Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Videobewerking / Gaming max. €1500,- (nieuw / 2e hands)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RvdHeide
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 22-06 08:13
Hallo allen,

Mijn Macbook van 2015 is inmiddels al weer aardig verouderd en ben wel toe aan wat nieuws.
Draai op mijn Macbook dual boot. 1x in de week ga ik naar mijn vriend om AOE DE te spelen voor de rest gebruik ik geen Windows aangezien ik updates erg storend vind en er bijna altijd wel iets mis is met de xbox game experience, al is dual boot verre van ideaal. In de toekomst zou ik graag wat meer games willen kunnen draaien (vooral racing games als F1 en Forza).

Hoofddoel blijft wel videobewerking.

Ik heb al flink lopen speuren op CoolBlue en in het forum maar zie door de bomen het bos niet meer. Het aanbod is ongelofelijk. Specs die ik belangrijk vind zijn in ieder geval de volgende:

i7
512gb ssd
(videokaart) ?
16gb ram
Kwalitatief scherm bij voorkeur 4k / retina (erg belangrijk gezien mijn voornaamste werkzaamheden grafisch van aard zijn)

In het kort:
Wat ga je met je laptop doen?
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Mijn laptop gaat voornamelijk gebruikt worden i.c.m. adobe programma's. Videobewerking is mijn hoofddoel.
Games als Forza en F1 zouden ook leuk zijn. OS heeft de voorkeur voor Mac OS maar niet verplicht gezien dat relatief duur is.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Mijn maximum bedrag is toch echt 1500 euro. Mocht er iets in de buurt komen mag dat hier ook gepost worden uiteraard.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.
De laptop gaat 1x per week van zijn plek vrijwel altijd aan de lader. Gewicht is niet zozeer belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik ben ruimdenkend. Apple werkt tot op heden super voor mij maar is erg overpriced en moet dual boot gebruiken om AOE te kunnen spelen.

Ik hoop dat jullie mij een beetje op weg kunnen helpen. Qua specs heb ik niet heel veel doel over laptops helaas. Videokaart lijkt mij erg belangrijk maar is erg prijs bepalend.

Super bedankt voor jullie hulp alvast. Overigens... een flinke 2e hands machine is ook nooit weg!

Beste antwoord (via RvdHeide op 15-06-2020 16:50)

• Cinemaskoop
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-06 10:20
Waar je rekening mee moet houden bij de Y740 is dat ie geen numeriek keypad heeft. Als je dit heel belangrijk vindt zou ik niet de Y740 aanraden.

512GB SSD kan je er in zetten. .je kan de 256GB vervangen bijv en bij ali express een extern behuizinkje kopen voor 18 euro zodat je dan meteen een supersnelle usb disk erbij hebt.

Of je vervangt de 1TB HDD door een 1TB SATA SSD en gberuikt die als tweede opslag en laat je de 256GB als opstart disk.

Voldoende mogelijkheden dus :-)

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 06:52

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Als ik zo kijk, dan kom je er vanwege je maximale budget echt niet onderuit om over te stappen naar Windows. Voor iets met videokaart moet je naar de 16 inch macbook toe en die is vanaf 2700 euro. Adobe draait prima op Windows en tegenwoordig volgens mij zelfs beter.

Ik zou zeggen, vink je voorkeuren in de pricewatch aan en kijk of je laptops kunt vinden die je wel wat lijken. Dan kan er wat gerichter advies gegeven worden. Als tip zou is het misschien interessant om naar de ryzen 4000 processor te kijken. Die hebben over het algemeen flink veel cores en doen het erg goed. 10e generatie intels CPU's kunnen overigens ook prima hoor. Voor een beetje gamen zou ik wel kiezen voor een videokaart. Met een gtx1650 of 1650TI moet je uit de voeten komen al is dat wel ook het minimum waar je voor zou moeten willen gaan denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RvdHeide
Bedankt voor je reactie. Zoals ik aangaf: bomen/bos. Tweakers vind ik lastig zoeken aangezien de aangeboden filteropties voor mij te specifiek zijn. Desalniettemin heb ik een selectie kunnen maken:
https://tweakers.net/pric...3-aw0600nd/specificaties/
https://tweakers.net/pric...-8650-16gb-512gb-ssd.html
https://tweakers.net/pric...2t-be-belgisch-model.html

Persoonlijk vind ik de ROG STRIX wel erg goed lijken door zijn videokaart. Al heeft hij geen super scherm in vergelijking met de andere. Doel blijft dan wel game/video edit. Al ben ik later wel van plan om een dekstop te gaan kopen voor keiharde video editing.

Kwam ook nog op een site om zelf samen te stellen. Hier heb je een redelijk instapmodel voor <1500 euro met goede specs:
https://bto.eu/product/bto-x-book-15x990/

Begin dus wel te twijfelen of ik dus 1 wil samenstellen of 1 wil kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 06:52

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Ik heb even gekeken naar je selectie, maar die is best wel divers inderdaad. Je selecteert er 2 zonder videokaart. Die zijn niet geschikt om te gamen. Hieronder heb ik een selectie gemaakt van zoekcriteria die je eens zou kunnen hanteren. Je 4k scherm hakt er wel in qua budget moet ik zeggen.

Uitgangspunten die ik gehanteerd heb zijn:
  • laatste generatie processor (Ryzen 4000 serie, intel 10e gen)
  • videokaart: GTX1650(ti) GTX1660ti of RTX2060
  • 16 GB geheugen
  • 512 gb opslag
Hier

edit: ik heb ook de 9e generatie intel processor toegevoegd omdat het aanbod anders heel mager is.
Als je het 4k scherm kunt loslaten (en eventueel een los 4k scherm koopt) wordt het aanbod al een stuk interesanter

[Voor 11% gewijzigd door Chrosser op 02-06-2020 15:56]

• RvdHeide
Super bedankt voor je hulp! De tip om een los scherm te kopen is voor mij zelfs ideaal! 4k scherm ik ongelofelijk duur in een laptop. Als ik hem los koop dan heb ik er meer aan denk ik. Denk dat het dan een 1080p scherm gaat worden + een dikke videokaart en een externe 4k monitor! Zag tweedehands een leuke staan voor circa 1200 euro met een 2060 en een vergelijkbare met een 2070 max q. Denk dat het zoiets gaat worden. Dan heb ik nog wat euro's over voor een goed scherm.

Nog even een rookie vraagje:
Hoe meer Hertz een scherm is hoe beter toch?

Kwam overigens op de Dell site de volgende laptop tegen: Dell G5 15 Gaming Laptop.
Die van 1300 euro leek mij het leukst. Valt mij op dat Dell eigenlijk nooit echt op Tweakers staat.
Zou dit een goede deal zijn?
https://www.dell.com/nl-nl/shop/compare?ocs=cng5543,cng5008

[Voor 27% gewijzigd door RvdHeide op 03-06-2020 16:16]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cinemaskoop
Ik zou voor 1500€ altijd voor deze gaan!

pricewatch: Lenovo Legion Y740-15IRHg (81UH004KMH)

Hele goede prijs kwaliteit verhouding. Super goed scherm ( zelfs met HDR ), gsync, rtx2070, voor 1499

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 24-06 20:36
Cinemaskoop schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:46:
Ik zou voor 1500€ altijd voor deze gaan!

pricewatch: Lenovo Legion Y740-15IRHg (81UH004KMH)

Hele goede prijs kwaliteit verhouding. Super goed scherm ( zelfs met HDR ), gsync, rtx2070, voor 1499
Ik zit ook een beetje in andere topics (net als Cinemaskoop ;) )omdat ik zelf in de running ben voor een laptop met gelijkwaardige eisen. Ik kom nu op dit model uit voor 1399,-:
https://www.bol.com/nl/p/...-3-inch/9200000131587291/

De specs lijken niet goed op de productpagina, dus hierbij de officiele:
https://psref.lenovo.com/...n_5_17IMH05H?M=81Y8002VMH

Samenvattend:
- 17" (was vandaag even wat laptops bekijken en een 17" lijkt me heerlijk voor grafisch werk, vanuitgaande dat je er niet veel mee op pad gaat en niet altijd op een externe monitor aansluit)
- 2x 8GB SO-DIMM DDR4-2933 (beter dan 1x 16GB, en als je niet van plan bent uit te breiden)
- IPS 300nits Anti-glare, 144Hz, 72% Gamut = ~100% sRGB
- 80wH accu (net iets hoger dan zijn 15" broertje)
- RTX 2060 6GB

De Y740 is de oudere versie van de Legion serie. Maar die heeft als voordeel weer de RTX 2070 (max-Q) ipv 2060. Wel 100,- duurder. @Cinemaskoop waarom voor de Y740 gaan, of wel de nieuwere Legion?

