Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.
Wat ik me eerder afvraag.. Is een benzinepomp wel geschikt om water te verpompen.. Gaat hij niet na verloop van tijd roesten etc..
En trekt hij niet teveel stroom van je voeding??
Als je toch aan auto-onderdelen kunt komen.. Misschien kun je eens kijken naar een ruitenwisservloeistof pomp ofzo..
En anders gewoon effe proberen hoeveel liter per uur je kunt verplaatsen.. Beetje creatief met emmers enzo..
Verwijderd
[mmm, dat was dus al gezegd
Verwijderd
Kijk eens hoeveel water hij per 15 minuten uit je vijver pompt.
Doe dit maal 4x en tada...
Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.
Verwijderd
Daar heb je wel een punt.Op dinsdag 07 augustus 2001 12:23 schreef Twynn het volgende:
Wat ik me eerder afvraag.. Is een benzinepomp wel geschikt om water te verpompen.. Gaat hij niet na verloop van tijd roesten etc..
Die zijn niet gemaakt om continue te draaien.Als je toch aan auto-onderdelen kunt komen.. Misschien kun je eens kijken naar een ruitenwisservloeistof pomp ofzo..
Verwijderd
En die dingen zijn ook niet gemaakt voor continue gebruik, lijkt me dus niks...Op dinsdag 07 augustus 2001 12:25 schreef psygho het volgende:
Denk dat een ruitenwisserpomp niet echt in zijn stille ruimte past, heb je wel eens van dichtbij gehhord hoe kabaal zon ding maakt ??
[gadzamme, alweer te laat
Ik wilde zowieso met koelvloestof werken in plaats van water. Dat zou volgens mij geen probleem mogen zijn voor 'n benzine pomp.Op dinsdag 07 augustus 2001 12:23 schreef Twynn het volgende:
Pomp kan genoeg verplaatsen denk ik.. (ik ken alleen de benzinepompen van opel, en die verplaatsen in ieder geval wel genoeg vloeistof.. Niet zoveel als een aquariumpomp, maargoed, het zou in principe mogelijk moeten zijn).
En trekt hij niet teveel stroom van je voeding??
Als je toch aan auto-onderdelen kunt komen.. Misschien kun je eens kijken naar een ruitenwisservloeistof pomp ofzo..
En anders gewoon effe proberen hoeveel liter per uur je kunt verplaatsen.. Beetje creatief met emmers enzo..
De oom van m'n vriendin die is aan het opruimen geslagen en kwam nog 'n oud wrak van 'n Renault 4TL tegen... Radiator was in goede staat en de benzine pomp ook... Dus vandaar...
Mestreechs volksleed:
Auto = 12V....Op dinsdag 07 augustus 2001 12:24 schreef Sp het volgende:
mmm, is de voeding van de pomp niet een groter probleem dan je denkt? Zou toch gewoon even een aquariumpomp kopen, is niet zo duur en plug je wat makkelijker in het stopcontact...
[mmm, dat was dus al gezegd]
Mestreechs volksleed:
Verwijderd
jaja, maar met 12V ben je er nog niet...dingen als Amperage spelen ook nog mee. En waarschijnlijk trekt een compuvoeding dat niet....Op dinsdag 07 augustus 2001 12:28 schreef smeetsr het volgende:
[..]
Auto = 12V....
Verwijderd
koelvloeistof = waterOp dinsdag 07 augustus 2001 12:28 schreef smeetsr het volgende:
[..]
Ik wilde zowieso met koelvloestof werken in plaats van water
Hmm, dat kan ik makkelijk meten met m'n multimeter voordat ik er echt iets mee doe... Het lijkt me trouwens stug als ie meer dan een ampere trekt...Op dinsdag 07 augustus 2001 12:31 schreef Sp het volgende:
[..]
jaja, maar met 12V ben je er nog niet...dingen als Amperage spelen ook nog mee. En waarschijnlijk trekt een compuvoeding dat niet....
Mestreechs volksleed:
Verwijderd
Zou natuurlijk ideaal zijn als dat zou werken, het is alleen ff een punt om op te letten voordat je voeding gaat rokenOp dinsdag 07 augustus 2001 12:35 schreef smeetsr het volgende:
[..]
Hmm, dat kan ik makkelijk meten met m'n multimeter voordat ik er echt iets mee doe... Het lijkt me trouwens stug als ie meer dan een ampere trekt...
succes!
One of the animals has left its cage today.
'k heb 'n 30V/5A regelbare voeding.... Dus ik hoef niet eens m'n computer voeding te gebruiken om de pomp uit te proberen!Op dinsdag 07 augustus 2001 12:38 schreef Sp het volgende:
[..]
Zou natuurlijk ideaal zijn als dat zou werken, het is alleen ff een punt om op te letten voordat je voeding gaat roken
succes!
Mestreechs volksleed:
Hmm... Daar zeg je iets waar ik nog niet aan gedacht had.... Misschiens toch maar in 'n aquarium pompje investeren?Op dinsdag 07 augustus 2001 12:39 schreef mrknowitall het volgende:
Als het gaat zal je koelvloeistof moeten gebruiken, met als nadeel dat daarvan de warmtecapaciteit lager is. Ik denk dat ie met gewoon water in elkaar draait, voor zover ik weet heeft de benzine een smerende werking voor de pomp.
Mestreechs volksleed:
benzine niet.. de benzine pomp moet apart gesmeerd worden (dacht ik), een dieselpomp daarintegen moet het van de dieselolie als smering hebben.Op dinsdag 07 augustus 2001 12:39 schreef mrknowitall het volgende:
Als het gaat zal je koelvloeistof moeten gebruiken, met als nadeel dat daarvan de warmtecapaciteit lager is. Ik denk dat ie met gewoon water in elkaar draait, voor zover ik weet heeft de benzine een smerende werking voor de pomp.
leg eens een moertje in een bak met benzine... dat roest als de neten, bezine heeft een bijtende werking, vet beschermd metaal tegen oxidatie.
tegenwoordig zijn de meeste brandstofpompen van kunststof als ik me niet vergis.
Maar wat ik me nu afvraag.. Zo'n R4 heeft waarschijnlijk gewoon een carburateurmotor.. Hierbij is het dus niet de bedoeling dat er veel benzine verpompt wordt, en zeker geen 600 liter of meer per uur.. De benzinepompen die ik heb gezien waren voor multipoint-injectie motoren, en dat is nogal een verschil..
Je kunt het natuurlijk altijd effe proberen, maar ik denk dat je er verstandig aan doet om gewoon een aquariumpompje te halen.. Ik weet natuurlijk niet wat die dingen in frankrijk kosten.. Maar hier heb je ze voor 40 piek ofzo..
de pomp kan wel tegen koelvloeistof, dat zal geen probleem zijn. alleen de opbrengst zal te laag zijn denk ik. De druk pomp uit de polo die ik gehad heb leverde geloof ik iets van 350 tot 400 cc per minuut ofzo bij 4 bar iig dat was de inspuitdruk. De opvoerpomp, die zal je wel bedoelen zal de opbrengst wel iets hoger liggen maar ook niet veel hoger... Beter is het om ergens op de sloop de electrische waterpomp van een golf type 2 turbo diesel te vinden, en dan wel van de diesel met intercooler. Die zijn tot 1992 geleverd en er zullen er wel wat te vinden zijn...Op dinsdag 07 augustus 2001 12:28 schreef smeetsr het volgende:
[..]
Ik wilde zowieso met koelvloestof werken in plaats van water. Dat zou volgens mij geen probleem mogen zijn voor 'n benzine pomp.
"I love the smell of burning diesel in the morning. It smells like ... victory!"
Verwijderd
Ik denk dat zo'n pomp toch wel weer een beetje overkill is.. Waarschijnlijk ga je dan weer teveel druk opbouwen..Op dinsdag 07 augustus 2001 14:20 schreef golfdiesel het volgende:
Beter is het om ergens op de sloop de electrische waterpomp van een golf type 2 turbo diesel te vinden, en dan wel van de diesel met intercooler. Die zijn tot 1992 geleverd en er zullen er wel wat te vinden zijn...
Niet doen dus, de die schokken zijn nogal slecht voor de dichtingen, en het debiet is veel te klein...
Mestreechs volksleed:
op ocmod staat een waterkoel verhaaltje en die meneer heeft een franse pomp, schijnt heel goed te werken.Op woensdag 08 augustus 2001 10:40 schreef smeetsr het volgende:
Hmm.. Dan wordt het dus de Renault 4TL radiator met 'n aquarium pomp. Enne, over die laatste heb ik al genoeg topics op GoT gevonden! Alleen effe goed kijken wat er in Frankrijk beschikbaar is en of de merknamen hetzelfde zijn!

voor het hele verhaal.
http://www.ocmod.com/code/show_art.php?id=9&pg=1