Wifi in huis/tuin verbeteren..maar hoe?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09 15:38
Allen,

in deze tijden van thuiswerken en mooi weer spelen de wifi problemen in de uithoeken van het huis en tuin weer op.
De setup die ik nu heb is een ziggo modem in bridge. Daarachter een airport extreme als router.
Verder staat er op zolder een airport express (met 5ghz) bekabeld aangesloten en een airport express (alleen de 2.4ghz versie) in bijkeuken voor bereik in de tuin.
Vooral de wifi snelheid via airport express is niet zo best..denk dat ouderdom hier vooral een rol speelt.

Nu ben ik al tijdje aan het lezen over mesh / multi room wifi..dacht eerst dit is de oplossing, maar is dat ook zo?
Het is makkelijk om bijna €500 uit te geven aan een orbi set..maar als dit niet nodig is.

In principe ben ik tevreden over de airport extreme in de meterkast (deze verplaatsen is geen optie).
Kan ik hier 2 of 3 goede access-points aan toevoegen om mijn wifibereik/snelheid te vergroten?
Zo ja..wat zou een goede keuze zijn? Deco m9 als accesspoint of een ubiquiti ap?
Of moet ik de hele apple set in de verkoop gooien en overstappen naar iets anders?

Wat is volgens jullie beste manier om dit aan te pakken?

Mvg, ties

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Je kunt beter de 5GHz van zolder omruilen met 2.4GHz voor tuin/keuken. 5GHz heeft maar een kort bereik, maar is wel 'sneller' dan 2.4GHz.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
Hackus schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:20:
Je kunt beter de 5GHz van zolder omruilen met 2.4GHz voor tuin/keuken. 5GHz heeft maar een kort bereik, maar is wel 'sneller' dan 2.4GHz.
Als ik dit doe dan valt mijn bereik in de tuin toch helemaal weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je al bekabeld netwerk hebt naar een paar plekken, leg daar dan bijvoorbeeld een Unify access point neer. Geen gedoe met multi-mesh bla bla, prima apparaat en bovendien modulair, je kan altijd later uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tiesvts schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Als ik dit doe dan valt mijn bereik in de tuin toch helemaal weg?
Ligt er aan of je het verstopt achter verwarming/muur. 5GHz gaat minder goed door muren, maar daar heb je in een keuken weinig last van. evt. kun je met AP werken, en er 1 in de schuur plaatsen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-10 21:08
tiesvts schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:13:
Of moet ik de hele apple set in de verkoop gooien en overstappen naar iets anders?
Apple had mooi spul, maar er zijn tegenwoordig beter spullen.
Ik heb zelf zeer goede ervaringen met ubiquiti Unifi/Amplifi. Beide werken als soort van "mesh", waarbij Unifi bedraad met elkaar communiceert en Amplifi draadloos (aparte 2.4/5ghz band). Daarnaast is Amplifi meer voor thuis gericht (bv via app makkelijk gasten netwerk aan/uit zetten), maar met Unifi is meer in te stellen.

Er zijn vast alternatieven, daar heb ik geen ervaring mee.

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Ik gebruik Deco M5 (Multi room wifi) voor mijn rijtjeshuis (118m2) en heb er beneden 1 bij mijn ziggo router. En dan op de slaapkamer 1e verdieping 1. Dus ik heb er eigenlijk maar 2, waar ze zeggen dat 3 nodig is voor volledig bereik.

Ik meet 250 Mbps beneden en ongeveer 170 Mbps in alle slaapkamers. Op zolder haal ik ongeveer 30-40 Mbps (deze switcht dan automatisch naar de Deco op de 1e verdieping en dan inderdaad 2.4 ghz).

Zeer tevreden, ga er later nog één halen voor de zolder. De Deco's zelf worden wel vrij warm kwam ik laatst achter, maar dat is geen probleem. Voor iemand met middelmatige kennis over Internet etc vind ik het prima.

