Toon posts:

Laptop heeft waarschijnlijk hitte problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16-12-2022
Dag allemaal,

Ik weet niet of dit het juiste adres is voor mijn probleem maar ik heb prestatie problemen met mijn gaminglaptop. Sinds een aantal maanden draaien alle games met een vrij regelmatige fps-drop die 1-5 seconden duurt en dan weer terug gaat naar de juiste performance.

Ik heb naar mijn weten alles geprobeerd, inclusief een factory reset, geen resultaat..

Ik ben nu bang dat misschien de binnenkant schoongemaakt moet worden OF nieuwe thermal paste op de cpu.

Uiteindelijk heb ik er niet al het verstand van en durf ik het zelf niet aan om de laptop open te maken.

Heeft iemand hier eventueel verstand van en zou mij kunnen helpen?

Merk: MSI
Model: GP63
Cpu: intel i7 8750H
Ram: 16gb
Gpu: gtx1070 8gb

Bij voorbaat dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
En waarom denk je dat hij te warm wordt? Wat zijn de temperaturen tijdens het gamen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
Cardinal schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:43:
En waarom denk je dat hij te warm wordt? Wat zijn de temperaturen tijdens het gamen?
Omdat hij vrij regelmatig hard blaast en zelfs na een complete factory reset het exact zelfde probleem aangeeft. Ik heb exacte temperaturen niet gemeten, excuses.

[Voor 38% gewijzigd door millman7 op 02-06-2020 10:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:16
Zie je stof zitten in de fans? Dit is de plek waar meestal als eerste haren en stof zich verzameld (en ook de plek die je eigenlijk als enige schoonmaakt met perslucht?

Probeer eens iets als speccy te laten runnen tijdens het spelen van een spelletje

[Voor 20% gewijzigd door 99ruud99 op 02-06-2020 10:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
99ruud99 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:45:
Zie je stof zitten in de fans? Dit is de plek waar meestal als eerste haren en stof zich verzameld (en ook de plek die je eigenlijk als enige schoonmaakt met perslucht?
Ik zie op de 'rasters' op 2 ventilatie punten in de hoeken aan de onderkant wel wat stof ja, niet genoeg dat het dicht zit maar wel wat hier en daar

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:16
millman7 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:45:
[...]
Omdat hij vrij regelmatig hard blaast en zelfs na een complete factory reset het exact zelfde probleem aangeeft. Ik heb exacte temperaturen niet gemeten, excuses.
Dat hij hard blaast op warme dagen is niet vreemd. Installeer eens applicaties ala openhardwaremonitor en en check de temperaturen. Zoek ook eens de temperaturen op hoe warm deze laptop normaal word en maximaal mag worden in de specs.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Yups, nu eens spelletje spelen met templogging aan :)
Als het allemaal relatief koel blijft zou ik me daar al niet teveel zorgen over maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
99ruud99 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:49:
Yups, nu eens spelletje spelen met templogging aan :)
Als het allemaal relatief koel blijft zou ik me daar al niet teveel zorgen over maken.
Ik ben bekend met speccy, die dus ff draaien tijdens een spel en de log hier sturen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Niet toevallig ontstaan na een windows update? Ik heb meerdere keren na een update een cpu-load gehad van 100%. Daar wordt je cpu warm genoeg van om je fan overspannen te maken. Mijn tip: voordat je gaat schroeven, sluit dan eerst uit dat er geen software overmatig gebruik maakt van je cpu. Typische kandidaten in het verleden: cortana, windows search, defender.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:52:
Niet toevallig ontstaan na een windows update? Ik heb meerdere keren na een update een cpu-load gehad van 100%. Daar wordt je cpu warm genoeg van om je fan overspannen te maken. Mijn tip: voordat je gaat schroeven, sluit dan eerst uit dat er geen software overmatig gebruik maakt van je cpu. Typische kandidaten in het verleden: cortana, windows search, defender.
Dat probeerde ik dus te bevestigen door een reset. Ik durf zo niet te zeggen wanneer het precies begon, een maand of 2 geleden, voelde wel van de een op de andere dag dat het gebeurde maar ook dat het sinds die 2 maand langzamerhand erger wordt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
millman7 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Dat probeerde ik dus te bevestigen door een reset. Ik durf zo niet te zeggen wanneer het precies begon, een maand of 2 geleden, voelde wel van de een op de andere dag dat het gebeurde maar ook dat het sinds die 2 maand langzamerhand erger wordt.
Dan zou ik zeker even kijken in de taskmanager of er geen gekke dingen tussen staan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Dan zou ik zeker even kijken in de taskmanager of er geen gekke dingen tussen staan.
Kun je voorbeelden geven van dit soort gekke dingen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
millman7 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:00:
[...]

Kun je voorbeelden geven van dit soort gekke dingen?
Bijvoorbeeld processen die meer dan 10% cpu-load geven terwijl je niets aan het doen bent. Zoals ik hierboven zei, heb ik cortana en search wel eens op hol zien springen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
KabouterSuper schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:05:
[...]

Bijvoorbeeld processen die meer dan 10% cpu-load geven terwijl je niets aan het doen bent. Zoals ik hierboven zei, heb ik cortana en search wel eens op hol zien springen.
Grootste uitpringer is 1.4%, net gekeken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7

Probeer eens iets als speccy te laten runnen tijdens het spelen van een spelletje
bij deze twee screenshots van speccy:

1. Stationair

https://gyazo.com/f54cf57bdb40cc6a71268c500ade14f7

2. tijdens een spel

https://gyazo.com/cb5fa7ca77ceb70c28b537fddab28306

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Oei die cpu wordt erg warm voor een laptop. Dat is niet helemaal goed :(

Gpu is nog net te doen (staat 100% load )

*Aan andere kant op internet komen veel mensen tot deze temp.
Maar de spikes worden inderdaad veroorzaakt doordat de cpu zichzelf omlaagklokt.

