Alweer een defecte IBM deskstar 60 GXP?

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ik heb onlangs een IBM deskstar 60 GXP 40 GB aangeschaft bij informatique. Deze bleek bij aankoop defect te zijn en die is dan ook netjes omgeruild.
De defecte HDD had de volgende mankementen: bij een koude start was het opspinnen hoorbaar (dit is normaal) en daarna een tik, vervolgens wat geratel. Die tik die hoorbaar was breidde zich uit tot soms enkele tikken achterelkaar (erg vreemd). Ook was het zo dat er soms een vreemd gezoem was te horen (zoasl het zoemen van een mug). Verder was het zo dat als het systeem uitgeschakeld werd er weer een tik te horen was nadat er erg hoorbaar de harde schijf downspinde met een harde zoem.
Nu dus het volgende, bij de nieuwe HDD die ik pas in ontvangst heb mogen nemen is in het begin diezelfde tik te horen en is het er hetzelfde verschijnsel aanwezig bij het uitschakelen van het systeem. Nu mijn vraag: is 1 enkele (luide tik) bij het opstarten en uitschakelen van het systeem een normaal verschijnsel in de deskstar 60 GXP serie? Ook begin ik denk ik weer gezoem te horen van muggen uit mijn schijf (?). Ik wordt er eerlijk gezegd een beetje moe van.

Verwijderd

Die tik met het opstarten en afsluiten heb ik ook en het is normaal.

Verder is die van mij heel erg stil en koel.
Probeer anders eens de ibm progjes om je hardeschijf te testen en in te stellen kijk hiervoor op www.ibm.com

• baskabas
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-04 12:26
Nee, ik heb 2 40GB 60GXP schijven en die heb ik nog niets horen doen... ja het opspinnen, en daarna blijft dat geluid tot ik de PC uitzet, voor de rest hoor ik niets.

Edit: typo's

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ja, zo'n proggie zoals IBM drive fitness test? Had ik bij mijn vorige deskstar 60GXP ook al gedraaid. Niets aan de hand zei het proggie, maar HDD bleek toch stuk :( .

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:10

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Ik heb een 40 gb gxp in mijn machine hangen maar geen tikken o.i.d. nou lig ik er ook niet met mijn oor tegenaan maar ook tijdens de installatie van de disk nix vreemd gehoord ( ik test hem altijd eerst ff los in de machine voordat ik hem daadwerkelijk inbouw , ook ik ken het euvel van inbouwen en dan shit disk kaduuk vandaar )
Volgens mij hebben ze bij informatique een slechte lichting GXP's binnen gekregen lijkt me een andere verklaring zou ik er niet voor hebben

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 12:02 schreef Jules het volgende:
Ja, zo'n proggie zoals IBM drive fitness test? Had ik bij mijn vorige deskstar 60GXP ook al gedraaid. Niets aan de hand zei het proggie, maar HDD bleek toch stuk :( .
Je hebt ook nog de ibm feature tool hier kun je de hardeschijf mee instellen.

Die schijf draaid natuurlijk wel met 7200rpmin het rond en dat maakt natuurlijk wel wat geluid.

Maar 1 klik bij het aanzetten en uitzetten is volkomen normaal. Volgens mij is dat die arm die uit de vergrendeling gaat en er weer in gaat.

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ja ik ebgrijpwel dat er iets meer herri eruit komt, maar dat er van wordt gezegd dat ie zo stil ik snap ik niet. En bovendien, als ik het systeem uitschakel, dan is het van ZOEMeeeueewKLIK (?)
En af en toe muggengezoem er tussendoor hoort toch ook niet? Verder werkt het ding wel.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Bij opstarten van mijn 2x 75GXP is het

hd1:
klik... rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr... ratel ratel
hd2:

Bij uitgaan ook weer die klik en downspinnen...

Lijkt mij dat ie gewoon geparkt wordt. Heb er 2 en doen allebei hetzelfde dus lijkt me geen prob :)

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 12:13 schreef Jules het volgende:
Ja ik ebgrijpwel dat er iets meer herri eruit komt, maar dat er van wordt gezegd dat ie zo stil ik snap ik niet. En bovendien, als ik het systeem uitschakel, dan is het van ZOEMeeeueewKLIK (?)
En af en toe muggengezoem er tussendoor hoort toch ook niet? Verder werkt het ding wel.

et
Dat gezoem hoor ik soms als hij begint te kopieren of bij het installeren.
Net zoiets als een cdrom speler.
Misschien met het afsluiten dat de schijf even geactiveerd wordt en daarom even aan gaat zoemen voordat ie uitgaat

Verder hoor ik 'm haast niet behalve die klik.
Mail anders ibm ff dan kun je daar je vraag stellen en weet je zeker dat het goed of fout is.

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 09:07
Heb je al het geluid wat je HD maakt vergeleken met de geluiden van "malfunctioning drives" die bij IBM's website te vinden zijn?

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ja hoor. Die geluidjes zijn te vinden op http://www-1.ibm.com/servlet/support/manager?rt=0&rs=0&org=hdd&doc=4B1A62A50F405D0D86256756006E340C

En die ene klik bij opstart en uitschakeling klinkt zoals de klik uit badhead nr1.

• WoyBoy
Als je van mening bent dat de geluiden die je HD maken in voldoende mate overeen komen met die malf. drive sounds van IBM, dan is je drive toch gewoon kapot? Waarom zetten ze anders die geluiden op hun website?
Ik zou helaas maar weer met informatique bellen. Lijkt me de enig juiste weg, ik bedoel, IBM "zegt" het notabene zelf. En als ie niet kapot blijkt te zijn moet je IBM vragen wat die geluiden daar dan in hemelsnaam doen.

Als ik je eerste post nog eens lees: je hebt hem toen omgeruid omdat ie vreemde geluiden maakte? En niet omdat ie bijvoorbeeld niet functioneerde, formatteren, files copieren, oid.?

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 17:25
Heb hier hetzelfde gedrag. Heb een 40 GB en een 60 GB IBM GXP60.
Klikken is volgens mij normaal (parkeren koppen).

Echter ik maak mij ook zorgen over het gezoem/gepruttel/gereutel!! Ik merk dat m.n de 60GB dit steeds harder en frequenter gaat doen.

Nadat ik wat beter ben gaan luisteren merkte ik dat de 40GB dit ook doet, echter veel zachter (moet je oor tegen de drive leggen).

Is al de tweede 60GB, dus mijn vertrouwen in de drive is absoluut op een dieptepunt.

Randy

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Yep, ik had naar informatique gebeld en het getik was echt iets van 20 keer achter elkaar bij een koude start, dus....

• WoyBoy
En je hebt DFT van IBM al geprobeerd he? Ook bij je nieuwe?
ALs die ook niks zegt, maar je HD maakt wel verdacht geluiden, dan zou ik IBM mailen.
Want ze schotelen je een programma voor met de bedoeling fouten te vinden EN je geven voorbeeld geluiden. Deze twee informatiebronnen die beide van IBM komen spreken elkaar dan tegen (als DFT geen fout geeft en geluid verdacht is). Dan is het toch logisch als iemand (IBM) zichzelf lijkt tegen te spreken dat je vraagt wat ie (IBM) nou eigenlijk bedoelt?

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:13 schreef Randy.W het volgende:
Heb hier hetzelfde gedrag. Heb een 40 GB en een 60 GB IBM GXP60.
Klikken is volgens mij normaal (parkeren koppen).

Echter ik maak mij ook zorgen over het gezoem/gepruttel/gereutel!! Ik merk dat m.n de 60GB dit steeds harder en frequenter gaat doen.

Nadat ik wat beter ben gaan luisteren merkte ik dat de 40GB dit ook doet, echter veel zachter (moet je oor tegen de drive leggen).

Is al de tweede 60GB, dus mijn vertrouwen in de drive is absoluut op een dieptepunt.

Randy
Hmz, ja, nou weet ik dus niet of min nieuwe schijf goed is. Want met die oude was het dus duidelijk met twintig tikken achter elkaar. En dat muggengezoem wat is dat toch? Dat gebeurt gewoon wel eens, zonder aanleiding. Soms wat harder en soms wat zachter, toch?

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:54
mijn 60GXP gaf geen tikken ofzo maar stierf wel na 2.5 weken. heb gisteren een nieuwe ontvangen en moet zeggen dat deze veel sneller tijdens de boot herkend wordt.

jongen op icq die ik ken had precies hetzelfde probleem, zijn 60GXP stierf ook redelijk snel.

ben benieuwd, ik heb een compleet ander serienummer dan ervoor, werdt me ook duidelijk gemaakt dus mischien corrupte serie HD's?