Als je toch kabels hebt lopen, kan je ze natuurlijk ook bekabeld aansluiten - is nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
Babel10 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:51:
Ik gebruik Deco M5 (Multi room wifi) voor mijn rijtjeshuis (118m2) en heb er beneden 1 bij mijn ziggo router. ...
Zo'n deco zou dat achter de airport extreme moeten/kunnen of die gewoon skippen en de deco de router functie laten doen?
Idem voor ubiquiti. Kan die ook de router functie doen of moet ik daar nog iets voor bij nemen. Of het ziggo modem weer uit bridge stand laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Goede vraag, wellicht zijn hier mensen die je iets gerichter kunnen antwoorden?

Ik heb mijn Ziggo router in bridge modus gezet en kan dus die netwerken niet meer vinden. Ik heb de Deco als Acces Point staan en niet als router, reden: weet ik niet meer, maar dit werkte. Dus bij mij is het Ziggo modem -> utp kabel -> Deco station. En mijn Ziggo modem doet dus niets meer. Dit werkt bij mij zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
Babel10 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:18:

Ik heb mijn Ziggo router in bridge modus gezet en kan dus die netwerken niet meer vinden. Ik heb de Deco als Acces Point staan en niet als router, reden: weet ik niet meer, maar dit werkte. Dus bij mij is het Ziggo modem -> utp kabel -> Deco station. En mijn Ziggo modem doet dus niets meer. Dit werkt bij mij zeer goed.
Oke, dus portforwarding etc regel je in de deco? Idem wat de airport extreme nu bij mij doet.
Dan zou ik die extreme gewoon weg kunnen doen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

tiesvts schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:04:
[...]

Zo'n deco zou dat achter de airport extreme moeten/kunnen of die gewoon skippen en de deco de router functie laten doen?
Idem voor ubiquiti. Kan die ook de router functie doen of moet ik daar nog iets voor bij nemen. Of het ziggo modem weer uit bridge stand laten zetten?
Router en WiFi staan in beginsel geheel los van elkaar. Enige eis is dat je evt WiFi op de router uit zet, omdat dat niet mee kan doen met de smart WiFi functies van zo'n oplossing.

Maar... sommige 'geavanceerde' WiFi-functies zijn wel verbonden met routerfuncties, denk aan parental control en gastnetwerk. Wil je daarvan gebruik maken, dan moet de router wel mee kunnen werken. Concreet betekent dat bij Deco dat je de Deco in routermodus moet gebruiken (en dus alle bedrade LAN ook achter Deco hangen, wat bij de M5 nauwelijks te doen is - daarvoor moet je een duurdere met 2x Ethernet nemen!) en bij UniFi dat je ook een UniFi router (USG) nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-10 00:25
Onze tuin is tedelijk diep. Ik heb gekozen voor een powerline adapter met wifi. Zit in een stopcontact in het tuinhuisje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tiesvts
gron74 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:47:
Onze tuin is tedelijk diep. Ik heb gekozen voor een powerline adapter met wifi. Zit in een stopcontact in het tuinhuisje.
zou ook een optie zijn ja. Maar ben bang dat het zo een beetje allergaardje wordt van bij elkaar gezocht spul, wat vooral mekaar in de weg zit. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
De meerwaarde van een mesh-oplossing als je bekabeld kunt aansluiten is gering. Ik zou simpelweg een aantal fatsoenlijke AP's kopen en deze aansluiten. Zorg dat je ze allemaal hetzelfde SSID (vind het zelf prettig om aparte SSID voor 2,4GHz en 5GHz te hebben), wachtwoord en encryptiemethode meegeeft en je zou een prima netwerk moeten hebben.

De tuin is vaak lastig omdat er dubbelglas of triple glas het signaal behoorlijk dempt. In dat geval kan powerline een uitkomst bieden, maar dat is vaak trial and error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 16:37
Vooral de wifi snelheid via airport express is niet zo best. Denk dat ouderdom hier vooral een rol speelt.
De oude airport express (gen 1) heeft ook alleen 100mbit fast ethernet. Dat helpt niet echt. Gen 2 met router functie heeft pas gigabit.

Ik heb net letterlijk dezelfde setup vervangen door Ubiquiti AP's Een set AC-lites door het huis doet wonderen.

Mesh zou ik niet aan beginnen als je kabel hebt liggen. Doorvoersnelheden draadloos zijn sws half duplex en je zit vaak met enorm demping door plafonds en mnuren (ook een gipswandje merk je al behoorlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:33
tiesvts schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:51:
[...]

zou ook een optie zijn ja. Maar ben bang dat het zo een beetje allergaardje wordt van bij elkaar gezocht spul, wat vooral mekaar in de weg zit. :?
Nee hoor, wifi werkt volgens standaarden, als de standaarden correct geïmplementeerd zijn is deze kans klein. Sowieso bepaalt de client (je telefoon of laptop) met welk netwerk er verbonden wordt, dus de client blijft altijd leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Babel10 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:18:

Pas hier mee op. Zonder router en firewall hang je dus direct aan het internet. Bij Ziggo gaat dat nog werken ook wwant die gebruiken DHCP dus krijg ieder apparaat ws rustig een publiek IP. Wat is het IP adres van je huidige apparaat als je dat opzoekt in de instellingen van de netwerk adapter (dus niet via whatsMyIP)

Begint dit met 192, 172, 10 of iets heel anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Nee hoor, wifi werkt volgens standaarden, als de standaarden correct geïmplementeerd zijn is deze kans klein. Sowieso bepaalt de client (je telefoon of laptop) met welk netwerk er verbonden wordt, dus de client blijft altijd leidend.
Kan het elkaar nog wel in de weg zitten. Als je geen fatsoenlijke controller hebt die channels goed in de gaten houd kun je best rare taferelen hebben met AP's die op 20MHz bezig zijn op dezelfde channel als een ander AP die met 40MHz channelwidth zit. Kan je hele rare hops van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:52:
[...]

De oude airport express (gen 1) heeft ook alleen 100mbit fast ethernet. Dat helpt niet echt. Gen 2 met router functie heeft pas gigabit.

Ik heb net letterlijk dezelfde setup vervangen door Ubiquiti AP's Een set AC-lites door het huis doet wonderen.

Mesh zou ik niet aan beginnen als je kabel hebt liggen. Doorvoersnelheden draadloos zijn sws half duplex en je zit vaak met enorm demping door plafonds en mnuren (ook een gipswandje merk je al behoorlijk).
In principe de extreme houden en de 2 express vervangen door 2 goede AP (indien mogelijk bekabeld aansluiten)...dit allemaal dezelfde ssid etc geven zou een verbetering moeten opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ja dat kan je doen, of je gooit er een USG bij? Heb je ook gelijk een goede router die mooi samenwerkt met de AP's. Heb hier nu USG 3P 2X AC lite en 1X Flex HD. Je kunt daar eventueel nog een cloudkey aan hangen, maar heb voor nu even de lokale controller op mijn laptop staan.

Allemaal zelfde SSID en PW is aan te raden als je met losse AP's werkt, de Ubiquiti Setup regelt dit echter direct 1-op-1 voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-10 22:34
Heb zelf dit aan de achtergevel hangen, vol bereik rondom de hele woning:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8PLVgB0/IMG-20200407-192822.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiesvts
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:05:
Ja dat kan je doen, of je gooit er een USG bij? Heb je ook gelijk een goede router die mooi samenwerkt met de AP's. Heb hier nu USG 3P 2X AC lite en 1X Flex HD. Je kunt daar eventueel nog een cloudkey aan hangen, maar heb voor nu even de lokale controller op mijn laptop staan.

Allemaal zelfde SSID en PW is aan te raden als je met losse AP's werkt, de Ubiquiti Setup regelt dit echter direct 1-op-1 voor je.
thanks..ziet er goed uit. Ga me eens verdiepen in ubiquiti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
@kever678 Das idd mooi dingetje die UAP-AC-M. Voor buiten ook echt wel leuk bereik. Heb jij hem alsnog bekabeld aangesloten of heb je dat alleen voor de stroomvoorziening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-10 22:34
supersnathan94 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:26:
@kever678 Das idd mooi dingetje die UAP-AC-M. Voor buiten ook echt wel leuk bereik. Heb jij hem alsnog bekabeld aangesloten of heb je dat alleen voor de stroomvoorziening?
Zit bedraad aangesloten, zowel voor de stroomvoorziening (POE) als de verbinding zelf. Nieuwbouw dus had er al rekening mee gehouden dat er een moest komen te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
Ah chill. Dan kan dat idd. Heb je ook bewust gekozen voor deze antenne positie?
Pagina: 1