Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• pitchdown
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:25
Goedemorgen,
ik heb hier naar grote tevredenheid een surface laptop 15 met AMD Ryzen processor.

Wanneer ik op deze laptop 4K afspeel via Youtube (chrome of edge), dan gaat de CPU richting 80-100%.
In de praktijk betekent dit het afspelen van een 4K filmpje via Youtube niet lukt. Het beeld gaat stotteren en al snel loopt de hele browser.

Iemand dit dit probleem herkend en een oplossing weet? Ik heb online maar heel beperkt iets over gevonden.

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Nu online
Je gebruikt een cpu met iGPU. Op zich is vega 9 best prima, maar hoe komt het dat je er 4k mee denkt te kunnen streamen?

Heb je ook andere tabbladen nog open?
Want waar normaal een gpu helpt bij cideotaken moet de cpu nu alles doen.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 14:50
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:46:
Je gebruikt een cpu met iGPU. Op zich is vega 9 best prima, maar hoe komt het dat je er 4k mee denkt te kunnen streamen?
Dat gaat prima met een 2200G dus waarom zou deze dat niet kunnen?

@pitchdown Heb je hardwareacceleratie aan staan in Chrome?

• pitchdown
Uszka schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:52:
[...]

Dat gaat prima met een 2200G dus waarom zou deze dat niet kunnen?

@pitchdown Heb je hardwareacceleratie aan staan in Chrome?
Deze heb ik na de problemen uitgeschakeld, maar het issue is er nog steeds.

• pitchdown
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:46:

Heb je ook andere tabbladen nog open?
Want waar normaal een gpu helpt bij cideotaken moet de cpu nu alles doen.
Geen andere tabbladen open.
Zelfs mijn oude Thinkpad T450S i5 kan dezelfde video in 4K afspelen zonder problemen.
Dat moet een Ryzen uit 2019 toch ook gewoon kunnen?

• 99ruud99
  • Nu online
Ja als enkel YouTube open staat wel.
Ik dacht eerst "heel de browser loopt vast" betekend alle tabbladen lopen vast.

Zelfs mijn oude i3 4350 kan jouw taak uitvoeren... Dat mag het probleem niet zijn

[Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 03-06-2020 08:07]

• pitchdown
Een herinstallatie van de laptop levert ook niks op.
Ik heb verschillende zaken geprobeerd:

Bekabeld en WIFI
3 Browsers : Edge, Chrome en Firefox --> Edge lijkt regelmatig het beste te werken. De andere 2 zijn drama.

Laptop maar terugbrengen? Mijn oude surface laptop heeft geen enkel probleem hiermee.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 14:50
pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 07:55:
[...]

Deze heb ik na de problemen uitgeschakeld, maar het issue is er nog steeds.
Moet aan staan, dan wordt juist de gpu gebruikt voor het decoden.

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 09:51:

Laptop maar terugbrengen? Mijn oude surface laptop heeft geen enkel probleem hiermee.
Het kan eigenlijk alleen maar een software probleem zijn als je voor de rest geen issues hebt. Aangezien je aangeeft dat je al een herinstallatie hebt gedaan. Heb je dan wel alle drivers op de juiste manier geïnstalleerd?

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• pitchdown
Uszka schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Moet aan staan, dan wordt juist de gpu gebruikt voor het decoden.
Deze staat inderdaad standaard aan Chrome. Echter dan speelt het probleem ook.

• pitchdown
-The_Mask- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Het kan eigenlijk alleen maar een software probleem zijn als je voor de rest geen issues hebt. Aangezien je aangeeft dat je al een herinstallatie hebt gedaan. Heb je dan wel alle driver op de juiste manier geïnstalleerd?
Bij een surface laptop gaat dat dan om de firmware en drivers pack.
Deze is geïnstalleerd.
Tevens alle windows updates geïnstalleerd.

• pitchdown
-The_Mask- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Het kan eigenlijk alleen maar een software probleem zijn als je voor de rest geen issues hebt. Aangezien je aangeeft dat je al een herinstallatie hebt gedaan. Heb je dan wel alle driver op de juiste manier geïnstalleerd?
Hierbij een voorbeeld-filmpje van Youtube : YouTube: YouTube

Zou je eens kunnen testen of op 4k in chrome goed wordt afgespeeld?

• pitchdown
Nog een voorbeeld welke op mijn oude laptop gewoon in 4K afgespeeld kan worden : YouTube: MacBook Air 2020 vs DELL XPS 13 - Pick the Right One!

• pitchdown
Hier ook een voorbeeld hoe taskmanager er op dat moment uitziet : https://ibb.co/6nkzxMq

• -The_Mask-
  • Niet online
pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Zou je eens kunnen testen of op 4k in chrome goed wordt afgespeeld?
Dat kan iedere half moderne PC of laptop van de laatste ~10 jaar met gemak. Die van jouw zal het ook zeer gemakkelijk kunnen. Maar op het moment dat er softwarematig iets niets goed gaat dan kun je problemen zo als jij die nu ervaart krijgen.
pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:16:
Hier ook een voorbeeld hoe taskmanager er op dat moment uitziet : https://ibb.co/6nkzxMq
Daar valt weinig te zien. Op het tabblad prestaties kun je zien of de videochip belast wordt en in apparaatbeheer kun je zien of de videochip goed geïnstalleerd is. GPU-z kun je overigens ook nog gebruiken voor het uitlezen van de videochip en de belasting op de videochip tijdens het afspelen van zo'n video.

AMD Nieuwsdiscussie

• 99ruud99
  • Nu online
Mja, 52% is eigenlijk helemaal zo erg niet lijkt me ? Of ben ik gewoon oude systemen gewend (mijn oude systeem stond eigenlijk altijd wel op 80% :P en daar was ik tot 2 maandjes geleden prima blij mee)

• pitchdown
-The_Mask- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:05:
[...]

Dat kan iedere half moderne PC of laptop van de laatste ~10 jaar met gemak. Die van jouw zal het ook zeer gemakkelijk kunnen. Maar op het moment dat er softwarematig iets niets goed gaat dan kun je problemen zo als jij die nu ervaart krijgen.

[...]

Daar valt weinig te zien. Op het tabblad prestaties kun je zien of de videochip belast wordt en in apparaatbeheer kun je zien of de videochip goed geïnstalleerd is. GPU-z kun je overigens ook nog gebruiken voor het uitlezen van de videochip en de belasting op de videochip tijdens het afspelen van zo'n video.
Hierbij de performance van de GPU wanneer in Chrome hardware-versnelling aanstaat : https://ibb.co/3FF6Nkr

100% dus.

Wanneer hardware-versnelling uit staat, dan staat de GPU op 0%

Beide varianten geven hetzelfde eindresultaat bij het afspelen van de video.

Wat nu?

• pitchdown
99ruud99 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:07:
Mja, 52% is eigenlijk helemaal zo erg niet lijkt me ? Of ben ik gewoon oude systemen gewend (mijn oude systeem stond eigenlijk altijd wel op 80% :P en daar was ik tot 2 maandjes geleden prima blij mee)
Lijkt mij ook niet.
Zij mij bovenstaande quote m.b.t. de GPU-performance.
Lijkt mij niet in orde dat deze op 100% staat.

• 99ruud99
  • Nu online
Sowieso moet je hem aan laten staan, want zonder hardwareversnelling gebruik je de chip niet waarvoor hij mede bedoeld is.
Wel raar dat hij zo snel al vol zit, ik ga even stil zijn want ik heb hier te weinig kennis over.

• BluRay
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 13:03
https://windowsunited.de/...men-bei-4k-videomaterial/

Ik heb zelf ook een Surface Laptop 3 (15 inch met Ryzen CPU) en ervaar dezelfde problemen. Het is een prima apparaat voor surfen / mail bekijken. Maar YouTube is een drama. Zelfs als ik van/naar full screen wil duurt het 10 secondes soms.

[Voor 58% gewijzigd door BluRay op 03-06-2020 12:43]

• pitchdown
BluRay schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:38:
https://windowsunited.de/...men-bei-4k-videomaterial/

Ik heb zelf ook een Surface Laptop 3 en ervaar dezelfde problemen. Het is een prima apparaat voor surfen / mail bekijken. Maar YouTube is een drama. Zelfs als ik van/naar full screen wil duurt het 10 secondes soms.
Het issue zit inderdaad in die hoek.
Dit is een heel oud artikel inmiddels, maar nog geen oplossing. Dat zou wel bedroevend zijn.

Ik zou eventueel de ervaringen van andere tweakers willen weten met de SL3 met Ryzen Processor.
Jammer dat er geen algemene thread is voor de Surface Laptop.

• majic
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19-06 15:49
Heb je microsoft zelf hier al over benaderd? Het is toch een high end product en 4k video afspelen moet niet zo'n probleem meer zijn. Zal toch een softwarematig is zijn lijkt mij.

• pitchdown
majic schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:43:
Heb je microsoft zelf hier al over benaderd? Het is toch een high end product en 4k video afspelen moet niet zo'n probleem meer zijn. Zal toch een softwarematig is zijn lijkt mij.
Ik ben benieuwd als je belt met MS of je enigzins serieus genomen wordt.
Het zal op het niveau zitten als drivers bijwerken, firmware bijwerken en windows herstel uitvoeren.
Maar eventueel is het een poging waard.

