Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verschil tussen deze camera's?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smurf78
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 02-06-2020
Hai hai...

Ik ben altijd tevreden geweest met mijn fotocamera: Sony Cybershot DSC-H7. Helaas is deze kapot gegaan en heb ik deze gekocht: Canon IXUS 285 HS. Hiermee totaal niet tevreden, terwijl de specificaties (naar mijn idee beter zouden zijn dan mijn Sony). De Canon lijkt onscherper en hij vervormt soms gezichten in de lengte. Ik heb er verder niet veel verstand van, maar als wel bij de specificaties gekeken van beide.

Kan iemand mij uitleggen waar dit aan ligt?
Dit vraag ik omdat ik een andere wil kopen en deze specificaties zeker mee wil nemen. Jammer genoeg is de Sony DSC-H7 niet meer te koop.

pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-H7 Zilver
pricewatch: Canon Ixus 285 HS Zwart

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 06-06 23:14
Tweedehands misschien dan de Sony zoeken?

Je heeft verder geen enkel aanknopingspunten. Bij vervorming denk ik aan gezichten op 25mm op de Canon vs 31mm op de Sony. Ja, die Canon zal dan wel veel meer vervormen bij zoveel groothoek.

Onscherp: kan, wat is de gekozen ISO, diafragma en sluitertijd? Zonder voorbeelden is hier niks nuttigs over te zeggen.

De H7 is een bridge camera, de Ixus is een broekzak camera. Ik denk dat het optische pad van de Ixus het altijd aflegt tegen een bridge camera. Het max. diafragma van de Sony is ook groter. De sensorgrootte is ongeveer gelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 23:50
Het is lastig om er iets over te zeggen zonder voorbeeldfoto's.

Maar :
Elke 'ultrazoom' lens/camera heeft last van veel tonvormige vertekening (barrel distortion) in de wijdste stand en speldenkussen vertekening (pincushion distortion) in de verste tele stand.

Dit gebeurt dan ook bij gezichten, het effect wordt alleen maar groter als het gezicht niet in het midden is van de foto. Een andere ultrazoom camera zal dit niet oplossen. De oplossing voor een ultrazoom is dan op een ander brandpunt te fotograferen, waar de vervorming het minste is. Vaak is dat in het midden van het bereik. Portretten zijn het meest flatteus op brandpuntsafstand 50-mm tot 150mm (35mm equivalent).

Maar goed, onscherpte kan komen door allerlei omstandigheden: te lange sluitertijd, een onderwerp dat beweegt, op het verkeerde punt scherpgesteld,enz. En dat van de langgerekte gezichten komt door de vervorming van de lens, een andere ultrazoom camera zal hetzelfde probleem geven

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True