Modem > Router crossover kabel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-05 09:44
Beste Tweakers,

Zoals de titel al aangeeft wil ik een kabel aanleggen van mijn modem Draytek (T-Mobile) naar mijn eigen router Linksys.

Nu heb ik de standaard kabel aansluiting gemaakt

Wit oranje
Oranje
Wit groen
Blauw
Wit blauw
Groen
Wit bruin
Bruin

Dit heb ik aan beide kanten van de kabel gedaan. Alleen heb ik geen verbinding...

Moet je hiervoor een crossover aansluiting maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:52

lier

MikroTik nerd

Sinds Gigabit niet meer, ziit er nog een 100Mbps apparaat tussen? Gaan de lampjes wel branden (op een van de apparaten)? Kan je de kabel testen mbv bijvoorbeeld een laptop en je modem?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
lier schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:17:
Sinds Gigabit niet meer, ziit er nog een 100Mbps apparaat tussen? Gaan de lampjes wel branden (op een van de apparaten)? Kan je de kabel testen mbv bijvoorbeeld een laptop en je modem?
Oké, het is een directe verbinding, cat6a kabel van 18 meter. Connectoren ook cat6a. Maar het werkt ook niet in de laptop.

Lampjes blijven ook uit... Ik ga er morgen maar andere connectoren op zetten, misschien werkt dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:56
Je noemt alleen een merk, geen typenummer van de apparatuur die je gebruikt, maar ik ken eigenlijk geen moderne netwerk-apparatuur meer die niet met zowel straight als crossover kabels overweg kunnen.

Kans is dus het grootst dat ofwel je connectoren of evt. de kabel zelf brak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:05
lier schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:17:
Sinds Gigabit niet meer, ziit er nog een 100Mbps apparaat tussen?
Zelfs die hebben geen crosscable nodig; Auto MDI-X op één poort (onafhankelijk van de link speed) is voldoende. De kans dat je in 2020 twee devices zonder auto MDI-X koppelt is 0.
Vloris schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:28:
Kans is dus het grootst dat ofwel je connectoren of evt. de kabel zelf brak is.
Simpel: het is nooit de kabel, maar altijd een combinatie van (a) niet juist krimpen (b) geen kabeltester hebben om je werk te kunnen controleren (c) niet gewoon prefabpatchkabels kopen en/of (d) connectors aan kabels proberen te krimpen ipv. de handel netjes met een wanddoos uitvoeren.

@Wulfric92

Opnieuw krimpen en héél goed kijken of de aders tot achterin de connector komen. Als je een stugge kabel poogt te krimpen moet je er ook nog zeker van zijn dat je de aders doorklieft.

Koop daarnaast een kabeltester (à een tientje) en overweeg om de volgende keer gewoon prefab te kopen tenzij je een héél goed excuus hebt. Connectors aan kabels maken kunnen de Chinezen véél beter.

[ Voor 4% gewijzigd door Thralas op 02-06-2020 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wulfric92
Helaas moet de kabel door muren dus een. Prefab kabel gaat niet passen. Het is een stugge geïsoleerde kabel. Maar morgen weer een poging en eventueel andere connectoren kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Wulfric92 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:27:
[...]

Oké, het is een directe verbinding, cat6a kabel van 18 meter. Connectoren ook cat6a. Maar het werkt ook niet in de laptop.

Lampjes blijven ook uit... Ik ga er morgen maar andere connectoren op zetten, misschien werkt dat
Ik vermoed zelf dat je een fout hebt gemaakt in het krimpen van de connector(en). Dat is 9 vd 10 keer de situatie waarin het fout gaat. De andere situatie is dat de kabel ergens een breuk zou kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:52

lier

MikroTik nerd

Wulfric92 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:46:
Helaas moet de kabel door muren dus een. Prefab kabel gaat niet passen. Het is een stugge geïsoleerde kabel. Maar morgen weer een poging en eventueel andere connectoren kopen.
Voor stugge kabel (solid) heb je andere type connectoren nodig.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-06 22:00
vrijwel alle apparatuur is autosensing sinds 2005 ish dus x cable of niet werkt beide. met gigabit of niet heeft dit niets te maken. kabel niet goed gekrompen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:05
Wulfric92 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:46:
Pas maar op, van de netwerkpolitie mag je helemaal geen connectoren op stugge kabels krimpen. :+

Kan prima, maar dan is een tester wel héél handig, en het gaat inderdaad beter met de juiste connectoren. Nog netter is gewoon een (opbouw)doosje, hoef je ook nog eens niet te krimpen..

[ Voor 5% gewijzigd door Thralas op 02-06-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
kijk maar is goed in je connector of je mesjes wel in het koper zijn geperst .. grote kans dat er een ader niet genoeg naar voor zit, en aldus geen connectie maakt

(en kijk eerst naar orange & groene paar, zonder blauwe paar bv , werkt de kabel wel, maar slechts op 100mbps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:56
Thralas schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:44:
[...]

Simpel: het is nooit de kabel, maar altijd een combinatie van (a) niet juist krimpen (b) geen kabeltester hebben om je werk te kunnen controleren (c) niet gewoon prefabpatchkabels kopen en/of (d) connectors aan kabels proberen te krimpen ipv. de handel netjes met een wanddoos uitvoeren.
Onzin! :o
Een stugge kabel krijg ik met 10x op de zelfde plek heen en weer buigen makkelijk stuk.

Zeg dan ‘het is bijna nooit de kabel’.
Pagina: 1