Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• poing
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Ik zoek een?
Mijn huidige tv, een Samsung UE46ES6800 gaat naar de slaapkamer verhuizen.

Daarom zoek ik een meer up-to-date vervanger. Mijn woonkamer is ook groter geworden, dus misschien een beetje groter, maar zo belangrijk is dat niet. Liever een kleiner mooi toestel met "goed geluid".

Met de huidige Samsung is het moeilijk stemmen in een film (of gewoon tv) te verstaan in deze ruimte t.o.v. een kleinere ruimte.

Verder:
  • Best een LCD, mijn woonkamer heeft veel licht
  • Kijkhoek is minder belangrijk
  • We zitten 4,5 meter van de TV
Wat is je budget?
+/-800EUR

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
  • Familie TV (nieuws, films, ...) via externe decoder,
  • Netflix via diezelfde externe decoder
  • Plex (eventueel via ChromeCast).
Wat heb je zelf al gevonden?
bv: QLED 4K Samsung TV QE55Q70R.
-> zal wel prima zijn, van het geluid heb ik geen idee.

Welke vragen heb je hier nog over?
Ik kocht voor de kinderen deze tv: RCA R40F1FHD-EU - Full HD TV. Met het idee dat "zoveel jaar later" deze wel even goed beeld zal geven als Samsung. Helaas is dat niet zo, het beeld is een pak slechter (het geluid ook, maar dat is niet belangrijk, hij mag niet te luid staan).

Daarom vraag ik me af welke tv goed zou zijn? Zo goed als mijn samsung, maar dan 4k en tegen een betaalbare prijs.

Beste antwoord (via poing op 02-06-2020 12:57)

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:07
frickY schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:30:
Waarom denk je dat een LCD het best is als je veel licht in de kamer hebt?
Ik meen dat LCD dan juist het minst positief is tegenover plasma en oled :?
LCD heeft een hogere lichtopbrengst dan OLED's, indien je een high-end LCD koopt natuurlijk. Door de bank genomen is LCD prettiger in een kamer met veel zonlicht. Als sprake is van langdruig direct zonlicht op je scherm, dan is OLED af te raden, omdat er genoeg voorbeelden zijn van verkleuring in het scherm door langdurig direct zonlicht.

Als alleen sprake is van een lichte woonkamer zonder direct zonlicht dan is OLED wat mij betreft nog steeds aan te bevelen. Doorgaans kijk je savonds series/films/tv, dan is het vaak donker/gordijntjes alvast dicht. Dan is een OLED superieur aan alle LCD tv's.

Wat betreft de vraag van @poing. Goede adviezen hier al. Als ik lees "grote tv low budget" denk ik niet meteen aan een Q70, maar eerder aan de RU8000 die @NL_Scratch ook aanhaalt. De prijs van de Q70 valt me trouwens alles mee, maar dan is de Sony XF9005 de (veel) betere tv voor nagenoeg dezelfde prijs.

Je zou ook nog eens kunnen neuzen op Rtings.com. Die hebben veel reviews van TV's en kun je zien hoe goed tv's scoren op bepaalde onderwerpen zoals zwartwaardes, HDR, helderheid etc. Hoe belangrijk is HDR voor je? Wat mij betreft is HDR velen malen interessanter dan 4K. 4K ga je amper zien, terwijl HDR écht wat toevoegt aan de beeldkwaliteit en beleving, mits de TV dat goed kan weergeven. HDR is pas interessant als je gaat kijken naar de meer high-end Qleds (Q70 begint daar wellicht net), high-end Sony LCD (XF9005 bijvoorbeeld) of Oleds. Alles daaronder is HDR een marketing gimmick. De TV snapt dat er een HDR signaal binnenkomt, maar kan dat eigenlijk niet weergeven. Te weinig kleurbereik, te weinig piekhelderheid en te laag contrast.