[Voor 9% gewijzigd door bsmpower op 06-06-2020 22:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cinemaskoop
bsmpower schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:22:
[...]

De Y740 is de oudere versie van de Legion serie. Maar die heeft als voordeel weer de RTX 2070 (max-Q) ipv 2060. Wel 100,- duurder. @Cinemaskoop waarom voor de Y740 gaan, of wel de nieuwere Legion?
Die nieuwe legion 17” is idd ook een goede keuze!

Alleen is de y740 net wat luxer omdat het 7 serie is. Uiteraard is de 2070 wel stukKie sneller dan de 2060 maar ook is de behuizing bij dr 7 serie van metaal. En de 7 serie heeft een 500 nits scherm net HDR en dezelfde 100% sRGB. En een full per key rgb keyboard en hij heeft G-Sync. Dus best hoop extra’s voor die 100€ extra. Je gaat wel terug naar 9th gen processor.

Dus beide is goede keuze

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RvdHeide
Cinemaskoop schreef op zondag 7 juni 2020 @ 01:16:
[...]

Die nieuwe legion 17” is idd ook een goede keuze!

Alleen is de y740 net wat luxer omdat het 7 serie is. Uiteraard is de 2070 wel stukKie sneller dan de 2060 maar ook is de behuizing bij dr 7 serie van metaal. En de 7 serie heeft een 500 nits scherm net HDR en dezelfde 100% sRGB. En een full per key rgb keyboard en hij heeft G-Sync. Dus best hoop extra’s voor die 100€ extra. Je gaat wel terug naar 9th gen processor.

Dus beide is goede keuze
Bedankt allen voor jullie feedback. Erg duidelijk allemaal! Metalen behuizing vind ik vaak wel erg premium uitstraling dus dat vind ik zeker de moeite waard. Denk dat ik een Y740 ga doen in dit geval, echter wil ik dan wel een 512 ssd er in gaan doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Cinemaskoop
Waar je rekening mee moet houden bij de Y740 is dat ie geen numeriek keypad heeft. Als je dit heel belangrijk vindt zou ik niet de Y740 aanraden.

512GB SSD kan je er in zetten. .je kan de 256GB vervangen bijv en bij ali express een extern behuizinkje kopen voor 18 euro zodat je dan meteen een supersnelle usb disk erbij hebt.

Of je vervangt de 1TB HDD door een 1TB SATA SSD en gberuikt die als tweede opslag en laat je de 256GB als opstart disk.

• RvdHeide
Cinemaskoop schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:57:

Thanks voor de reactie. Het behuizinkje moet ik dan nog even opzoeken hoe dat allemaal zit. In de eerste instantie is 256 wel voldoende maar wil dat inderdaad wel gaan uitbreiden.

Zit nog te zoeken om eventueel alternatieven maar die kan ik zo snel niet vinden.
Een tweedehands is ook altijd interessant vind ik!

Overigens @Cinemaskoop , die disussie hierboven. Het valt mij op de de laptop die jij aanbeveelt, Y740, een 9th gen i7 heeft en de andere een 10th gen. Is het dan nog steeds de moeite waard?

[Voor 9% gewijzigd door RvdHeide op 15-06-2020 16:57]

• Cinemaskoop
De y740 is inmiddels uitverkocht dus die kan je van de shortlist schrappen 😊

• RvdHeide
Kak, weet je toevallig een alternatief? Had het op die gemund 😅

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cinemaskoop
RvdHeide schreef op maandag 15 juni 2020 @ 20:19:
Kak, weet je toevallig een alternatief? Had het op die gemund 😅
Niet met rtx2070.

De nieuw legion 5 bij campusshop.nl van 1399 is wellicht goed alternatief. I7 met rtx2060, 16gb en 1TB en een 300 nits 100% sRGB 144Hz scherm

• Mouse5312
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 12-06 12:47
Wat dacht je van deze:
https://laptopparts4less....-game-laptop-samenstellen

Ik heb deze vorige week binnen gekregen via deze shop en het is echt en super strakke laptop die als een raket gaat.
Hij is degelijk gebouwd en de specs zijn ook heel goed.
Er zit een vingerafdruklezer onder de muispad, metalen behuizing, licht gewicht, goede accu en het scherm is ook goed.
Wel maakt de laptop wat lawaai als je vol aan het gamen bent, maar daar heeft iedere laptop van dit formaat wel last van.
Een echte aanrader!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True