Toon posts:

Help! Koel problemen met PIII 1 Ghz (newbie)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Heb een warmte probleem met mijn systeem thuis, mijn systeem wordt bij normaal gebruik zo'n 58 graden en bij het "stressen" van mijn systeem haalt hij gemakkelijk de 61 graden.

Nu wil ik mijn pc voorzien van betere koelers, zowel processor koeler als systeem koelers. Kan iemand mij misschien vertellen (en ik weet dat deze vraag al wel 1000x gesteld is 8-) ) wat de betere koelers zijn op dit moment en waar ik ze kan bestellen van het internet ???

Is het verstandig om een hdd koeler in mijn systeem te plaatsen ?

Hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Groeten,
Phoboz

Verwijderd

Wat voor kast gebruik je precies, volgens mij is of je hsf te krap bemeten/verkeerd gemonteerd, of je airflow in de kast is niet helemaal in orde, als het laatste het geval mocht zijn kun je het beste een of meerdere fans in je kast bouwen om je warmte af te voeren, dit is hier al regelmatig besproken, een moderne ide hdd heeft in princiepe niet meer daneen normale airflow nodig, dus case fans pakt beide je vragen aan

grz.

Tom
>:)

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik een Penguin Miditower ATX 250 Watt (6606) Afmeting: 198(b)x480(h)x424(d)mm zie http://shop.informatique.nl/cgi-win/i.exe?A=351004 voor meer info.

Dus als ik een case fan installeer dan moet het voldoende zijn ? Het is een vrij gesloten kast, alleen aan de achterkant zitten een paar kleine gaatjes. Misschien een paar om de warmte af te voeren.

Welke zijn de beste hiervoor en maken het minste kabaal ?

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Een van de simpele dingen die je kan doen is je voeding opensmijten en de fan die erin steekt omkeren zodat die de lucht naar buiten blaast en niet naar binnen in de kast.

De fysica (of beter: de thermodynamica) leert ons dat warme lucht altijd stijgt. Aangezien je voeding meestal bovenaan hangt, moet die de (warme) lucht dus uit de kast blazen en niet proberen de wetten van de thermodynamica te veranderen door lucht aan te zuigen. Bij mij heeft dat de temperatuur in de kast al met 4 °C verlaagd.

Ikzelf gebruik enkel luchtkoeling, en heb een 9cm koeler :7 boven mijn CPU gehangen ('t is "maar" een P3-500). Daartoe heb ik een backplaatje van een van de PCI-sloten genomen, er 2 gaatjes in geboord waaraan ik dan de koeler vastgevezen heb. De kant waar de plaat normaal vastgevezen wordt heb, heb ik vastgeschroefd aan mijn kast achteraan... Zo hangt die fan mooi boven mijn CPU. De originele CPU-fan (zo een pietlullige fan van een 4-tal centimeters), hangt nu boven mijn geforce kaart *D

Dat is natuurlijk nutteloos indien je geen goede luchttoevoer hebt in je kast. Velen steken daarvoor een extra fan onderaan de kast bij (aan de voorkant van de kast is vaak een plaats voorzien). Beter is vaak om gewoon een aantal backplaatjes van sloten in je kast te verwijderen waardoor je een aantal mooie luchtgaten krijgt.

Je kan ook best je PCI-kaarten spreiden over je slots... Dus niet AGP, LAN en Sound allemaal vlak onder elkaar, maar liefst wat plaats ertussen. Dat geldt ook voor je harde schijven: monteer meerdere harddisks niet precies onder elkaar, maar laat er een slot tussen ofzo...

Dit zijn allemaal vrij simpele dingen die niet veel kosten maar wel voor een behoorlijk temperatuurverschil kunnen zorgen.

Suc6!

edit:
't is een 9cm koeler boven mijn cpu ;)

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Yep, he's right, airflow !!!

ik draai zelf een dual pIII 1ghz met twee 10k schijfjes van quantum, idle 32c en full load (seti 2uurtjes) 36c, dat is dus echt wel fet cool !!

Goodluck MASH

Verwijderd

wat voor koeler zit er op je proc? Intel boxed is een hele goede koeler.

Als je niet teveel herrie van de fans wilt moet je ze gewoon op 7 volt laten lopen. Zwart aan rood ipv zwart aan zwart. Rood gewoon aan geel houden.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op dinsdag 07 augustus 2001 13:12 schreef apa het volgende:
Een van de simpele dingen die je kan doen is je voeding opensmijten en de fan die erin steekt omkeren zodat die de lucht naar buiten blaast en niet naar binnen in de kast.
Hmm... ze blazen toch altijd naar buiten...???

Heb je je heatsink wel gecontroleerd of ie goed vast zit? Koelpasta geprobeerd? Is je CPU opgefokt?

• apa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-08 09:42

apa

Run Forest, ruuuuuuuuuunnnnn!!

Hmm... ze blazen toch altijd naar buiten...???
You would expect that, wouldn't you?! Zou mij dus ook logisch geleken hebben... Heb al 4 verschillende voedingen zien passeren waar dat dus niet zo was... Dermee dat ik het hier nog ff gepost heb. In 't geval dat bij hem zo was, dan zal dat zeker helpen. Zoniet, dan is dat ook niet zo erg he?!

Ik snap ook helemaal niet waarom sommige voeding-bouwers hun fans omgekeerd plaatsen...

PC: R5-2600X | X370-Pro | 2x8GB | 960Pro 512GB | WD 4TB | GTX 660 | Eizo CX240 | Steinberg UR22MkII | JBL LSR305

Verwijderd

Ik snap ook helemaal niet waarom sommige voeding-bouwers hun fans omgekeerd plaatsen...
Dat is ooit zo gespecifiveerd in de ATX standaard. Echt, lomper kan het ook niet. :)
Gelukkig wordt daar tegenwoordig vanaf geweken.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 22:07

Floor-is

5.2

MOVE HA -=> PMG

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
De fan van mijn voeding blaast inderdaad naar binnen, ga hem vanavond "slopen".

Heb verder niets overclocked ofzo, denk dat de cpu koeler niet genoeg rpm heeft ofzo, er zit in ieder geval geen koelpasta op.

Iemand nog handige links waar ik koelpasta en systeem koelers kan kopen ???

Verwijderd

Slopen is niet nodig, gewoon omdraaien volstaat :)

Fans in de computerwinkel :?

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 16:06 schreef vendetta het volgende:
De fan van mijn voeding blaast inderdaad naar binnen, ga hem vanavond "slopen".

Heb verder niets overclocked ofzo, denk dat de cpu koeler niet genoeg rpm heeft ofzo, er zit in ieder geval geen koelpasta op.

Iemand nog handige links waar ik koelpasta en systeem koelers kan kopen ???
Bij Comptechworld, daar koop ik al mijn spullen, ook systeemfans, Arctic Silver2, etc.
Pagina: 1