Welke microfoon voor huiskamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 09-02-2024
Goedemiddag forumleden,

Ik heb een pijporgel in de huiskamer staan. Mijn vraag is welke microfoon ik het beste kan gebruiken hiervoor. Ik heb een xlr kabel aangelegd van beneden naar zolder. Op zolder staat de geluidsapparatuur. Kan ik beter een dynamische microfoon nemen of een condensator microfoon?

Het liefst een goedkope maar goede microfoon ~60 euro

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
dit is nergens voor nodig

[ Voor 82% gewijzigd door teacher op 02-06-2020 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Condensator. Voordeel van dynamische microfoons is dat ze wat minder gevoelig voor ongewenste bijgeluiden zijn (bv. publiek bij een concert). Een condensator is gevoeliger en gedetailleerder. Daardoor geschikter in een studio waar je bijgeluiden kunt uitbannen.

Mochten de buren toch een hond hebben die het niet kan laten om mee te blaffen dan kan een dynamische microfoon alsnog geschikter zijn.

Maarre... Deze vraag kon je prima googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, binnen 4 uren je eigen topic omhoog schoppen is geen geweldige zet en wordt op Tweakers niet gewaardeerd. Zeker niet wanneer je dit weggelaten hebt:
Mijn vraag
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Je geeft heel weinig info. Je hebt een XLR gelegd naar zolder waar de microfoon wordt aangesloten op de apparatuur. Wat voor apparatuur? Zit daar fantoomvoeding op? Wat heb je zelf al gevonden? Tussen welke microfoons (anders dan dynamisch of condensator) twijfel je nog? etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik mis in je vraag welke kwaliteit je nastreeft. Microfoons van zestig euro zijn nou niet bepaald high-end. Wat is er mis met de microfoons die je aangeschaft hebt n.a.v. eerdere topics? Wat is je doel met die opnames? Misschien levert je mobiele telefoon al wat je wenst. Of je andere microfoons. En verder wat @sypie zegt.

EDIT: om toch iets van een adviesje te geven: ik ben zelf wel tevreden over mijn Samsom C01. Maar die gebruik ik een enkele keer voor zang. Maar zou niet weten waarom niet niet zou werken voor jouw orgel. Ik vermoed dat mijn zang soms zelfs harder klinkt dan jouw orgel. Bij een stemtest haalde ik ooit (als ik me goed herinner) 104-110dB), maar a) dat haal ik nu niet meer, omdat ik geen lessen meer volg, b) dat doe ik thuis niet en c) daar lijkt die C01 niet goed tegen te kunnen, maar dan kan ook heel goed aan mijn recording skills liggen. Ik heb geen speciale hardware of zo, dus kan best zijn dat de instellingen van mijn software en mijn onboard geluidskaart de beperkende factor zijn.
Overigens heeft de C01 wel fantoomspanning nodig. Dus lever meer info mee over je bestaande of gewenste hardware, wat je al hebt geprobeerd, waar je tegenaan loopt, enz.

[ Voor 57% gewijzigd door Cass Casey op 03-06-2020 09:17 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
Goedemiddag forumleden,

hartelijk dank voor de reacties, ik zal mijn beleid van schrijven wat aanpassen.

Alles even duidelijk:
Wij hebben een pijporgel in huis staan. Ik zou dan als ik op het pijporgel speel het geluid live willen uitzenden via een XLR kabel die van beneden naar de zolder gaat. Daar heb ik een 6 kanaals mixertje met fantoomvoeding en een analoog naar digitaal converter (USB). Ik heb op dit moment een dynamische microfoon (AKG) aangesloten. De geluidskwaliteit is wat mij nu goed.

Mijn vraag is:
Omdat ik niet wil dat alle geluiden worden uitgezonden zou ik graag iets willen hebben dat het geluid te horen is als ik op het orgel speel, maar als ik stop met spelen dat het geluid automatisch gemuted wordt.
Met welke software of hardware is dit mogelijk?

Heb ik jullie zo genoeg geïnformeerd?

Met vriendelijke groet,
Erwin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-07 19:22

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Hoe moet het verschil gemaakt worden tussen orgelgeluiden en bijgeluiden dan? Alleen als je dat onderscheid kunt maken kun je a.d.h. daarvan de mute automatiseren. Allerlei schakelaars in je orgel bouwen is vast niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opnameabc
dmantione schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:33:
Hoe moet het verschil gemaakt worden tussen orgelgeluiden en bijgeluiden dan? Alleen als je dat onderscheid kunt maken kun je a.d.h. daarvan de mute automatiseren. Allerlei schakelaars in je orgel bouwen is vast niet de bedoeling.
Dank voor je antwoord,
Het is idd de bedoeling dat als het orgel begint te spelen er geluid is en zodra ik de toetsen loslaat dat het geluid weer gemuted wordt.
Het is idd ook niet de bedoeling om schakelaars in te bouwen ;)

Het liefst iets software matigs dat op de pc kan.

Groet,
Erwin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

dmantione schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:33:
Dat is juist vrij gemakkelijk. Zachte geluiden wegfilteren en harde niet, zodat het pijporgel gewoon doorkomt maar andere geluiden niet. Echt muten is dat natuurlijk niet maar zal meestal wel voldoen.
Pagina: 1