Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey s
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 14-10-2024
Beste tweakers,

sinds kort heb ik mijn ryzen 2600 een upgrade naar een 3600 als tussenstap voor de toekomstige '4700x'.
Nu viel mij 1 ding heel erg op. Mijn tot nu toe redelijk stille masterliquid ml240l rgb begint veel meer lawaai te maken. Uiteindelijk heb ik PBO uit gezet en een voltage offset van 0.05 ingesteld.

De idle temperaturen van mijn Ryzen 2600 waren rond de 30 en tijdens het renderen rond de 60.

De ryzen 3600 daarentegen idle rond de 38 en tijdens het renderen rond de 74. Dat lijkt mij vrij hoog voor een masterliquid ml240l v1? Ook merk ik ondanks mijn aangepaste fancurve dat hij soms temp spikes heeft waardoor je voor een paar sec de fans flink hoort draaien (best wel irritant).

Nu heb ik een aantal vragen:
1. Ondanks de prijs wil ik toch graag een AIO, is het de overweging waard om bijvoorbeeld een x63 kraken te kopen zodat ook de 4700x goed gekoelt blijft zonder al te veel lawaai.
2. Kan mijn B450 Aorus elite met vrij magere VRM's dit wel volhouden? Zo niet is het de overweging waard om bijvoorbeeld de kijken naar een X570 of B550 Tomahawk met meer overclock mogelijkheden. (Een beetje overclock mogelijkheden in de Bios lijkt mij wel leuk ondanks dat ik er nog vrij weinig ervaring mee heb).
3. Wie heeft er suggesties voor 240mm of 280mm AIO koelers van max 150 euro. RGB pump is wel een kleine + voor mij :).

Beste antwoord (via Joey s op 04-06-2020 19:45)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Joey s schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:03:
Thanks voor de snelle reactie! Volgens mij heeft mijn moederbord geen adaptive voltage settings :(. De voltage tijdens het renderen zit rond de 1.3. en idle 0.9-1.
Da's juist wél adaptive toch? :)

Noctua fans zijn stil en hebben kwalitatief uitstekende lagers, maar vrij duur. Be Quiet Pure Wings 2 zijn ook al prima. Kijk even of je PWM (4-polig) of 3-polige stekker nodig bent.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 02-06-2020 12:10 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

74c met renderen is voor een 3600x niet heel verkeerd. Kijk vooral hoeveel voltage er gebruikt wordt, wellicht kan je nog wat tunen met adaptive voltage. Feit blijft dat de cores ver van het midden zitten en waterkoelblokken hun koelprestaties meer fixeren in het midden van de CPU. Hierdoor is de prestatie van AIO's ondermaats. Die temperatuurspikes in 'idle' zijn (helaas) normaal. Je kan de pollingrate verlengen, waardoor het langer duurt voor de fan reageert op een hogere temperatuur, of met een custom profiel aan de slag. (je kan er eventueel voor kiezen met GiBy 'Smartfan 5' aan de slag te gaan, maar ik raad je aan het allemaal binnen het bios zelf te doen onder het gelijknamige tabje "smartfan 5"

Wat de VRM's betreft, die kunnen probleemloos je 65w CPU aan, of t wat gaat worden met de '4900X' is koffiedik kijken, maar ik zou er zelf geen 120w+ CPU in willen stoppen. Nu zou het zomaar kunnen zijn dat een 4900x een 16-core 95w cpu is of een 12-core 125w, wie zal t zeggen?

[ Voor 16% gewijzigd door millman op 02-06-2020 12:02 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey s
Thanks voor de snelle reactie! Volgens mij heeft mijn moederbord geen adaptive voltage settings :(. De voltage tijdens het renderen zit rond de 1.3. en idle 0.9-1. Ik ga in ieder geval eens proberen om wat aanpassingen te maken met Smartfan 5 in de bios.

Is het misschien ook een optie om stillere fans voor de radiator te kopen, zo ja. Zijn er dan dingen waar ik op moet letten?

Edit: Het is vooral het geluid wat mij irriteert. En ik ben bang dat de AIO het mogelijk niet gaat redden met een Ryzen 7 4700x.

[ Voor 14% gewijzigd door Joey s op 02-06-2020 12:04 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:36

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Thanks voor de snelle reactie! Volgens mij heeft mijn moederbord geen adaptive voltage settings :(. De voltage tijdens het renderen zit rond de 1.3. en idle 0.9-1.

Noctua fans zijn stil en hebben kwalitatief uitstekende lagers, maar vrij duur. Be Quiet Pure Wings 2 zijn ook al prima. Kijk even of je PWM (4-polig) of 3-polige stekker nodig bent.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 02-06-2020 12:10 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey s
Thanks! Ik zal eens naar andere fans kijken!

Dat is idd adaptive als ik het goed begrijp (sorry ik ben nog een beetje noob). Maar hier kan ik geen aanpassingen aan doen op mijn moederbord. Ik had iets gelezen over load line calibration maar ook dat heeft mijn moederbord niet. Had ik maar een B450 Tomahawk gekocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Thanks voor de snelle reactie! Volgens mij heeft mijn moederbord geen adaptive voltage settings :(. De voltage tijdens het renderen zit rond de 1.3. en idle 0.9-1. Ik ga in ieder geval eens proberen om wat aanpassingen te maken met Smartfan 5 in de bios.

Is het misschien ook een optie om stillere fans voor de radiator te kopen, zo ja. Zijn er dan dingen waar ik op moet letten?

Edit: Het is vooral het geluid wat mij irriteert. En ik ben bang dat de AIO het mogelijk niet gaat redden met een Ryzen 7 4700x.
Het gaat ook om de rest van je systeem en de airflow in je kast, niet alleen VRM van je moederbordje

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey s
Fair enough,

Ik heb een NZXT H500
met 2 coolermaster masterfans MR120R als outtakes
En de AIO aan de voorkant als intake.
Niet de beste case voor airflow maar nooit echt bizar hoge temperaturen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joey s schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:49:
Fair enough,

Ik heb een NZXT H500
met 2 coolermaster masterfans MR120R als outtakes
En de AIO aan de voorkant als intake.
Niet de beste case voor airflow maar nooit echt bizar hoge temperaturen gehad.
Dus geen 'verse' intake. de lucht die je binnenhaalt gaat door de radiator en brengt warme lucht in je kast.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey s
Yep correct, er is helaas geen plek aan de bovenkant voor de AIO. Plus NZXT Adverteert hun H500 case ook met een AIO aan de voorkant.

Tot nu toe heb ik mij gelukkig nog geen zorgen hoeven te maken over de temperaturen van de VRM's. en/of de videokaart door slechte airflow. Die lijkt volgens mij wel prima te zijn. Beter zelfs dan de Sharkoon tg4 met 3 intakes die ik voor deze case had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-06 12:53
Volgens mij is de koeler voor een aio vrij matig. Geen goede radiator en luide fans. Voor die prijs was een luchtkoeler beter.
Daarnaast is je case inderdaad airflow restricted. Je kan andere fans proberen, noctua’s, maar dan los je het probleem maar half op.

Ryzen 5600X | RX 6700 XT | 2x16GB Gskill | Cooler Master NR200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Joey s schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:39:
Yep correct, er is helaas geen plek aan de bovenkant voor de AIO. Plus NZXT Adverteert hun H500 case ook met een AIO aan de voorkant.

Tot nu toe heb ik mij gelukkig nog geen zorgen hoeven te maken over de temperaturen van de VRM's. en/of de videokaart door slechte airflow. Die lijkt volgens mij wel prima te zijn. Beter zelfs dan de Sharkoon tg4 met 3 intakes die ik voor deze case had.
Het gaat er om dat je -met het oog op upgrade- verder moet kijken. meegeleverd zijn top-intake en back-exhaust. dan zou ik zeker wat gaan aanpassen, top twee maal intake en radiator front.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey s
True, het was een 60 euro aio dat ik meer voor de looks dan de functionaliteit had gekocht. Het oog moet ook wat hebben ;) Ik had een dark rock pro4 maar zo'n groot blok vind ik niet mooi. Misschien toch wat meer investeren in een premium aio. Kraken 63? H115?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joey s
PD2JK schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:09:
[...]

@PD2JK Ik heb de PWM versie van Be Quiet Pure Wings 2 gekocht. Wat een verschil! ik hoor ze bijna niet en mijn temps zijn met 10 graden gezakt, perfect! Hartstikke bedankt :)
Pagina: 1