Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Upgrade van oud systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Riesie84
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 16-06 18:59
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het meeste wat ik op de PC doe is gamen, HOTS, DOTA, Call of Duty, Battlefield etc. Daarnaast draait er meestal muziek op de achtergrond.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Afhankelijk wat ik kan hergebruiken hoop ik voor zo'n 700 a 800 euro klaar te zijn. Dit is exclusief videokaart indien noodzakelijk kan ik hier wel budget voor vrijmaken maar liever iets later.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige PC is uit 2011 waarbij ik later een nieuwe videokaart heb gekocht en een nieuwe SSD.
Zie onderstaande specificatie, ik verwacht dat ik mijn behuizing, voeding, SSD en HD wel kan hergebruiken. De videokaart lijkt mij voor de komende 1 á 2 jaar ook nog voldoende maar hier heb ik graag advies over.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5 2500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI P67A-C43€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenAsus STRIX-R9380X-4G-GAMING€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (32MB cache, 7200rpm), 1TB€ 85,03€ 85,03
1BehuizingenCooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1MonitorenSamsung Syncmaster P2770HD Zwart€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internKingston HyperX KHX1600C9S3K2/8GX€ 0,-€ 0,-
1VoedingenOCZ ModXStream Pro 700W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 840 EVO 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 85,03

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een vlotte PC waar ik games zonder lag kan spelen, momenteel dropt de framerate soms best hard zeker als ik op de achtergrond nog diverse websites open heb staan en muziek stream.
Volgens mij heb ik hier een nieuw moederboard, processor, koeler, geheugen en monitor nodig. hierbij denk ik aan:

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 117,90€ 117,90
1MonitorenAsus TUF Gaming VG27WQ Zwart€ 386,50€ 386,50
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 24,95€ 24,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB€ 75,90€ 75,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,25

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt merkvoorkeur, heb goede verhalen gelezen over de AMD processor in plaats van Intel.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Geluid maakt de huidige pc best wel, hij staat onder een bureau dus uiterlijk maakt mij weinig uit.

Ga je overklokken?
Dit heb ik nooit gedaan dus zal ik denk ik ook niet doen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Voor mij is prijs kwaliteit het belangrijkste ik wil niet het allernieuwste en beste maar gewoon een goede pc voor een nette prijs waar ik weer nieuwe games op kan spelen. Met (later) een eventuele upgrade van mijn videokaart indien nodig. Ik las ook iets over de AMD 3600 dat die niet altijd op elk moederboard werkt. Past dit dan wel bij elkaar zonder dat ik een bios update hoef te doen?

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 14:55
Hoi,

Even paar kleine opmerkingen vooraf:
Je oude koeling ga je helaas niet kunnen hergebruiken. Ook zou ik meteen een kast met stoffilters kopen (you will thank me later).
Dat gezegd hebbende... De processorkoeling is op zich niet nodig, die kan je , als de stock koeler teveel geluid maakt alsnog wisselen. (Er komt een standaard meegeleverd).

Wat zijn je eisen voor een moederbord? Je hebt toevallig een van de weinig oude borden gepakt die niet ryzen 3000 ready zijn. (Al moet je wel pech hebben dat je eentje hebt die lang op plank heeft gelegen, vaak heeft winkel ze alsnog uogedated.).

Je weet dat je gpu nu de grote bottleneck is neem ik aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Riesie84
Bedankt voor je reactie, hergebruik van de koeler had ik niet verwacht. Bij mijn vorige processor werd aangeraden om gelijk een betere koeler erbij te nemen vandaar dat ik dat nu ook deed. Maar als de stock voldoende is dan is dat uiteraard ook wel fijn.

Ik dacht dat mijn huidige kast ook stoffilters had (sowieso niet helemaal rondom) Heb hem wel af en toe met perslucht uitgeblazen en dan kwam er aardig wat stof overal vanaf.

Qua GPU weet ik idd dat het de bottleneck wordt, maar ik vraag me af als ik nu een GPU van rond de 250 koop of dat een echte meerwaarde geeft of dat ik dat beter even kan uitstellen omdat ik volgend jaar voor 250 of 350 wellicht een betere kan kopen. Dat was voor mij de reden om die nu te hergebruiken.

De enige eisen aan het moederboard zijn voor mij dat het kwalitatief goed is, alles fatsoenlijk in te bouwen is en dat er een LAN aansluiting op zit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 18:09
Vergeet de voeding niet te vervangen want die kan echt niet meer. Loopt op zijn laatste tenen en het platform is officieel niet compatibel met nieuwe hardware. Die stellen andere eisen aan een voeding dan waaraan de OCZ kan voldoen. pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M bij Azerty.

Gekozen geheugen heeft vrij slechte timings. Zou er pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B in prikken, dan weet je zeker dat het stabiel werkt, zelfs op 3200C14 en 3600C16.

Moederbord is prima. Sinds februari heb ik er niet meer gehad die niet uit de doos compatibel waren met Ryzen 3xxx.

Rond de €250 koop je een 1660 Super welke zo'n 7-% sneller is dan een R9 380X. kan je wachten, dan vooral doen. Zowel AMD en nVidia komen met nieuwe kaarten welke een veel betere prijs/prestatie zouden hebben.

• Riesie84
Uszka ook jij bedankt voor de reactie. Die voeding zal ik dan inderdaad ook meenemen. En van het werkgeheugen is ook een goede tip, wat dat betreft ben ik echt meer een gebruiker dan iemand met veel kennis van hardware.

7% qua videokaart klinkt voor mij niet als een hele vooruitgang, die schuif ik dan nog even door of het moet mij echt irriteren dat het straks nog niet allemaal vlot genoeg gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 14:55
sorry mijn mobiel maakte van voeding koeling :P
Bijna elk bord heeft tegenwoordig wel een LAN aansluiting gelukkig :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 18:09
Riesie84 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:17:

7% qua videokaart klinkt voor mij niet als een hele vooruitgang, die schuif ik dan nog even door of het moet mij echt irriteren dat het straks nog niet allemaal vlot genoeg gaat.
Sorry, is een typo. Moet 70% zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 11-05 17:18
Ik zou jouw monitor pas vervangen als je ook jouw GPU vervangt. Een R9 380X gaat niet genoeg zijn om 1440p 165hz goed aan te sturen.

[Voor 5% gewijzigd door Immanent Ike op 03-06-2020 16:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Riesie84
Thanks allemaal voor de adviezen, GPU en monitor heb ik even geparkeerd. De volgende bestelling is het geworden waarna ik ga kijken hoe dit draait met mijn huidige GPU en monitor.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 116,90€ 116,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 81,60€ 81,60
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 77,42€ 77,42
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 434,92

Acties:
  • 0Henk 'm!

• invine
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 15:12
Je kan ook altijd een tweedehands gpu overwegen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Riesie84
invine schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:55:
Je kan ook altijd een tweedehands gpu overwegen :)
Klopt heb ik naar gekeken, maar eerlijk gezegd wat mensen er nog voor durven te vragen soms scheelt het maar een paar tientjes op een nieuwprijs van 300 euro plus. Dan ga ik geen risico nemen en koop ik wel een nieuwe.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True