Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeesvandenBerg
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12-10-2022
Mijn vraag
Wat kan de oorzaak zijn van een zuivere plus minus 3550Hz toon uit de koptelefoon uitgang van mijn Marantz NR1501 versterker aan de linker speaker? Is dit normaal? Is hier iets aan te doen (op een enigsins toegankelijke manier)?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Marantz NR1501 versterker
Audio-technica ATH-M50x koptelefoon
Iphone en SpectrumView app om te kijken welke frequentie het betreft.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Luisteren of het aan beide kanten van de koptelefoon is. Geluid komt alleen aan de linkerkant van de koptelefoon. Ongeacht hoe hard de versterker staat en of er wel of geen bron in de versterker zit is deze toon aanwezig. Natuurlijk valt de toon minder op als er geluid uit de koptelefoon komt.
Ik heb ook even gecheckt bij mijn speakers en daar is ook alleen aan de linkerkant eenzelfde toon plus, naar het lijkt, harmonische boventonen. Dit is echter niet heel storend. Voor de koptelefoon is het wel erg storend aangezien ik het daar veel beter hoor.

Misschien overbodig, maar het betreft dus geen lage brom die kan worden veroorzaakt door verkeerde aarding.

Als er geen oplossing is is het voor mij niet een groot probleem, maar als het verholpen kan worden zou dat prettig zijn.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dua je hebt die toon op zowel de koptelefoon als op je speakers? Dan zou ik de bekabeling van je bronnen eens nakijken. Met name of die goed vast zit, en of ie langs bijvoorbeeld een stroomkabel loopt.
Indien een platenspeler aangesloten, check ook de aarding.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeesvandenBerg
Qua inputs zit er alleen optisch in vanuit pc, dus geen platenspeler of cd speler etc. Toon is inderdaad bij zowel speakers als koptelefoon alleen aan de linkerkant, dus rechts is het gewoon stil.
De toon blijft even luid bij geen geluid en wanneer er wel geluid wordt afgespeeld onafhankelijk van het afspeelvolume (als het volume hoog genoeg is valt de toon natuurlijk niet meer op, hoewel de toon opvallender is bij de koptelefoon dan bij de speakers).
Ik denk dat het meer iets intern in de versterker is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:06
Treedt het ook op als je een interne bron gebruik, bijv. radio of bluetooth?

• KeesvandenBerg
De toon treed op bij iedere input ongeacht of deze wel of niet is aangesloten, dit is getest. Iedere input geeft ook dezelfde toon en even luid. De versterker is niet te verbinden met bluetooth.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Even voor de goede orde: je hebt geen versterker, maar een home cinema receiver. Iets ander beestje, met een hoop meer electronica aan boord dan een simpele versterker. Dus ook meer om na te kijken :)

Als je alles loshaalt qua inputs, heb je dan de toon nog steeds? Dat lees ik er namelijk niet uit.
En idd, heb je hem bij de radio ook (da's geen input namelijk, dat zit in het ding zelf).

Tot slot: factory reset al eens geprobeerd? In je boekje staat hoe :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee