Toon posts:

Upload wifi veel sneller dan download

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jijonenca
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-01-2022
Mijn vraag:
Hoe kan het dat ik met mijn 600Mbps verbinding slechts 180-200 Mbps download heb maar wel 580 Mbps upload via wifi ?
zelfs al zit er maar 1 wifi apparaat op het netwerk kom ik niet boven de 200Mbps download uit.
laptops of telefoons geven allemaal het zelfde resultaat

Apparaten verbonden via lan hebben wel 580 up/download.

Nu een Asus zenwifi xt8 aangeschaft maar bij de oude router was precies het zelfde probleem

...

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:14

lier

MikroTik nerd

Zou je een keer kunnen testen met iperf? Dan kan je in ieder geval je internet verbinding uitsluiten (afgaande op de informatie die je nu geeft).

Verder...hoe test je op dit moment exact?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:25
Is er iets van Airtime Fairness die je aan kunt passen in die Asus?

PC#1: Pentium MMX 200 @ 233 MHz
PC#2: Athlon Classic 700 MHz Orion / Thunderbird 1000 MHz
PC#3: AthlonXP 1700+ @ 2200 MHz (3200+)
SET BLASTER=A220 I5 D1 T3

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan ook aan fysieke eigenschappen van je hardware liggen. Misschien heeft je AP wel een veel hogere ontvangstgevoeligheid dan je NIC. Dat verklaart waarom router vervangen weinig uitmaakt... helaas meld je niets concreets over de hardware aan clientzijde, dus kunnen we daar weinig over zeggen.

Verder, wat is je probleem exact? 180Mbps is nog steeds totaal overkill voor vrijwel iedere normale toepassing op het web. Wat probeer je te doen dat niet lukt? Allicht dat dat probleem niets met snelheid te maken heeft.

Soittakaa Paranoid!

• Jijonenca
Allereerst bedankt voor de reacties.

We kunnen alles doen met onze wifi en lan verbindingen dat is geen probleem.
Maar het irriteert me dat na een flinke investering van apparatuur wel een snelle upload heb en download niet. Misschien kan ik dan ook wel met een 300/300 Mbps abbo toe.

Overdag zijn er 3 hp spectre en 4 dell xps laptops met het wifi netwerk verbonden. ook gemiddeld 10 samsung telefoons van het type s10 en note 9, daarnaast nog 8 dell xps pc´s via lan
Wanneer er niet gewerkt wordt ben ik de enige gebruiker van het netwerk.

ik moet toegeven dat ik alleen maar wat basis kennis heb wat betreft netwerken, daarom stel ik de vraag hier.
Alle apparatuur is vrij nieuw dus zou ik nu ook eindelijk eens alles goed op orde willen hebben. moet mogelijk zijn toch ?

Voor het testen van de snelheid gebruik ik de app van ookla of de website van internet provider
resultaten zijn overal ongeveer hetzelde met grote verschillen in up en download.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:06

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Of het mogelijk is of niet hangt af van de exacte hardware waar je mee verbindt en die noem je nog niet, het gaat echt om de NIC in de laptops. Er worden anno 2020 nog steeds (high end :X ) laptops verkocht met 2.4GHz-only 1x1 SISO NICs. Dat zal hier niet aan de orde zijn, want je haalt up en down veel meer dan dan mogelijk zou zijn, maar nog steeds geldt dat goede specs geen sinecure zijn en als je er niet op let een en ander kan tegenvallen. Zo heeft bijv Apple op de meeste MacBook Pro modellen (niet bepaald goedkope prut) met 33% verlaagd tussen 2015 en 2017...

Idem mbt AP - je noemt iets van "zenwifi xt8", maar exact wat heb je staan en hoe is het verbonden aan elkaar? Hoe was dat voorheen met je andere router? En wat was dat exact?

Tenslotte: hoe meet je? Niet alle meetsites zijn even betrouwbaar, zeker niet op dit soort ongebruikelijk hoge snelheden.

Jij hebt weinig kennis van netwerken - prima, maar dan moet je wel genoeg info geven dat degenen die wel dergelijke kennis hebben er iets mee kunnen.

[Voor 11% gewijzigd door dion_b op 03-06-2020 13:03]

Soittakaa Paranoid!

• Jijonenca
De router is een asus zenwifi ax XT8 pricewatch: Asus ZenWiFi AX (XT8) Zwart, set van 2 stuks
Voor de router zit nog een ONT Nokia G-010G-P
De router staat draadloos inverbinding met een node in de andere ruimte

wifi netwerk verbinding met Samsung S10+ (wifi 6 icoontje in beeld)

wifi netwerk verbinding met een HP Spectre x360 13-ap0001ns (802.11 a/b/g/n/ac (a/b/g/n = Wi-Fi 4/ac = Wi-Fi 5) https://www.notebookcheck...13-ap0001ns.389946.0.html

Mijn vorige router was een Arcadyan livebox + model PRV3397B-E-LT gekregen van mijn internet provider

geen idee wat voor informatie ik nog meer kan geven
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee