Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jellekropman
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 20:05
Sorry... topic niet meer aan te passen en te snelle vingers:

Wij willen graag zonnepanelen op ons dak.
We hebben een platdak dat op het zuidwesten ligt. De grote van het dak waar de zonnepanelen komen 738 bij 1230. We zijn voornemens om er 34 panelen in een oos-west configuratie op te leggen met de flatfix fusion Op dit moment kijken we naar de canadian solar 365wp panelen icm met een goodwe omvormer van Winkelman.
Dit is de bedoeling:

Er valt alleen vroeg in de ochtend wat schaduw op van een boom. de rest van de dag niet. Dus een systeem al tigo/solaredge of enphase is denk ik niet interessant. Vooral qua kosten

De installatie van de panelen willen we zelf doen en onze installateur(nieuwbouw) Die wil de omvormer installeren icm met de meterkast

De vraag is welke omvormer moet ik bij dit systeem hebben (met name de capiciteit.)?
Als ik naar 8k kijk kom ik met Sunny hierop:

Het doel is zoveel mogelijk kwh uit ons dak te halen. We zaten zelf te denken aan de 10k goodwe omvormer alleen is een 8k omvormwer ook genoeg. Want totaal wph op het dak is 12410 wph en in de oost-west opstelling zullen ze nooit allemaal tegelijk optimaal stroom opleveren. Of zie ik nu iets over het hoofd?Tips of trucs? Shoot!

[Voor 95% gewijzigd door jellekropman op 01-06-2020 19:57. Reden: te vroeg op enter gedrukt]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 19:55

michielRB

unfck the internet

Waarom laat je die ruimte voor 4 extra panelen onbenut?

UnFCK the Internet https://www.mozilla.org/en-US/firefox/unfck/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellekropman
Omdat daar ontluchting pijpjes voor de afvoer uitsteken. :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Kun je geen dual betonvoeten erover heen plaatsen?

Maak ze zelf, dan kun je wel een iets duurdere SMA kopen :+
Zelf (beton)schans maken voor zonnepanelen

[Voor 30% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-06-2020 20:34]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie - Aton power to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellekropman
@AUijtdehaag Ja er staat een boom.. een eik. Deze foto is rond 0830 in de ochtend. Vanaf 1000 trekt de schaduw weg. De kosten komen nu tegen de 9000 euro wat ook het budget is. Als ik ga voor een Tige/Solaredge/Enphase kan ik veel minder panelen neerleggen. Dus ik denk dat ik zo meer kwh uit mijn dak haal?

Zelf maken heb ik naar gekeken. Maar dat wordt net iets teveel van het goede qua aantallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:46
In je SunnyDesign simulatie heb je de strings parallel gezet.
Zoveel stroom mag een 8 kW Goodwe helemaal niet per input.
Los van dat het qua efficientie niet optimaal is hoeft het ook niet omdat de Goodwe ook 2 mppt's heeft.

Update je simulatie eens maar dan iedere string een eigen mppt. Ik denk dat je al snel een half procent extra opbrengst krijgt op jaarbasis.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jellekropman
@busscherski Klopt. Aangepast Dan krijg ik de volgende getallen.

Maar ik twijfel dus nog of ik naar 8k of 10k moet gaan. Ben ik niet te ver ondergedimensioneerd met 8k.

Dit is de 10k versie:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
O, qua opbrengst is het verschil tussen parallel op 1 mppt en een eigen mppt kleiner dan ik dacht.
Maar goed, het verschil in jaaropbrengst tussen een 8 en 10 kW omvormer is 128 kWh per jaar.
Indien je een elektriciteit overschot hebt is dat de eerste jaren 128 kWh x 0.11 euro / kWh = 14 euro per jaar. Of indien je het wel opmaakt 128 kWh x 0.20 euro / kWh = 25.6 euro per jaar.

Het prijsverschil is bij Winkelman maar 33 euro excl btw, dus een 10 kW omvormer verdien je nog wel terug.
Uiteraard, als het prijsverschil groter was geweest was een 8 kW omvormer ook prima.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jellekropman
@busscherski Je hebt gelijk. Bedankt voor deze heldere toevoeging. 10k it is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• busscherski
Post je de foto's van het resultaat in dit topic?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jellekropman
@busscherski Ja. Foto's ga ik plaatsen. Zal meteen ff een reminder aanmaken.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True