Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-07 21:15
Ik zoek...
De ideale opzet voor twee verschillende monitoren.

Momenteel heb ik deze HP Pavilion 23xi als monitor - 1080p, instelbaar op 50 dan wel 60 Hz, 96 PPI, geen freesync of gsync compatibiliteit.

Als zelfstandige moet ik regelmatig mijn financiën bijhouden; waar in prehistorische tijden alles (facturen, contracten,....) netjes in ringmapjes per jaar werd opgeslagen, bewaar ik, sinds de Belgische wetgeving dit toelaat, alles digitaal. Dit heeft geleid tot een complexe mappenstructuur per aanslagjaar. Regelmatig moet ik de ingescande/gemailde/... documenten hierover sorteren. Tot op heden maak ik gebruik van het Windows 10 Snap Assist systeem, wat me vier Explorer windows oplevert... te weinig om echt structureel te werk te gaan, zeker als daar nog eens een edge window bij hoort om pdf files te openen.

Ik ben dus al lang aan het overwegen een tweede monitor erbij te nemen voor dergelijk werk. Van vrienden die een tweede monitor hebben, hoor ik dat ze nooit meer zouden willen werken met één monitor.

Komt erbij dat ik eveneens graag game, en soms last heb van ghosting. Dit zijn bij momenten wel games die m'n GPU tot het uiterste drijven; de zwaarste eruit is RDR2, dus de eerste vraag is of ik met m'n huidige GPU het wel zou riskeren om naar een 1440p scherm te gaan. De GPU is slechts een klein jaar oud, en geen haar op m'n hoofd die het zou overwegen om het ding nu al in te ruilen.

Als je naar deze benchmark kijkt, ziet het ernaar uit dat ik, althans voor wat RDR2 betreft, concessies zou moeten gaan doen (ultra --> high), terwijl ik wel 60 FPS haal met m'n huidige monitor (zij het dan via Vsync, want geen freesync noch gsync compatible). Anderzijds laat ik me vertellen dat het beeld op een 1440p sowieso veel impressionanter is. Tenminste, als je een beetje op een redelijke afstand zit; zelf blijk ik op 67-81 cm afstand te zitten, afhankelijk van m'n lazy-ass houding. In ieder geval lijkt dit een redelijk afstand voor een 27" 1440p monitor.

Mijn concrete vraag aan jullie is dus: welk van de volgende opstellingen zouden jullie me aanraden?

1. 1440p monitor (voor gaming) + behoud van de huidige monitor (in combinatie met de eerste, voor al de rest)
- Voordeel: ruimer budget voor de 1440p monitor, met evt. zelfs gsync compatibiliteit, voor het zover zou komen dat ik terugga naar nvidia.
- Nadeel: asymmetrische ervaring, mogelijks zelfs op 't gebied van kleurendiepte.
- Nadeel: mogelijks problematische ervaringen tijdens RDR2

2. moderne 1080p monitor (voor gaming) + behoud van de huidige monitor (in combinatie met de eerste, voor al de rest)
- Voordeel: nog ruimer budget voor de moderne monitor, met evt. zelfs gsync compatibiliteit, voor het zover zou komen dat ik terugga naar nvidia.
- Voordeel: weinig zorgen te maken voor iets als RDR2; zelfs betere ervaring dan met m'n huidige monitor
- Nadeel: asymmetrische ervaring, mogelijks zelfs op 't gebied van kleurendiepte.
- Nadeel: deze monitor gaat weer een tijdje mee, en zo mis ik voor lange periode de voordelen van een betere beeldervaring bij 1440p

3. 2x dezelfde moderne 1080p monitor; de oude geef ik weg
- Voordeel: geen asymmetrische ervaring, want identiek dezelfde monitors
- Voordeel: meest realistische optie als het gaat over het budget bij aankoop van twee identieke monitors
- Nadeel: nogal nutteloos om geld te steken in iets als Freesync of gsync terwijl slechts één monitor voor gaming zal worden gebruikt
- Nadeel: deze monitor gaat weer een tijdje mee, en zo mis ik voor lange periode de voordelen van een betere beeldervaring bij 1440p

4. 2x dezelfde 1440p monitor; de oude geef ik weg
- Voordeel: beste beeldervaring
- Voordeel: geen asymmetrische ervaring, want identiek dezelfde monitors
- Nadeel: €€€€€€€€€€€€€€€€€€€€€
- Nadeel: nogal nutteloos om geld te steken in iets als Freesync of gsync terwijl slechts één monitor voor gaming zal worden gebruikt
- Nadeel: mogelijks problematische ervaringen tijdens RDR2

Wat is je budget?
Hangt ervan af welke oplossing ik ga zoeken; het hoogste budget zou twee 1440p schermen zijn, dus ik ben er nog niet volledig over uit. Zeker is dat ik geen geld wil verbranden, dus voor elke opstelling zou ik voorstellen: bang4buck. Verder ben ik niet op zoek naar curved monitors, noch naar een ultrawide monitor.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
voor de monitor waarop ik zou gamen, moet Freesync Premium aanwezig zijn, en Gsync compatible; graag ook Displayport. Finaal ook speciale aandacht voor Freesync minimal refresh rate, gezien ik soms RDR2 speel, en lagere FPS kan verwachten, zeker indien er zou worden gekozen voor 1440p.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 435,05€ 435,05
1MoederbordenAsus TUF Gaming X570-PLUS€ 219,05€ 219,05
1VideokaartenSapphire Radeon RX 5700 XT Pulse€ 444,05€ 444,05
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 2TB (64MB cache)€ 123,90€ 123,90
1Interne harde schijvenWD Black (2017), 4TB (256MB cache)€ 191,82€ 191,82
1BehuizingenCooler Master MasterCase 5 (Closed)€ 0,-€ 0,-
1MonitorenHP Pavilion 23xi Zilver€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,05€ 74,05
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Flow€ 23,38€ 23,38
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro140 Air Flow RGB€ 0,-€ 0,-
1VentilatorenCooler Master MasterFan Pro 140 Air Pressure€ 31,64€ 31,64
1ToetsenbordenLogitech Illuminated Keyboard K740 (BE)€ 0,-€ 0,-
1MuizenDell Laser Scroll Mouse€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3200 CL14€ 0,-€ 0,-
1Optische drivesLG GH24NSD1€ 16,99€ 16,99
1VoedingenSeasonic Focus Plus 750 Gold€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.559,93

Alvast bedankt voor jullie inzichten

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Providentia
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02:43
Misschien niet precies wat je zoekt of in gedachte had, maar als ik het goed begrijp is een groot gedeelte van de content die je vaak weergegeven krijgt vrij statisch (excel sheets, mappen, etc.). Indien dit het geval is, kan ik je van harte aanraden om een (goedkope / tweedehands) 4K televisie aan te schaffen voor al het 'kantoor' werk.

Met behulp van programma's zoals Display Fusion kun je vervolgens virtuele monitoren creëren. Zo heb ik zelf een 43" TV op mijn bureau staan die opgesplitst is in 2x 1080p en 1x 2160p. Zo heb ik een verticaal scherm wat ideaal is voor excel en twee 'normale' 1080p schermen voor browsen etc.

Daarnaast heb ik nog een 1440p scherm voor gamen.

De TV is heeft helaas alleen een 30hz modus, maar dit is voldoende voor statische content zoals browsen, excel. Zelf heb ik ook geen problemen met een youtube filmpje, al kunnen voorkeuren verschillen.

Al met al heb ik geloof ik 250 EUR uitgegeven aan de TV, de monitor had ik al, dus het is een vrij goedkope oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Mortov Molotov Twee maal pricewatch: BenQ Zowie XL2411P (met Color Vibrance) Zwart
Geen G of Freesync twee x 24" 1080p TN schermen

twee maal 27"1080p IPS
pricewatch: AOC 27G2U/BK Zwart
FreeSync Premium, maar G-sync compatible.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Extra optie: een 144hz 1440p scherm en een 60hz 1440p scherm er naast. Dat zou ik doen in je situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
418O2 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:38:
Extra optie: een 144hz 1440p scherm en een 60hz 1440p scherm er naast. Dat zou ik doen in je situatie.
Interessant. Zou dit een impact hebben op waargenomen kleurdiepte tussen de twee schermen? Of niet noodzakelijk?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mortov Molotov schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:51:
[...]

Interessant. Zou dit een impact hebben op waargenomen kleurdiepte tussen de twee schermen? Of niet noodzakelijk?
Als je 2 schermen van dezelfde fabrikant met hetzelfde type paneel kiest zou dat niet hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Dag iedereen, ik kan dit scherm Asus ROG Swift PG279QE Zwart evt te pakken krijgen voor € 558,-

Als je weet dat het origineel € 620,- kost, dan lijkt me dit een mooie deal.

Het enige waar ik wat over val, is de responstijd 4 ms; lijkt me wat lang, wil o.a. ghosting mijden. Het gaat hier immers om een investering voor lange tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mortov Molotov schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:07:
Dag iedereen, ik kan dit scherm Asus ROG Swift PG279QE Zwart evt te pakken krijgen voor € 558,-

Als je weet dat het origineel € 620,- kost, dan lijkt me dit een mooie deal.

Het enige waar ik wat over val, is de responstijd 4 ms; lijkt me wat lang, wil o.a. ghosting mijden. Het gaat hier immers om een investering voor lange tijd.
https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/rog-swift-pg279q

voor responstijden houden verschillende fabrikanten verschillende meetmethodes aan. Ik durf wel te zeggen dat dat bij Asus ROG monitoren echt geen issue is.

Heb je wel eens een ultrawide overwogen? 35" of zelfs 49"?

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 04-06-2020 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
418O2 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:09:
[...]

https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/rog-swift-pg279q

voor responstijden houden verschillende fabrikanten verschillende meetmethodes aan. Ik durf wel te zeggen dat dat bij Asus ROG monitoren echt geen issue is.

Heb je wel eens een ultrawide overwogen? 35" of zelfs 49"?
Thx voor de info; hieruit leid ik af dat jij ook over zo'n monitor beschikt? Valt het verder een beetje mee met de zwarte kleuren in een donkere omgeving (cfr. reviews elders)? Want dat is één van de redenen waarom ik alsnog een VA paneel overweeg.

EDIT: heb net je inventaris doorgenomen: jij beschikt blijkbaar over een TN paneel :-D

Dus ik breid de vraag van hierboven uit naar andere lezers

[ Voor 12% gewijzigd door Mortov Molotov op 04-06-2020 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Mortov Molotov schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Thx voor de info; hieruit leid ik af dat jij ook over zo'n monitor beschikt? Valt het verder een beetje mee met de zwarte kleuren in een donkere omgeving (cfr. reviews elders)? Want dat is één van de redenen waarom ik alsnog een VA paneel overweeg.

EDIT: heb net je inventaris doorgenomen: jij beschikt blijkbaar over een TN paneel :-D

Dus ik breid de vraag van hierboven uit naar andere lezers
Dat klopt, maar zoals je ook in de review kan lezen, de Asus RoG schermen zijn altijd goed (daar is de prijs ook naar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-07 20:29

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb dan een triple screen setup en wil uiteindelijk naar 27+34+27 (2560*1440+3440*1440+2560*1440).

Moet nu nog 1 27" en dan is het compleet.

2 * LC27JG56QQUXEN
1 * C34H890WJU

Kijk goed rond, monitoren gaan meestal een aantal computers mee. Zeker als je meerdere programma's open wilt hebben moet ik zeggen dat meerdere monitoren fijner werkt dan 1 grote. Ja je kan zones instellen met b.v. powertoys maar als je b.v. een spelletje wilt spelen en toch iets in de gaten wilt houden op een ander scherm.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Mortov Molotov schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 23:10:
Ik zoek...
[i]De ideale opzet voor twee verschillende monitoren.

