Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:38
(jarig!)
Ik heb een ITX-systeem gebouwd met o.a. een pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB op een
pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac moederbord. Het geheel is geplaatst in een pricewatch: Fractal Design Node 202 kast.

Het M.2-slot zit helaas op de achterkant van het MB. Vanwege het gebrek aan airflow zijn de temperaturen van de SSD erg hoog. Tijdens normaal gebruik worden de volgende waarden aangetikt:

geheugenchips: 70 graden
controller: 91 graden (tijdens benchmarken loopt deze op tot zo'n 105 graden).

Omdat de SSD op de achterkant van het moederbord zit, zijn ook de koelingsmogelijkheden beperkt, er is namelijk geen ruimte voor een heatsink. Ik las dat je een thermal pad tussen SSD en MB kunt plaatsen, dus ik heb pricewatch: Arctic Thermal Pad 50x50x1.5mm gekocht.

Onder (en ook naast, aangegeven op de foto) de SSD zitten echter allerlei elektronische componenten op het MB.

Samsung 970 Evo Plus op een ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac

Mijn vraag is nu: kan ik de thermal pad op de componenten plaatsen, zonder dat die beschadigen? En kan de thermal pad er ook nog in 1 stuk af mocht dit nodig zijn? De thermal pad is namelijk zachter dan ik mij had voorgesteld.

Als dit allemaal niet kan, heeft iemand misschien andere suggesties om de SSD koel te houden?

Beste antwoord (via sll op 09-07-2020 23:37)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Je kunt die heat transfer pad gewoon op maat snijden. En het is heel zacht zodat het goed contact maakt ongeacht de oppervlakteverschillen. Zoals bijvoorbeeld bij kleine onderdelen zoals pmic's en spoelen.

Die microcontroller van nuvoton ernaast zal een maximum Ta van 85 graden hebben.

Wellicht kun je een hele dunne metalen heatspreader vinden, een beetje massa toevoegen helpt waarschijnlijk al een hoop. Misschien zelfs aluminumtape als je die veilig kan monteren. Anders eerst stukje kaptontape over metalen delen.

Wel erg hobby natuurlijk. Je kunt het ook gewoon zo laten, want in menig laptop zit ook geen koeling voor de SSD.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-01 17:26

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Begrijp ik het nou verkeerd of wil je het mobo en de componenten erop als heatsink gebruiken?

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
(jarig!)
Dat klopt, ik wil de warmte afvoeren naar het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:20

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Dat lijkt me niet handig. Kun je er beter een aparte heatsink op plakken.

https://nl.hardware.info/...ssd-koeler-werkt-het-best

[ Voor 38% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is niet raar dat een SSD heet wordt, eerder normaal. lees maar online over temperaturen van SSD's.
waar lees je de temperatuur mee uit ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt die heat transfer pad gewoon op maat snijden. En het is heel zacht zodat het goed contact maakt ongeacht de oppervlakteverschillen. Zoals bijvoorbeeld bij kleine onderdelen zoals pmic's en spoelen.

Die microcontroller van nuvoton ernaast zal een maximum Ta van 85 graden hebben.

Wellicht kun je een hele dunne metalen heatspreader vinden, een beetje massa toevoegen helpt waarschijnlijk al een hoop. Misschien zelfs aluminumtape als je die veilig kan monteren. Anders eerst stukje kaptontape over metalen delen.

Wel erg hobby natuurlijk. Je kunt het ook gewoon zo laten, want in menig laptop zit ook geen koeling voor de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Is 70 en 91 graden dan niet een beetje heet? Ik heb alleen ervaring met M.2 SSD's die via het SATA-protocol communiceren. Maar die worden nooit heter dan 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Laatst online: 22:30
Hoe is de rest van je PC en hoe zit het met je airflow?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
(jarig!)
MikeyMan schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:34:
Dat lijkt me niet handig. Kun je er beter een aparte heatsink op plakken.

