipedia is de 4750G met cooler alleen ik kan dat niet meteen terug vinden op de tweakers pricewatch page.
Thanks All! :)
1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 4650G Boxed€ 255,33€ 255,33
1Interne harde schijvenToshiba MQ03ABB300, 3TB€ 81,99€ 81,99
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 148,75€ 148,75
1Computer accessoiresASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 8,49€ 8,49
1Geheugen internCrucial CT2K16G4SFD832A€ 126,14€ 126,14
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 512GB€ 71,34€ 71,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 692,04

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:30
edzob schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:29:
[...]

Half jaar later... <insert meme>

De ASRock Deskmini X300 is beschikbaar.

Renoir is alive
De AMD Renoir (4000) serie begint beetje op de markt te komen en is beduidend sterker dan de 3000 serie,
met vergelijkbare power-consumption [CPU-Monkey, CPU-Benchmark]. Vega is wel 7 en 8 ipv 10 en 11, maar ik ben geen gamer dus dat zal wel los lopen.

Linux Support
ook lijkt de VEGA driver ondersteuning vanuit AMD wel ok te zijn [Stack], en 5.9 en 5.10 van de Linux (kernel) lijken ook soepel te werken [phoronix].

A1
Het lijkt erop dat de reeks van 4750G, 4650G, 4350G geen AV1 hardware encoding ondersteund, en ik kon eigenlijk ook niet vinden of er nieuwe AM4-socket chips voor de X300 eraan gaan komen die dit wel gaan ondersteunen.

Power Consumption
In de spreadsheet van hardwareluxx staat de AMD Ryzen 3 PRO 4350G redelijk goed genoteerd. Dit geeft mij hoop dat de Ryzen 5 en Ryzen 7 idle ook wel prima zitten.

Het lijkt erop dat een G veel meer power heeft dan een U en dat de GE niet goed beschikbaar is.

De mini's met geintegreerde 4000U CPU zoals de ASRock 4x4 Box met 4000U en de ASUS PN50 vervalt een beetje ivm geld/presetatie/fijn [Reddit]. De 4x4 kan ik in NL niet vinden, dus eigenlijk is de ASUS PN50 4800U (590 EUR voor kast en cpu) de concurrent van onderstaande build.
Daarnaast lijkt me het mooi om de optie te hebben 64GB erin te zetten of een extra HD voor backup foto's.

Hier kies ik dus voor de Deskmini met de 4000G en niet voor de NUC met 4000U.

4750G vs 4650G
De andere overweging is Ryzen 7 4750G vs de Ryzen 5 4650G, verschil is 255 vs 400 EUR.
Gezien het toch een machine is die naast VOD, beginner Steam heel misschien een beetje docker en NordVPN AP gaat zijn, dan lijkt me de Ryzen5 4650G meer dan genoeg.

Hier kies ik dus meteen voor de 4650G.

Dus als iteratie op de originele Post nav de feedback:
  1. Zie ik iets over hoofd?
  2. klopt het dat ik net zo goed de 4650G erin kan doen?
  3. volgens wikipedia is de 4750G met cooler alleen ik kan dat niet meteen terug vinden op de tweakers pricewatch page.
Thanks All! :)
1ProcessorsAMD Ryzen 5 Pro 4650G Boxed€ 255,33€ 255,33
1Interne harde schijvenToshiba MQ03ABB300, 3TB€ 81,99€ 81,99
1BarebonesASRock DeskMini X300€ 148,75€ 148,75
1Computer accessoiresASRock DeskMini 110 VESA Mount Kit€ 8,49€ 8,49
1Geheugen internCrucial CT2K16G4SFD832A€ 126,14€ 126,14
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 512GB€ 71,34€ 71,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 692,04
Check deze website.
Hier staat veel informatie voornamelijk over de A300, maar ook veel over de X300 sinds die uitgebracht is.

I hide at work because good employees are hard to find.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:47
edzob schreef op zondag 13 december 2020 @ 18:29:
[...]

