Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bas Focal
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13-04 20:21
In mijn lian li O11 dynamic worden de ingebouwde HDD's te heet, respectievelijk 52 en 55 graden.

Ik heb de pc in energie besparing stand gezet, HDD uitschakelen na 5 minuten, maar ook dat werkt niet de HDD's blijven constant draaien.

Indexeer functie op het station en onderliggende mappen ook uitgeschakeld.

HDD's blijft draaien en daardoor word het zaakje te heet, kan ik ook voelen met me hand.

Wie weet hoe ik software matig kan verhelpen.

Kan er een Noctua fannetje op zetten om de warmte af te voeren, maar ik wil ze gewoon uit hebben als ik ze niet gebruik, De HDD's zijn voor opslag.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 19:05
Je moet zorgen dat er geen bestanden van de schijf meer benaderd worden door je programma's.
Indexeren zou hier al rekening mee moeten houden.

Kijk anders even in broncontrole of process monitor welke processen er nog steeds naar die schijven vragen.

Hoewel je bij die tweede wel even wat filters in moet stellen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bas Focal
In de kolom ''schijfactiviteit'' staat overal bij bestand C:/

Bij de opslag schijven G en F blijft actieve tijd meer dan 5 minuten actieve tijd op 0.00 staan.

Als ik met de verkenner naar G en F schijf ga dan zie ik gelijk een veranderende actieve tijd.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:01

nelizmastr

Goed wies kapot

Je zou ook de echte oorzaak van de warmte op kunnen lossen natuurlijk.

Harde schijven hebben directe toegang nodig tot koele lucht. Er moet dus wel voldoende luchtstroom langs gaan. Is dat er niet, dan moeten er fans bij. Biedt de kast daar geen opties voor, dan is de kast ongeschikt voor harde schijven en wordt het een doe-het-zelf oplossing of een kast kopen die wel goede luchtstroom biedt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 08-05 20:33

Q

Inactief

Er zijn twee problemen.

1. De schijven worden te warm als ze draaien en hebben extra koeling nodig
2. De schijven gaan niet netjes in stand-by.

Ik zou adviseren om niet alleen 2 maar ook 1 op te lossen want dit soort temps voor je schijven zijn niet goed. Op het moment dat je ze wel gebruikt worden ze straks te warm en gaan ze (sneller) stuk.

Waarom ze niet netjes in idle gaan kan heel veel oorzaken hebben.

Draaien er processen die iets met die schijven doen?

Staan er bestanden open?

Is er lees/schrijf activiteit op deze schijven --> op te sporen met Performance Monitor:
https://www.smartertools....on-to-prevent-disk-issues

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
Welke onderdelen uit je inventaris hebben we het hier over? Je zou kunnen beginnen met de schijven te koelen met een system fan op een van de SYSFAN headers op basis van de overall temperatuur in de kast?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bas Focal
nelizmastr schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:46:
Je zou ook de echte oorzaak van de warmte op kunnen lossen natuurlijk.

Harde schijven hebben directe toegang nodig tot koele lucht. Er moet dus wel voldoende luchtstroom langs gaan. Is dat er niet, dan moeten er fans bij. Biedt de kast daar geen opties voor, dan is de kast ongeschikt voor harde schijven en wordt het een doe-het-zelf oplossing of een kast kopen die wel goede luchtstroom biedt.
Zeker dat is optie 2.

Wat niet aan hoeft ontwikkelt veel minder warmte, een aangesloten externe HDD gaat wel in rust en word niet te warm, de interne HDD's zouden dit ook moeten doen, maar helaas willen ze niet in rust.

Optie 2 is idd fannetjes plaatsen, aanvoer en afvoer.

Optie 3 is om de schijven uit te bouwen en weer als externe HDD's gebruiken in een eigen kastje.

Software matig heeft mijn voorkeur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Waar lees je de temperatuur mee af ?
Laat eens wat foto’s van je build zien

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 20:12
Bas Focal schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:45:
[...]

Zeker dat is optie 2.

Wat niet aan hoeft ontwikkelt veel minder warmte, een aangesloten externe HDD gaat wel in rust en word niet te warm, de interne HDD's zouden dit ook moeten doen, maar helaas willen ze niet in rust.

Optie 2 is idd fannetjes plaatsen, aanvoer en afvoer.

Optie 3 is om de schijven uit te bouwen en weer als externe HDD's gebruiken in een eigen kastje.

Software matig heeft mijn voorkeur.
In je Broncontrole schermafdruk zie je al dat dit niet in software op te lossen is. Je hebt een virusscanner geinstalleerd. Neem me niet kwalijk hoor maar als je je systeem stil wilt hebben koop je een snelle NAS, switch en wat kabels. Krijg je er gratis nog wat LED verlichting bij 8)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bas Focal
Hackus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:53:
Waar lees je de temperatuur mee af ?
Laat eens wat foto’s van je build zien
Ik lees de temperaturen af met HW monitor en CrystalDiskinfo, beide geven dezelfde HDD temperaturen aan.

Omdat ik veel lees over koeling en fans heb ik even getest met een losse 2,5 inch hdd los boven op de HDD behuizing gelegd, deze blijft stabiel op 40 graden.

Ik zal morgen één van de HDD schijven uitbouwen en los neer leggen, eens kijken wat dat met de temperatuur doet.

Ik vermoeden dat de HDD's naast dat ze steeds blijven draaien niet goed hun warmte kwijt te kunnen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 01:50
Tenzij op foto 2 helemaal rechts nog een fan zit (wat ik niet goed kan zien, maar volgens mij niet), is het vrij duidelijk dat je harde schijven zo goed als nul (koele) lucht krijgen. De warmte blijft dus hangen, waarbij de hitte van je voeding ook nog eens niet meehelpt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 07-06 18:08

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Los van je punten over dat je slaapstand en power opties niet goed schijnen te werken, wil ik graag ook even een andere mening de groep in gooien, namelijk dat temperaturen van 50 tot 55 graden, in tegenstelling tot wat veel mensen denken en roepen, helemaal niet zo'n probleem voor harddisks. Ja, het maakt soms iets uit (afhankelijk van wie je gelooft), maar de vraag zou moeten zijn: hoeveel maakt het voor mij uit?

Google heeft in onderzoek binnen hun datacenter geconcludeerd dat temperatuur geen goede indicator is van drive failures. Microsoft heeft een soortgelijk onderzoek gedaan en vond dat er wel degelijk een correlatie was (meningen wisselen dus). Over het algemeen wordt gesteld dat koeler beter is maar ....

Backblaze doet continue onderzoek naar hun disks en zelf ook geconcludeerd dat er geen correlatie was. Sterker, de failure rate van disks op 21 graden is voor sommige merken/modellen hoger dan op 31 graden bijvoorbeeld. De verschillen daar tussenin (hoogste/laagste failure rate) betreft enkele procenten. Als je een datacenter hebt met 60,000 harddisks maak je je daar misschien druk om, maar voor een paar disks in je desktop zou ik me daar totaal niet druk om maken.

Om mijn eigen situatie er bij te halen, drives draaien vrijwel dag en nacht in een home server met matige airflow. De situatie op dit moment (kamer is 24 graden):
code:
1
2
3
4
5
6
194 Temperature_Celsius     0x0002   122   122   000    Old_age   Always       -       49 (Min/Max 20/56)
194 Temperature_Celsius     0x0002   117   117   000    Old_age   Always       -       51 (Min/Max 20/56)
194 Temperature_Celsius     0x0002   120   120   000    Old_age   Always       -       50 (Min/Max 21/58)
194 Temperature_Celsius     0x0002   120   120   000    Old_age   Always       -       50 (Min/Max 14/53)
194 Temperature_Celsius     0x0002   127   127   000    Old_age   Always       -       47 (Min/Max 13/59)
194 Temperature_Celsius     0x0002   153   153   000    Old_age   Always       -       39 (Min/Max 20/49)

Soms staan ze urenlang te ratelen, allemaal tegelijk. Ze zitten in een metalen rek dus de warmte van de ene trekt deels ook door naar de andere, en ze zitten een in een raid-set. Zoals je ziet lopen de temperaturen soms best op.

Aan overige stats op deze 6 drives:
0 raw read errors, 0 uncorrectables, 0 seek errors, 0 pending of reallocated sectors, 0 spin retries.

Gemiddelde power on hours:
code:
1
2
3
4
5
6
9 Power_On_Hours          0x0012   092   092   000    Old_age   Always       -       57055
 9 Power_On_Hours          0x0012   092   092   000    Old_age   Always       -       57059
 9 Power_On_Hours          0x0012   092   092   000    Old_age   Always       -       58014
 9 Power_On_Hours          0x0012   095   095   000    Old_age   Always       -       41656
 9 Power_On_Hours          0x0012   094   094   000    Old_age   Always       -       43183
 9 Power_On_Hours          0x0012   095   095   000    Old_age   Always       -       36147

Dat is ongeveer 6 tot 6,5 jaar voor de oudste 3 stuks, 4,5 tot 5 jaar voor de nieuwere 3. Power cycle counts rond de 240.

Ik zou mij persoonlijk dus niet druk maken, zolang ze niet continue boven de 55 graden zitten. Als ze daar een keer op zitten, niet belangrijk. Continue, dan is dat een ander verhaal.

Een bron:
https://www.backblaze.com...mperature-does-it-matter/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 18:57
Ik ben het met enkele van de bovenstaande posts eens:
- al draaien de harddisks 7 x 24 uur, dan nog moeten ze altijd koel genoeg blijven om normaal te kunnen werken.
- welke temperatuur "koel genoeg" is, daar kan je over strijden, maar "hoe koeler hoe beter".
- als ik de foto's an de kast bekijk, denk ik dat er zat koelcapaciteit is, maar dat die niet (doelmatig) wordt benut: overal gaten in de kast en drie draaiende ventilatoren boven elkaar, maar doelmatige airflow ho maar (zo te zien).
Zoek het dus niet in "waarom blijven mijn harddisks draaien"(dat kost alleen stroom aan draaien en extra koeling, maar kan geen direct kwaad), maar maak de harddisks permanent koeler.

Dus:
Kijk eens welke ventilatoren welke kant op blazen en zorg ervoor dat enkele de lucht de kast in zuigen en andere de lucht de kast uit blazen, op zo'n manier dat een flow van koele wind ontstaat die over het moederbord, het geheugen en de harddisks heen gaat. En zorg voor aanzuigen van koele lucht onderin en uitblazen van warme lucht bovenaan.
Met zoveel ventilatoren (ik tel 5 stuks op de afbeeldingen) MOET een doelmatige airflow mogelijk zijn.

Ik heb zelf enkele jaren geleden een complete dure PC gratis gekregen met een Coolermaster kast: "hij maakt veel herrie en hij valt uit" was de klacht, ze waren hem beu. Ik heb eerst diverse ventilatoren die tegen elkaar in bliezen uitgeschakeld en alleen de ventilator van de voeding (onderaan, zuigt koele lucht aan), de CPU en één andere ventilator die de warme lucht aan de voorzijde de kast uit zuigt aan gelaten: kast koel, niet meer uitvallen, geen herrie meer...

[Voor 6% gewijzigd door Renault op 02-06-2020 21:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Q

Q

Inactief

Ik vrees dat je de informatie verkeerd interpreteert.

De gemiddelde temperatuur van de geteste schijven lag tussen de 20 en 30 graden celcius, vertel je dat er ook bij?
As you can see, all of the drives are well within the 0° (or 5°) to 60° that the manufacturers specify for the drives. And almost all of the drives are in the nice comfortable range from 15° to 30°.
Dat jij mazzel hebt is mooi maar dat is N=1.

Ik hou voor mijzelf thuis een grens aan van 40 graden celcius, en dat is al 10 graden hoger dan de warmste gemiddelde temperatuur zoals in de DCs van BackBlaze.

[Voor 31% gewijzigd door Q op 02-06-2020 23:58]

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

Nee, dat vertelde ik er niet bij, ik link naar de bron en daar kan iedereen lezen wat hij wil. Ik denk niet dat ik het verkeerd interpreteer, en ik denk ook dat we het helemaal niet met elkaar oneens zijn. Ik spreek namelijk niets tegen van wat je zegt.

Ik begrijp dat ik maar 1 persoon ben met 6 schijfjes, maar mijn situatie wordt naar mijn bescheiden mening onderstreept door verschillende onderzoeken.

Hier is de grafiek van het onderzoek dat google heeft gedaan:

Daar zie je dat het verschil tussen de ideale temperatuur, zo tussen de 35 en de 40 graden perfect is. 10 graden daaronder ligt de AFR al weer een procent hoger, wat exponentieel groeit naar mate je koeler gaat. Dat vind ik eigenlijk nog frapanter dan hogere temperaturen, en daar hoor je echt nooit iemand over. Hogere temperaturen ziet ook een stijging maar lijkt aan het eind te stabiliseren.

Ik heb er wel eens naar gezocht of er ook data is van boven de 50 graden maar weinig tot niets over gevonden.

Wat aantallen betreft zijn de uitersten waarschijnlijk minder betrouwbaar, maar om hoeveel het dan precies gaat weet ik ook niet. Het zou om totaal enkele miljoenen gaan, als ik mij goed herinner.

Mijn hele punt is (uit verschillende onderzoeken en data) dat het op zich dus wel uitmaakt, maar afhankelijk is van hoe je naar de data kijkt (verschillende onderzoeken doen wisselende conclusies), en dat je dus voor jezelf moet bepalen in hoeverre dat je je druk moet maken om 1 of hooguit 2%. Als je gemakkelijk de airflow kan verbeteren, goeie zaak! Lukt dat niet, moet je er 200 euro uitgeven voor een nieuwe kast met fans en fancontrollers (even als voorbeeld) dan zou ik dat persoonlijk niet doen. Daar koop je namelijk een of zelfs meerdere nieuwe harddisks voor, mocht er 1 stuk gaan. Ik zou persoonlijk geen geld uitgeven voor een onwaarschijnlijk kleine kans van 1 of 2 procent.

Een ander interessant punt wat ik mij bedacht, is het continue stoppen/starten met slaapstand niet vele malen slechter voor een harddisk dan een continue temperatuur van 50-55 graden? Zeker als deze iedere keer afkoelt tot kamer temperatuur, en dan meer dan verdubbelt in temperatuur, om vervolgens weer af te koelen ... Geen idee of daar ook statistieken voor zijn maar dat lijkt mij in elk opzicht vele malen slechter dan continue bedrijf.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• jeroen3
Allemaal hartstikke leuk die vergelijkingen met servers.
Maar in een desktop gaat de schijf dus elke dag van 21 naar 55+. En dat is volgens mij wat je wil voorkomen.
Continubedrijf op een hogere temperatuur lijkt mij minder schadelijk, mits binnen de operationele grenzen natuurlijk.

Zorg gewoon voor een beetje airflow. De warmteafgifte van schijf is niet zo veel. <10 Watt, dus het kleinste beetje forced airflow is voldoende.

Sommige schijven zijn echt heethoofden, ook in de open lucht. Ik heb hier een setje WD Greens 2TB uit het jaar 0 en die kun je niet meer aanraken na een half uurtje schrijven in een open dock.
Jouw HGST schijven verbruiken bijna het dubbele dan een normale desktop schijf, dus ja, heethoofden.
Als je geen extra koeling kan monteren, koop dan 5400 rpm schijven, bv: WD60EZAZ.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
Je harde schijven lijken achter het moederbord in een apart compartiment met de voeding te zitten. Het is moeilijk te zien op de foto's maar het lijkt er op dat je radiator ook nog eens een deel warme lucht in dit compartiment blaast. Ik vermoed dat er aan de zijkant wel roosters zullen zitten maar het lijkt er toch op dat een deel lucht hier kan blijven hangen aangezien er wel wat ruimte lijkt te zitten tussen de radiator en de zijkant van de behuizing.

Het eerste probleem is dus gewoon dat je harde schijven in een ongunstige positie hangen om goed koel te blijven. Het tweede probleem is dat er twee dicht op elkaar zitten. In principe moet je PC zo ingericht zijn om ook onder 24/7 load goed te kunnen funtioneren. Ik snap dat je ook graag je harde schijven zou willen laten downspinnen maar dat zal het warmteprobleem slechts maskeren en niet helemaal wegnemen.

De oplossing lijkt mij om je koeling anders in te richten. Ik ken de kast niet maar het zou kunnen helpen om de warme lucht van de radiator rechtstreeks naar buiten te leiden. Misschien kan er een schot tussen om de warme luchtstroom van de radiator af te scheiden van het compartiment waar de kabels en je harde schijven hangen?

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 20:35

Tens

functie elders

hebben server/nas schijven wel een standby/sleep mode?

zie alleen read/write en idle mode bij power consumption, bij desktopschijven staat wel een verbruik bij standby/sleep.....

[Voor 54% gewijzigd door Tens op 03-06-2020 08:53]

Gezondheidsclaim in afwachting van Europese goedkeuring

• Q

Q

Inactief

InflatableMouse schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:22:
Nee, dat vertelde ik er niet bij, ik link naar de bron en daar kan iedereen lezen wat hij wil.
Maar dan geef je mensen wel onjuist advies wat duidelijk in hun nadeel is. :(
Hier is de grafiek van het onderzoek dat google heeft gedaan:
[Afbeelding]
In deze grafiek zie je dat in de temperatuur range 40-50 graden waar de topic starter zijn/haar schijven heeft zitten: de anualised failure rate omhoog gaat.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Bas Focal schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:52:
[...]

Ik lees de temperaturen af met HW monitor en CrystalDiskinfo, beide geven dezelfde HDD temperaturen aan.

Omdat ik veel lees over koeling en fans heb ik even getest met een losse 2,5 inch hdd los boven op de HDD behuizing gelegd, deze blijft stabiel op 40 graden.

Ik zal morgen één van de HDD schijven uitbouwen en los neer leggen, eens kijken wat dat met de temperatuur doet.

Ik vermoeden dat de HDD's naast dat ze steeds blijven draaien niet goed hun warmte kwijt te kunnen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oké,zoals je kunt zien is alles volgepropt en zie ik geen enkele koeling daar.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• InflatableMouse

InflatableMouse

Vinyl Bliss!

*knip* aub niet op de man
Q schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Maar dan geef je mensen wel onjuist advies wat duidelijk in hun nadeel is. :(
Ik heb geen advies gegeven, ik geef mijn mening over iets wat onderbelicht blijft in vrijwel alle antwoorden tot nu toe en eigenlijk in alle discussies over dit onderwerp in het algemeen.
Q schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:05:
[...]

In deze grafiek zie je dat in de temperatuur range 40-50 graden waar de topic starter zijn/haar schijven heeft zitten: de anualised failure rate omhoog gaat.
En waar zeg ik iets anders dan? Lees nog even terug ik onderken dat meermaals. Het verschil is echter maar 1 tot 1,5 procent. Ik ben toch echt vrij duidelijk en ondubbelzinnig hoor. *knip* aub niet op de man

[Voor 14% gewijzigd door br00ky op 03-06-2020 15:28]

• Renault
@Bas Focal :

Jij bent aan zet nu met het verbeteren van de airflow over je harddisks.
Laat je effe hier weten wat je bevindingen zijn, inclusief je test?

• boers706
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 22:30
Bas Focal schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:35:
In de kolom ''schijfactiviteit'' staat overal bij bestand C:/

Bij de opslag schijven G en F blijft actieve tijd meer dan 5 minuten actieve tijd op 0.00 staan.

Als ik met de verkenner naar G en F schijf ga dan zie ik gelijk een veranderende actieve tijd.

[Afbeelding]
Misschien draait F: wel omdat het schijf 0 is. Schrijft Windows tijdens de installatie niet iets op schijf 0? Als je schijf F: nu los koppelt, start de computer dan nog wel op?

• jeroen3
Schijfnummers gaan via de sata/m.2 kanelen. Of net niet.
Het schijfnummer heeft geen bijzondere betekenis.

• Dieks77
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 20:53
Mijn god, hoe moeten die HDD's ooit koele lucht krijgen als ze zo achter het mobo zijn weggestopt?
En die bord spaghetti cablemanagement helpt ook bepaald niet mee.

[Voor 25% gewijzigd door Dieks77 op 03-06-2020 13:08. Reden: toevoeging spaghetti]

• Q

Q

Inactief

InflatableMouse schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 11:30:
*knip* aub niet op de man

[...]

Ik heb geen advies gegeven, ik geef mijn mening over iets wat onderbelicht blijft in vrijwel alle antwoorden tot nu toe en eigenlijk in alle discussies over dit onderwerp in het algemeen.

[...]

En waar zeg ik iets anders dan? Lees nog even terug ik onderken dat meermaals. Het verschil is echter maar 1 tot 1,5 procent. Ik ben toch echt vrij duidelijk en ondubbelzinnig hoor. *knip* aub niet op de man
Hier even je eigen woorden:
wil ik graag ook even een andere mening de groep in gooien, namelijk dat temperaturen van 50 tot 55 graden, in tegenstelling tot wat veel mensen denken en roepen, helemaal niet zo'n probleem voor harddisks
Die mening is dus fout :)

Temperaturen boven de 40-45 graden zijn niet goed voor schijven.

Verder heb ik er niets meer over te zeggen. *knip* aub niet op de man

[Voor 19% gewijzigd door br00ky op 03-06-2020 15:29]

• ikbenben
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-06 10:10
boers706 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:38:
[...]

Misschien draait F: wel omdat het schijf 0 is. Schrijft Windows tijdens de installatie niet iets op schijf 0? Als je schijf F: nu los koppelt, start de computer dan nog wel op?
Heeft er niks mee te maken. Toen ik mijn pc voor het eerst opstartte voor Windows te installeren heb ik alle schijven losgekoppeld, enkel mijn NVME C:\ was aangekoppeld en die is schijf 3. De andere HDD's zijn respectievelijk 0, 1 en 2 (D, E en F).

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

• Bas Focal
Dank voor de vele reacties.

Ter info heb ik naast deze ingebouwde HDD schijven ook alles op externe HDD's. (backup)
En ik ben bijna klaar met het beschrijven van de HDD die naar een vriend gaat. (backup buiten huis)
InflatableMouse schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:22:

Een ander interessant punt wat ik mij bedacht, is het continue stoppen/starten met slaapstand niet vele malen slechter voor een harddisk dan een continue temperatuur van 50-55 graden? Zeker als deze iedere keer afkoelt tot kamer temperatuur, en dan meer dan verdubbelt in temperatuur, om vervolgens weer af te koelen ... Geen idee of daar ook statistieken voor zijn maar dat lijkt mij in elk opzicht vele malen slechter dan continue bedrijf.
Interessant om het percentage uitval te zien bij verschillende temperaturen. Warmer is idd minder goed als de ''optimale'' temperatuur maar toch niet zo schadelijk als ik had verwacht.
Omdat de meningen verschillen lijkt mij het toch niet onverstandig om te kijken om de temperatuur omlaag te krijgen.
Baad het niet dat schaad het niet.

Het laten draaien is minder schadelijk dan start, stop, start, wat wel met de op de USB aangesloten externe HDD schijf gebeurd.
jeroen3 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:40:

Sommige schijven zijn echt heethoofden, ook in de open lucht. Ik heb hier een setje WD Greens 2TB uit het jaar 0 en die kun je niet meer aanraken na een half uurtje schrijven in een open dock.
Jouw HGST schijven verbruiken bijna het dubbele dan een normale desktop schijf, dus ja, heethoofden.
Als je geen extra koeling kan monteren, koop dan 5400 rpm schijven, bv: WD60EZAZ.
Toen de HGST HDD nog extern op een USB aangesloten was had ik al het gevoel dat deze warmer werd als de seageate HDD's.

Ik heb toen gekeken naar kwaliteit, maar niet naar het verbruik (warmte ontwikkeling), zeker om in het vervolg rekening mee te houden.
Admiral Freebee schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:47:
Je harde schijven lijken achter het moederbord in een apart compartiment met de voeding te zitten. Het is moeilijk te zien op de foto's maar het lijkt er op dat je radiator ook nog eens een deel warme lucht in dit compartiment blaast. Ik vermoed dat er aan de zijkant wel roosters zullen zitten maar het lijkt er toch op dat een deel lucht hier kan blijven hangen aangezien er wel wat ruimte lijkt te zitten tussen de radiator en de zijkant van de behuizing.
Je hebt hier een punt, ik heb dus gekeken wat het met de temperaturen doet in een geheel open en een geheel gesloten kast.

Ook met open achterkant worden de HDD schijven nagenoeg net zo warm heb ik waar genomen.
De warmte blijft dus in de HDD behuizing hangen.

Er is wel een duidelijk verschil waarneembaar met een geheel open of gesloten kast. Achterkant open en geen glas voor.

Processor Iddl +- 32 graden open word 38 graden geheel gesloten.
Processor max 71 graden word 76 graden, de Ryzen 3900X klokt dan iets terug.

De VRM's +- 50 graden maar onder belasting heb ik het nog niet boven de 70 graden gezien. Dit is zonder enige airflow over de VRM.

Ik vind dit niet problematisch maar wel voor verbetering vatbaar, ga ik nu maar niet verder op in het gaat om de te warme HDD schijven.
boers706 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:38:
[...]

Ik heb bij het inbouwen alleen de SSD aangesloten, Windows geïnstalleerd en pas toen alles werkte de HDD's aangesloten.
Hackus schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 10:15:
[...]

Oké,zoals je kunt zien is alles volgepropt en zie ik geen enkele koeling daar.
Klopt het zit daar erg vol, echter heb ik gemerkt dat met open of gesloten achterkant er nagenoeg geen verschil is in HDD temperatuur, ik concludeer dat de warmte in het HDD kastje blijft hangen.
Renault schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 12:25:
@Bas Focal :

Jij bent aan zet nu met het verbeteren van de airflow over je harddisks.
Laat je effe hier weten wat je bevindingen zijn, inclusief je test?
Uiteraard post ik de bevindingen en oplossing.

Ik denk dus dat ik één of twéé fannetjes ga inbouwen.

Er is +- 15 mm diepte en bijna 80 mm breedte (opening) voor een fan.

Ik dacht aan een van deze pricewatch: Noctua NF-A4x10 PWM, 40mm
pricewatch: Akasa AK-FN076 Slimline PWM, 80mm
pricewatch: Startech.com 70mm TX3 CPU Koelventilator op Dubbele Kogellagers, ...

En uiteraard experimenteren welke kant de fan moet blazen, zou wel frisse lucht naar binnen zijn.

• Jaap81
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 30-04 11:22
jeroen3 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:40:
Allemaal hartstikke leuk die vergelijkingen met servers.
Maar in een desktop gaat de schijf dus elke dag van 21 naar 55+. En dat is volgens mij wat je wil voorkomen.
Continubedrijf op een hogere temperatuur lijkt mij minder schadelijk, mits binnen de operationele grenzen natuurlijk.

Zorg gewoon voor een beetje airflow. De warmteafgifte van schijf is niet zo veel. <10 Watt, dus het kleinste beetje forced airflow is voldoende.

Ik zit een beetje mee te lezen in dit draadje en ik heb ook de indruk dat per merk de geadviseerde temperaturen nogal verschillen. Ikzelf gebruik de ST4000VX007 waarbij de operating temperature volgens de datasheet tussen de 5 en 70 graden mag zijn.

• Q

Q

Inactief

Jaap81 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 15:58:
[...]

Ik zit een beetje mee te lezen in dit draadje en ik heb ook de indruk dat per merk de geadviseerde temperaturen nogal verschillen. Ikzelf gebruik de ST4000VX007 waarbij de operating temperature volgens de datasheet tussen de 5 en 70 graden mag zijn.
De schijf zal nog zeker werken, maar wat langdurig rond de 50-60 graden draaien doet voor de levensduur wordt er niet bij verteld(*).

Ik snap echter niet zo dat dit een discussie is. Hoe veel moeite is het om je schijfjes een beetje koel te houden?
Waarom zou je het risico willen lopen als de remedie zo goedkoop en simpel is?

(*) Als ik de grafieken zo interpreteer (maar ik kan het fout hebben) lijkt vanaf 40+ graden Celsius uitval toe te nemen.

[Voor 7% gewijzigd door Q op 03-06-2020 16:23]

• Jaap81
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 30-04 11:22
Q schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:22:
[...]

De schijf zal nog zeker werken, maar wat langdurig rond de 50-60 graden draaien doet voor de levensduur wordt er niet bij verteld(*).

Ik snap echter niet zo dat dit een discussie is. Hoe veel moeite is het om je schijfjes een beetje koel te houden?
Waarom zou je het risico willen lopen als de remedie zo goedkoop en simpel is?

(*) Als ik de grafieken zo interpreteer (maar ik kan het fout hebben) lijkt vanaf 40+ graden Celsius uitval toe te nemen.
Nouja, het gaat me niet zozeer om de discussie maar hiervoor had ik een DL380 in de kast hangen en die was niet bepaald stil te noemen. (als ik de kastdeur open deed waaide de kat de kamer zowat uit) en ik heb nu een klein servertje in elkaar gezet op basis van een shuttle sh370. De machine is mooi stil en ik voel er niet veel voor om er koeling (lees: lawaai) aan toe te voegen als dat geen meerwaarde heeft.

Als de operationele specs tussen de 5 en 70 graden zijn en mijn schijven zitten tussen de 40 en de 50 dan moet dat toch goed zijn? Anders kloppen de operationele specs blijkbaar niet.

Ik zoek wat meer argumenten dan koeler=beter. Volgens mij kan het toch nooit zo zijn dat er 1 universele grafiek is die voor alle schijven klopt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jeroen3
Er is een vuistregel in de elektronica welke stelt dat stelt dat elke 10 graden verhoging de levensduur halveert. Dit is afkomstig van HALT tests. Deze regel werkt niet andersom.
Dus als je uit gaat van normale omstandigheden, dat is 21 graden en lichte airflow welke zorgen voor 35-40 graden case temperature. Dan zou 50 graden een halvering van de levensduur zijn.
Maar die is nog steeds zo onmogelijk gespecificeerd dat je er niets mee kan als je maar èèn schijf hebt.

Als je honderd schijven koopt en je deelt ze in per 25 in per vak van 10 graden, dan zou die vuistregel waar moeten zijn in de resultaten. Wanneer die dan ook duidelijk mogen zijn. Kan maar zo 50 duizend uur duren. (ambient: 20-30-40-50) Uitschieters daargelaten.

• Q

Q

Inactief

Jaap81 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Nouja, het gaat me niet zozeer om de discussie maar hiervoor had ik een DL380 in de kast hangen en die was niet bepaald stil te noemen. (als ik de kastdeur open deed waaide de kat de kamer zowat uit) en ik heb nu een klein servertje in elkaar gezet op basis van een shuttle sh370.
Tja, een DL380 is dan weer het andere uiterste zeg ;)
Als de operationele specs tussen de 5 en 70 graden zijn en mijn schijven zitten tussen de 40 en de 50 dan moet dat toch goed zijn? Anders kloppen de operationele specs blijkbaar niet.
Misschien klopt mijn of jouw interpretatie van de operationele specs niet. Dat een apparaat prima werkt bij 50+ graden wil niet zeggen dat dit geen invloed heeft op de levensduur.
Ik zoek wat meer argumenten dan koeler=beter. Volgens mij kan het toch nooit zo zijn dat er 1 universele grafiek is die voor alle schijven klopt.
Sorry, ik zeg niet dat dit zo is, maar dit maakt op mij de indruk dat je naar excuses zoekt om niet te hoeven handelen. Ik vind de grafiek van backblaze helder. Dat is een grafiek die geldt voor een mix aan schijven.

Als dat jou niet overtuigd, prima. :)
De machine is mooi stil en ik voel er niet veel voor om er koeling (lees: lawaai) aan toe te voegen als dat geen meerwaarde heeft.
Lawaai is een beetje overdreven.

Afhankelijk van hoeveel schijfjes je moet koelen is 1 a 2 fans voldoende en als je die op 7 volt draait of op een lage RPM laat draaien is dat al voldoende. Dat ga je echt niet horen, ik spreek uit ervaring.

Dit is trouwens de conclusie van BB:
As long as you run drives well within their allowed range of operating temperatures, keeping them cooler doesn’t matter.
Well within is niet 50 graden. Het artikel laat zien dat het dus niet veel uitmaakt of een schijf 23 of 28 graden is. Beneden een 'bepaalde grens' maakt verder koelen niet meer uit.

Ik vraag me zelfs af of ik zelf eigenlijk niet beter af ben om van 40 graden naar 35 te zakken. :D

[Voor 12% gewijzigd door Q op 03-06-2020 17:20]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Renault
Even een wat afwijkende persoonlijke mening.

Als ik naar de afbeeldingen kijk, zie ik een prachtig opgeruimde kast met mooie kleuren erin.
Mijn eigen PC's zijn het tegenover gestelde: wel gebundelde kabels, maar niet mooi om aan anderen te laten zien. Nou geeft dat niets, want mijn computerkasten zijn altijd dicht. :+
Ik optimaliseer de opstelling in de kast altijd op de laagst mogelijke temperatuur van alle onderdelen: dat scheelt direct in de benodigde fan-speeds en dus meteen ook in het stroomverbruik.
Daarbij is een efficiënte en goed gedefinieerde luchtstroom in de kast een absolute voorwaarde om tot een betrouwbare PC te komen: mijn huis heeft een ongeïsoleerd dak en in de zomer moeten PC's ook bij een kamertemperatuur van tegen de 40 graden onvoorwaardelijk stabiel blijven lopen (in dit geval de game-PC's van mijn kinderen, al mijn spullen staan beneden in een daardoor iets koelere ruimte).

In jouw geval betwijfel ik nog steeds of er een efficiënte luchtstroom door de kast heen loopt, waarin je je harddisks zou kunnen plaatsen. Ook als je je harddisk-cabinet zou omdraaien (zodat het naar voren uitsteekt met de harddisks voor het moederbord en de ventilatoren) betwijfel ik nog steeds of er veel wind tussen de disks door zou waaien.
Ik denk dus dat je nog heel wat te experimenteren hebt.

En over kast open of kast dicht: bij een inefficiënte luchtstroom (zoals in een niet-gedefinieerde luchtstroom) kan in een dichte kast nog steeds de harddisk-locatie beter gekoeld zijn dan met een open kast.

Ik ben heel benieuwd wat je ervaringen zullen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bas Focal
Renault schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 18:04:
Even een wat afwijkende persoonlijke mening.

Als ik naar de afbeeldingen kijk, zie ik een prachtig opgeruimde kast met mooie kleuren erin.
Mijn eigen PC's zijn het tegenover gestelde: wel gebundelde kabels, maar niet mooi om aan anderen te laten zien. Nou geeft dat niets, want mijn computerkasten zijn altijd dicht. :+
Ik optimaliseer de opstelling in de kast altijd op de laagst mogelijke temperatuur van alle onderdelen: dat scheelt direct in de benodigde fan-speeds en dus meteen ook in het stroomverbruik.
Daarbij is een efficiënte en goed gedefinieerde luchtstroom in de kast een absolute voorwaarde om tot een betrouwbare PC te komen: mijn huis heeft een ongeïsoleerd dak en in de zomer moeten PC's ook bij een kamertemperatuur van tegen de 40 graden onvoorwaardelijk stabiel blijven lopen (in dit geval de game-PC's van mijn kinderen, al mijn spullen staan beneden in een daardoor iets koelere ruimte).

In jouw geval betwijfel ik nog steeds of er een efficiënte luchtstroom door de kast heen loopt, waarin je je harddisks zou kunnen plaatsen. Ook als je je harddisk-cabinet zou omdraaien (zodat het naar voren uitsteekt met de harddisks voor het moederbord en de ventilatoren) betwijfel ik nog steeds of er veel wind tussen de disks door zou waaien.
Ik denk dus dat je nog heel wat te experimenteren hebt.

En over kast open of kast dicht: bij een inefficiënte luchtstroom (zoals in een niet-gedefinieerde luchtstroom) kan in een dichte kast nog steeds de harddisk-locatie beter gekoeld zijn dan met een open kast.