https://nl.hardware.info/...ssd-koeler-werkt-het-best
Aan de andere kant van de SSD (er bovenop zeg maar) wordt de bodemplaat van de behuizing op geklikt, je ziet het kussentje waar deze op rust bovenin de foto. Er is dus geen ruimte voor een heatsink. Ik dacht er ook aan om de thermal pad hier te plaatsen, maar de ruimte is erg moeilijk in te schatten, en bovendien worden stoten etc. op de behuizing direct aan de SSD doorgegeven, dus dit leek me geen goed idee.
Hackus schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:34:
Het is niet raar dat een SSD heet wordt, eerder normaal. lees maar online over temperaturen van SSD's.
waar lees je de temperatuur mee uit ?
Ik lees de temperaturen uit met HWiNFO64, heb deze een paar dagen meegedraaid en heb daarna de maximale waarden gepakt. Dit programma geeft 2 waarden, Drive Temperature en Drive Temperature 2. De eerste (de lagere waarde) komt overeen met de temperatuur die Samsung Magician geeft. Bij het passeren van de 50 graden geeft Magician aan dat deze van Normal naar High gaat.

Op het forum van HWiNFO las ik dat Drive Temperature 2 waarschijnlijk de controller is, dit heb ik overgenomen omdat het me wel logisch leek. Deze waarde is niet te zien in Magician.
jeroen3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:36:

Zou ik de thermal pad zonder schade kunnen verwijderen mocht dit nodig zijn? Stel dat ik aanspraak zou moeten maken op garantie van het MB, dan lijkt het me niet goed dat er allemaal thermal pad-resten op het MB te zien zijn.

Wat is Ta-temperatuur, de maximale temperatuur?
corporalnl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:54:
Hoe is de rest van je PC en hoe zit het met je airflow?
Sowieso zit de SSD onder het MB, ik denk <1 cm van de bodemplaat af, dus de airflow is nul. Aan de andere kant van het moederbord draait alleen een CPU-fan. De rest van het systeem is fan-loos (ik wilde graag een stil ITX-systeem). De GPU zit in een apart compartiment van de kast en de fan hiervan draait ook niet totdat de GPU actief wordt. Deze kan goed koel blijven d.m.v. een extra case-fan die geactiveerd wordt door de GPU.

De rest van de onderdelen:
pricewatch: AMD Ryzen 5 3600 Boxed (voorlopig met stock-fan, wil deze misschien vervangen door een stiller exemplaar).
pricewatch: Asus ROG-STRIX-RX560-O4G-GAMING
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16
pricewatch: Corsair SF450 (2018)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
sll schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Zou ik de thermal pad zonder schade kunnen verwijderen mocht dit nodig zijn? Stel dat ik aanspraak zou moeten maken op garantie van het MB, dan lijkt het me niet goed dat er allemaal thermal pad-resten op het MB te zien zijn.

Wat is Ta-temperatuur, de maximale temperatuur?

[...]
Ja, na verloop van tijd neemt de elesticiteit af. Het blijft wel druk geven voor goede thermal transfer.
Dit betekent dat je het na demonteren zo eraf kan trekken. Al dan niet in kleine stukjes. Misschien een beetje verkleuring waar de pad zat.
Hier een voorbeeld van een industrieproduct wat Arctic waarschijnlijk doorverkoopt.
https://multimedia.3m.com...e-interface-pad-5583s.pdf

Dit spul is flexibel voor èèn keer toepassen. Het is een soort siliconen vermengt met (bv: Al2O3) ceramisch poeder tot een klei-substantie.

Ta = Temperature Ambient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Ik zou het juist naar de kast vervoeren dan, die hitte. Zo'n harde klappen kan je kast toch nooit krijgen dat het de SSD beschadigt, dat zou iig niet moeten gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
(jarig!)
jeroen3 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:52:
[...]

Ja, na verloop van tijd neemt de elesticiteit af. Het blijft wel druk geven voor goede thermal transfer.
Dit betekent dat je het na demonteren zo eraf kan trekken. Al dan niet in kleine stukjes. Misschien een beetje verkleuring waar de pad zat.
Hier een voorbeeld van een industrieproduct wat Arctic waarschijnlijk doorverkoopt.
https://multimedia.3m.com...e-interface-pad-5583s.pdf

Dit spul is flexibel voor èèn keer toepassen. Het is een soort siliconen vermengt met (bv: Al2O3) ceramisch poeder tot een klei-substantie.

Ta = Temperature Ambient.
Ik heb dat Kapton-tape opgezocht, dit kun je dus eventueel tussen de thermal pad en het moederbord plaatsen om de componenten te beschermen?
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:54:
Ik zou het juist naar de kast vervoeren dan, die hitte. Zo'n harde klappen kan je kast toch nooit krijgen dat het de SSD beschadigt, dat zou iig niet moeten gebeuren.
Thermisch gezien is dit inderdaad de beste optie. Ook omdat recht onder de SSD (aan de andere kant van het MB) de chipset zit. Ze hebben echt goed nagedacht over de layout van dit bord :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
sll schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:00:
[...]

Ik heb dat Kapton-tape opgezocht, dit kun je dus eventueel tussen de thermal pad en het moederbord plaatsen om de componenten te beschermen?
Niet teveel, want kapton is juist een uitstekende isolator voor warmte.
Ik noemde kapton als een lapmiddel voor elektrische isolatie als je met aluminiumtape gaat knutselen. Je kunt dan kapton over de metalen onderdelen plakken, en aluminium over de rest. Puur als dunne heatspreader op je SSD.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 02-06-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-04 17:14
hoi1234 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Is 70 en 91 graden dan niet een beetje heet? Ik heb alleen ervaring met M.2 SSD's die via het SATA-protocol communiceren. Maar die worden nooit heter dan 40 graden.
M.2 SSD's nvme communiceren niet met SATA-protocol. Maar via PCIe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Snake_Eye schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:27:
[...]

Dat zegt ie ook niet; alleen ervaring met M.2 SATA en die komen niet boven de 40 graden uit ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
MAX3400 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:29:
[...]

Dat zegt ie ook niet; alleen ervaring met M.2 SATA en die komen niet boven de 40 graden uit ;)
Hij zegt: "Ik heb alleen ervaring met M.2 SSD's die via het SATA-protocol communiceren."
Maar M.2 SSD's communiceren niet met SATA-protocol. Maar via PCIe

[ Voor 9% gewijzigd door Snake_Eye op 01-07-2020 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Snake_Eye schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:30:
[...]

Hij zegt: Ik heb alleen ervaring met M.2 SSD's die via het SATA-protocol communiceren.
En dat kan. M.2 en SATA bestaat als combi... M.2 en USB bestaat ook als combi... Of M.2 en 802.11ac ook...

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 01-07-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
MAX3400 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:31:
[...]

En dat kan. M.2 en SATA bestaat als combi... M.2 en USB bestaat ook als combi... Of M.2 en 802.11ac ook...
Heb even moeten zoeken, maar inderdaad je hebt gelijk. M.2-sdd’s met een SATA-controller worden meestal gebruikt voor Nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:27

De Nelis

en anders maar niet...

Snake_Eye schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:09:
[...]

Heb even moeten zoeken, maar inderdaad je hebt gelijk. M.2-sdd’s met een SATA-controller worden meestal gebruikt voor Nas.
Niet alleen dat M.2 SATA SSD's werden vaak in laptops geplaatst want stukken voordeliger dan de NVMe varianten.

[ Voor 5% gewijzigd door De Nelis op 01-07-2020 15:13 ]

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Snake_Eye schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:09:
[...]

Niet specifiek voor een NAS ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
Inderdaad voor laptops worden ze ook gebruikt, vernam het net van mijn maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Snake_Eye schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:27:
[...]

Dat klopt dus niet. Maar dat was al duidelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door hoi1234 op 01-07-2020 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake_Eye
hoi1234 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:42:
[...]

Dat klopt dus niet. Maar dat was al duidelijk.
het is ook maar net waar de M.2-sdd’s zitten. Bij mij zitten er 2 in het PCIe sloten. Dicht bij de GPU. De GPU wordt ook warm, en beinvloed de M.2-sdd’s. Maar algemeen zitten mijn M.2-sdd’s op 45 graden, dan weer wat minder, en soms wat hoger tot zelfs 56 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Ik zou kijken of je 'm contact kunt laten maken met de bodemplaat van je kast, zodat die als koellichaam functioneert. Die kan veel meer warmte opnemen dan je moederbord, en dan is de warmte ook al voor een deel buiten je kast, in plaats van in je kast.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10:44
NaoPb schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 00:34:
Ik zou kijken of je 'm contact kunt laten maken met de bodemplaat van je kast, zodat die als koellichaam functioneert. Die kan veel meer warmte opnemen dan je moederbord, en dan is de warmte ook al voor een deel buiten je kast, in plaats van in je kast.
Je kast is zeker een beter koelblok dan je moederbord, maar met z'n amper 6W zou ik me geen zorgen maken over warmte die al dan niet binnen de kast gedumpt wordt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:53

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

GoldenLeafBird schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:44:
[...]