• WoyBoy
Ik had ook een kaduke 30GB GXP, die maakte ook rare geluiden na koude start.
Uiteindelijk heeft ie, zoals achteraf bleek, ongeveer 7 keer (:(:(:(:(:(:(:( X dus) bad sectors gemaakt bij dat gekke geluid. Met een chkdsk was het weer (even ;( ) verholpen, winkel adviseerde me het nog even aan te zien en bovendien kon ik mijn HD NIET missen. DFT wist ook niets zinnigs te melden, behalve dat ie goed zou functioneren, jaja :( niet dus rare IBM-ers.
Uiteindelijk ruilHD bedongen bij Chicon (en gekregen :))en na 3 weken een nieuw 30 GXP exemplaar die geen enkel raar geluid maakt whatsoever. :) Ben nu wel blij met dit type HD. :)

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Hmz, ja, hoezo IBM onverwoestbaar? Ik heb nou al spijt. Ik had een WD of zo moeten nemen. Ik gister en vandaag gemeeld naar informatique en geen reply gehad. Ik denk dat ik morgen maar eens ff bel. Is Western Digital iets? Daar heb ik geen ervaringen mee. Ik heb ervaring met Quantum gehad (yuck!) en Maxtor (ook 3x nix) en nu dan negatief met IBM. De enigste schijven waar ik nog nooit probs mee heb gehad zijn Seagates. Iemand...?

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-04 16:21
Ziesig. Ben happy met m'n WD 7200. Is nog ietsje sneller dan de IBM307030 die ik hiervoor had (W98 start 6 seconden sneller op met zelfde image).

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Verwijderd

Op dinsdag 07 augustus 2001 12:17 schreef Redje het volgende:
Bij opstarten van mijn 2x 75GXP is het

hd1:
hd2:

Bij uitgaan ook weer die klik en downspinnen...

Lijkt mij dat ie gewoon geparkt wordt. Heb er 2 en doen allebei hetzelfde dus lijkt me geen prob :)
Same here bij de 65GXP 40 giegs

edit:
Dat heb je overigens mooi onder woorden gebracht, Redje :)

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Ok het is nu dus zoemmmmKLIK KLIK KLIK KLIK KLIK KLIK KLIK prrrrratelratel KLIKKLIK geworden! :(:(:(
Ik vind het goed zo, terugsturen die handel.
Iemand aanraders voor snelle én betrouwbare schijven?

Verwijderd

KOOP NOOIT EEN IBM SCHIJF HOEZO SNAPT NOU NIEMAND DAT?!?!?!

Sorry voor deze boze reactie, maar t was al laat.

• Jules|IA

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Topicstarter
Op woensdag 08 augustus 2001 02:13 schreef iefje het volgende:
Ok ok ik heb je het al door. Dan maar een Maxtor? Maar daar heb ik ook geen fijne ervaringen mee. Mijn vorige schijf was een Maxtor (20,4 gig, 7200 RPM) en die ging stuk, evenals een soortgelijke Maxtor van 2 andere kennissen. WD anders?

• Teleflubbie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-01 17:25
Het ratelen van mijn 60GXP 60GB werd gisteravond steeds erger.

Vanmorgen is hij overleden (10x klik en weg uit m'n bios). Dat was nummer 2!! Alleen de 40GB draait nog.

Dit was mijn laatste IBM schijf. Wordt vervangen door een WD

• dogmeister
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-01 08:06
mmm ik heb nog nooit een kapotte ibm schijf gehad moet ik zeggen, ik heb er 4 waarvan de laatste aankoop een 30 gb was. perfect stil en geruisloos.
ik denk dat de laatste series slecht gemaakt zijn en hopelijk doet ibm er wat aan,aangezien ze een naam hoog te houden hebben. ik wacht nu dan ook even met het aanschaffen van een ibm schijfje... teveel slechte berichten hierover gelezen :r

Verwijderd

Ik heb een Deskstar 60GXP, en ik heb ook last van muggen.
Heel af en toe is het idd net of er 1 sec. een mug door de schijf vliegt en dan is het weer stil.
Hier kun je lezen dat het schijfie gegarandeerd 55 gr. mag worden als ie aan staat.
http://www.storage.ibm.com/hdd/prod/ds60gxpdata.htm
Ik heb er voor de zekerheid een fan boven en onder geplaatst, en ik heb MBM draaien om de temp in de gaten te houden. Ik zeg dan ook vol vertrouwen dat mij niks kan gebeuren... :?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ach het zal allemaal reuze meevallen, je kunt beter een IBM hebben, aangezien ze nu hebben bewezen goed om te gaan met garantie.