Alvast bedankt voor jullie inzichten
Het is allemaal subjectief, maar mijn ervaring :

ik heb een 1440p 27" en en 17" 1200*1024 in gebruik.
Ik zie het niet als een probleem dat dat 2e scherm nog niet eens half zo groot is.

Het is prima als 2e scherm waarop chat/spotify draait, tijdens gamen, evt nog een youtube filmpje.
Of bv 1 excel scherm, en een webpagina met voorbeeld code tijdens normaal werken.

Ik heb er zowiezo de plek niet voor, maar anders betwijfel ik nog steeds of ik dat 2e scherm echt zou opwaarderen naar een moderner scherm. Voldoet eigenlijk prima aan mijn eisen.

Kwa game-ervaring moet ik toegeven dat het mij iets tegenviel hoe veel impact het op FPS had toen ik van 1680*1050 naar 1440P ging. Maar je kunt altijd kiezen om de (render)resolutie te verlagen.
Maar in mijn ervaring heb ik over het algemeen liever 1440p op high, dan 1080 op ultra. Alles ziet er zo veel mooier/scherper uit op 1440 :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwarlorf
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21:14

Dwarlorf

Nokando a place near Kathmandu

Ik heb zelf een 43" namelijk: pricewatch: LG 43UD79-B Zwart

Ik zweer er bij voor gevarieerd (algemeen&gaming) gebruik. Er zit een LG app (onscreen control) bij waarmee je het scherm kan indelen dat vrij goed werkt. Én je kunt er 4 andere apparaten op aansluiten.

Er is een modernere variant met HDR10:
pricewatch: LG 43UN700-B Zwart

En anders nog goedkoper:
pricewatch: Philips BDM4350UC Zwart

[ Voor 12% gewijzigd door Dwarlorf op 04-06-2020 10:31 ]

The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saven
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-07 11:33

Saven

Administrator

Niet zo moeilijk doen, er is geen enkele reden meer om 1080p te nemen :) Gewoon 2 x een 1440p monitor dus. Werkt heerlijk, krijg je geen spijt van. Die hoeven ook echt niet (veel) meer te kosten dan een 1080p scherm.

[ Voor 19% gewijzigd door Saven op 04-06-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Afgaande op bovenstaande reacties, en mijn budget indachtig, ga ik alvast de pragmatische weg op: ik zal één 1440p monitor kiezen, en m'n huidige 1080p monitor behouden als second screen. 4K is prachtig, maar de meeste GPU's kunnen dit nog niet aan.

Maar dan rest nog de vraag: IPS of VA. Gezien ik sowieso op de avonduren game, lijken IPS glow en ietwat minder contrast zaken die ik het best mijd; anderzijds vind ik in de pricewatch geen gsync compatible VA monitoren terug. Het hoeft geen Gsync premium te zijn, maar mocht ik ooit terug omschakelen naar een nvidia GPU, lijkt gsync compatible wel aangewezen.

Hamvraag is dus of iemand van jullie in de praktijk last heeft van dit gebrekkige contrast en/of IPS glow. Maw: vallen die beperkingen in de praktijk nogal mee, of juist niet?

[ Voor 0% gewijzigd door Mortov Molotov op 04-06-2020 11:02 . Reden: knoert van een DT fout! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mortov Molotov
Na ruim beraad & afwegen pro/contra, is het de pricewatch: LG UltraGear 27GL850 Zwart geworden.

Er zijn voor en nadelen aan, maar met de nadelen kan ik leven.
Mijn huidige monitor gebruik ik tot nader order als tweede scherm. We'll see how it goes, het budget is al wat overschreden.

Dank iedereen voor jullie advies; ik kan helaas slechts één beste antwoord aanduiden.

Pagina: 1