Ik ben heel benieuwd wat je ervaringen zullen zijn.
Temeraturen van MB, SSD, VRM's , processor in Iddl of op zijn max zijn allemaal netjes. Mede omdat ik vooraf al had besloten om een 12 core 3900X te nemen en deze dan niet vol gas te laten gaan, de processor krijgt 1,1 volt, en klokt op max 4000ghz all core, minder vermogen scheelt in temperatuur, uiteindelijk ook in minder geluid en dat was wel mijn opzet.

Over de temperaturen van alle onderdelen ben ik best tevreden ondanks ik geen echte intake fans heb.
De kast heeft zoveel openingen dat de lucht toch goed genoeg naar binnen word gezogen en ook word afgevoerd.
Met wat extra intake fans zou dit nog beter kunnen.
RGB fans zijn nu eenmaal niet de beste fans, maar met extra Noctua fans als intake of aan de achter kant van de radiateur verwacht ik ook betere resultaten.
Maar dit gaan experimenten is echt voor later, ik denk dat dit een mooi klusje is tijdens een hitte golf, behaalde resultaten zijn dan het grootst.
Tijdelijk inbouwen van extra fans tijdens een hitte golf is ook zeker een optie, is maar een paar minuten werk, en software matig ook eenmalig een fan profiel aanmaken.

Met de kast aan de achterkant volledig open of gesloten de HDD temperaturen van de HDD,s blijven nagenoeg hetzelfde.
Dus de warmte van de radiateur hoopt zich niet op in het achter compartiment.

De HDD behuizing die de HDD's ''opsluiten'' en de HDD's die van zich zelf al veel verbruiken zorgen voor de te hoge temperatuur.
Dit ga ik eerst oplossen voordat ik kijk of ik de rest kan verbeteren.
Een fan moet voor een frisse luchtstroom langs de HDD's gaan zorgen.

Ik zoek rustig naar de voor mij goede en hopelijk stille van.

• Bas Focal
Ik ben er inmiddels achter waarom de HDD schijven blijven draaien, zolang HWMonitor blijft uitlezen blijven de schijven draaien.

Het constant blijven draaien is opgelost.

Ik weet nu wel dat de schijven bij gebruik te heet worden, maar om daar nu een fan die constant draait bij te zetten liever niet.
Een temp sensor zit er helaas niet op mijn MB crosshair vii.

Iemand suggesties voor een fan controller met temp sensor?
https://tweakers.net/pric...troller-for-pwm-fans.html

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Renault
De enige oorzaak van de te hete schijven is de huidige ongunstige montage.
De oplossing is dus dááraan wat doen: uit dat verdomhoekje waar ze nu zitten en bv. aan de andere kant in de volle luchtstroom zetten recht voor je fans.
Even knutselen, kost niets, probleem definitief opgelost. :+

• Q

Q

Inactief

Bas Focal schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 23:45:
Ik ben er inmiddels achter waarom de HDD schijven blijven draaien, zolang HWMonitor blijft uitlezen blijven de schijven draaien.

Het constant blijven draaien is opgelost.

Ik weet nu wel dat de schijven bij gebruik te heet worden, maar om daar nu een fan die constant draait bij te zetten liever niet.
Een temp sensor zit er helaas niet op mijn MB crosshair vii.

Iemand suggesties voor een fan controller met temp sensor?
https://tweakers.net/pric...troller-for-pwm-fans.html
Luister naar Renault.

Maar een kleine 80mm fan monteren op 7 volt is zowel zuinig als stil. Je moet het verder zelf weten. :P
En je kunt ook gewoon even Linux gaan draaien ;)

• ikbenben
Ik kan je de Corsair Commander Pro aanraden. Daar kan je gebruik maken van 4 sensors en verder heb je volledige controle over fan profielen.

AMD Ryzen 7 3700x - Sapphire Nitro + RX5700XT - LG UltraGear 27GL850 | Samsung Tab S6 256GB LTE | Samsung Galaxy S21 256GB Phantom White | Panasonic 55VT60

• Q

Q

Inactief

ikbenben schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 10:45:
[...]

Ik kan je de Corsair Commander Pro aanraden. Daar kan je gebruik maken van 4 sensors en verder heb je volledige controle over fan profielen.
Bijna nergens meer te koop en voor 40 euro. Damn. 7 volt fan kost niets.

• ikbenben
Q schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:26:
[...]

Bijna nergens meer te koop en voor 40 euro. Damn. 7 volt fan kost niets.
Nee idd, hij is meestal vrij snel uitverkocht eenmaal hij in stock is.
Hij is idd wat duurder maar imo zeker zijn prijs waard.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Q

Q

Inactief

ikbenben schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 12:30:
[...]

Nee idd, hij is meestal vrij snel uitverkocht eenmaal hij in stock is.
Hij is idd wat duurder maar imo zeker zijn prijs waard.
Hangt helemaal van de context af. In deze context zie ik geen enkele reden om 40 euro uit te geven aan dit ding.

Er moet sowieso een fan aangesloten worden. Als je een molex connector pakt en de min op 5 volt zet en de plus op 12 volt heb je 7 volt, een fluisterstille fan die voldoende airflow zal geven om de drives voldoende koel te houden.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True