Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Pc valt uit, geen scherm meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• topgunNL
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 03-06 14:31
Hallo allemaal,

Mijn vraag
Afgelopen week heb ik mijn moederboard en processor vervangen naar een tomahawk B450 en een ryzen 7 3700x.

Tijdens het gamen viel mijn PC uit het niets uit, geen blue screen of iets dergelijks gewoon uit. Geprobeerd hem direct weer aan te zetten maar niks. (niet eerder gehad)

Toen ik ging voelen vond ik dat mijn moederboard wel flink warm was, echter is mijn vinger geen thermometer dus weet ik niet hoe warm precies. De processor koeler en videokaart voelde ook erg warm.

Na wat rust (30 minuten) voelde alles weer koud aan en heb ik besloten het stroom er weer op te zetten. Daarbij ging de pc weer aan, ik zag de processor koeler weer aan gaan en mijn videokaart gaf de letters MSI verlicht aan.

Echter de fans van de videokaart draaien niet meer (ook niet als deze wat warm is) ook krijg ik geen scherm, ik heb dus het gevoel dat deze niks meer doet. Als ik mijn PC aan zet dan reageert mijn scherm daar wel op, echter na korte tijd krijg ik de melding geen signaal(HDMI vanuit GPU). Helaas heb ik geen ingebouwde gpu meer naar mijn weten, dus mijn scherm werkt niet alleen op t moederboard.

VGA debug licht brand!

Nu de vraag, wat kan dit allemaal zijn? Ik wil best een nieuwe kaart kopen (als het dus stom toeval is) echter vaak zit hier natuurlijk een reden achter...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Tomahawk B450 max Moederboard
ryzen 3700x CPU
MSI radion R9 380 4G GPU
Cooler master G550M voeding
Samsung EVO 8xx SSD
WD 1TB harde schijf

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de videokaart in de 2e PCI slot geprobeerd.

Ik heb alles er uit gehaald en stap voor stap aangezet.
1: processor 1x ram in slot 2 (aangeraden vanuit de manual).
VGA debug kwam na een tijdje. Heel even CPU debug aan en uit gezien voor een seconden.

2: GPU er bij gezet, echter direct debug VGA licht aan.

Wie zou mij kunnen helpen?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06:41
klopt, je hebt geen iGPU,
Begin van het verhaal klonk als kortsluiting -> voeding schakelt uit ter voorkoming van erger

Dus als je enkel CPU en 1 ram slot draait, blijft de pc wel aan?

Want ik denk dat je GPU gaar is :( (al is hij pas 5 jaar oud ... )

• Visgek82
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 10:42
Het is normaal dat je gpu fans niet draaien. die gaan pas op 50/60c aan dacht ik, of zelfs alleen op 3d clock speeds, en dat is qua gevoel een stuk warmer dan "wat warm".

Probeer de videokaart eens in een ander slot?

[Voor 12% gewijzigd door Visgek82 op 03-06-2020 04:53]

Gigabyte Aorus B550 Pro / Ryzen 5 3600 / 1070 TI / NVME / 16 GB 3600 C15

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:24
Dus een nieuwe cpu en moederbord. Welk merk en type geheugen heb je?
Welk moederbord heb je vervangen?
Windows opnieuw geïnstalleerd?

• PD2JK
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:09

PD2JK

CQ CQ

En welke voeding heb je?

Vobis Highscreen AT: Seasonic SSG-150G PSU / PcPartner 35-8823-01 MB / Intel Pentium MMX 200@233 CPU / 32MB PC66 RAM / Quantum Bigfoot CY 2,1 GB HDD / Cirrus Logic CL-GD5446BV 2MB VGA / Sound Boostar 16/32 3D v1.4 ISA / 3Com EtherLink III / 24x CD / FDD

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 10:24

• VECTOR ®
  • Registratie: augustus 2010
  • Niet online

VECTOR ®

RYZEN 9 5950X + 64GB

Cooler master G550M voeding ;)

Edit: iemand was mij reeds voor (y)

[Voor 10% gewijzigd door VECTOR ® op 03-06-2020 08:31. Reden: Toevoeging]

Ryzen 9 5950X | Asus ROG Crosshair VIII FORMULA | ASUS ROG Strix RX VEGA64 8GB OC | Corsair Obsidian 500D RGB SE | AOC Q3279VWF | Logitech Z623 | CMW64GX4M4A2666C16 | Corsair RM 750i | Corsair Force MP510 480 GB | Corsair K57 RGB Wireless | W10 Pro |

• topgunNL
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 03-06 14:31
Nou, het was duidelijk.

Alles werkt indien er een andere videokaart in kwam. Mijne in een andere pc gedaan, niks. Werd niet meer herkend. helaas dus een nieuwe.

Met een intel processor (met ingebouwde GPU) wel in de pc gekomen, helaas was de GPU niet meer werkend te krijgen. (op een normale manier)
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True