Tip voor de mensen met twijfelachtige schijven:
Laat je schijf door powermanagement elke minuut in slaap gaan en haal FF een proggie van internet die elke 2 minuten even wat data leest van de HD. (gewoon zo'n autolaunch proggie, en dan iets laden wat weer afsluit)
En dan even een halfuurtje (of nachtje) wachten, als je schijf steeds vager gaat doen weet je genoeg, in het gunstigste geval meteen een volledige crash, dan heb je zeker garantie.

* TheGhostInc denkt dat je beter NU een IBM kunt kopen, in het ergste geval begeeft je schijf het na een paar weken, in het andere geval heb je een super schijfje een paar weekjes eerder :). De kans op 2 slechte series is kleiner dan dat WD of Maxtor ofzo nu een slechte serie gaat leveren :Y)

Verwijderd

Ff een update,

Het warme weer is voorbij en de muggen in mijn harde schijf zijn ook vertrokken. Ik ga er dus maar vanuit dat het aan de temperatuur lag.
Die verhalen over gecrashte schijven zijn volgens mij allemaal van mensen die een raid config hebben draaien en dan 2 schijven op elkaar zetten zonder ruimte ertussen, want die van mij doet het dus nog steeds perfect.

Verwijderd

ok... nog 1x dan: IBM heeft een produktieprobleem gehad met verschillende disks over een bepaalde periode(s) (we praten hier over tien-1000'en schijven). Dit is voor de klant niet leuk maar voor IBM ook niet natuurlijk. Gewoon opsturen als je een probleem hebt en dan krijg je een andere. IBM zal je prima helpen. (Nee, ik ben geen IBM'er). En we weten allemaal dat IBM schijven altijd goed zijn geweest, er kan altijd ergens iets fout gaan.

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

Een enkele ibm 60gxp.. moet coolermaster cooldrive.. en open kast. en ventilator erop.. lijkt me koel genoeg..
en die van mij ook na 6 week.. dood...

Verwijderd

Ik hoor geen tik en hij is érrug stil. Ik hoor hem totaal niet, ook al staat me kast open :)

• PowerPee
  • Laatst online: 08-06-2025
even voor alle duidelijkheid:
1. Ik heb onlangs een nieuwe HD van IBM ontvangen(garantie) :)
2. Deze tikte na een bepaalde tijd. Voornamelijk bij het installeren van prog. en het aanspreken van de schijf na enige tijd.
3. Toen heb ik een util genaamd IBMFTOOL gedownload welke ik heb gebruikt om de power saving modes van de schijf te configureren!
4. Geen getik meer en geen spin down.

Probeer dit ajb eens!!

dln op:
ftp://service.boulder.ibm.com/storage/hddtech/ibmftool-install.exe

Goedluck, P.

Verwijderd

Ik zal ook maar even mijn IBM-verhaaltje houden.
Een klein jaartje terug kocht ik 2x DTLA 307030 schijven om in raid te plaatsen. Geweldige performance gaven deze schijven.
Echter ...... je raad het al ..... na een week of twee begaf een van beide het van het ene moment op het andere ;( .
Geen enkel probleem betreffende de omruil, maar wel weer een week bezig om alles opnieuw te installeren. Was wel een goede les, want vanaf toen heb ik altijd een goede backup. Nou ja goede? Hij staat ook op een IBM schijf ;)

Ruim 3/4 jaar later begon een van de schijven hard te klikken. Niet continue, maar regelmatig minuten achter elkaar. Het zweet begon alweer op mijn voorhoofd te staan.
Deze klik kuren hielden ca. 1 maand aan, maar inmiddels is het klikken opgehouden en slaap ik alweer 3 weken rustig :z

Mijn persoonlijke conclusie na 1 jaar IBM schijven is (nog) niet negatief te noemen, want de performance maakt veel goed.

• Bert-Jan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-02-2024

Sorry voor deze boze reactie, maar t was al laat.
Ik kan me niet voorstellen dat IBM zo slecht schijnt te zijn, want ik heb hierzo 2x40GIG 60GXPtjes erin zitten, alleen maar goede ervaringen mee, voor de rest heb ik nog nooit gehoord dat er een kapot ging behalve op dit forum.

Verwijderd

Overdrijven is ook een vak

Ik heb m'n 40-Gb Deskstar 60GXP nu al meer dan zeven maanden en heb er nog geen problemen mee gehad. Ook mensen in m'n omgeving die 'm hebben merken er niks vreemds aan.

Alle schijven die ik in m'n leven kapot heb zien gaan, waren allemaal Quantums.

't Is maar een kwestie van gevoel. Er zijn ook genoeg topics over Maxtors die de geest geven.

Verwijderd

Op donderdag 04 oktober 2001 21:39 schreef LinuxAap het volgende:
ok... nog 1x dan: IBM heeft een produktieprobleem gehad met verschillende disks over een bepaalde periode(s) (we praten hier over tien-1000'en schijven). Dit is voor de klant niet leuk maar voor IBM ook niet natuurlijk. Gewoon opsturen als je een probleem hebt en dan krijg je een andere. IBM zal je prima helpen. (Nee, ik ben geen IBM'er). En we weten allemaal dat IBM schijven altijd goed zijn geweest, er kan altijd ergens iets fout gaan.
Hoe zit dat precies met die 10.000 schijven ? Ik ben van plan om een ultrastar 36LZX (SCSI) aan te schaffen een aangezien die ook 10.000 toeren is, lees je toch ff 2x..

Komen deze problemen trouwens ook voor bij SCSI ? Tot nu toe alleen maar dit soort verhalen gelezen van IDE schijven.

• Leon_The_Pro
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08-2023
Op dinsdag 07 augustus 2001 13:21 schreef Jules het volgende:

[..]

En dat muggengezoem wat is dat toch? Dat gebeurt gewoon wel eens, zonder aanleiding. Soms wat harder en soms wat zachter, toch?
Kan het niet gewoon zijn dat het gezoem veroorzaakt wordt doordat er iets in je case mee-resoneert? Bijv. de zijpanelen van je case? Een kennis van me heeft dit opgelost door repen kapotgeknipte fietsbinnenband tussen de hd en het rack waar je hem inschroeft te klemmen. Hij zei dat het hielp...

"Failure isn't about falling down, Failure is staying down"

Verwijderd

Dat zoemen is volgens mij gewoon de calibratie van de schijf, met die minimale afstandjes tussen de lees/schrijfgebiedjes moet de schijf bij temperatuursschommelingen zichzelf steeds calibreren anders raakt hij letterlijk het spoor bijster. Je moet je bedenken dat een kleine temperatuurswijziging grote gevolgen heeft voor de HD, zaken zetten uit krimpen in etc, moet allemaal worden bijgeregeld vanwege die kleine toleranties, het is trouwens zowiso een wonder dat het uberhaupt werkt!!

Ik heb gelukkig niet zo'n pech (ZOEMEN DOET IE VAN MIJ OOK )als jullie met die IBM schijven, alles werkt perfect. Ik zou wel altijd je schijf koelen (heb ik ook) ik denk dat dat een hoop problemen kan besparen.

Mijn volgende schijf zal weer een ibm worden :7 .

Verwijderd

Oh ja, wil nog ff kwijt dat ik IBM ontzettend goede schijven vind maken. Heb al jaren 2 schijven van ze en nooit problemen mee gehad.

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 13:30 schreef Zotty het volgende:
Oh ja, wil nog ff kwijt dat ik IBM ontzettend goede schijven vind maken. Heb al jaren 2 schijven van ze en nooit problemen mee gehad.
Overbodige respons. Voegt alleen de ervaring van 1 gebruiker toe die geen problemen heeft. Ben blij voor je. Neemt echter niet weg dat er duidelijk een probleem bij IBM is/was.
Een duidelijk geval van "bij mij gaat alles goed DUS de fabrikant is goed"

Ik zal wachten op je post dat je IBM moeilijk doet :)

Verwijderd

Op maandag 12 november 2001 13:50 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Overbodige respons. Voegt alleen de ervaring van 1 gebruiker toe die geen problemen heeft. Ben blij voor je. Neemt echter niet weg dat er duidelijk een probleem bij IBM is/was.
Een duidelijk geval van "bij mij gaat alles goed DUS de fabrikant is goed"

Ik zal wachten op je post dat je IBM moeilijk doet :)
Kun je lang wachten :P

Maargoed, de reden voor die post is dat ook wel eens gezegt mag worden dat ze ook goede schijven maken. Ok, ze hebben fouten gemaakt, maar dat doet elke fabrikant. En elke keer weer lees ik dat IBM zo slecht is, terwijl dat vrij relatief is.
Pagina: 1