Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuleski
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-06-2020
Hallo allemal,

Ik ben ZZPer en heb een brief van de Belastingdienst ontvangen waarin staat dat ik de vraag 3b in mijn btw-aangifte (intracommunautaire prestaties) niet heb ingevuld. Ik heb er inderdaad niet op gereageerd omdat ik dacht dat btw tussen landen niet hoeft te worden aangegeven.

Nu vragen ze mij om hen voor 11 juni de reden te geven waarom ik vraag 3b niet heb ingevuld.

Kunt u mij alstublieft advies geven over de beste manier om erop te reageren?

dank u!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:28
Contact opnemen met je financiële adviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuleski
Bedankt, maar hij is op dit moment niet beschikbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-06 16:07
Dan met zijn plaatsvervanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuleski
er is geen plaatsvervanger

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-06 09:26
Kun je niet het beste even bellen met de belastingdienst? Eventueel aangeven dat je adviseur er nu niet is en vragen om uitstel.

Afgaan op adviezen van mensen die de situatie niet kennen is gevaarlijk in deze. Dat kan uiteindelijk problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

samuleski schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:11:
waarin staat dat ik de vraag 3b in mijn btw-aangifte (intracommunautaire prestaties) niet heb ingevuld. Ik heb er inderdaad niet op gereageerd omdat ik dacht dat btw tussen landen niet hoeft te worden aangegeven.
3b is toch expliciet alle leveringen / diensten binnen de EU? Had je die? Zo niet is je antwoord simpel: dat is 0, je dacht dat niets invullen dan volstaat aangezien het anders wel een verplicht ion te vullen veld zou zijn.

Zo wel lijk je inderdaad een deel niet te hebben ingevuld - en dat kan als 'oeps' worden opgevat of als poging tot fraude. En dan wordt vooraf en snel overleg met een professional wel erg aan te raden. Zie verder inderdaad @Mythio

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:41

LankHoar

Langharig tuig

Dan zoek je een ander financieel adviseur, die je kan helpen met deze vraag beantwoorden. Bijvoorbeeld in https://www.detelefoongids.nl/

[ Voor 22% gewijzigd door LankHoar op 03-06-2020 10:43 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-06 00:09
Als die er niet zijn gewoon 0 invullen, dat doet mijn accountant ook iig:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqV1kBYDRsYa5bV6OFJRMKerbWc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Prm0j3t0xgZz2eSkfLVBNX0h.png?f=user_large
Uitstel aanvragen voor BTW aangifte is lastig, er moet echt een ernstige reden zijn. Het is niet zo makkelijk als bij de inkomstenbelasting waarbij een reden nauwelijks nodig is.

zie ook Toelichting bij de aangifte omzetbelasting of bel de belastingdienst even.

Als je niks hebt opgegeven terwijl er wel omzet was moet je dat corrigeren. Het feit dat je geen BTW hoeft te rekenen betekend niet dat je de omzet niet hoeft op te geven. Als je aangeeft dat het een vergissing is en zsm een suppletie aangifte opstuurt zul je er hoogst waarschijnlijk zonder of met een relatief kleine boete afkomen.

[ Voor 64% gewijzigd door jmzeeman op 03-06-2020 11:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 15:14
De reden dat de belastingdienst hier heel snel op doorpakt, is dat het niet aangeven van buitenlandse BTW een kenmerk kan zijn van BTW-carousselfraude. Men neme een paar ondernemingen in evenzoveel landen, die gaan flinke bedragen aan elkaar factureren en genieten de vooraftrek (craag 4). Tegen de tijd dat deze moet worden gecorrigeerd is het geld uit de BV's en heeft de belastingdienst het nakijken.

Je moet de instructies m.b.t. een de aangifte of suppletie-aangifte snel en accuraat opvolgen om te voorkomen dat jij in het beklaagdenbankje komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samuleski
Bedankt voor jullie reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• samuleski
t_captain schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:45:
De reden dat de belastingdienst hier heel snel op doorpakt, is dat het niet aangeven van buitenlandse BTW een kenmerk kan zijn van BTW-carousselfraude. Men neme een paar ondernemingen in evenzoveel landen, die gaan flinke bedragen aan elkaar factureren en genieten de vooraftrek (craag 4). Tegen de tijd dat deze moet worden gecorrigeerd is het geld uit de BV's en heeft de belastingdienst het nakijken.

Je moet de instructies m.b.t. een de aangifte of suppletie-aangifte snel en accuraat opvolgen om te voorkomen dat jij in het beklaagdenbankje komt te zitten.
Ja, inderdaad

Ik ben bang omdat ik niet precies weet hoe ik ze moet uitleggen dat het gewoon een vergissing was.

Ik ben Spaans en ik gebruik google translate om dit allemaal te schrijven. Stel je dus voor dat ik uitleg moet geven aan de belastingdienst |:( :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 20:45
Ze spreken er vast ook Engels?

Uit deze zin:
Ik heb er inderdaad niet op gereageerd omdat ik dacht dat btw tussen landen niet hoeft te worden aangegeven.
Maak ik op dat er dus wel leveringen naar EU landen gedaan zijn. Als je adviseur / boekhouder dit niet in zijn boekhouding heeft zitten / aangegeven heeft dan weet ik niet of je de juiste persoon voor je administratie gevonden hebt.
Pagina: 1