Het lijkt erop dat een G veel meer power heeft dan een U.
Dat zou ik ook denken, maar cinebench (om het even welke versie) laat nauwelijks verschil zien tussen de 4800U en de 4650G. Je moet er ook rekening mee houden dat de 4800U twee extra cores heeft, en het lijkt erop dat hij daardoor goed meekomt. Zie passmark, nanoreview, cpu-monkey.
Enkel op userbenchmark scoort de 4650G duidelijk beter.

• edzob
LievenD schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:36:
[...]

Dat zou ik ook denken, maar cinebench (om het even welke versie) laat nauwelijks verschil zien tussen de 4800U en de 4650G. Je moet er ook rekening mee houden dat de 4800U twee extra cores heeft, en het lijkt erop dat hij daardoor goed meekomt. Zie passmark, nanoreview, cpu-monkey.
Enkel op userbenchmark scoort de 4650G duidelijk beter.
mm X300 ondersteund de U niet.
Dus dan blijft het een ASUS 4800U vs ASRock X300 4650G nice
ook al is de 4800U de Ryzen 7 en 4650G de Ryzen 5.
De Ryzen 5 U doet ook max 15W, net als de Ryzen 7 U.
dus dan is het in the end Euro vs. Flops :)
Incolumis schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:12:
[...]

Check deze website.
Hier staat veel informatie voornamelijk over de A300, maar ook veel over de X300 sinds die uitgebracht is.
77 pages :) haha ben benieuwd. thanks.

[Voor 5% gewijzigd door edzob op 13-12-2020 23:18]

• edzob
mbt de ASUS NP50:
" Dual-storage design with up to a 2.5-inch HDD up to 1 TB and an M.2 SSD up to 512 GB"

en de Asus Mini PC PN50-BBR748MD-CSM lijkt niet meer beschkbaar. :)

maakt het weer overzichtelijk. Thanks voor het extra laten spitten

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
edzob schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:34:
mbt de ASUS NP50:
" Dual-storage design with up to a 2.5-inch HDD up to 1 TB and an M.2 SSD up to 512 GB"

en de Asus Mini PC PN50-BBR748MD-CSM lijkt niet meer beschkbaar. :)

maakt het weer overzichtelijk. Thanks voor het extra laten spitten
De genoemde storage 'limitaties' zijn alleen voor PN50 barebones die worden geleverd incl HDD/SSD door retailers. Ze leveren dus complete kits met RAM en max 1 tb of 0.5 TB opslag. Heb er hier namelijk gewoon eentje draaien met een zelf gekochte Samsung 970 nvme 1 TB m.2 SSD :) Ik heb wel de 4500U versie die het perfect doet voor HTPC doeleinden; idle verbruik zit ook rond de 8 of 9 watt. Grootste nadeel is de verkrijgbaarheid momenteel.. dit model is voor 399 wel te vinden, maar de adviesprijs is 369.

[Voor 6% gewijzigd door stin00 op 14-12-2020 12:13]

• edzob
Update 20201226
De 2.5" ruimte onder de moederbord-plate in de X300 heeft een maximale hoogte. Het lijkt erop dat dit vergelijkbaar is met de A300 kasten en dat er ruimte is voor 2TB platters en niet meer. m.a.w. de HDD kan te dik zijn bij meer dan 2TB.

Dit heb ik niet ergens expliciet kunnen vinden, dus vandaar via deze weg. zodat iemand het ooit kan terug vinden.

Update 20210102
Seagate Baracude HDD van 3TB, 4TB en 5TB zijn te dik voor de X300.
Deze schijven zijn 15 mm dik.

De X300 lijkt dezelfde case dimentions als de A300 te hebben, en als dit zo is, passen er maximaal 9.5 mm dikke schijven in:

Verder past de AMD Ryzen 5 Pro 4650G Boxed op het mobo, als je de reeds geplaatste plastice koeler placeholders weghaalt van het moederbord, en als je de AMD branded extra plastic ring boven op de koeler rusit los-klikt en verwijderd.

Als het systeem tzt helemaal af is zal ik de final bill-of-materials opnemen.

[Voor 52% gewijzigd door edzob op 02-01-2021 16:50. Reden: vervolg ervaringen HDD toegevoegd.]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee