Verlichting aanhanger werkt niet aan één kant

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-07 23:49
Hallo,

Bij mijn peugeot partner 2002 werkt de verlichting van de aanhanger aan één kant volledig niet. Het ligt niet aan de aanhanger. Kan het een zekering zijn? Zo ja waar zou ik die kunnen vinden bij deze auto?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-07 11:39
Heb je het boekje van je Peugeot Partner doorgenomen? Daarin staat waar de zekeringen te vinden zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aqu
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-02 20:39

aqu

Het laat zich lezen als of er al een cross test heeft plaats gevonden en de verlichting van aanhanger het goed doet aan een andere auto.

Dit lijkt mij overigens geen zekering probleem.

Ik zou beginnen met het checken van de stekker op oxidatie en dan met name de massa pinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Ik heb een nieuwe stekkerdoos besteld dus zal het dan nog eens proberen of het opgelost is.Gebruik het heel sporadisch dus ben niet van plan om de boel helemaal te laten doormeten bij de garage

[ Voor 35% gewijzigd door jan reitsma op 02-06-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Eerste vraag, welke stekker zit er aan de aanhanger en auto? Er zijn meerdere typen (7-polig, 13 polig en multicon) die allemaal anders aangesloten zitten.
Zie ook hier.

Werkt de verlichting van de aanhanger in combinatie met een andere auto wel goed? En een andere aanhanger achter de auto?

Er is echter geen enkel schema dat volledige scheiding tussen links en rechts heeft, alle systemen gebruiken één massa voor alle lampen en vervolgens per lamp een specifieke draad.
Je zal je probleem dus moeten zoeken in of de massa-aansluiting van het achterlicht op de aanhanger dat niet werkt (geef ik de grootste kans) of in de auto.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:53
stekkerdoos alles al doorgemeten? daar beginnen. het takt af ergens achter binnenin de auto, kijk of alles nog wel contact maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aU_29XZ-vCWeUWyH0dMnd2mDDO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/smkD4wG0CLY4pTpJwqQuoeYt.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-07 16:27
En hoe is het aangesloten? Bij mijn Peugeot uit 2002 zijn de draden van de stekkerdoos gewoon afgetapt van de achterlichten maar het kan ook met een aparte kabelboom naar voren.
Daarom zoals gezegd, eerst auto en aanhanger aansluiten door andere auto en aanhanger te proberen.
Dan weet je waar het aan ligt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Nieuwe stekkerdoos(7 polig, aanhanger is ook 7 polig) er op gezet en precies hetzelfde aangesloten als de vorige stekkerdoos. Oude stekkerdoos was erg smerig en roestig(zie foto) Als ik nu de waarschuwingslichten aanzet gaat het rechter achterlicht van de aanhanger knipperen. Voor de rest doet rechts nog steeds niets. Links achterlicht werkt wel maar richting klopt niet. De draden komen vanaf de achterlichten.
Wat opviel is dat er 3 blauwe draden niet gebruikt worden uit de draden vanaf de achterlichten.

Ik denk dat het dus niet goed aangesloten zit. Ik kan wel schema's vinden maar die kloppen niet met de kleur van mijn draden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_N6HFI_cbxsN2L-2y8AW5zPGEo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HRojIKBzYqNn2zkS776Cx2wL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9nOvVDIxaMtlk_RLIR4Tq_RR_R8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LX9k0hsnJ70GJRStqNlaUszQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:39
Ik zou er even een multimeter aan hangen. Als je dan meet welke draden wanneer spanning hebben, kan je met het schema er naast de boel wel aansluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dan moet je met de hand alles nalopen, welke draad waar vandaan en waar naar toe moet. Dus in de auto, knipper l/r, rem achteruit (soms) en dimlicht aan en kijken met een 12v spanningzoeker. Dan opnieuw naar de contactdoos doorverbinden. Gebruik splice connectors: Afbeeldingslocatie: https://sc01.alicdn.com/kf/Hd3866b181ea74c7dafcf75fa902d31dfo.jpg_350x350.jpg

Mijn vorige auto trekhaak geplaatst, van de sloop en alles was met kroonsteentjes afgetakt, heel ellendig dus op de sloper zo alles in 1x losgeknipt en thuis alles opnieuw gestript en netjes met splices geconnect. Dan moet je dus eerst alles nalopen.

[ Voor 229% gewijzigd door pennywiser op 09-06-2020 17:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dan ga ik @pennywiser tegenspreken. Gebruik dat soort splice connectors niet. Die beschadigen de kern te veel, en bij trillingen (voertuigen trillen véél ;) ) gaat dat op den duur een slechtere verbinding opleveren. Kan zelfs zo ver gaan dat de draad volledig wordt doorgesneden en alleen maar wat tegen elkaar gaat liggen vonken.
Die knijpconnectortjes zijn een recept voor vreemde fenomenen zoals gare verlichting en dergelijke.

Gebruik liever een krimpverbinding, goede soldeerverbinding afgewerkt met goede krimpkous (die ook verlijmt, voor mechanische stevigheid en tegen vocht), of desnoods een Wago lasklem die geschikt is voor soepele draad. Type 222-412 of 222-413 bijvoorbeeld.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Kun je ook doen prima. Btw elke garage gebruikt ze, schrijf ze allemaal even aan :). Ik heb nog nooit gehoord dat deze connectors problemen opleveren.

Even gekeken, maar die splices die je linkt zijn voor huis installatie toch? Massieve installatiedraad.

Afbeeldingslocatie: https://www.lamp1.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/7/4/7432022023010_18e2344dbdc54182d16fb33e96f9380223c9eeed.jpg

[ Voor 48% gewijzigd door pennywiser op 09-06-2020 17:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-07 14:56
Een fatsoenlijke garage gebruikt die dingen absoluut niet, precies om de redenen die @DrivinUCrazy noemt. Dan kan je ook 100x beter gewoon kabelschoentjes gebruiken, werkt net zo makkelijk.

Maar op een aanhanger moet het waterdicht zijn, dus dan ook krimpkous er omheen inderdaad. Die splice connectors kunnen al helemaal niet tegen vocht.

@jan reitsma Heb je nu ook al eens met een andere auto getest?

[ Voor 8% gewijzigd door WEBGAMING op 09-06-2020 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
pennywiser schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:47:
Kun je ook doen prima. Btw elke garage gebruikt ze, schrijf ze allemaal even aan :). Ik heb nog nooit gehoord dat deze connectors problemen opleveren.
Mwah als je iets wilt wat niet betrouwbaar is en vage storingen op kan leveren gebruik je deze als garage ja.

Als ik een en ander zo op de afbeelding zie valt me op dat er geen andereindhulsen zijn gebruikt, dat het roestig is geworden en er nogal verfrommeld inzit. Alle drie mogelijke oorzaken van slecht/loszittend contact.

Kijk b.v. even hier naar iets geschikts: https://www.rdae.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Laatst online: 15-07 12:31

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Aan de buitenzijde zou ik idd geen splicers gebruiken ivm corrosie enzo. Solderen en afkrimpen is een pré.

Binnen gebruik ik splicers regelmatig (parkeersensoren aansluiten, etc) en ervaar ik geen problemen als de draadbundels zelf ook goed vastgezet zijn. Als dashboards echter leeg zijn, dan trillen die draadbundels nog wel eens los in sommige wagens. Om die reden heeft solderen (of een OEM-kabel) altijd de voorkeur.

Tip: mocht je het nieuwe contact niet al te vaak gebruiken, spray dan van tijd tot tijd (ieder half jaar) eens een beetje contactspray op de polen. Ben ik gaan doen bij auto’s met caravan en sindsdien is het altijd inpluggen en rijden maar! Corrosie blijft dan lekker weg :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:23
WEBGAMING schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:54:
[...]

Maar op een aanhanger moet het waterdicht zijn, dus dan ook krimpkous er omheen inderdaad. Die splice connectors kunnen al helemaal niet tegen vocht.
Dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Tussen solderen is de duurzaamste oplossing. Als je achterlicht gaat knipperen op de gevaren lichten kan het zijn dat de massa niet juist is controleer deze ook meteen goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

pennywiser schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:47:

Even gekeken, maar die splices die je linkt zijn voor huis installatie toch? Massieve installatiedraad.

[Afbeelding]
Garages gebruiken ze omdat automonteurs geen elektrotechnici zijn. En op de korte termijn werkt het inderdaad, dat ontken ik niet. Op de langere termijn echter... Dan krijg ik ze onder handen. (puur hobbymatig overigens)

Inderdaad, die Wago's zijn niet direct voor de automotive bedoeld. Maar die met die oranje hendeltjes zijn wel geschikt voor soepele draad: "stranded" staat in de datasheet. En juist iedere leek kan dit ook aansluiten, zo lang die een draad kan strippen en de draad tussen de 0,08 en 2,5mm2 is. De veerkracht is ook altijd goed. Bijna vergeten: juist géén adereindhuls gebruiken bij deze dingen.
Ik noem ze daarom bewust, want dit is ook overal te krijgen. En niet iedereen kan goed solderen (bakken en braden wel :P) of heeft het juiste krimpgereedschap in huis.
Zorg er bij voertuigen wel altijd voor dat je het waterdicht afwerkt!!

[ Voor 5% gewijzigd door DrivinUCrazy op 09-06-2020 18:05 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Ok duidelijk, ik gebruik ze zelf altijd alleen binnen en leg de nieuwe bedrading vast met tape of tierips bv aan overige bedrading. Aftakken van trekhaak gebeurt ook binnen. Ze zijn verkrijgbaar in een paar maten, gebruik wel de juiste, voor de correcte draaddoorsnede. Maar ok, ik hoor jullie ik was me niet bewust van problemen hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

pennywiser schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 18:09:
Ok duidelijk, ik gebruik ze zelf altijd alleen binnen en leg de nieuwe bedrading vast met tape of tierips bv aan overige bedrading. Aftakken van trekhaak gebeurt ook binnen. Ze zijn verkrijgbaar in een paar maten, gebruik wel de juiste, voor de correcte draaddoorsnede. Maar ok, ik hoor jullie ik was me niet bewust van problemen hiermee.
Jouw aanpak (zo veel mogelijk binnen, droog en gefixeerd aanleggen) is zeker de juiste. Maar dan bestaat er dus beter materiaal voor. :)
Dat gezegd hebbende, die wago's zijn niet geschikt om in weer en wind direct bij de trekhaak te monteren, zoals in het geval van TS. Daar helpt nog maar één ding, en dat is alle geoxideerde draad inkorten en opnieuw aansluiten, of zelfs de draad vervangen en met adereindhulzen opnieuw afmonteren. Met zulk geoxideerde verbindingen krijg je er niets betrouwbaars meer van.

Nu houd ik er wel over op, het punt is duidelijk dacht ik zo.

@Hieronder: Ik ken ze alleen van plaatjes, maar nog nooit zelf toegepast. Lijkt mij ideaal voor een on-the-road fix. Alleen een aansteker nodig om te kunnen repareren. Verder geen ervaringen mee dus ik kan ook niets zeggen over het gebruiksgemak of de betrouwbaarheid.

[ Voor 14% gewijzigd door DrivinUCrazy op 09-06-2020 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dit zijn misschien de betere, krimp en soldeer in 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Die wagos moet je niet gebruiken, leuk voor in huis niet voor in een auto. Kabel verbindingen moet je solderen ben je van de ellende af. Mocht je dat niet zelf kunnen/willen dan beter uitbesteden.

Scotch blokjes moeten ze verbieden btw dat is helemaal niets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Ik ben aan het doormeten geweest. Enige spanning die ik kon vinden was:
-dimlichten aan: spanning op bruin
-knipperlicht rechts: spanning op groen

De blauwe draadjes die niet gebruikt worden(zie foto). Zou die bv verbonden moeten worden met een ander draadje en dan naar stekkerdoos? Of heb je echt 7 losse draden naar stekkerdoos. Vind het vreemd dat die blauwe draadjes niet gebruikt worden.

Hoe nu verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Van binnenuit bij de achterlichten beginnen, waar de bedrading van de trekhaak afgetakt wordt, dat zal ergens links en rechts achter de bekleding zijn. Kijk of alles nog wel doorverbindt naar waar je nu gemeten hebt, anders opnieuw (laten) aftakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Heb nu dik 1 volt spanning op een blauwe draad die niet aangesloten was als ik de remlichten in druk. Niet genoeg neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Nee, dan is er ergens weerstand onderweg (corrosie, kabelbreuk). Beste alles vanaf de achterlichten vervangen en geheel nieuw kabelboompje trekken: https://www.gamma.nl/assortiment/trekhaak-kabelset/p/B260142

[ Voor 52% gewijzigd door pennywiser op 10-06-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
En dan nog steeds hetzelfde probleem hebben omdat er ergens een aardepunt zit te klooien. Controleer dat eerst maar eens, voordat je er compleet nieuwe kabels onder zet.
De normale diagnose stappen zijn nog niet eens doorgelopen, en er moet al een nieuwe kabelboom onder? Zo werkt dat natuurlijk niet.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 10-06-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Ik heb nu rechts knipperlicht en dimlicht.
De linkerkabel(vanaf linkerachterlicht auto) krijg ik helemaal geen spanning van. Zit wel een massapunt op de auto. Kan geen kabelbreuk vinden, zou me ook stug lijken. Wat kan ik hier nog meer proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
Ik zie zo snel niet of je dat al gedaan hebt, maar heb je de lampenkapjes er al eens afgehaald, en naar de contacten gekeken?

[ Voor 74% gewijzigd door WEBGAMING op 10-06-2020 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Ik heb nu alles gecheckt en goed aangesloten. Nu ik de fietsendrager er aan gehangen heb doet alles het! Helaas met de aanhangwagen(die het bij een nieuwere auto, 13 polig wel goed doet) doet rechts knipper en remlicht het nog niet. Bij de fietsendrager mist het pinnetje nummer 2( constante stroomdraad/mistlamp). Maar hij doet het bij de fietsendrager dus wel goed. Zou het dan kunnen dan ik bij contactdoos nummer 2 verkeerd heb? Kan iemand mij uitleggen waar deze nummer 2(constante stroomdraad) voor dient?

Helaas heeft mijn multimeter water gezien dus die is even buiten werking. Anders had ik er zelf dmv meten wel achter kunnen komen waarschijnlijk.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Laatst online: 23-06 17:59
jan reitsma schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:22: Kan iemand mij uitleggen waar deze nummer 2(constante stroomdraad) voor dient?
In een paardetrailer bij voorbeeld voor de verlichting in de trailer die tijdens het rijden aanblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:02

BCC

Koelkast in de caravan. Lier op autottrailer, etc.

[ Voor 38% gewijzigd door BCC op 12-06-2020 16:33 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
jan reitsma schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:22:
Ik heb nu alles gecheckt en goed aangesloten. Nu ik de fietsendrager er aan gehangen heb doet alles het! Helaas met de aanhangwagen(die het bij een nieuwere auto, 13 polig wel goed doet) doet rechts knipper en remlicht het nog niet. Bij de fietsendrager mist het pinnetje nummer 2( constante stroomdraad/mistlamp). Maar hij doet het bij de fietsendrager dus wel goed. Zou het dan kunnen dan ik bij contactdoos nummer 2 verkeerd heb? Kan iemand mij uitleggen waar deze nummer 2(constante stroomdraad) voor dient?

Helaas heeft mijn multimeter water gezien dus die is even buiten werking. Anders had ik er zelf dmv meten wel achter kunnen komen waarschijnlijk.

alvast bedankt
Ik zal het nog een keer vragen... Met alles nakijken bedoel je ook de lampenkapjes er af en naar die contacten kijken?

Vind het eigenlijk ook niet slim dat je er een andere stekker op gezet hebt, nu weet je helemaal niet meer waar je het moet zoeken.
Zit het verkeerd in de stekker? Is dit nog steeds het oude probleem? Wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

jan reitsma schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:30:
Heb nu dik 1 volt spanning op een blauwe draad die niet aangesloten was als ik de remlichten in druk. Niet genoeg neem ik aan?
Nee dat moet rond de 12V zijn.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Erasmo schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 17:32:
[...]

Nee dat moet rond de 12V zijn.
De kabel is niet aangesloten dus moet dan toch 0 zijn?
Blauw is de draad van de mistlamp zo uit me hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
cossy nl schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 16:25:
[...]

In een paardetrailer bij voorbeeld voor de verlichting in de trailer die Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QXU79ADlMCcuMpryeCZaodB5gYc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c1oqo3YfLGuEEil95OmhDzIZ.png?f=user_largetijdens het rijden aanblijft.
Nummer 2 is mistlamp toch?

Sorry krijg de afbeelding niet fatsoenlijk in de tekst

[ Voor 32% gewijzigd door Mapro op 12-06-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:37
Mapro schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:52:
[...]

Nummer 2 is mistlamp toch?

Sorry krijg de afbeelding niet fatsoenlijk in de tekst
2 is inderdaad voor de mistlamp echter indertijd toen 7-polig nog de standaard was werd 2 geregeld als constante voeding gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
BartW schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:06:
[...]

2 is inderdaad voor de mistlamp echter indertijd toen 7-polig nog de standaard was werd 2 geregeld als constante voeding gebruikt.
Is dat niet lang voor 2002 geweest?
Sluit regelmatig trekhaken aan maar weet niet beter dan 2 de mistlamp op elke aanhanger caravan etc. is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Mapro schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:50:
[...]

De kabel is niet aangesloten dus moet dan toch 0 zijn?
Blauw is de draad van de mistlamp zo uit me hoofd.
Bedenk me net dat ik er vanuit ging dat het om een ader ging aan de autokant. Op een trekhaakstekker wil je 12V of 0V tussen ader en massa meten anders is er wat mis :P Als je 1V meet op een kabel die aan twee kanten los is dan is er of iets mis met je meter of moet je donders snel naar het patentbureau rennen :P
jan reitsma schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:22:

alvast bedankt
Action/bouwmarkt heb je voor een tientje een nieuwe.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:37
Mapro schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Sluit regelmatig trekhaken aan maar weet niet beter dan 2 de mistlamp op elke aanhanger caravan etc. is
Ik weet zo niet hoe lang er al 13-polige sets zijn maar mijn eigen auto uit 2001 heeft nog een 7-polige stekker (met mistlamp en dus geen constante spanning). Mistlamp op 2 is in ieder geval hoe het hoort (y) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 20:59
7-pool heeft geen constante stroomaansluiting dus moet daarvoor de mistlamp wel gebruikt worden.
Werd/wordt niet standaard aangesloten, ook niet bij 13-polig.

Bij een nieuwe aanhanger (met verplichte mistlamp) brandt de mistlamp dus altijd als het op een 7-polige met constant stroom wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Marcel Br schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:17:
7-pool heeft geen constante stroomaansluiting dus moet daarvoor de mistlamp wel gebruikt worden.

Bij een nieuwe aanhanger (met verplichte mistlamp) brandt de mistlamp dus altijd als het op een 7-polige met constant stroom wordt aangesloten.
Dus tegenwoordig kan dat niet meer en dien je gewoon een 13 polige stekker te nemen.
Als je je trekhaak opnieuw aansluit lijkt het me dat je dat aansluit zoals het nu hoort toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan reitsma
Marcel Br schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 12:17:

Je zou er dus voor kunnen kiezen de mistlamp draad(2) niet aan te sluiten. Constant de mistlamp die brandt is ook niet alles lijkt mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:34

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mapro schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Nee, dat is rond 2008 geweest dat mistachterlicht verplicht werd op aanhangers. Formeel is pen 2 altijd mistachterlicht geweest, maar omdat die als enige niet verplicht was op aanhangers, werd die vaak misbruikt voor constante voeding.
jan reitsma schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Je zou er dus voor kunnen kiezen de mistlamp draad(2) niet aan te sluiten. Constant de mistlamp die brandt is ook niet alles lijkt mij
Zo te zien hielden de draadkleuren netjes de kleurindeling aan van het schema van @pennywiser, met als uitzondering dat blauw helemaal blauw is ipv blauw/bruin.

Dat maakt troubleshooten heel wat makkelijker.

Pen 3 (wit) moet verbinding hebben het de carrosserie van de auto. Als je ergens een glimmende bout hebt zetten en de weerstand tussen de witte draad en die bout meet, mag het niet meer zijn dan 2 Ohm. Is dat meer, dan hem je een massaprobleem en zal je op moeten zoeken waar de witte draad aan de andere kant aangesloten zit (waarschijnlijk achter één van de beide achterlichten). Is dat goed, dan wordt het functies activeren en tussen wit en die draad meten of je wel 12 Volt haalt. Alles onder de 11 volt betekent slecht contact.

Let er wel op dan pennen 1 en 4 (de richtingaanwijzers) knipperen, dus geen constant 12 volt geven. Klinkt triviaal, maar er zijn er die daar ingetrapt zijn.

Anders dan alle draden meten kan je niet doen. Er is geen magisch middeltje die dit zomaar oplost. Gezien de oxidatie in de stekker zal het mij niks verbazen als er verder op in de kabel nog meer oxidatie zit.

De losse draden zijn trouwens waarschijnlijk omdat ze domweg geen 7-polige kabel hadden liggen of omdat de aansluitset op de stekkerdoos voor de 7-polige en 13-polige na verder gelijk was.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1