• Shunt
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 13:41
pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:44:
[...]

Ik ben benieuwd als je belt met MS of je enigzins serieus genomen wordt.
Het zal op het niveau zitten als drivers bijwerken, firmware bijwerken en windows herstel uitvoeren.
Maar eventueel is het een poging waard.
Natuurlijk nemen ze je serieus.
Je zult gewoon door het riedeltje heen moeten als niemand zich meld met het probleem kunnen zij ook niets fixen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 09:21
Gebruik je YouTube via de web browser? Probeer dan eens een andere browser, bijvoorbeeld Firefox.

• pitchdown
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:25:
Gebruik je YouTube via de web browser? Probeer dan eens een andere browser, bijvoorbeeld Firefox.
Bij firefox speelt het ook. Daar zit geen optie in voor hardware-versnelling.
In dat geval wordt de video ook vertraagd doordat de CPU op 90% komt.

• q-enf0rcer.1
pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:26:
[...]

Bij firefox speelt het ook. Daar zit geen optie in voor hardware-versnelling.
In dat geval wordt de video ook vertraagd doordat de CPU op 90% komt.
Duidelijk, ik dacht misschien is het een fout in Chromium icm de Surface drivers. Edge en Chrome gebruiken tenslotte beide Chromium als basis.

• pitchdown
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:27:
[...]

Duidelijk, ik dacht misschien is het een fout in Chromium icm de Surface drivers. Edge en Chrome gebruiken tenslotte beide Chromium als basis.
Ik begin steeds meer te twijfelen welke performance je mag verwachten van deze CPU/GPU.
Ik heb weinig ervaring met dit soort processoren.

• q-enf0rcer.1
pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:29:
[...]

Ik begin steeds meer te twijfelen welke performance je mag verwachten van deze CPU/GPU.
Ik heb weinig ervaring met dit soort processoren.
Een moderne Ryzen APU zou geen enkele moeite moeten hebben met 4K. Dat kan tegenwoordig zelfs met een budget smartphone :+

• pitchdown
q-enf0rcer.1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Een moderne Ryzen APU zou geen enkele moeite moeten hebben met 4K. Dat kan tegenwoordig zelfs met een budget smartphone :+
Ik heb nu MS aan de lijn.
Eigenlijk precies wat ik dacht.
Ik krijg een link om het image opnieuw te deployen, anders als hardware aanmelden.

• pitchdown
Ik heb eenzelfde 4k-video nog eens getest op een X1 Carbon G6
In chrome staat hardware-versnelling aan.

De intel-GPU in deze laptop blijft zo rond de 20% steken.

Ik denk dat er iets mis is met de drivers/firmware van de Surface laptop.
Deze drivers zijn echter niet seperaat te downloaden. Ook AMD autodetect vind deze videokaart niet terug.

• Frietsaus
  • Registratie: augustus 2003
  • Niet online

• brommer1
  • Registratie: februari 2007
  • Niet online
Ik heb het zelfde gehad met 3200G, Youtube1440p60, ging stotteren, de cpu stond op 100%, 1440p gaat goed, maar p60 is teveel, 1080p60 geen probleem, ik heb nu de R3 3100+1030 MSI passief+(2e computer)1200(12nm)+1030 MSI passief.

• pitchdown
brommer1 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:28:
Ik heb het zelfde gehad met 3200G, Youtube1440p60, ging stotteren, de cpu stond op 100%, 1440p gaat goed, maar p60 is teveel, 1080p60 geen probleem, ik heb nu de R3 3100+1030 MSI passief+(2e computer)1200(12nm)+1030 MSI passief.
Dus het is gewoon een hardware performance issue?

• brommer1
  • Niet online
Ik heb alleen internet, ik heb tv-pc scherm, 40 inch Full HD hdmi 1.4.
NUC8i3 gaat ook niet, zelfde probleem, maar erger, heb ik aan mijn broer uit geleend.
Wat alleen kan doen Youtube op 1440p60 naar 1080p60, 1440p naar 1080p.
2560x1440, gaat helemaal niet, heb ik met 4k tv geprobeerd.
Misschien lukt het wel; moederbord HDMI 2.0(1)/monitor 2.0(1) + db kabel.

Opgeslagen video op je laptop 1440p60 is geen probleem, Youtube(zwaar programma) 1440p60 vergt zeer zeer veel rekenkracht van je cpu(ca. 1.5 mb download(zwaar-moet ook alles omzetten naar je grafische kaart)-normaal ca. 500-800KB/s), dat kan ik zien via Aida64, 3200G ging van 35° naar 45° de stond op volle bak te pompen, met de 1030 passief, staat ook op volle bak te pompen om alles soepel te laten lopen.
Youtube 2160p60 K lukt helemaal niet. Met de 1030 wel. Daarom heb ik een losse videokaart(1030).

