Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Fotobewerking 27 of 32 inch beeldscherm dilemma

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tierelier
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 30-05 14:25
Hi allemaal,

Ik heb een aantal beeldschermen van BenQ op het oog voor fotobewerking. Het gaat om professionele fotobewerking (gaat iets verder dan hobby, dus ik zoek profi kwaliteit). Hardwarekalibratie, kleurweergave en een hele goede kijkhoek zijn o.a. belangrijk voor mij. BenQ is in het "professionele segment" nog betaalbaar en heeft een speciale lijn van beeldschermen die voor fotobewerking geschikt zijn. De keuze van het merk ligt min of meer vast. Dat heb ik een tijd geleden al onderzocht.

Nu worstel ik met het dilemma van schermgrootte, resolutie en weergave-grootte van de tekst en pictogrammen in Windows - versus, bruikbaarheid tbv fotobewerking. Ik weet niet zeker of anderen mij hiermee verder kunnen helpen, maar ben benieuwd of iemand wellicht iets kan verwoorden op een manier die een verse blik geeft op de keuze die ik moet maken. Ik vind dit altijd lastige materie en ik heb nooit de verschillende schermen thuis kunnen uitproberen.

Het beeldscherm wordt de nieuwe ogen van mijn Windows PC, waar ik tevens mijn foto's op ga bewerken. Het wordt ook een monitor waarmee ik tethered ga schieten tijdens het fotograferen in de studio. Uit ervaring weet ik dat ik een hekel heb aan té kleine tekst en pictogrammenop mijn WindowsPC. Het ligt misschien dus voor de hand een quad HD monitor te kopen ipv 4K. Maar 4 K is natuurlijk óók erg aantrekkelijk (en misschien wel beter qua fotobewerking) Ik zou ter compensatie naar een 32 inch scherm kunnen kijken. Maar of dat (veel) compenseert. Ik weet het niet. Dacht het niet eigenlijk.

Ik wil niet meer dan €1200,- uitgeven. Minder is altijd beter natuurlijk (ik blijf Nederlander)

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True