HDD of SSD

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisemaya
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10-02-2024
Hallo,

Ik zoek een geschikte refurbished laptop voor mn dochter. Heb wat speurwerk gedaan en dacht aan onderstaande. Maar loop nu tegen de vraag aan: HDD of SSD of iets heel anders dan waar ik op ben uitgekomen?
https://www.computercenter.nl/p/dell-latitude-e7450-i5/

Wat ga je met je laptop doen?
Mijn dochter gaat naar de brugklas. Wil graag kunnen gamen en foto's bewerken.

Ik vraag me af, doe ik er goed aan om SSD te nemen ipv HDD? Dan zou ik gaan voor 240 GB SSD of 500 HDD.

Andere adviesen mogen ook!

Wat is je budget?
ongeveer 350

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet veel. Dochter heeft voorkeur voor max 14 inch

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik ben zelf wel fan van Dell en niet zo van HP maar ik sta open voor advies!

[ Voor 26% gewijzigd door lisemaya op 02-06-2020 21:48 . Reden: iets vergeten ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
SSD is altijd een goed idee, want merkbaar veel sneller. HDD is alleen een goede optie als je veel ruimte nodig hebt, met een beperkt budget. Als veel ruimte niet nodig is, dan is een SSD een veel betere optie.

Had ik al gezegd dat een SSD altijd een goed idee is? :P

[ Voor 9% gewijzigd door Hahn op 02-06-2020 21:49 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:24
SSD zou ik altijd doen. Je gaat spijt krijgen van alleen een HDD. Het gaat om een in verhouding vrij kleine meerprijs, maar een SSD voegt voor die prijs merkbaar veel toe.

Had ik al gezegd dat een SSD altijd een goed idee is? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisemaya
Dank je Hahn,

alleen heb ik dan niet een stuk minder ruimte met 240 ipv 500 gb HDD?

(240 GB SSD of 500 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
lisemaya schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:50:
Dank je Hahn,

alleen heb ik dan niet een stuk minder ruimte met 240 ipv 500 gb HDD?

(240 GB SSD of 500 )
Ja, je hebt een stuk minder ruimte voor hetzelfde geld. Maar hoe erg is dat nodig? En indien je (veel) meer ruimte nodig hebt, kan je voor opslag dat je niet elk uur of elke dag nodig hebt, bijvoorbeeld een externe schijf overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Je hebt dan minder ruimte. Voor normaal gebruik is 240 GB genoeg. Als er meer nodig is, kun je later altijd een externe opslag kopen (usb stick of disk) of voor opslag in de cloud gaan.
Als het geld niet echt een probleem is, zou ik voor een 500 GB SSD gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
In de link die je geeft (net toegevoegd? :P) kost een 240GB SSD €45 en 500GB SSD €75. Als je moet kiezen tussen die 2, dan zou ik voor de 500GB gaan voor 3 tientjes meer.

Wat je ook kan overwegen is om een losse 500GB SSD te kopen, en de laptop met 500GB HDD te kopen. Dan bespaar je €75, wat je uit kan geven aan een SSD (wat iets minder dan €75 hoeft te kosten), die kan je zelf inbouwen, en dan houd je de 500GB HDD als extra over. Win-win ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisemaya
Oke, :) duidelijk dat SSD beter is. Maar moeilijk in te schatten. Ze wil dus foto's bewerken en fortnite iig. Verder neflix en dat soort dagelijks gebruik.

Maar voro bijvoorbeeld om fortnite te spelen, zou het genoeg zijn? Als ik er nog een externe schijf bij moet kopen zit ik weer boven mijn budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
lisemaya schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:55:
Oke, :) duidelijk dat SSD beter is. Maar moeilijk in te schatten. Ze wil dus foto's bewerken en fortnite iig. Verder neflix en dat soort dagelijks gebruik.

Maar voro bijvoorbeeld om fortnite te spelen, zou het genoeg zijn? Als ik er nog een externe schijf bij moet kopen zit ik weer boven mijn budget...
Dat verandert de zaak. Fortnite of gaming in het algemeen is geen goed idee met deze laptop. Gaming heeft weinig met opslagruimte te maken. De SSD is dan wel leuk voor laadtijden, maar het spel zal niet of niet soepel te spelen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Externe schijf kan je altijd later nog kopen, als het nodig blijkt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisemaya
Hahn schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:54:
In de link die je geeft (net toegevoegd? :P) kost een 240GB SSD €45 en 500GB SSD €75. Als je moet kiezen tussen die 2, dan zou ik voor de 500GB gaan voor 3 tientjes meer.

Wat je ook kan overwegen is om een losse 500GB SSD te kopen, en de laptop met 500GB HDD te kopen. Dan bespaar je €75, wat je uit kan geven aan een SSD (wat iets minder dan €75 hoeft te kosten), die kan je zelf inbouwen, en dan houd je de 500GB HDD als extra over. Win-win ;)
Nee, niet net toe gevoegd, wel verplaatst O-)