[Voor 83% gewijzigd door brommer1 op 03-06-2020 19:01]

• -The_Mask-
  • Niet online
pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:35:
[...]

Dus het is gewoon een hardware performance issue?
Nee zoals al aangegeven is het een software probleem. De hardware kan dit al zo'n 10 jaar prima aan. Voor jouw APU stelt dit helemaal niks voor, maar hardwareversnelling werkt niet goed. Heb je de driver van hierboven geïnstalleerd? Die is van 9 april, vrij nieuwe versie dus.

AMD Nieuwsdiscussie

• pitchdown
-The_Mask- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 18:34:
[...]

Nee zoals al aangegeven is het een software probleem. De hardware kan dit al zo'n 10 jaar prima aan. Voor jouw APU stelt dit helemaal niks voor, maar hardwareversnelling werkt niet goed. Heb je de driver van hierboven geïnstalleerd? Die is van 9 april, vrij nieuwe versie dus.
Zojuist geprobeerd.
Hetzelfde resultaat

• -The_Mask-
  • Niet online
In dat geval neemt weer contact op met Microsoft en zorg dat je iemand vind met verstand van zaken die niet met standaard berichten komt. Of Google op het probleem en kijk of iemand een oplossing heeft.

AMD Nieuwsdiscussie

• edeboeck
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19-06 14:26

edeboeck

mie noow noooothing ...

Welke Ryzen processor zit er juist in jouw SL3 (ik meen dat niet gelezen te hebben)?
Ter vergelijking: in mijn HP Pavilion heb ik de 3500U. Beide video's (Costa Rica en MBP) gaven eventjes een CPU-opstoot in het begin (opstoot max enkele seconden), maar nadien zeker geen zware belasting. Het beeld stotterde niet. Bij Costa Rica werd de Vega 8 rond de 25% belast, bij MBP bleef het steken op 10%.

Observaties gedaan met Microsoft Edge 44.18362.449.0 (dus niet de Chromium-versie) en Windows Task Manager (voor een preciezer beeld kan je MSI After Burner gebruiken).

• pitchdown
edeboeck schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:19:
Welke Ryzen processor zit er juist in jouw SL3 (ik meen dat niet gelezen te hebben)?
Ter vergelijking: in mijn HP Pavilion heb ik de 3500U. Beide video's (Costa Rica en MBP) gaven eventjes een CPU-opstoot in het begin (opstoot max enkele seconden), maar nadien zeker geen zware belasting. Het beeld stotterde niet. Bij Costa Rica werd de Vega 8 rond de 25% belast, bij MBP bleef het steken op 10%.

Observaties gedaan met Microsoft Edge 44.18362.449.0 (dus niet de Chromium-versie) en Windows Task Manager (voor een preciezer beeld kan je MSI After Burner gebruiken).
De lichtste ryzen 5 uitvoering. Ook met 128 gb ssd en 8 gb geheugen.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:30:
[...]

De lichtste ryzen 5 uitvoering. Ook met 128 gb ssd en 8 gb geheugen.
Hier in de BE-shop is de lichtste AMD-processor de Ryzen 5 3580U... lijkt dus een update van de mijne, waardoor ik verwacht dat de processor op zich het zonder problemen aankan.

Heb je al gespeeld met energiebeheer?

• pitchdown
edeboeck schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:34:
[...]
Hier in de BE-shop is de lichtste AMD-processor de Ryzen 5 3580U... lijkt dus een update van de mijne, waardoor ik verwacht dat de processor op zich het zonder problemen aankan.

Heb je al gespeeld met energiebeheer?
Jazeker.
Maximum performance ingesteld.
Tevens de performance plans gerestored. Dit levert allemaal niks op.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

pitchdown schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Jazeker.
Maximum performance ingesteld.
Tevens de performance plans gerestored. Dit levert allemaal niks op.
En heb je in apparaatbeheer zélf gaan kijken bij de eigenschappen? Ik had hier een probleem met bluetooth connection drops naar mijn muis (nogmaals: wel HP en geen SL; wel Ryzen 3500U) ondanks maximale performance (via energiebeheer en daar alles compleet max)... bleek dat bij de eigenschappen vd bluetooth adapter er toch nog energiebesparing mogelijk was. Het is het misschien waard om een analoog geval bij jou als oorzaak uit te sluiten?

• pitchdown
edeboeck schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:12:
[...]
En heb je in apparaatbeheer zélf gaan kijken bij de eigenschappen? Ik had hier een probleem met bluetooth connection drops naar mijn muis (nogmaals: wel HP en geen SL; wel Ryzen 3500U) ondanks maximale performance (via energiebeheer en daar alles compleet max)... bleek dat bij de eigenschappen vd bluetooth adapter er toch nog energiebesparing mogelijk was. Het is het misschien waard om een analoog geval bij jou als oorzaak uit te sluiten?
Ik ga dit controleren!