Je kast is zeker een beter koelblok dan je moederbord, maar met z'n amper 6W zou ik me geen zorgen maken over warmte die al dan niet binnen de kast gedumpt wordt. ;)
Klopt, maar het is wel een leuke bijkomstigheid.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sll
(jarig!)
Update:

Een paar weken lang geen tijd gevonden om hiermee aan de slag te gaan, maar afgelopen week heb ik de thermal pad tussen de SSD en het moederbord geplaatst, met goede resultaten.

De (max) temp van de geheugenchips: 59 graden (11 graden koeler)
Max temp controller: 76 graden (15 graden koeler)
(De max is bepaald door deze af te lezen in HWiNFO64 na een paar dagen 'normaal' gebruik).

Controller tijdens CrystalDiskmark benchmark: van 105 naar 85 graden (20 graden koeler).

Het aanbrengen van de pad was een beetje gedoe; het was iets te dik, maar uiteindelijk ontdekt dat je die het beste met een plat zwaar voorwerp (waterpas) kunt platdrukken om de laatste halve millimeter hoogte eraf te krijgen.

Ben dus redelijk tevreden met deze temperaturen. Iedereen bedankt voor alle suggesties!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Templar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 12:19
sll schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:25:

Mijn vraag is nu: kan ik de thermal pad op de componenten plaatsen, zonder dat die beschadigen? En kan de thermal pad er ook nog in 1 stuk af mocht dit nodig zijn? De thermal pad is namelijk zachter dan ik mij had voorgesteld.

Als dit allemaal niet kan, heeft iemand misschien andere suggesties om de SSD koel te houden?
Hallo sll,

Ik zat met hetzelfde probleem. Als oplossing heb ik een M.2 NVME Extender gekocht. Daarmee kon ik de M.2 SSD vanachter het moederbord halen en er met een kabelbinder en een SSD Heatsink aan de case vastzetten.

Templar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sll
(jarig!)
Templar schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:26:
[...]

Hallo sll,

Ik zat met hetzelfde probleem. Als oplossing heb ik een M.2 NVME Extender gekocht. Daarmee kon ik de M.2 SSD vanachter het moederbord halen en er met een kabelbinder en een SSD Heatsink aan de case vastzetten.

Templar
Goed om te horen dat er ook andere mogelijkheden zijn. Een extender was ik bij mijn zoektocht naar een oplossing nog niet tegengekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deadslim77
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-05 14:52
Omdat ik zelf zat te zoeken voor een witte heat-sink foor de M.2 drive, kwam ik op een filmpje van een YT-er, en die vertelde dat stukje Thermal-pad op de controller eigenlijk het beste is, want die wordt (met extreme read/write acties* ) het heetst, en heeft het meeste baat bij snelle afvoer van warmte. De rest; geheugenchips etc werken beter als het juist wat warmer zijn.
Vanuit dat oogpunt zal thermal-pads thv de controller genoeg zijn.
Het was voor mij de reden om af te zien van een heat-sink, want het beste advies was om de sticker van de NVMe drive te verwijderen, zodat je met de thermal-pad direct contact maakt met de controller; maar je ook gelijk de garantie verliest.
Ik heb ook een 970 Evo plus, en met een zwart pcb, ziet het er niet slecht uit, dus ik hoef m niet weg te stoppen puur voor de slechte looks van de 970. Maar die witte heat-sink had evt mooi gepast bij de build.

YouTube: Are M.2 SSD Heatsinks Necessary? - Probing Paul #35

[ Voor 6% gewijzigd door Deadslim77 op 15-07-2020 13:55 . Reden: spelling, toevoeging YT-link ]

Asus ROG Maximus XI Extreme, RTX3090 White STRIX, I7-8086K, Corsair H150i, HX1200i,32GB Corsair Vengeance RGB PRO White 3200Mhz, ROG PG278QR on 165Hz 2K, 970EVO 500GB + 1TB, 850 PRO 512GB + 1TB, WD 6TB, Corsair 900D ,Logitech G-19, G-35, G-700, Z-5500D.

Pagina: 1