Extra router op 1e verdieping

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbaggio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-12-2024
Mijn vraag
Ik wil mijn standaard T-Mobile DrayTek Vigor (meterkast) uitbreiden met een extra router TPLINK Archer C2 op de 1e verdieping. Ze hebben nu verschillende SSID en wil graag dat ze beide dezelfde hebben.

Als ik nu in de browser (pc op de eerste verdieping) is bekabeld met de Tplink 192.xxx.x.x invul kom ik in de router van DrayTek.

Ik kan de TPlink niet benaderen en weet ook niet het ip adres.

De Tplink op de eerste verdieping moet wel blijven aangesloten op de huidige PC, PS en werkgeverslaptop.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Draytek Vigor 2132F
TP Link Archer

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google, forum. maar kom dermate wel termen tegen dat ik niet exact weet wat wel en wat niet van toepassing is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

De TP link zal wel een ander ip adres krijgen van het modem.
Dus als je in het modem kijkt zal daar het ip adres staan van de route, dan kan je die gebruiken om hem te benaderen.
Maar jij zegt route kan je die niet beter in AP zetten?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:26
Je wilt geen 2 routers in 1 netwerk. Je kunt het beste je 2e router configureren als access point. Je zult even in de handleiding moeten opzoeken hoe dat moet, maar het komt er meestal op neer dat je DHCP uitzet en de 'router' met een ethernetkabel op een LAN-poort aansluit (dus niet de WAN-poort gebruiken). Verder zul je ervoor moeten zorgen dat de 2e router een vast ip-nummer krijgt van de 1e router, zodat je nog steeds bij de configuratie kunt.

Als je dat allemaal geregeld hebt, dan kun je in de 2e 'router' het SSID en wachtwoord gelijk maken aan die van de 1e router. Als je het helemaal goed wilt doen, dan zorg je dat de 2e router op een ander WiFi-kanaal zit als de 1e, dan lopen ze elkaar niet voor de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-05 19:32
Tp-link routers beginnen vaak met het ip adres 192.168.0.1 uit mijn ervaring. Gebruik dat ip adres eens eerst en kijk of je de tp link dan kan benaderen.

Tevens bekijk deze link eens of je er wat aan hebt om jou TP-link router als AP te gebruiken. Volgens mij kent jou TP-link archer c2 zelf niet speciefiek AP modes maar kan je hem wel inzettens als AP.(zie link)

success !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbaggio
Arthion-nl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 04:54:
Tp-link routers beginnen vaak met het ip adres 192.168.0.1 uit mijn ervaring. Gebruik dat ip adres eens eerst en kijk of je de tp link dan kan benaderen.

Tevens bekijk deze link eens of je er wat aan hebt om jou TP-link router als AP te gebruiken. Volgens mij kent jou TP-link archer c2 zelf niet speciefiek AP modes maar kan je hem wel inzettens als AP.(zie link)

success !
De link is handig.
Het (voor mij) vreemde is dat als ik boven op mijn desktop http://tplinkwifi.net in typ. Dan geeft hij aan dat hij niet verbonden is. (wel gewoon een Wifi signaal en bekabeld gewoon internet) De enige config waar ik in kom is de DrayTek die beneden staat.

Ik kan dus niet zien onder welk IP adres de TPlink nu in het netwerk zit.

Mocht de Tplink al als AP zijn ingericht. maakt dit dan nog uit qua benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Ik zou die tp-link handleiding die @Arthion-nl aangaf gebruiken en dan even de TP-link en desktop compleet los van de rest van het netwerk gebruiken. Dus: enkel een netwerkkabel vanaf de desktop naar LAN-2 op de TP-link en de TP-Link nog NIET aan de Draytek verbinden.

Dan dat stappenplan vanaf stap 1 volgen. Daar staan ook aanwijzingen in hoe (met welk IP-adres) je moet inloggen op de TP-link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
ronaldbaggio schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 09:24:
[...]

De link is handig.
Het (voor mij) vreemde is dat als ik boven op mijn desktop http://tplinkwifi.net in typ. Dan geeft hij aan dat hij niet verbonden is. (wel gewoon een Wifi signaal en bekabeld gewoon internet) De enige config waar ik in kom is de DrayTek die beneden staat.

Ik kan dus niet zien onder welk IP adres de TPlink nu in het netwerk zit.

Mocht de Tplink al als AP zijn ingericht. maakt dit dan nog uit qua benaderen?
Dit omdat je TP link router benaderd via een htttp adres i.p.v ip adres en niet via de lan van de TP-link. TP- link routers hebben meestal een ip adres van 192.168.0.1 en jou draytek zit waarschijnlijk in de subnet van 192.168.1.1.
Zoals @vanaalten al zegt kopel de tp-Link router af van je eigen netwerk en verbind je pc via de lan aansluiting van je TP-link router en dan probeer hem te benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronaldbaggio
Arthion-nl schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:33:
[...]

Dit omdat je TP link router benaderd via een htttp adres i.p.v ip adres. TP- link routers hebben meestal een ip adres van 192.168.0.1 en jou draytek zit waarschijnlijk in de subnet van 192.168.1.1.
Zoals @vanaalten al zegt kopel de tp-Link router af van je eigen netwerk en verbind je pc via de lan aansluiting van je TP-link router en dan probeer hem te benaderen.
Ik heb mijn tp link gereset en daarna losgekoppeld. Daarna was hij te benaderen.
Vervolgens de link gebruikt. en dan kom ik wel verder. Kon helaas niet mijn IP veranderen van mijn tplink. WAN en LAN mogen niet in hetzelfde subnet hangen. helaas lukt het mij niet om dit aan te passen.

Vervolgens toch maar DHCP van TPlink uitgezet en SSID aangepast. Dit lijkt te werken.
Of dit helemaal de juiste manier is????
Toch eens wat meer onderzoeken op Netwerk gebied.

tnx voor zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Het WAN IP adres van je TP-link is volgens mij helemaal niet van belang: het ding wordt niet meer op een WAN poort aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
ronaldbaggio schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:56:
[...]

Ik heb mijn tp link gereset en daarna losgekoppeld. Daarna was hij te benaderen.
Vervolgens de link gebruikt. en dan kom ik wel verder. Kon helaas niet mijn IP veranderen van mijn tplink. WAN en LAN mogen niet in hetzelfde subnet hangen. helaas lukt het mij niet om dit aan te passen.

Vervolgens toch maar DHCP van TPlink uitgezet en SSID aangepast. Dit lijkt te werken.
Of dit helemaal de juiste manier is????
Toch eens wat meer onderzoeken op Netwerk gebied.

tnx voor zover.
Dit klopt wanneer je DHCP aan laat op je TP-link dan moet dit andere subnet geplaats worden dan je Draytek router.
Maar als je TP-Link gebruikt als AP moet je DHCP ook uitzetten natuurlijk en vanuit de Draytek router een lan naar TP-Link router lan verbinding maken, dus niet aan de wan zijde van de TP-link !

Tevens zorg ervoor dat de TP-Link router zelf een IP krijgt buiten de DHCP scope van de Draytek of wijs via de Draytek een statische ip adres toe aan de TP-Link router

[ Voor 8% gewijzigd door Arthion-nl op 02-06-2020 16:19 ]

Pagina: 1