• Ramon
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 14:35
Ik heb even wat research voor je gedaan en Youtube gebruikt zo te zien voor 1440p en 4K de VP9 codec (dit kan je zien door stats voor nerds aan te zetten). En laat de APU in je laptop nou net die codec niet hardwarematig kunnen decoden (bron: Wikipedia: Unified Video Decoder)

Ik weet niet of het mogelijk is om youtube te forceren om een andere codec te serveren, dan zou het nog kunnen werken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• pitchdown
Ramon schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:27:
Ik heb even wat research voor je gedaan en Youtube gebruikt zo te zien voor 1440p en 4K de VP9 codec (dit kan je zien door stats voor nerds aan te zetten). En laat de APU in je laptop nou net die codec niet hardwarematig kunnen decoden (bron: Wikipedia: Unified Video Decoder)

Ik weet niet of het mogelijk is om youtube te forceren om een andere codec te serveren, dan zou het nog kunnen werken.
Is dat vanuit Microsoft dan geen enorme flater als dit het issue zou zijn?
De gebruiker trucken laten uithalen om Youtube te kunnen gebruiken is natuurlijk wel de omgekeerde wereld voor een laptop van € 1200 of meer.

Volgens mij zal de intel-versie hier geen last van hebben?

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat klopt niet anders zou het betekenen dat geen één moderne PC met AMD of nVidia videochip YouTube kan afspelen op wat hogere instellingen. Dat terwijl mij paar jaar oude GTX 1070 er totaal geen moeite heeft met 4K. Op 4K is de GPU load zo goed als niks en de video engine wordt ligt belast. Andere budget videochips hebben er allemaal ook geen moeite mee. Ook een Ryzen 5 3500U niet, zoals al eerder vermeld.

AMD Nieuwsdiscussie

• brommer1
  • Niet online
Misschien ligt het hieraan:
www.notebookcheck.com
https://www.notebookcheck...noch-besser.440514.0.html

Hauptspeicher 8192 MB; DDR4-2400, 17-17-17-39, Dual-Channel
Allerdings lief unser System ursprünglich nur im Single-Channel-Modus (Eine Neuinstallation und komplettest Treiberupdate konnte dies lösen), und es gibt keine Möglichkeit zur Erweiterung des Arbeitsspeichers.

Ons systeem draaide oorspronkelijk echter alleen in de enkelkanaalsmodus (een nieuwe installatie en de meest complete driverupdate zouden dit kunnen oplossen), en er is geen manier om het werkgeheugen uit te breiden.

• Ramon
-The_Mask- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 21:05:
Dat klopt niet anders zou het betekenen dat geen één moderne PC met AMD of nVidia videochip YouTube kan afspelen op wat hogere instellingen.
Ik denk dat het wel klopt, en heb het ook onderbouwd met een bron :)
Dat terwijl mij paar jaar oude GTX 1070 er totaal geen moeite heeft met 4K. Op 4K is de GPU load zo goed als niks en de video engine wordt ligt belast.
Dat is toch ook een totaal andere GPU? Als ik https://developer.nvidia....decode-gpu-support-matrix mag geloven werkt alleen 8-bit VP9, 10 en 12-bit niet.
Andere budget videochips hebben er allemaal ook geen moeite mee. Ook een Ryzen 5 3500U niet, zoals al eerder vermeld.
De gemelde 3500U gaat echter over de 'oude' Edge. Als je nog kan herinneren was de oude Edge ook de enige die Netflix in 4K aankon, dus het kan best zijn dat deze oude Edge een andere codec geserveerd kreeg die wel door de GPU gedecodeerd kan worden.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Ramon schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:12:
[...]

[...]
Dat is toch ook een totaal andere GPU? Als ik https://developer.nvidia....decode-gpu-support-matrix mag geloven werkt alleen 8-bit VP9, 10 en 12-bit niet.
[...]
De gemelde 3500U gaat echter over de 'oude' Edge. Als je nog kan herinneren was de oude Edge ook de enige die Netflix in 4K aankon, dus het kan best zijn dat deze oude Edge een andere codec geserveerd kreeg die wel door de GPU gedecodeerd kan worden.
Dat klopt inderdaad. Ik zal kijken of ik morgen eventueel eens een test kan doen met de nieuwe Edge te installeren op dit toestel.
Daarnaast viel me het volgende op:
Ramon schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 20:27:

Mijn laptopscherm is FullHD. Ik weet niet hoe het bij de Surface Laptop zit, maar met mijn oude SP3 is het zo dat de resolutie van het scherm beduidend hoger ligt (wat door scaling dan weer wordt teruggebracht). Als dat bij de SL ook zo is, zou dat zeker de verklaring kunnen zijn waarom ik er met een "lichtere" CPU geen last van heb.

