Hulp bij een goede monitor kiezen en uitleg over features

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MynameisJay
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 24-10-2024
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een goede monitor voor een Playstation 5 en later een degelijke desktop die ik wil gaan aanschaffen. Ik heb al rond gekeken maar voor iemand die termen zoals G-Sync en Freesync etc. niet helemaal begrijpt is het lastig om een goede monitor te kiezen. (Ik ben niet echt iemand die van dit soort dingen veel verstand heeft. Alles wat ik hieronder vermeld heb ik gevonden op internet)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik ben van plan om te gamen op een Playstation 5 en later een goede Desktop. Verder werk ik hier en daar wel eens met Photoshop dus ik moet degelijke kleuren kunnen zien. Ik werk momenteel met een Windows 10 machine en ben van plan om bij Windows 10 te blijven.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb al meerdere video's en reviews etc. gekeken en gelezen. Hierdoor heb ik een wensenlijstje kunnen opstellen waaraan de monitor zou moeten voldoen en eventuele wensen. Door bepaalde reviews ben ik alleen maar meer gaan twijfelen wat echt belangrijke features zijn op een monitor.

Wensenlijstje
Resolutie: De monitor moet 4k zijn
HDR: De monitor moet HDR ondersteunen. (Ik weet niet wat de grote verschillen zijn van wel en geen HDR en tussen de verschillende varianten ervan maar ik heb hier veel over gehoord)
Aansluitingen: Als aansluitingen moet het minimaal 1 HDMI port hebben (Meer aansluitingen van HDMI en DisplayPort zijn altijd mooi meegenomen)
Response time: Graag 1 MS.
Refreshrate: Graag 144 hz
G-sync / Freesync? Ik weet eerlijk gezegd niet wat dit is maar ik heb er veel over gehoord. Verder weet ik niet of dit met bepaalde aspecten kwaad kan dus ik laat dit voor nu nog even in het midden.
Type paneel: Mensen zeggen dat dit veel uitmaakt maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Dus ik heb niet echt een voorkeur hiervoor.
Merk: Ik heb geen voorkeuren aan een specifiek merk maar heb wel liever een wat bekender merk.
Budget: Ik heb niet echt een budget alle opties zijn namelijk nog open aangezien ik mezelf nu aan het oriënteren ben.

Ik hoop dat iemand hier een aantal termen duidelijk zou kunnen makken zodat ik weet dat bepaalde dingen zijn die echt belangrijk zijn om naar te kijken. Dus voel je vrij om eventuele goede websites die het begrijpelijk uitleggen te linken. Verder gooien ze me in video's dood met termen en zeggen ze dat vrijwel alles belangrijk is dus ik hoor graag jullie mening en feiten. Zie je dit lijstje en denk je hé dit is een goede monitor voor deze eisen dan hoor ik die natuurlijk graag.

In ieder geval bedankt voor het lezen en alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:12

br00ky

Moderator Harde Waren
MynameisJay schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:05:
HDR: De monitor moet HDR ondersteunen. (Ik weet niet wat de grote verschillen zijn van wel en geen HDR en tussen de verschillende varianten ervan maar ik heb hier veel over gehoord)
Maar zou je dan niet eerst eens uitzoeken wat je er aan hebt?
Response time: Graag 1 MS.
Waarom?
G-sync / Freesync? Ik weet eerlijk gezegd niet wat dit is maar ik heb er veel over gehoord. Verder weet ik niet of dit met bepaalde aspecten kwaad kan dus ik laat dit voor nu nog even in het midden.
Je gaat mij niet vertellen dat er nog niemand op bijv. Youtube een duidelijk filmpje heeft die de beide technieken naast elkaar legt en uitlegt?

Verder schopje naar CAA want Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:32
Hier valt natuurlijk weinig mee te beginnen. Je hebt eisen waarvan je niet eens weet waarom je ze eist, alleen maar 'omdat je er veel over hoort', en je geeft geen budget. Ik zou zeggen, stel al je 'eisen' als filters in op de Pricewatch en kies de monitor met de hoogste prijs en de beste beoordeling die je tegenkomt, aangezien de prijs je blijkbaar niet uitmaakt ;)

Dat je budget enigszins flexibel is kan natuurlijk prima, maar geef ten minste even aan of je bijvoorbeeld €200 een goede prijs vindt, of dat €1500 ook nog heel goed zou kunnen.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
https://tweakers.net/moni...pN2lptzdKZvkHgQkvXUPta6Aw

dat is lekker makkelijk sorteren :)

pricewatch: Acer Predator XB273KGP Zwart is enige die aan je eisen voldoet voor pc scherm

[ Voor 26% gewijzigd door 99ruud99 op 01-06-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:57
Ik zou eerst eens uitzoeken wat voor hdr standaarden er zijn. Een hdr400 scherm is nauwelijks hdr te noemen. Zelfs hdr600 is het eigenlijk net niet. Je wil dan eigenlijk ook een 10bit paneel, maar dan gaat de prijs door het dak.

Ik zou gewoon eerst een leuk 144hz 1440p scherm halen. 4k op een monitor voor gaming is een beetje overkill imo.

Dan kan je over twee jaar een leuke echte 4k hdr scoren en heb je veel geld bespaard

[ Voor 49% gewijzigd door 418O2 op 01-06-2020 14:36 ]