Undervolt2n kan iets helpen... Maar dat schijnt ook maar paar graden te zijn.

In ieder geval is het niet het stof, want dan zouden andere dit niet hebben.

[Voor 56% gewijzigd door 99ruud99 op 02-06-2020 11:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
99ruud99 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:18:
Oei die cpu wordt erg warm voor een laptop. Dat is niet helemaal goed :(

Gpu is nog net te doen (staat 100% load )
Klopt, die gpu verbaast me niet al te veel, slechts 50% van de vram wordt gebruikt tijdens het spel in kwestie. Waar denk je dat dit probleem aan ligt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Aan de i7 zelf. Als ik je processor opzoek vind ik veel mensen die cpu temp boven 90 zien schieten.
Wat je kan doen is je laptop op een koeler zetten,zodat er actief wind door je laptop wordt geblazen.

[Voor 7% gewijzigd door 99ruud99 op 02-06-2020 11:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@millman7 Dit niet doen, daar heb je niets aan. Speccy is daar niet de tool voor maar oa Afterburner.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
99ruud99 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:25:
Aan de i7 zelf. Als ik je processor opzoek vind ik veel mensen die cpu temp boven 90 zien schieten.
Wat je kan doen is je laptop op een koeler zetten,zodat er actief wind door je laptop wordt geblazen.
Ondertussen vind ik ook verscheidene fora met mensen met temperatuurproblemen voor precies deze cpu inderdaad. De meesten hebben het inderdaad weten op te lossen middels undervolting. Echter zag ik toevallig 1 persoon in een van deze fora die zei het probleem hebben opgelost door schoonmaak en nieuwe thermal paste, hij had een MSI GP63, nagenoeg exact mijn model alleen een andere gpu. Wat mij weer op het idee bracht om dat misschien eerst te doen.

Nu weet ik zelf (momenteel) niet hoe, mijn lokale computerreparatie winkel al een berichtje gedaan, die doen het voor 60-80 euro (rekenen op 1.5-2 uur) Ik weet echt niet of ik dan geld uit geef aan gebakken lucht. Is dit enigzins moeilijk om zelf te doen of weet je toevallig nog mensen in de buurt van Haarlem die zich vervelen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:53
Ik zou beginnen met undervolten dat levert sowieso een stillere zuinigere laptop op.
Trottlestop voor de CPU en MSI Afterburner voor de GPU.

Of het vervangen van de koelpasta en schoonmaken van de van gaat werken is een gok. Er zijn vast wel filmpjes te vinden hoe hem open te maken, dan kun beter beoordelen of je het zelf zou kunnen doen.

andere trucs:
frames in game limiteren indien mogelijk.
laptop koeler

edit:
cpu YouTube: YouTube
GPU https://www.reddit.com/r/..._gpu_can_give_you_a_free/

[Voor 33% gewijzigd door Tazzios op 02-06-2020 11:59]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
Tazzios schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:55:
Ik zou beginnen met undervolten dat levert sowieso een stillere zuinigere laptop op.
Trottlestop voor de CPU en MSI Afterburner voor de GPU.

Of het vervangen van de koelpasta en schoonmaken van de van gaat werken is een gok.

andere trucs:
frames in game limiteren indien mogelijk.
laptop koeler
Ik heb de laptop al 2 jaar en nooit problemen gehad tot 2 maand terug dus toch neig ik meer naar schoonmaken en koelpasta. Ik ben niet al te bekend met throttlestop en afterburner, ik ga me er wel even in verdiepen. Thanks!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tazzios
na 2 jaar kan het wel wat stoffig zijn geworden,

Maar undervolt is zeker de moeite om ook te doen hoor, koeler,betere prestaties stillere laptop, wat allemaal goed is voor de levensduur.

Hier nog een windows setting wat bij jou laptop schijnt te helpen
YouTube: Fix MSI overheating - GS65, GS75, GS73, GS63 & more with these Windo...
en wat undervolt resultaten voor bijna hetzelfde model:
YouTube: MSI GE63 Raider RGB 8RF Thermal Testing, Undervolting and Overclocking

[Voor 20% gewijzigd door Tazzios op 02-06-2020 13:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman7
Tazzios schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:55:
na 2 jaar kan het wel wat stoffig zijn geworden,

Maar undervolt is zeker de moeite om ook te doen hoor, koeler,betere prestaties stillere laptop, wat allemaal goed is voor de levensduur.

Hier nog een windows setting wat bij jou laptop schijnt te helpen
YouTube: Fix MSI overheating - GS65, GS75, GS73, GS63 & more with these Windo...
en wat undervolt resultaten voor bijna hetzelfde model:
YouTube: MSI GE63 Raider RGB 8RF Thermal Testing, Undervolting and Overclocking
Ik heb zojuist het filmpje gevolgd van 30min, ik merkte geen fps increase, ik las nogsteeds temperaturen af van 90-93. Of de drops weg waren durf ik niet te zeggen, speelde maar een minuutje, misschien wel, misschien niet, maar die temperatuur is nog steeds te hoog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tazzios
Controleer met HWMonitor of 'AI Offset' daadwerkelijk omlaag is gegaan.

ps .welk filmpje van 30 minuten?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee