Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

wp320 -> wp385..meerprijs van30%?..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 17-06 16:35
goedemorgen,

ik had een offerte voor installatie van

19x Denim wp320 - 6080wp
19x Solar Edge

voor 7750.- incl. btw

en nu kwam ik panelen tegen, die meer opbrengen...
19 x Denim wp385 - 7315wp
19x optimizers die hierbij horen...blijkbaar andere...

voor 9650.-

ik schrok wel van deze meerprijs...
er was toch zo'n berekening dat 1 wp gemiddeld iets van 1 euro mag kosten

op mijn vorige offerte ging er 1250 af aan btw...16% ??)

320wp
7750 - btw 1250.- = 6500.- voor 6080wp...is 1,07

385wp
9650.- btw 1550.- = 8106.- voor 7315wp...is 1,10....opzich valt het dan wel mee,

maar ik ben erg benieuwd of iemand hier advies voor heeft _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-06 15:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Klopt, die zijn duurder. Ook de optimizers zijn (minimaal) duurder.

PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 10:23
Wel rekening mee houden dat die panelen met meer Wp ook groter zijn, dus dat het nog op je dak past ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 19-06 13:13

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Je maakt naar mijn inziens de verkeerde berekening. Niet dat je nummers niet kloppen (overigens niet gechecked) maar dat je vanuit de verkeerde kant berekend.

Begin nu eerst eens met wat je gewenste opbrengst moet zijn. Bereken vervolgens hoeveel panelen je überhaupt kwijt kan. En ga daarna pas eens checken wat de "beste bang voor buck" is.

Hoewel 1 euro per wp soort van klopt, gaat die verhouding niet op als je tegen de "nieuwste, beste, meest opbrengende" panelen gaat zitten. In sommige gevallen kan je beter 1 extra paneel doen, of simpelweg panelen met een lager wp nemen en het voor lief nemen dat je je opbrengst niet haalt. Dat klinkt zuur, maar als je onderaan de streep zo geld bespaard dan is dat natuurlijk niet zo erg ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
oke bedankt, ik begrijp de antwoorden...de energie opbrengst zit nog onder ons verbruik, dus zou je zeggen dat meer opbrengst wenselijk is

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13:26
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:22:
ik schrok wel van deze meerprijs...
er was toch zo'n berekening dat 1 wp gemiddeld iets van 1 euro mag kosten
Het is net als met computeronderdelen, voor de topmodellen betaal je voor een relatief kleine winst in verhouding altijd een stuk meer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theredone51
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:25:
oke bedankt, ik begrijp de antwoorden...de energie opbrengst zit nog onder ons verbruik, dus zou je zeggen dat meer opbrengst wenselijk is
Als je meer ruimte beschikbaar hebt, dan is het wellicht interessanter om gewoon meer panelen te leggen :)

In mijn persoonlijke geval heb ik voor de duurdere panelen gekozen omdat ik niet méér beschikbare plaats had en toch meer Wp wilde hebben. Uiteindelijk verdienen ze daardoor de meerprijs terug, dus geen probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
het formaat scheelt geloof ik 30cm in de hoogte...ik zou er 24 van 320 kwijt kunnen, maar die liggen ze verticaal en horizontaal....ik was al over gegaan naar 19 omdat het dan een stuk netter ligt...

van die 385 kan ik er ook 19 kwijt op dezelfde manier...iets hoger in totaal

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theredone51
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 11:05:
het formaat scheelt geloof ik 30cm in de hoogte...ik zou er 24 van 320 kwijt kunnen, maar die liggen ze verticaal en horizontaal....ik was al over gegaan naar 19 omdat het dan een stuk netter ligt...

van die 385 kan ik er ook 19 kwijt op dezelfde manier...iets hoger in totaal
24x 320 = 7680Wp
19x 385 = 7315Wp

Het ontloopt elkaar dus niet super veel en zal ook 'weinig' verschil (laat ons zeggen 3xxkWh) leveren per jaar. Als je dus meer waarde hecht aan een 'mooie installatie' waarbij alle panelen in dezelfde richting liggen, dan zie ik niet direct een bezwaar om voor de 385Wp panelen te gaan.

Wellicht nog interessant om wat extra informatie te geven (ligging, plaatsing, schaduw, etc.), zeer waarschijnlijk kan de totale prijs flink naar beneden door geen SE omvormers / optimers te gebruiken als dat niet nodig is. Als ik de verschillende topics hier zie dan zijn de meeste plaatsers/aanbieders nogal fan van het aanbieden voor zulke systemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
ik heb ooit een post gedaan...

(ik had hem wellicht beter moeten oppakken ipv nw topic ;-(

SolarEdge+Denim 1,05 per WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jaspecram
  • Registratie: april 2020
  • Laatst online: 15-06 22:02
Ha wwwmarcel,

Ik vind die offerte wel aantrekkelijk klinken. Van welk bedrijf heb je die offerte gekregen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
o oke...die van 320 of 385..of in z'n geheel?

energieminder is de naam van het bedrijf, zit in zwijndrecht

Acties:
  • +2Henk 'm!

• theredone51
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 12:20:
ik heb ooit een post gedaan...

(ik had hem wellicht beter moeten oppakken ipv nw topic ;-(

Dat was makkelijker geweest ja ;) Daar zie ik trouwens dat je eigenlijk "ideaal" zit voor een Oost-West opstelling me dunkt, weet niet waar je precies woont, maar even als voorstel:
Dak = 8x3m, daar kan je in theorie 12 panelen op kwijt (4 breed, 3 hoog, 2x1m panelen)
Dak voorkant = zo te zien ongeveer dezelfde afmeting, dus ook 12 panelen

Als ik dan even snel tel bij bv. Winkelman:
24 x 176 EUR (JA Solar 410Wp panelen)
1x 1199 EUR (Goodwe GW8000-DT)
6x 108 EUR (Clickfit Evo 4 panelen landscape)
1x 1745 EUR (montage 24 panelen)
1x 85 EUR (bezorging)
---------------------------
Totaal: 7361 EUR, delen door 9840Wp ofwel 0,74EUR/Wp, inclusief BTW!

Daar komt, aldus de Goodwe EZ designer (https://ezdesigner2.semsportal.com/) op jaarbasis 8067 kWh (voor Amsterdam) uit. Met als bijkomend voordeel dat je meer bruikbaar vermogen hebt de hele dag in plaats van een grote piek (om je elektrische auto op te laden bijvoorbeeld).

Bovenstaande is natuurlijk "ideaal gezien" en gaat er ook vanuit dat je een 3-fase aansluiting hebt (die je wellicht toch al wil hebben om je auto te laden?).

FYI: met SE optimizers / omvormer (8000W) kom je uit op 8745 EUR in totaal of net iets meer als je voor een 9000 of 10000 model zou gaan.
FYI2: uiteraard kan je ook voor minder / andere panelen gaan, etc. 1 en ander hangt uiteraard ook af van je verbruik, het heeft weinig nut om 8000kWh op een jaar op te wekken, als je er maar 1000kWh verbruikt ;)
FYI3: uiteraard kun je ook het dak van je eetkamer nog volgooien op bv. een aparte omvormer als het toch nog niet genoeg is :9

[Voor 13% gewijzigd door theredone51 op 02-06-2020 14:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 07:59

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 10:25:
Er zijn ook 410Wp panelen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
theredone51 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 13:31:
[...]

Dat was makkelijker geweest ja ;) Daar zie ik trouwens dat je eigenlijk "ideaal" zit voor een Oost-West opstelling me dunkt, ????
ik weet niet precies wat je bedoeld...volgens offerte 112°

's-ochtends volop de zon erop, 's middags vd zijkant...eind middag zijn we hem kwijt op het dak denk ik...op het terras zit ik wel tm 9u in de zon...

ik heb nu deze indeling...(op ons dak zitten voor en achter een dakkapel..maar niet zo stevig dat ik daar panelen kwijt kan..

dus gedeelte boven het dakkapel en onderste gedeelte (dak van de eetkamer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theredone51
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:53:
[...]

ik weet niet precies wat je bedoeld...volgens offerte 112°

's-ochtends volop de zon erop, 's middags vd zijkant...eind middag zijn we hem kwijt op het dak denk ik...op het terras zit ik wel tm 9u in de zon...
"Vroegâh" gingen de panelen zoveel mogelijk richting Zuid, dan heb je het maximum aan opbrengst, maar ook een piek in het vermogen rond het middaguur (zon op zijn hoogst/felst) waar je niet precies veel aan hebt / moeilijker om zelf nuttig iets mee te doen.

"Tegenwoordig" leunen veel mensen richting een Oost-West opstelling. Volgens je offerte ligt je achterdak op 112 graden, dat wil zeggen Oost-Zuid-Oost (veel dichter bij Oost-90 graden dan Zuid-180 graden). De voorkant van je huis ligt 180 graden verder, ofwel West-Noord-West.

Wat ik voorstel is dit:

De blauwe lijn geeft ongeveer het "omslagpunt" aan waarbij je van alle zon op Oost geleidelijk begint te verschuiven naar West. In je totaalopbrengst ziet dat er dan zo uit (gestolen van @migjes ):

Je hebt dus nog steeds wel enigszins een piek rond de middag, maar die is een stuk lager dan alle panelen tegelijk (Zuid opstelling). Hierdoor kun je een kleinere omvormer gebruiken (goedkoper) en je ziet ook dat je gedurende de dag al veel eerder een redelijk vermogen hebt en dat ook tot veel later op de dag kan volhouden -> meer zelf gebruiken dus.

Staat die grote boom links van de achterkant van het huis er toevallig nog (je zei dat je wat gesnoeid had)? Indien wel, moet je even kijken (tot) wanneer die schaduw geeft op het bovenstuk van je dak. Dan kun je eventueel optimizers voorzien aan de achterkant van het dak. Indien niet, dan heb je vanaf zonsopkomst dus mooi volle belichting van je panelen aan de achterkant en dus gedurende de dag zo goed als geen schaduw -> geen optimizers of dergelijke nodig.

[Voor 11% gewijzigd door theredone51 op 03-06-2020 09:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
oke, thanks...ik begrijp je....ik heb er nog nooit zo over nagedacht..

die grote boom links achter het huis staat er nog wel..is een mooie kastanje boom...wil ik niet weghalen..
die bomen rechts ernaast, zijn wel weg, of gekort wiekt

ik ga er vanavond even goed naar kijken....opzich vond ik panelen achterop niet zo storend...die zie je toch niet...aan de voorkant zijn ze natuurijk wel meer in het zicht..

het huis is 100 jaar oud...en die panelen maken het dan niet mooier...maar super bedankt voor je andere licht ;-) op de zaak

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
ik kan me wel zo inbeelden, dat de zon, die je overdag op het zuiden...sterker is dan op het westen..

Door het salderen heb je natuurlijk geen last van wanneer je het verbruikt..maar dat zal na 2023 wel anders worden...

ps. ik heb nog geen 3 fase ;-( wel een elektrische auto (Nissan Leaf...maar die laad ik in 12u ongeveer op,,,en wij rijden niet zo veel....iets van 15k per jaar)

[Voor 27% gewijzigd door wwwmarcel op 02-06-2020 15:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:31
Jup, een oost/west opstelling zal vooral na 2023 een hoger rendement gaan geven omdat je meer direct eigenverbruik hebt. En hoe de regels ook uitvallen, direct eigenverbruik levert je altijd 22+ cent per kWh op.

Gezien je zoveel dakoppervlak hebt, kun je overigens ook overwegen zowel de uitbouw als beide zijden van je dak vol te leggen. Zeker gezien je aangeeft qua jaarverbruik best wat extra opbrengst te kunnen gebruiken. Dan kun je ook naar goedkopere panelen gaan kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theredone51
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:36:
oke, thanks...ik begrijp je....ik heb er nog nooit zo over nagedacht..

die grote boom links achter het huis staat er nog wel..is een mooie kastanje boom...wil ik niet weghalen..
die bomen rechts ernaast, zijn wel weg, of gekort wiekt

ik ga er vanavond even goed naar kijken....
Beter morgenochtend even kijken als je wil zien wat/wanneer/hoe de schaduw doet ;)
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:36:
.opzich vond ik panelen achterop niet zo storend...die zie je toch niet...aan de voorkant zijn ze natuurijk wel meer in het zicht..

het huis is 100 jaar oud...en die panelen maken het dan niet mooier...
Dat is natuurlijk ook een overweging, het uiterlijk, zeker op een huis van 100 jaar oud. Het is maar een 'ideaal' voorstel ;)
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:40:
ik kan me wel zo inbeelden, dat de zon, die je overdag op het zuiden...sterker is dan op het westen..

Door het salderen heb je natuurlijk geen last van wanneer je het verbruikt..maar dat zal na 2023 wel anders worden...
Het is een compleet andere opstelling dus zo moet je niet denken, je verliest inderdaad een klein beetje, maar het zorgt vooral voor de mogelijkheid om veel meer eigen verbruik te kunnen doen omdat de opbrengst veel meer gespreid is. Nog een gestolen afbeelding:

Ik ken blijkbaar iemand die professioneel bezig is met PV installaties voor zijn werk en alle foto's die ik de laatste tijd voorbij zie komen op zijn Facebook zijn reorganisaties van bestaande (Zuid) opstellingen naar Oost-West opstellingen.
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:40:
ps. ik heb nog geen 3 fase ;-( wel een elektrische auto (Nissan Leaf...maar die laad ik in 12u ongeveer op,,,en wij rijden niet zo veel....iets van 15k per jaar)
Je mag max. 5000W terugleveren bij mono fase, dus als je daar boven wil gaan zul je moeten overschakelen. Wat betreft de Leaf, die kan max. eenfasig 230V bij 29A laden, ofwel 6670W. Dat gaat dus perfect lukken met zonnepanelen (als je overdag thuis bent natuurlijk ;) )

[Voor 18% gewijzigd door theredone51 op 02-06-2020 16:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
mcDavid schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:52:
Dan kun je ook naar goedkopere panelen gaan kijken.
hoe bedoel je? goedkoop = duurkoop?
of omdat ik er meer koop, krijg ik een betere prijs..

wij hebben ongeveer 7500 Kwh...best veel volgens mij, 2 volw en een dochter van 8..

auto kost iets van 2000Kwh per jaar...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
theredone51 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:52:
[...]

Ik ken blijkbaar iemand die professioneel bezig is met PV installaties voor zijn werk en alle foto's die ik de laatste tijd voorbij zie komen op zijn Facebook zijn reorganisaties van bestaande (Zuid) opstellingen naar Oost-West opstellingen.

het klinkt eigenlijk ook wel logisch en zeker met die plaatjes..

[...]

Je mag max. 5000W terugleveren bij mono fase, dus als je daar boven wil gaan zul je moeten overschakelen. Wat betreft de Leaf, die kan max. eenfasig 230V bij 29A laden, ofwel 6670W. Dat gaat dus perfect lukken met zonnepanelen (als je overdag thuis bent natuurlijk ;) )

overdag bijna altijd thuis, tenzij het regent/slecht weer is, dan pak ik de auto weleens ipv de fiets

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
[...]

klinkt goed en het plaatje maakt het ook wel logisch

[...]

(als je overdag thuis bent natuurlijk ;) )
80% vd tijd wel...bij slecht weer, wil ik de auto nog weleens pakken naar mijn werk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theredone51
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:18:
[...]

Als je alles vol smijt en dus minder beperking in oppervlakte hebt, dan kan je goedkoper uit zijn met meer goedkope (lagere Wp) panelen dan zoals nu met 'maar' 24 panelen maar dan wel met meer Wp (duurder) voor hetzelfde totaal aan Wp :)
[...]

wij hebben ongeveer 7500 Kwh...best veel volgens mij, 2 volw en een dochter van 8..

Dat is best stevig me dunkt, waar gaat dat aan op?
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:23:
[...]

80% vd tijd wel...bij slecht weer, wil ik de auto nog weleens pakken naar mijn werk
Helemaal interessant voor de toekomst! Je kan je Leaf in dat geval gebruiken als 'thuisbatterij'. Dan kun je nog meer eigen gebruik voorzien door 's nachts je auto te ontladen ten behoeve van het huis en die de volgende dag weer bijladen met de zon :9
https://www.nissan-global...VIEW/vehicle_to_home.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
theredone51 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:26:
[...]

Dat is best stevig me dunkt, waar gaat dat aan op?
ja dat is een goede...ik heb nu 2 van die Fibaro stopcontact meters..om eens alles te gaan meten..

( vrijstaand huis, openbaard, koken op gas..wel een iMac die heel de dag kantoort...sinds kort wat cameras, maar kan toch ook geen grootverbruiker zijn....ik ga het eens allemaal in kaart brengen)

[...]

Je kan je Leaf in dat geval gebruiken als 'thuisbatterij'.
https://www.nissan-global...VIEW/vehicle_to_home.html

ik heb weleens begrepen dat het Nederlandse net het dan eerst moet. vrij geven ;-(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: november 2009
  • Niet online
[...]

Beter morgenochtend even kijken als je wil zien wat/wanneer/hoe de schaduw doet ;)

[...]

Dat is natuurlijk ook een overweging, het uiterlijk, zeker op een huis van 100 jaar oud. Het is maar een 'ideaal' voorstel ;)

[...]

Het is een compleet andere opstelling dus zo moet je niet denken, je verliest inderdaad een klein beetje, maar het zorgt vooral voor de mogelijkheid om veel meer eigen verbruik te kunnen doen omdat de opbrengst veel meer gespreid is. Nog een gestolen afbeelding:
[Afbeelding]

[...]

Dan zijn wel erg rooskleurige plaatjes....
Je bedoelt dit real-life plaatje van de winter zeker, tussen OW en Z:

En eergisteren

Als je voor de ochtend en avond vermogens in de zomer gaat, gooi je winter opbrengst weg, die je dan juist eigenlijk het hardst nodig hebt.

PVOutput , Gibson S-1 , Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
Joozt, bedoel je dat het wellicht niet zo slim is?

of wat zijn bloemtjes en Katz ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theredone51
joozzt schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:58:
[...]

Dan zijn wel erg rooskleurige plaatjes....
Je bedoelt dit real-life plaatje van de winter zeker, tussen OW en Z:
[Afbeelding]

En eergisteren
[Afbeelding]

Als je voor de ochtend en avond vermogens in de zomer gaat, gooi je winter opbrengst weg, die je dan juist eigenlijk het hardst nodig hebt.
Zelf enkel een Z-W opstelling, dus zoals gezegd de plaatjes geleend uit 1 van de vele posts van migjes, duidelijk zomergericht dus.. Op jouw grafieken is inderdaad het verschil in de winter goed zichtbaar, maar bij welke opstelling (hoek) is dit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 12:31
[...]

Ik bedoel: Als je meer oppervlak gebruikt, kun je méér panelen nemen die wat minder wattpiek opwekken. De beste prijs per WP haal je volgens mij met panelen rond de 270-300 WP. Op die manier kun je mogelijk voor het zelfde geld een krachtigere installatie plaatsen.

Hmm, zou zeggen dat daar wel wat op te bezuinigen moet zijn idd, als je niet ook elektrisch verwarmt of zo.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
theredone51 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:29:
[...]

Zelf enkel een Z-W opstelling, dus zoals gezegd de plaatjes geleend uit 1 van de vele posts van migjes, duidelijk zomergericht dus.. Op jouw grafieken is inderdaad het verschil in de winter goed zichtbaar, maar bij welke opstelling (hoek) is dit?
Da’s ONO/ZZW op 20 graden voor ons en zuid voor katz. Zuidwest ipv Zuid veranderd niet zo heel veel. In de winter komt de zon op in het zuidoosten, gaat onder in het zuidwesten en komt ook niet erg hoog.

PVOutput , Gibson S-1 , Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 17:25:
Joozt, bedoel je dat het wellicht niet zo slim is?

of wat zijn bloemtjes en Katz ;-)
Als je veel winterverbruik hebt kun je beter 1 richting, zuidelijk, nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20-06 17:23
Je noemde dit nog:
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:22:
op mijn vorige offerte ging er 1250 af aan btw...16% ??)
Wat hier speelt zal de correctie van het forfait zijn (het bedrag, afhankelijk van de geinstalleerde piekvermogen, dat in mindering wordt op de BTW teruggave wordt gebracht).

In jouw geval (6080 Wp) val je in de groep 6001~7000Wp, wat 140,- forfait betekent. (zie https://www.belastingdien...astgesteld-bedrag-forfait
7750,- Incl BTW betekent volgens mij 6405,- ex BTW (en dus 0.21 x 6405 = 1345,- BTW).
Hier 140 van af geeft 1205 (ipv 1250) Euro.
Heb je een typefoutje gemaakt? Of heb ik het fout berekend (wat ik dan graag voor mezelf wil weten ;) ) ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• theredone51
joozzt schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:13:
[...]

Da’s ONO/ZZW op 20 graden voor ons en zuid voor katz. Zuidwest ipv Zuid veranderd niet zo heel veel. In de winter komt de zon op in het zuidoosten, gaat onder in het zuidwesten en komt ook niet erg hoog.
Lijkt me dat een 45 graden opstelling in dat geval meer gebruik kan maken van de lage zon dan een 20 graden opstelling. Als ik de simulatie doe voor Amsterdam (bij gebrek aan echte locatie) dan kom je voor 45 graden OZO:

Voor 20 graden OZO is dat:

Daaruit zie ik: bij 45 graden t.o.v. 20 graden iets hogere opbrengst in de winter, lagere opbrengst in de zomer.

Voor 45 graden WZW heb je:

En voor 20 graden WZW:

Ook hier is in de echte wintermaanden de opbrengst iets hoger bij 45 graden dan bij 20 graden.

Als je nu alles op OZO zou gooien (de achterkant van het huis, er is immers geen 'Zuid') dan kom je uit op:

Als je dan even kijkt naar de som:
45 graden OZO: 4176.28 kWH
45 graden WZW: 4291.68 kWH
Totaal voor O-W: 8467.96 kWh

Dat tegenover de 8352.46 kWh als je alles op de achterkant van het huis zou gooien. Dus in dit geval zou het alsnog interessanter zijn om te verdelen over Oost en West me dunkt (bij gebrek aan Zuid). Ter volledigheid, áls je alles op Zuid zou kunnen gooien:

Dan heb je inderdaad ook tijdens de wintermaanden veel meer opbrengst (+/-1200kWh extra), maar ja, als je dak niet in die richting ligt, dan maakt dat niets uit :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
We raken offtopic, ik reageerde alleen maar op ‘t rooskleurige ow plaatje ;-)
Oh nee, toch niet ts heeft nog een keus en kan iets van ow doen.
Altijd zuidelijk zoveel mogelijk vol leggen zou ik zeggen. Het gaat ook niet zozeer om de maand opbrengsten, maar als je meerdere kW aan vermogen beschikbaar hebt op een mooie zonnige dag in de winter kun je daar perfect je auto mee opladen en je eigen gebruik opkrikken. En als kleinschalige opslag ,accu, betaalbaar wordt kun je deze dagopbrengsten nog lekker lang zelf gebruiken of als er opslag op wijkniveau komt ben je ook erg goed bezig.

[Voor 80% gewijzigd door joezzt op 02-06-2020 20:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
WackoH schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 18:26:
Je noemde dit nog:

[...]

Wat hier speelt zal de correctie van het forfait zijn (het bedrag, afhankelijk van de geinstalleerde piekvermogen, dat in mindering wordt op de BTW teruggave wordt gebracht).

Heb je een typefoutje gemaakt? Of heb ik het fout berekend (wat ik dan graag voor mezelf wil weten ;) ) ?
Thanks, was een ongeveer schatting

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wwwmarcel
theredone51 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 19:09:
[...]

Lijkt me dat een 45 graden opstelling in dat geval meer gebruik kan maken van de lage zon dan een 20 graden opstelling. Als ik de simulatie doe voor Amsterdam (bij gebrek aan echte locatie) dan
Moet ik anders mijn locatie doorgeven voor een echte berekening?

De logica van panelen op het weste begrijp ik wel...het is nu de vraag of 19 achterop of bv. 8 voorop en 1w achterop.....

Best lastig

• theredone51
wwwmarcel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 21:10:
[...]

Moet ik anders mijn locatie doorgeven voor een echte berekening?

De logica van panelen op het weste begrijp ik wel...het is nu de vraag of 19 achterop of bv. 8 voorop en 1w achterop.....

Best lastig
Wat dacht je er van om het zelf eens te proberen simuleren? ;)
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html

Locatie er in rammen, vermogen, oriëntatie en hoek van de panelen en berekenen maar! Bovenstaande screenshots komen daar ook allemaal uit :)

Wat betreft hoe veel voor /achterop: zoveel mogelijk :+ Alleen opletten met de achterkant van je huis met het verschil tussen het dak en de eetkamer. Omdat deze onder een andere hoek liggen zou je in theorie die op 2 aparte strings moeten plaatsen (als je niet voor SE's gaat per paneel) want daardoor hebben ze andere MPP's.

Vervolgens kan je ook nog spelen met de tools van SMA / Goodwe / .. om dezelfde berekening te doen incl. omvormer om te kijken wat daar het meest interessant is :)

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20-06 15:15

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

theredone51 schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:13:
[...]

"Tegenwoordig" leunen veel mensen richting een Oost-West opstelling. Volgens je offerte ligt je achterdak op 112 graden, dat wil zeggen Oost-Zuid-Oost (veel dichter bij Oost-90 graden dan Zuid-180 graden). De voorkant van je huis ligt 180 graden verder, ofwel West-Zuid-West.
292 graden is natuurlijk geen west zuid west, maar west-noord-west 😉

PVoutput

• theredone51
prein2 schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 08:35:
[...]

292 graden is natuurlijk geen west zuid west, maar west-noord-west 😉
Mea culpa, helemaal gelijk!

• wwwmarcel
ik heb even met de leverancier contact gehad...

en die kwam met 19 panelen achter, op een opbrengst van ons 5500 kwh...
zou ik ze voorop neerleggen, zakte het bijna 20% naar 4400

zolang de saldering er is, is het opwekken en gelijk verbruiken nog geen noodzaak..
daarna zal het belangrijker worden..maar wellicht bouwen ze die saldering met een paar procent per jaar af..

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 20-06 17:23
wwwmarcel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:11:
zolang de saldering er is, is het opwekken en gelijk verbruiken nog geen noodzaak..
daarna zal het belangrijker worden..maar wellicht bouwen ze die saldering met een paar procent per jaar af..
Bv. Essent https://www.essent.nl/ken...ingsregeling-zonnepanelenschrijft:
"De salderingsregeling voor zonnepanelen is onlangs verlengd tot 2023. Na 2023 wordt het salderen tot 2031 afgebouwd. Tot 1 januari 2023 ontvang je voordeel op je energiebelastingen, omdat je energie teruglevert aan het net. Dit voordeel wordt elk jaar iets minder. Rond 2031 is dit voordeel afgebouwd tot 0. De nieuwe regeling geldt voor iedereen, of je nu al zonnepanelen hebt of ze nog gaat kopen. Je ontvangt natuurlijk wel altijd de vergoeding voor het terugleveren van energie (kWh).
En hieronder een plaatje van Milieucentraal https://www.milieucentraa...geling-voor-zonnepanelen/

Zij maken ook het voorbehoud: "De regering wil dit vanaf 2023 veranderen; dit is nog een voorstel."
De vraag is wat er de komende tijd gebeurd als de overheid geld nodig gaat hebben. De Nederlandse overheid heeft niet echt een goede historie als het gaat om consistent beleid met milieu-investeringen...
Zonder de huidige gunstige voorwaarden zou de terugverdientijd meer het dubbele zijn.
Nog altijd beter dan de 0% rente op een spaarrekening
En je hebt er een goed gevoel en hobby bij ;)

• theredone51
wwwmarcel schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 17:11:
ik heb even met de leverancier contact gehad...

en die kwam met 19 panelen achter, op een opbrengst van ons 5500 kwh...
zou ik ze voorop neerleggen, zakte het bijna 20% naar 4400

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je in plaats van alles achter, alles op de voorkant legt, dan is het nogal wiedes dat je minder opbrengst hebt. Maar dat was dan ook helemaal niet het voorstel, want dan is het geen Oost-West opstelling meer, maar een West opstelling :+

Zie: theredone51 in "wp320 -> wp385..meerprijs van30%?.."
Als je dan even kijkt naar de som:
45 graden OZO: 4176.28 kWH
45 graden WZW: 4291.68 kWH
Totaal voor O-W: 8467.96 kWh

Dat tegenover de 8352.46 kWh als je alles op de achterkant van het huis zou gooien. Dus in dit geval zou het alsnog interessanter zijn om te verdelen over Oost en West me dunkt (bij gebrek aan Zuid).
Doe zelf de berekening, met de goede locatie (wellicht dat dat nog iets doet aan het resultaat) en informeer jezelf ;)

• wwwmarcel
thanks, ik waardeer je mening zeer...alleen zie je in de grafieken die ik van de leverancier heb gekregen, dat er voor de voorkant in de wintermaanden niet meer opbrengsten zijn dan de achterkant.

Wellicht wel om het tijdstip einde middag/begin van de avond, maar in totaliteit niet.

de gedachte dat we einde vd middag/avond nog actuele zonne-energie zouden kunnen gebruiken klinkt wel als muziek in de oren...maar zeker in de winter is de zon al voor 18u weg ;-(

• theredone51
wwwmarcel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 09:21:
thanks, ik waardeer je mening zeer...alleen zie je in de grafieken die ik van de leverancier heb gekregen, dat er voor de voorkant in de wintermaanden niet meer opbrengsten zijn dan de achterkant.

Wellicht wel om het tijdstip einde middag/begin van de avond, maar in totaliteit niet.

de gedachte dat we einde vd middag/avond nog actuele zonne-energie zouden kunnen gebruiken klinkt wel als muziek in de oren...maar zeker in de winter is de zon al voor 18u weg ;-(
Het zijn maar suggesties, uiteindelijk is het jouw geld ;) Wat ik zelf een interessante website vind (browser gebruiken die nog wel Flash toelaat..) en even voor je heb toegepast (wederom op Amsterdam, met 24 panelen voor het gemak, op de langste dag van het jaar):

24 panelen op de achterkant - 7477kWh/j:

18 panelen op de achterkant, 6 op de voorkant - 6972 kWh/j:

12 panelen op de achterkant, 12 op de voorkant - 6468 kWh/j:

6 panelen op de achterkant, 18 op de voorkant - 5964 kWh/j:

24 panelen op de voorkant - 5460 kWh/j:

Wat je hier uit kan concluderen (of dat doe ik toch):
- Panelen op de achterkant hebben de meeste opbrengst, want die krijgen de meeste uren zon (sidenote: wel oppassen met die boom, die gaat de zon uren 's ochtends wellicht wel even beperken)
- Als je alles op de achterkant gooit heb je een grotere omvormer nodig (7621W piek) ten opzichte van de andere opstellingen. Als je bv. niet naar 3-fase zou willen gaan, dan kom je bij een 50/50 opstelling weg met een 5kW omvormer voor deze datum (5338W piek).
- Meer panelen op de voorkant zorgt er voor dat je tot later op de dag nog een flink vermogen beschikbaar hebt, het rekt dus je opbrengst, ten nadele van max. power. Hierdoor kun je wel je eigen verbruik flink verhogen

Totaal conclusie: zo veel mogelijk vol flikkeren :9 Het hoeft niet of-of te zijn, het kan ook en-en. Bijvoorbeeld de achterkant volledig vol gooien maar ook nog wat panelen op de voorkant die je 'gratis' kan plaatsen in de zin van: je hebt er niet persé een grotere omvormer voor nodig om ze bij te plaatsen.

• wwwmarcel
dank u! opnieuw, stelling is duidelijk...

ik denk dat ik voor 19 panelen achter ga,
(tm de saldering maakt het niet veel uit)

ik twijfel nog tussen
19x 320 (6080kwh)= 7750 incl btw
19x 385 (7315kwh)= 9650 incl btw
15x 385 ((5775kwh)= 9250 incl btw (schatting)..mooiere dakverdeling...maar wel een stuk duurder

de terug verdientijd is nagenoeg hetzelfde...( ik neig nu nog naar de 320 opstelling, hoewel ik iemand ben die altijd voor het nieuwste ga...)

• theredone51
wwwmarcel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:44:
dank u! opnieuw, stelling is duidelijk...

ik denk dat ik voor 19 panelen achter ga,
(tm de saldering maakt het niet veel uit)

ik twijfel nog tussen
19x 320 (6080kwh)= 7750 incl btw
19x 385 (7315kwh)= 9650 incl btw
15x 385 ((5775kwh)= 9250 incl btw (schatting)..mooiere dakverdeling...maar wel een stuk duurder

de terug verdientijd is nagenoeg hetzelfde...( ik neig nu nog naar de 320 opstelling, hoewel ik iemand ben die altijd voor het nieuwste ga...)
De beste manier om te besparen, is om minder geld uit te geven. Ik heb op 5 minuten je 2000 euro bespaard door even online wat in te tikken (budget-solar.nl, geen aandelen):

Komt nog 1488,30 EUR incl. BTW bij voor montage, ofwel in totaal 7.565,82 EUR incl. BTW voor dan ook nog 95Wp extra door de 390Wp panelen :9

• wwwmarcel
zo dan!!!...
(ik dacht dat mijn leverancier vrij goedkoop was...mede door reacties en een wp prijs van iets van 1,10

ik heb totaal geen technische kennis..maar dat verschil is wel groot...

ik heb onderstaande offerte...is nog op basis van wp320..voor de wp385 was een meerprijs van 1895.- (100.- per stuk, schat ik...was voor andere panelen en optimizers)

• theredone51
Je kunt even bellen / mailen met budget solar of dat ook allemaal inbegrepen zit in de 'installatieservice' (wellicht plaatsen ze enkel de panelen, geen aanpassing in de kast) of wellicht zit de uitdaging hem in de hoogte van je dak bijvoorbeeld. Maar voor dat geld kun je wel even navraag doen / rondkijken me dunkt ;)

• wwwmarcel
zeker weten, ik ga eens navragen..

(ons huis is niet zo spannend..ik zou het bijna zelf kunnen..)
maar zoiets moet natuurlijk wel goed gebeuren..ik heb geen zin in iedere keer een storing
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True