Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Aankoopadvies M4/3 groothoeklens of eventueel andere opties?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SterqVerhael
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 15:33
Mijn vraag
Ik heb een Olympus OMD-EM10 II met de volgende lenzen: 14-42 kitlens (pancake variant) en 25 mm prime. Omdat ik ook erg veel van landschapsfotografie houdt wil ik mijn kit uitbreiden met een groothoeklens. Nu is het aanbod in MFT land op dit vlak redelijk goed, maar is er ook snel een groot bedrag mee gemoeid. Zo kost de Pro 7-14 mm al meer dan 1.000 euro.

Wat is wijsheid. Aan de ene kant wil ik best iets meer geld uitgeven, maar aan de andere kant is de prijs van sommige lenzen dusdanig hoog dat ik bijna een heel nieuw systeem kan aanschaffen. Ben enorm fan van Fuji en de manier waarop die camera's werken. Destijds gekozen voor MFT vanwege de mobiliteit. Alhoewel dat steeds minder een issue wordt/is. Camera's worden steeds kleiner.

Op dit moment neig ik naar de 9-18 van Olympus, maar deze staat niet bekend om de bouwkwaliteit of de uitgebreide mogelijkheden, afgezien van de voordelen die deze focal range biedt.
Een alternatief kan ook het vervangen van mijn kitlens zijn voor bijv. de 12-60 van Panasonic of de 12-45 pro van Olympus. Deze bieden meer mogelijkheden, maar dan ben ik bang dat ik vanuit puur landschapsfotografie oogpunt de echte groothoek opties ga missen.

Advies, tips en andere suggesties zijn welkom. Het liefst blijft ik onder de 600 euro (inclusief zonnekap en filter), maar zoals gezegd het budget kan opgerekt worden (naar bijv. 1.000 euro). Waarbij ik zelfs open sta voor een hele nieuwe camera, mits ik dan de groothoek opties heb die ik zoek, met gebruiksgemak en goede bouwkwaliteit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Bewerking in Lightroom en Photoshop. Gebruik de wifi functionaliteit van de camera i.c.m. de laptop en de ipad voor bewerking. Verder geen fancy stuff op dit vlak.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Tweedehands 9-18 mm voor ca. 330 euro inclusief zonnekap. Daar zou ik dan een losse polarisatiefilter bijkopen voor contrastverhoging van de lucht en wolken.
- 7.5 mm Laowa groothoek. Nadeel is dat je dan echt gebonden bent aan die focal range.
- Olympus 7-14 pro = prijzig.
- Panasonic 8-18 = prijziger dan 9-18 van olympus, maar volgens mij wel weather sealed. Mocht ik ooit upgraden naar een weather sealed camera.
- Heb ook de Fujifilm XT-20 op mijn netvlies staan, met de XF 18-55 lens.

Beste antwoord (via SterqVerhael op 03-06-2020 11:35)

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:07

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zoals hierboven al genoemd: groothoek lenzen zijn duur voor elke systeem. Ik heb de Tamron 17-28 voor Sony en ook daar mag je 900 euro voor aftikken.

Maar ik denk dat je je inderdaad ook de vraag moet stellen of je groothoek wel nodig hebt. Voor landschappen schiet ik zelden onder de 24mm Ook de voorbeeldfoto die je toont is geschoten ergens tussen de 24 en 35mm denk ik. Je hebt niet zo vaak extreem breedhoek nodig om alles mooi erop te krijgen. Die wide angles zijn vooral leuk voor architectuur.

Ik zou eens kijken naar de 12-40 F2.8, schitterende lens en je gaat dan van 28mm (kitlens) naar 24mm. Dat scheelt ook al flink stuk. En dan heb je gelijk haarscherpe, weather sealed lens.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

• euchromatic
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:42
Bedenk wel dat het verschil tussen 7, 8 en 9mm redelijk groot is. Hoe breed wil je het beeld hebben? Je kan ook altijd meerdere foto's stitchen.

Ik heb de Oly 9mm bodycap lens en moet al moeite doen mijn vingers niet in beeld te krijgen, maar dat kan ook aan mij liggen :)

[Voor 8% gewijzigd door euchromatic op 03-06-2020 09:07]

• SterqVerhael
Het gaat me er vooral om dat ik met de keuze voor een lens niet uiteindelijk het gevoel wil hebben dat ik alsnog een stukje focal range mis. Dan zou zo breed mogelijk natuurlijk het beste zijn, maar een prime met enkel 7.5 mm is dan weer te beperkt voor mijn gevoel.

Voorbeeld van het type foto's dat ik graag wil schieten (ook voor eventueel prints aan de muur).

[Voor 30% gewijzigd door SterqVerhael op 03-06-2020 10:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
Groothoek is voor mij altijd de reden geweest om niet over te stappen naar MFT. Ik vind 12mm net niet wijd genoeg. 7,5mm gaat veel te veel vervormen.

De Fuji is met de 18-55mm vergelijkbaar in groothoek bereik wat je nu hebt. Qua beeldkwaliteit schiet je er heel veel mee op, maar qua groothoek helemaal niks. Dan zou je er een andere lens nog bij moeten kopen.

Even switchen van MFT naar bijv. Fuji is een kostbare happening :(

Ik zou toch kijken naar al dan niet tweedehands:

pricewatch: Panasonic Lumix G Vario 7-14mm f/4.0 Asph.

pricewatch: Panasonic Leica DG Vario-Elmarit 8-18mm f/2.8-4.0 Asph

pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 7-14 1:2.8 Pro

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16:39
Groothoeklenzen zijn over het algemeen vrij duur. Ik denk dat je niet te groot wil voor landschappen aangezien het al snel gaat vervormen.

Traditioneel gezien was een groothoek 24 of 28mm. Dat zou dan 12-14 zijn op een mft.

Persoonlijk hou ik van mijn Canon 10-18mm maar een dergelijk betaalbaar alternatief heb ik voor andere systemen nog niet gezien. Ik merk wel dat voor landschappen niet zo vaak echt richting die 10mm ga.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:07

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Zoals hierboven al genoemd: groothoek lenzen zijn duur voor elke systeem. Ik heb de Tamron 17-28 voor Sony en ook daar mag je 900 euro voor aftikken.

Maar ik denk dat je je inderdaad ook de vraag moet stellen of je groothoek wel nodig hebt. Voor landschappen schiet ik zelden onder de 24mm Ook de voorbeeldfoto die je toont is geschoten ergens tussen de 24 en 35mm denk ik. Je hebt niet zo vaak extreem breedhoek nodig om alles mooi erop te krijgen. Die wide angles zijn vooral leuk voor architectuur.

Ik zou eens kijken naar de 12-40 F2.8, schitterende lens en je gaat dan van 28mm (kitlens) naar 24mm. Dat scheelt ook al flink stuk. En dan heb je gelijk haarscherpe, weather sealed lens.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
Teveel groothoek geeft vervorming, maar ik schiet heel erg veel met mijn 20mm (op full frame) lens. Ik hou van die brandpuntsafstand. 24mm vind ik net niet wijd genoeg, zeker niet als ik ergens binnen sta (geen landschap zeg maar).

• SterqVerhael
sys64738 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:58:
Dank voor het meedenken. Het is vooral ook het feit dat ik nu een keuze wil maken waarbij ik straks weer een gevoel heb dat ik iets mis en eventueel nog een lens zou moeten aanschaffen.
sys64738 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:58:
True, zeker een optie, alhoewel de 12-45 F4 dan ook interessant kan zijn. Zeker bij landschapsfotografie is F2.8 niet persé een must, dan zit je vaak toch op F5 of hoger.

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 16:39
PageFault schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:00:
Teveel groothoek geeft vervorming, maar ik schiet heel erg veel met mijn 20mm (op full frame) lens. Ik hou van die brandpuntsafstand. 24mm vind ik net niet wijd genoeg, zeker niet als ik ergens binnen sta (geen landschap zeg maar).
Voor architectuur en binnen heeft meer groothoek zeker waarde. Zoals ik aangaf schiet ik graag met mijn 10-18 op als maar bij landschappen ga ik zelden zo wijd.

@SterqVerhael ik denk dat je eens wat mooie voorbeelden wat je zou willen schieten en kijk dan naar de info op welke camera, lens en brandpunt/diafragma die gemaakt zijn.

• Iv00w
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 07:49
Via Olympus kun je de duurdere objectieven een tijdje lenen om ze te testen, zo ook de 7-14 en 8mm lenzen. Dan kun je misschien beter inschatten welke afstand je nu echt wil hebben.

Zo ben ik zelf tot de conclusie gekomen dat ik bijna alles op 12 deed, en heb ik een tweedehands 12mm f2.0 gekocht als groothoek lens.

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 14:45

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

SterqVerhael schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:12:
Het gaat me er vooral om dat ik met de keuze voor een lens niet uiteindelijk het gevoel wil hebben dat ik alsnog een stukje focal range mis. Dan zou zo breed mogelijk natuurlijk het beste zijn, maar een prime met enkel 7.5 mm is dan weer te beperkt voor mijn gevoel.

Voorbeeld van het type foto's dat ik graag wil schieten (ook voor eventueel prints aan de muur).

[Afbeelding]
Dit is gewoon een 2:3 formaat. Denk niet dat hier niet met je kitlens iets had gemist.

Aangezien je niet vies bent van bewerken, waarom niet een panorama van meerdere foto's schieten en dan stitchen? Zeker als het om landschappen gaat is stitchen prima te doen. Het wordt anders als je ergens bent met veel bewegende onderdelen. Dan is het wat bewerkelijk.

