Dank voor de vele reacties.
Ter info heb ik naast deze ingebouwde HDD schijven ook alles op externe HDD's. (backup)
En ik ben bijna klaar met het beschrijven van de HDD die naar een vriend gaat. (backup buiten huis)
InflatableMouse schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:22:
Een ander interessant punt wat ik mij bedacht, is het continue stoppen/starten met slaapstand niet vele malen slechter voor een harddisk dan een continue temperatuur van 50-55 graden? Zeker als deze iedere keer afkoelt tot kamer temperatuur, en dan meer dan verdubbelt in temperatuur, om vervolgens weer af te koelen ... Geen idee of daar ook statistieken voor zijn maar dat lijkt mij in elk opzicht vele malen slechter dan continue bedrijf.
Interessant om het percentage uitval te zien bij verschillende temperaturen. Warmer is idd minder goed als de ''optimale'' temperatuur maar toch niet zo schadelijk als ik had verwacht.
Omdat de meningen verschillen lijkt mij het toch niet onverstandig om te kijken om de temperatuur omlaag te krijgen.
Baad het niet dat schaad het niet.
Het laten draaien is minder schadelijk dan start, stop, start, wat wel met de op de USB aangesloten externe HDD schijf gebeurd.
jeroen3 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:40:
Sommige schijven zijn echt heethoofden, ook in de open lucht. Ik heb hier een setje WD Greens 2TB uit het jaar 0 en die kun je niet meer aanraken na een half uurtje schrijven in een open dock.
Jouw HGST schijven verbruiken bijna het dubbele dan een normale desktop schijf, dus ja, heethoofden.
Als je geen extra koeling kan monteren, koop dan 5400 rpm schijven, bv: WD60EZAZ.
Toen de HGST HDD nog extern op een USB aangesloten was had ik al het gevoel dat deze warmer werd als de seageate HDD's.
Ik heb toen gekeken naar kwaliteit, maar niet naar het verbruik (warmte ontwikkeling), zeker om in het vervolg rekening mee te houden.
Admiral Freebee schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:47:
Je harde schijven lijken achter het moederbord in een apart compartiment met de voeding te zitten. Het is moeilijk te zien op de foto's maar het lijkt er op dat je radiator ook nog eens een deel warme lucht in dit compartiment blaast. Ik vermoed dat er aan de zijkant wel roosters zullen zitten maar het lijkt er toch op dat een deel lucht hier kan blijven hangen aangezien er wel wat ruimte lijkt te zitten tussen de radiator en de zijkant van de behuizing.
Je hebt hier een punt, ik heb dus gekeken wat het met de temperaturen doet in een geheel open en een geheel gesloten kast.
Ook met open achterkant worden de HDD schijven nagenoeg net zo warm heb ik waar genomen.
De warmte blijft dus in de HDD behuizing hangen.
Er is wel een duidelijk verschil waarneembaar met een geheel open of gesloten kast. Achterkant open en geen glas voor.
Processor Iddl +- 32 graden open word 38 graden geheel gesloten.
Processor max 71 graden word 76 graden, de Ryzen 3900X klokt dan iets terug.
De VRM's +- 50 graden maar onder belasting heb ik het nog niet boven de 70 graden gezien. Dit is zonder enige airflow over de VRM.
Ik vind dit niet problematisch maar wel voor verbetering vatbaar, ga ik nu maar niet verder op in het gaat om de te warme HDD schijven.
Ik heb bij het inbouwen alleen de SSD aangesloten, Windows geïnstalleerd en pas toen alles werkte de HDD's aangesloten.
Klopt het zit daar erg vol, echter heb ik gemerkt dat met open of gesloten achterkant er nagenoeg geen verschil is in HDD temperatuur, ik concludeer dat de warmte in het HDD kastje blijft hangen.
Uiteraard post ik de bevindingen en oplossing.
Ik denk dus dat ik één of twéé fannetjes ga inbouwen.
Er is +- 15 mm diepte en bijna 80 mm breedte (opening) voor een fan.
Ik dacht aan een van deze
pricewatch: Noctua NF-A4x10 PWM, 40mm
pricewatch: Akasa AK-FN076 Slimline PWM, 80mm
pricewatch: Startech.com 70mm TX3 CPU Koelventilator op Dubbele Kogellagers, ...
En uiteraard experimenteren welke kant de fan moet blazen, zou wel frisse lucht naar binnen zijn.