• -The_Mask-
  • Niet online
Ramon schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:12:
[...]
De bron dat er ten alle tijde VP9 wordt gebruikt en niet alleen wanneer ondersteund ontbreekt. En de verklaring dat alle andere GPU's sinds jaar en dag het prima doen ontbreekt ook. ;)
Dat is toch ook een totaal andere GPU?
Zeker maar voor een andere Vega APU geld hetzelfde.

AMD Nieuwsdiscussie

• Ramon
-The_Mask- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:30:
[...]

De bron dat er ten alle tijde VP9 wordt gebruikt en niet alleen wanneer ondersteund ontbreekt.
Ik heb niet gezegd dat ten alle tijde VP9 wordt gebruikt maar ik heb gewoon op mijn eigen 7 jaar oude PC gekeken wat er wordt gebruikt. Kan best zijn dat op andere browsers/besturingssystemen andere codecs worden geserveerd.
En de verklaring dat alle andere GPU's sinds jaar en dag het prima doen ontbreekt ook. ;)
Nou volgens mij heb ik laten zien dat voor jouw GTX1070 VP9 8-bit op de supported lijst staat en dat het daarom werkt. Op mijn 7 jaar oude systeem wordt de GPU (een RX480) ook niet gebruikt voor VP9 maar gaan er 2 cores volledig mee aan de slag, dus ook niet echt praktisch.
Zeker maar voor een andere Vega APU geld hetzelfde.
Alleen nog niet zeker of daar wel VP9 werd gebruikt.

• Ramon
edeboeck schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:21:
[...]
Dat klopt inderdaad. Ik zal kijken of ik morgen eventueel eens een test kan doen met de nieuwe Edge te installeren op dit toestel.
Ik zou eigenlijk interessanter vinden wat er te zien is bij de oude Edge in het 'stats for nerds' schermpje van een 4k film op youtube. Heb zelf "helaas" de oude Edge niet meer dus kan het niet testen.

• -The_Mask-
  • Niet online
Ramon schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:42:
[...]

Alleen nog niet zeker of daar wel VP9 werd gebruikt.
Op zich is het niet interessant. Het gaat er om als het soepel draait en de CPU belasting laag is en dat was het geval.
edeboeck schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:19:
Ter vergelijking: in mijn HP Pavilion heb ik de 3500U. Beide video's (Costa Rica en MBP) gaven eventjes een CPU-opstoot in het begin (opstoot max enkele seconden), maar nadien zeker geen zware belasting. Het beeld stotterde niet.
Even een snelle Google actie levert overigens ook gewoon de ondersteuning voor VP9 op.

[Voor 50% gewijzigd door -The_Mask- op 03-06-2020 22:50]

AMD Nieuwsdiscussie

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

Ramon schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 22:44:
[...]
Ik zou eigenlijk interessanter vinden wat er te zien is bij de oude Edge in het 'stats for nerds' schermpje van een 4k film op youtube. Heb zelf "helaas" de oude Edge niet meer dus kan het niet testen.
U vraagt, wij draaien :+
Heb daardoor wel ontdekt dat de video vorige keer werd afgespeeld op 720p... nu geforceerd naar 4K. Opvallende vaststelling (weliswaar via Windows Task Manager): CPU-load tussen 6 en 9%, GPU steeg naar tussen 63 en 65%.

Viewport / Frames1278x719 / 0 dropped of 2135
Current / Optimal Res3840x2160@60 / 3840x2160@60
Volume / Normalized100% / 100% (content loudness -3.9dB)
Codecsvp9 (315) / opus (251)

• -The_Mask-
  • Niet online
@edeboeck Op het tabblad GPU onder prestaties in Taakbeheer kun je de precieze belasting ook nog zien op de video encoder en stream processors. Het lijkt mij dat het bij @pitchdown misgaat bij de video encoder, dat die niet wordt gebruikt of iets dergelijks.

AMD Nieuwsdiscussie

• pitchdown
-The_Mask- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:52:
@edeboeck Op het tabblad GPU onder prestaties in Taakbeheer kun je de precieze belasting ook nog zien op de video encoder en stream processors. Het lijkt mij dat het bij @pitchdown misgaat bij de video encoder, dat die niet wordt gebruikt of iets dergelijks.
Dat zou out of the box normaliter toch geen probleem mogen zijn?

