Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HierGerard
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 02-06-2020
Hallo, Mijn ouders hebben een jaren 70 woning gekocht. In deze woning zit een convectorput met een verwaringselement. De put is 440 lang en erg stoffig. Van wege dit stofnest wil ik de put graag dichtmaken en in plaats hiervan een verwarmingselement aan de muur monteren. Ik heb echter geen idee hoeveel warte capaciteit dit verwarmingselement moet hebben. Wie kan mij hierin adviseren?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:41
Zelf geen ervaring mee.

Zit daar 1 convector in van bijna die lengte? Of 2 van de halve lengte? Bekijk dat even. Heb je meer info?

Bijvoorbeeld 2 stuks van 1800 mm zouden een vermogen hebben van 2 x 3582 W bij 75/65-20
https://www.cvtotaal.nl/b...onvector-kl1800-15-b.html
Geen idee of je iets soortgelijks hebt als wat ik link.

Dat kun je vervangen voor bijvoorbeeld 2 T22 radiatoren van 1800 mm lang en 700 hoog (3283 W per stuk bij 75/65-20). Of 2000 mm lang (3648 W per stuk)

Radiatoren zijn overigens een beetje ouderwets, is het misschien mogelijk om het te vervangen door vloerverwarming? Dat is ideaal in geval je later een warmtepomp wilt. Vloerverwarming kun je in laten frezen. Of is de vloer vanuit de kruipruimte niet te isoleren?

edit: is een convectorput eigenlijk echt zoveel erger qua stof dan een radiator? Kies dan vloerverwarming.
edit2: http://www.henrad.eu/henr...loads/PREMIUM-ECO-EN.xlsx
Andere varianten of combinaties kan uiteraard ook, kun je zelf samenstellen met behulp van deze sheet. Bedenk wel dat een T33 echt enorm dik is. Ik hoop dat je convectorput niet helemaal vol zit.

[ Voor 19% gewijzigd door busscherski op 02-06-2020 22:39 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lynx
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:52
Je kan de put toch gewoon reinigen? We hebben het ook gehad in ons vorige huis (zelf geplaatst) en dat ding kon in no-time eetkamer/keuken verwarmen. In dezelfde situatie zou ik het zo weer doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HierGerard
Het gaat om één lang element.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yP9KCXVI11wmgvj03hH-AbpLanw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9oEgO1iXWX6z65LtHdUfMYg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xmQMFG0CvDf6y7k3ttKSIo_XmRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjHMJirEuWIoCeI5BWN6zAKK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HierGerard op 02-06-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Maar het element is geen 4.4 meter lang toch?
Wat is de breedte en hoogte?

edit: als je het echt gaat doen. Vervang de schuifpui dan wel door iets met HR+ of HR++ glas. Anders ga je swinters een koude luchtstroom voelen in de buurt van de pui.
Vloerverwarming is wat dat betreft ook beter als dat mogelijk is.

[ Voor 61% gewijzigd door busscherski op 02-06-2020 22:47 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HierGerard
je hebt gelijk. De bak is 218 lang en 44 cm breed. Daar binnen zit het verwarmingselement.

Voor wat betreft het schuifpui, Goede TIp. Ik ben het helemaal met de eens. Helaas is daar momenteel geen budget voor beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-05 22:56

MieJuul

3970Wp

Hier ook een brede put.
"schoorstenen" (extra tussenschotten) gemaakt om de convectie te boosten.
Werkt hier al jaren prima met een aanvoer van max 60 graden, maar komt vaak niet boven de 55 graden uit.
Ik krijg het prima warm zo.

Ik haal 1x per jaar het rooster eraf en dan slinger ik de stofzuiger er eens goed door, ook aan de onderkant van de lamellen.
Heb wel, in verband met kinderen, onder het looprooster een strook kippengaas gelegd, met van die 1x1cm vierkante mazen.
Dat scheelt een prak rommel in de put

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
HierGerard schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 22:57:
je hebt gelijk. De bak is 218 lang en 44 cm breed. Daar binnen zit het verwarmingselement.

Voor wat betreft het schuifpui, Goede TIp. Ik ben het helemaal met de eens. Helaas is daar momenteel geen budget voor beschikbaar.
Oke.
Als de convecor hier op lijkt:
https://www.cvtotaal.nl/b...onvector-kl1800-15-b.html
Dan zal 1 T22 radiator van 1800 mm lang en 700 hoog ongeveer voldoende zijn. (dat is een hele grote, 2 kleinere kan ook)

Maar doe de vervanging alsjeblieft pas als de nieuwe schuifpui er is, anders maak je het comfort in huis alleen maar slechter.
Zelf zou ik overigens geen convectorput vervangen door een radiator, ik zie het voordeel niet. Misschien wel vloerverwarming maar dan ook alleen in combinatie met nieuwe schuifpui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
Beter het geld gebruiken voor vervangen van die pui, die put van binnen beplakken met radiatorfolie en zo nu en dan die put eens stofzuigen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik begrijp de TS wel. Ik heb ook een woning gehad met een convectorput in de woonkamer. De buren hadden gewoon een radiator naast de schuifdeur. Ik had ook liever de radiator gehad. De put schoonmaken was elke keer een rotklus.

Een voordeel van de convectoren was wel dat de woonkamer snel warm aanvoelde vanwege de stroom van warme lucht. Nadeel was het gemis van stralingswarmte.
Pagina: 1