[Voor 42% gewijzigd door Hulleman op 02-06-2020 10:25]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11-06 23:02
Ik denk dat het model dat je hier noemt zeker een goede keuze is in deze prijsklasse, vergelijk eventueel met de Samsung QLED QE55Q67R, een paart tientjes goedkoper en ongeveer dezelfde specs, zeker omdat je de ingebouwde smart functies niet veel zal gebruiken, als ik de startpost goed lees.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1329690;1329686/

[Voor 8% gewijzigd door Henk007 op 01-06-2020 18:01]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:59

Zoals onderstaand wilde ik ook 2ehands aanbevelen, gezien je geen hele hoge eisen en budget hebt; https://tweakers.net/tele...yMdczUNJRygWpVrIwA3Jqa2sB

[Voor 45% gewijzigd door frickY op 01-06-2020 20:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 00:41
Is tweedehands ook een optie voor je?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 21:19
@poing
Zelf heb ik deze TV een jaar geleden gekocht:
pricewatch: Sony KD-55XF9005 Zwart

Erg fijne tv, erg fel want ik heb ook direct zonlicht erop soms.
Geluid van de TV is prima, maar voor goed geluid moet je iets los erbij kopen.

Er zit android TV op, dus netflix werkt direct. Ook zit er een ingebouwde chromecast in.
Zelf heb ik Kodi erop gezet en hij speelt alles direct van het netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 20:28
Goedkoop en goed doet mij direct denken aan de Samsung RU8000
Zowel in 55 als 65 inch goed betaalbaar.
Met zijn VA paneel is het contrast prima en tevens native 100Hz.
De RU8000 doet niet veel onder van de eerste instap Q-Led modellen. Q-Led wordt eigenlijk pas vanaf de Q70R interessant.

Geluid is inderdaad niet bijzonder, dan kun je beter kijken naar een extern audio systeem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: januari 2012
  • Niet online
Henk007 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 18:00:
Ik denk dat het model dat je hier noemt zeker een goede keuze is in deze prijsklasse, vergelijk eventueel met de Samsung QLED QE55Q67R, een paart tientjes goedkoper en ongeveer dezelfde specs, zeker omdat je de ingebouwde smart functies niet veel zal gebruiken, als ik de startpost goed lees.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1329690;1329686/
Een Q67R heeft niet 'ongeveer dezelfde specs' als een Q70R maar als een Q60R ;) ;) .

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:07
frickY schreef op maandag 1 juni 2020 @ 20:30:
LCD heeft een hogere lichtopbrengst dan OLED's, indien je een high-end LCD koopt natuurlijk. Door de bank genomen is LCD prettiger in een kamer met veel zonlicht. Als sprake is van langdruig direct zonlicht op je scherm, dan is OLED af te raden, omdat er genoeg voorbeelden zijn van verkleuring in het scherm door langdurig direct zonlicht.

Als alleen sprake is van een lichte woonkamer zonder direct zonlicht dan is OLED wat mij betreft nog steeds aan te bevelen. Doorgaans kijk je savonds series/films/tv, dan is het vaak donker/gordijntjes alvast dicht. Dan is een OLED superieur aan alle LCD tv's.

Wat betreft de vraag van @poing. Goede adviezen hier al. Als ik lees "grote tv low budget" denk ik niet meteen aan een Q70, maar eerder aan de RU8000 die @NL_Scratch ook aanhaalt. De prijs van de Q70 valt me trouwens alles mee, maar dan is de Sony XF9005 de (veel) betere tv voor nagenoeg dezelfde prijs.

Je zou ook nog eens kunnen neuzen op Rtings.com. Die hebben veel reviews van TV's en kun je zien hoe goed tv's scoren op bepaalde onderwerpen zoals zwartwaardes, HDR, helderheid etc. Hoe belangrijk is HDR voor je? Wat mij betreft is HDR velen malen interessanter dan 4K. 4K ga je amper zien, terwijl HDR écht wat toevoegt aan de beeldkwaliteit en beleving, mits de TV dat goed kan weergeven. HDR is pas interessant als je gaat kijken naar de meer high-end Qleds (Q70 begint daar wellicht net), high-end Sony LCD (XF9005 bijvoorbeeld) of Oleds. Alles daaronder is HDR een marketing gimmick. De TV snapt dat er een HDR signaal binnenkomt, maar kan dat eigenlijk niet weergeven. Te weinig kleurbereik, te weinig piekhelderheid en te laag contrast.

[Voor 42% gewijzigd door Hulleman op 02-06-2020 10:25]

LG OLED C7 | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True