• -The_Mask-
  • Niet online
Zou niet mogen nee, gebeurt zo te zien wel. Je zou het zelf ook kunnen checken wat de belasting is op de video engine en stream processors tijdens het afspelen van een 4K YouTube filmpje.

AMD Nieuwsdiscussie

• pitchdown
-The_Mask- schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:16:
Zou niet mogen nee, gebeurt zo te zien wel. Je zou het zelf ook kunnen checken wat de belasting is op de video engine en stream processors tijdens het afspelen van een 4K YouTube filmpje.
Net in de MM getest
Het demo exemplaar doet hetzelfde.
Ik ga de intel bestellen.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

-The_Mask- schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 23:52:
Heb net nog eens op laptop getest: ook bij mij wordt zowel video encode als video decode niet gebruikt: hele tijd 0% (in de "oude" Edge versie) bij de 4K-versie van de Costa Rica video waarbij GPU-belasting zoals gezegd rond de 63-65% schommelt (3D-belasting is rond de 1-2% - mss omdat ik intussen met mijn muis rondgleed - en de "Copy"-belasting bleef ook keihard 0%).

Conclusie lijkt voor mij dan alsof het echt specifiek aan dat ene SL-exemplaar ligt... omdat ik me bijna niet kan voorstellen dat het aan het algemene design van de SL zou liggen.

• edeboeck

edeboeck

mie noow noooothing ...

pitchdown schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:28:
[...]
Net in de MM getest
Het demo exemplaar doet hetzelfde.
Ik ga de intel bestellen.
Oei, dan toch SL-design? Of ergens een brakke driver?

[Voor 13% gewijzigd door edeboeck op 04-06-2020 15:40. Reden: quote verduidelijkt]

• Frietsaus
  • Niet online
Het zou mij niets verbazen als de meegeleverde driver niet helemaal perfect is, ik heb in dit topic gelinkt naar een driver die TS zou kunnen proberen maar ik krijg niet de indruk dat die is geprobeerd alvorens een andere laptop aan te schaffen.
Excuus, is al geprobeerd zag ik. Topic was wat moeilijk te volgen tussen het werk door. ;)

Als het echt niet door de hardware ondersteund wordt, sja dan is het pech inderdaad. Wel een beetje een blunder van AMD dan.

[Voor 31% gewijzigd door Frietsaus op 04-06-2020 16:16]

• pitchdown
Frietsaus schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:06:
Het zou mij niets verbazen als de meegeleverde driver niet helemaal perfect is, ik heb in dit topic gelinkt naar een driver die TS zou kunnen proberen maar ik krijg niet de indruk dat die is geprobeerd alvorens een andere laptop aan te schaffen.
Excuus, is al geprobeerd zag ik. Topic was wat moeilijk te volgen tussen het werk door. ;)

Als het echt niet door de hardware ondersteund wordt, sja dan is het pech inderdaad. Wel een beetje een blunder van AMD dan.
Inderdaad.
Opvallend puntje voor mij blijft toch het feit dat er relatief weinig online over te vinden valt. Ik hoop morgen de intel-versie te ontvangen en zal dan mijn bevindingen delen.
Helaas had de MM alleen de AMD-versie in het assortiment. Daar zal waarschijnlijk ook een deal op de achtergrond gemaakt zijn.

Er wordt wel regelmatig geadviseerd om de intel-variant te kiezen boven de AMD-variant :

YouTube: Don’t Buy the Wrong Surface Laptop!

• -The_Mask-
  • Niet online
Frietsaus schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:06:

Het is geen hardware probleem, er was al getest met een Ryzen 5 3500U, dezelfde CPU maar alleen een extra CU (64 streamprocessors) uitgeschakeld. Daar was het probleem niet. Ergens gaat er dus softwarematig iets mis.

AMD Nieuwsdiscussie

• Frietsaus
  • Niet online
Wellicht dat een echte clean install het dan oplost, dus geen Surface image.

• pitchdown
Frietsaus schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:05:
Wellicht dat een echte clean install het dan oplost, dus geen Surface image.
Ook geprobeerd....

• pitchdown
-The_Mask- schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:16:
Clean install als in Windows installeren vanaf een USB stick.
Jazeker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ramon
One real-world performance note: while other reviews note that the Surface Laptop 3 struggles with 4K/60-frames-per-second playback on sites like YouTube, there's some nuance to that, based on our tests. Plugged in, the Surface Laptop 3 plays back 4K/60 smoothly. Unplugged, 4K/30 video plays smoothly, which is still the bulk of 4K video on YouTube. Unplugged, 4K/60 video has some chop to it, which you'll notice more on high-motion 4K/60 videos like this New York City stroll, rather than the calmer nature videos on the site. We're not sure if this is something that can be fixed with an update, or if it's a limitation of the GPU, which runs at about 93 percent utilization during these tasks.
bron: https://www.pcworld.com/a...iew-amd-ryzen.html?page=2
The other thing the Laptop 3 surprisingly struggled with was playing 4K 60FPS video from YouTube. Whether I used Chrome or Microsoft’s own Edge browser, the video would stutter and choke, despite the fact that I had plenty of bandwidth to stream it. I can’t remember the last laptop I tested that couldn’t play back 4K video smoothly from YouTube, and it’s beyond disappointing to see a brand-new premium computer struggle with it. For what it’s worth, the 13.5-inch Laptop 3, which has an Intel processor, had no trouble playing 4K 60FPS YouTube videos on the same Wi-Fi network.
bron: https://www.theverge.com/...test-price-specs-features

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fryingdutchie
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 07-03 21:52
Hoi allemaal,
Heb op verzoek van pitchdown een test met mijn 13,5" Laptop 3 met Intel i5 gedaan en daar totaal geen problemen. Zie onderstaande link naar mijn Laptop 3 review met in de comments de test voor pitchdown:

https://tweakers.net/prod...num-voor-consumenten.html

Plaatje van mijn CPU gebruik bij 4K30fps:

Plaatje van mijn CPU gebruik bij 4K60fps:

Groeten!

[Voor 20% gewijzigd door Fryingdutchie op 05-06-2020 07:02]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pitchdown
Fryingdutchie schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 06:42:
Hoi allemaal,
Heb op verzoek van pitchdown een test met mijn 13,5" Laptop 3 met Intel i5 gedaan en daar totaal geen problemen. Zie onderstaande link naar mijn Laptop 3 review met in de comments de test voor pitchdown:

https://tweakers.net/prod...num-voor-consumenten.html

Plaatje van mijn CPU gebruik bij 4K30fps:
[Afbeelding]

Plaatje van mijn CPU gebruik bij 4K60fps:
[Afbeelding]

Groeten!
Bedankt.
Ik ben blij dat vandaag de Intel binnenkomt :-)

Blijft staan dat het een raar issue met de AMD-versie en dat dit nog steeds niet goed is opgelost door Microsoft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ramon
Maar heb je al geprobeerd om de laptop aan de stroom te hangen zoals in de quote staat? Dat lijkt namelijk wel te werken.

Speel je de video wel af op een extern 4K scherm? Indien niet, dan hoef je natuurlijk niet voor 4K te kiezen want het scherm van de Surface Laptop 3 heeft geen 4K resolutie. Het downsamplen van de resolutie wat in zo'n situatie gebeurt, kost ook weer extra kracht.

De intel variant van de Surface Laptop 3 15" is alleen te koop voor bedrijven helaas... Persoonlijk zou ik mijn laptop niet voor 4K youtube omruilen, staat toch weinig content op youtube die echt profiteert van 4K als je het mij vraagt ;)

[Voor 10% gewijzigd door Ramon op 05-06-2020 08:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pitchdown
Ramon schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Maar heb je al geprobeerd om de laptop aan de stroom te hangen zoals in de quote staat? Dat lijkt namelijk wel te werken.

Speel je de video wel af op een extern 4K scherm? Indien niet, dan hoef je natuurlijk niet voor 4K te kiezen want het scherm van de Surface Laptop 3 heeft geen 4K resolutie. Het downsamplen van de resolutie wat in zo'n situatie gebeurt, kost ook weer extra kracht.

De intel variant van de Surface Laptop 3 15" is alleen te koop voor bedrijven helaas... Persoonlijk zou ik mijn laptop niet voor 4K youtube omruilen, staat toch weinig content op youtube die echt profiteert van 4K als je het mij vraagt ;)
Zelfde issue op het stopcontact.
De intel-versie is in de pricewatch hier op tweakers gewoon verkrijgbaar voor consumenten. Ik heb deze gisteren ook gewoon besteld.

Daarnaast wordt het aanbod voor 4K steeds groter. Zelfs bright en autoweek nemen de video`s op in 4K.

Waar het simpelweg op neerkomt is dat een laptop van deze prijs dit soort issues niet mag hebben. En helemaal niet over een langere periode zonder oplossing.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pitchdown
Even een update.
Vandaag de intel-variant ontvangen.
Vandaag een schone installatie van windows 10 gedaan en wederom het betreffende filmpje op 4k-60 getest op chrome en edge --> Geen probleem
GPU op ca 45%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pitchdown
Na een aantal dagen gebruik erg tevreden over de 15 inch intel-variant.
wanneer ik van het grote 3:2 scherm overschakel naar een regulier 16:9-scherm voelt dit als een achteruitgang.
Wanneer je productief bezig bent is de 3:2 verhouding echt een toegevoegde waarde.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True