Je hebt het tegen een huistuinenkeuken gebruikster met nul verstand van zaken! (Ik weet sinds een uur het verschil tussen HDD en SDD) laat staan dat ik hardware kan gaan verbouwen aan een laptop ;) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisemaya
Playa del C. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Dat verandert de zaak. Fortnite of gaming in het algemeen is geen goed idee met deze laptop. Gaming heeft weinig met opslagruimte te maken. De SSD is dan wel leuk voor laadtijden, maar het spel zal niet of niet soepel te spelen zijn.
Oke... ...HELP?... (nu al twee weken bezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisemaya
Playa del C. schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:52:
Je hebt dan minder ruimte. Voor normaal gebruik is 240 GB genoeg. Als er meer nodig is, kun je later altijd een externe opslag kopen (usb stick of disk) of voor opslag in de cloud gaan.
Als het geld niet echt een probleem is, zou ik voor een 500 GB SSD gaan.
Geld is niet echt een probleem maar zou toch graag onder de 350 blijven voor een refurbished ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Bij technische specificaties staat dat de grafische chip een Intel HD is. Dat is niet voor gamen bedoeld. Een nVidia chip of AMD chip is dan nodig. Dat vereist enige kennis van hardware. Ik denk niet dat je zoiets voor dat soort refurbished prijzen gaat vinden.
Ik moet nu gaan... iemand komt vast nog met een tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
lisemaya schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:58:
[...]

Nee, niet net toe gevoegd, wel verplaatst O-)

Je hebt het tegen een huistuinenkeuken gebruikster met nul verstand van zaken! (Ik weet sinds een uur het verschil tussen HDD en SDD) laat staan dat ik hardware kan gaan verbouwen aan een laptop ;) !
Snap ik :P Mocht je niemand hebben die het voor je kan doen, en het zelf niet aandurven, dan zou ik voor de 500GB SSD gaan. Kom je precies op €350 uit. En als er ooit een externe schijf nodig blijkt te zijn, dan kan je die later aanschaffen, dat kan al voor een paar tientjes.

Qua gamen moet je er absoluut geen wonderen van verwachten overigens, een laptop voor rond de €300 is daar gewoonweg niet krachtig genoeg voor. Maar Fortnite is niet heel zwaar en zal op lage settings wel enigszins te spelen zijn hierop (maar pin me er niet op vast :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
lisemaya schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:59:
[...]

Oke... ...HELP?... (nu al twee weken bezig).
Heb een voorbeeld gevonden van iets wat nog mee kan met wat games:
https://www.laptopcentrum...t/product&product_id=3067
Zoiets gaat al snel 500 euro of meer kosten. Je kunt verder zoeken en daarbij dus voor een nVidia grafische kaart gaan, zoals in het voorbeeld.

De vraag is of jullie echt die kant op willen gaan. Je kunt bijvoorbeeld ook een degelijke laptop kopen zonder gaming en dan thuis een playstation (nieuw, oud of tweedehands) voor 300 euro halen voor gaming.

Hangt vooral van de wensen van de gebruiker af. Misschien goed om eerst nog eens te overleggen over wat er precies moet komen. Qua schoolwerk en youtube voldoet de laptop uit je startpost wel in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-07 22:53
Een vage kennis van mij kwam enkele weken geleden met een vergelijkbaar verhaal. Een laptop waarop ook wat games gespeeld konden worden. Hij had op Marktplaats een tweedehands laptop voor 275 EUR gekocht, en dat werkte niet. (Laptop was bouwjaar 2014 bleek later).

Gamen hoefde niet op hoge kwaliteit, maar wel enigszins vloeiend. Qua laptop zijn we een uurtje of twee wezen zoeken, en inderdaad: 600 euro ben je zo kwijt. En nee: dan heb je geen top, maar "enigszins speelbaar".

Hij gaat nu voor een tweedehands desktop voor gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Gaat die laptop mee naar school? Gezien het gewicht lijkt me van wel, maar wel handig om te weten.

En als het wel zo is, wat zijn de verplichtingen op school? Office omgeving of Google omgeving, Apple iPads wellicht? Eventueel dus cloud diensten? Dan hoeft zo'n SSD niet al te groot te zijn.

Scherm van gelinkte laptop is niet Full HD dus zeker met fotobewerking zal er wel behoefte aan een extern scherm zijn.

Ook om office werk goed te doen is zo'n HD ready scherm veel scrollen.

Als Google op school gebruikt wordt is een knappe Chromebook wellicht handiger.

En voor Fortnite een andere oplossing kiezen zoals (2e hands) Xbox of een Switch ofzo.

Goed gamen op een laptop gaat niet gebeuren voor onder de 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-07 18:56
En met een ssd gaat je batterij een stuk langer door voordat ie leeg is.

hdd is niet meer van deze tijd, zeker niet als eerste opstart schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:50
Als ik dit zo hoor is het voor een middelbare school. Dat betekend dat er eigenlijk -geen- eisen zijn vanuit de school, behalve standaard office (wat je via school kan krijgen). Games en Photoshop is leuk, maar niet nodig voor middelbare school.

Aan andere kant, als al je vriendjes samen spelen en jij kan niet meedoen is dat niet tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lisemaya
Dank jullie voor het mee denken.

Helaas is hij nu verkocht. Moet ik toch nog verder kijken...

Ben wel verbaasd dat deze niet krachtig genoeg zou zijn. Had een nieuwprijs van ruim 1400,=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
lisemaya schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 19:47:
Dank jullie voor het mee denken.

Helaas is hij nu verkocht. Moet ik toch nog verder kijken...

Ben wel verbaasd dat deze niet krachtig genoeg zou zijn. Had een nieuwprijs van ruim 1400,=
Die nieuwprijs is van 2015. Dat maakt nogal een verschil met een laptop uit 2020 voor diezelfde prijs.

Pagina: 1