Voor dit soort panorama-tjes schiet ik stuk of 5 fotos uit de hand op 35 mm portretstand gedurende mijn vakanties en bewerk ze maar minimaal (en ja dat is wellicht te zien I know, maar gaat hier om vakantie fototjes)

En ik heb ook een groothoek hoor (een 10-20 op mijn Nikons), maar het effect van een panorama van 5 fotots is verrassend goed en stiekum vaak nog beter dan met een groothoek omdat je dan een panorama krijgt met veel meer pixels dan 1 groothoek foto.

• SterqVerhael
Dank voor de suggesties allemaal, vooralsnog denk ik dat het dan inderdaad een 12-40 of 12-45 pro lens wordt van Olympus zelf. Wellicht dat ik deze 2e hands ergens op de kop kan tikken. Olympus heeft nu toevallig ook een promotie actie op de zoomlenzen, waarbij je op de 75 euro korting krijgt op de 12-45 lens. Dat maakt het een stuk interessanter.

De 12-45 pro komt dan op 575 euro en de 9-18 op 424 euro. Dan vermoed ik dat ik meer plezier ga hebben van de pro lens, die ook nog eens een hele goede bouwkwaliteit heeft en toch licht is.

Zeker nadat, zoals hier werd gesuggereerd ik wat sample foto's heb bekeken en zoals de reactie hierboven aangeeft, je uiteraard ook de mogelijkheid hebt om zelf panorama's via stitching kunt maken.

Meerdere antwoorden hebben me goed op weg geholpen. Heb er één aangemerkt als beste, maar allen bedankt. :)

[Voor 7% gewijzigd door SterqVerhael op 03-06-2020 11:38]

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 16:13

Gonadan

Admin Foto & Video
Denk er wel om dat in de voorbeeldfoto gebruik is gemaakt van een grijsfilter om de sluitertijd te verlengen. Mocht dat effect onderdeel van je wensen zijn dan zou ik me daar nog even in verdiepen voordat je keuzes maakt.

Zelf heb ik ook de 10-18 wat echt een wijds beeld kan creëren, maar zoals men hierboven aan geeft heb ik die om eerlijk te zijn amper meer gebruikt sinds ik panorama schieten ontdekt heb. Een wijde groothoeklens kan evengoed nog meerwaarde hebben, bijvoorbeeld bij beweging in het onderwerp of voor het leuke effect als je echt dichtbij komt. Maar of je dat ook gaat doen weet alleen jij.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ricktachtig
  • Registratie: april 2015
  • Laatst online: 16:14
Overstappen van systeem kan heel duur zijn. Ik zou kijken wat er te halen is binnen MFT aangezien je dat al hebt. Wel is er op de Fuji X mount de Samyang / Rokinon 12mm f2.0 prime lens. Heerlijke wide angle (18mm equivalent) met een f2.0 aperture. Deze lens is al te koop rond de 300.

• Rannasha
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:42

Rannasha

aka "Species5618"

Ik heb een 9-18mm lens uit het tijdperk dat FourThirds nog niet Micro was. Die kan ik op mijn mFT toestel gebruiken met adapter, maar ik heb gemerkt dat ik hem eigenlijk zelden meer nodig heb sinds ik de 12-40/2.8 heb. Voor veel landschappen is 12mm voldoende en wanneer dat niet het geval is, is het vaak in de horizontale richting dat er meer beeldhoek nodig is en dat is relatief eenvoudig op te lossen door meedere foto's als panorama te stitchen.

Toen ik nog een 14-42 als standaard-zoom gebruikte, greep ik veel vaker naar de 9-18. Voor mij waren die 2mm extra aan de groothoek kant genoeg om het nut van de groothoeklens grotendeels weg te nemen.

Merk op dat voor dingen als interieurfotografie dit niet per se het geval zal zijn, maar dit valt buiten mijn interesse.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SterqVerhael
Ook bedankt voor deze aanvullingen. Kan echt wat met deze suggesties en het geeft meer richting aan welke investering ik het beste kan doen om zoveel mogelijk profijt te hebben van die investering.

Vooral het idee van de panorama's zelf inderdaad creëren door te stitchen is gewoon een goed alternatief t.o.v. 1 groothoeklens. Waardoor ik meer profijt heb van gewoon een pro grade lens met weather sealing bijv.

Weet iemand of er nog acties zoals de promotie actie van OIympus komen bij bijv. Panasonic? Kan er niet direct iets over terugvinden.

[Voor 14% gewijzigd door SterqVerhael op 05-06-2020 09:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 12:02
Er staat een Panasonic 7-14 MFT op marktplaats voor €350. Misschien iets voor je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 05:24
Kwintessens schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:12:
Er staat een Panasonic 7-14 MFT op marktplaats voor €350.
Mooie prijs.
https://www.ebay.de/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1
Doen op ebay doorgaans een stuk meer.

gezocht: Panasonic GM5

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True