Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC ouders 300 euro.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trestry
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 09:54
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben bezig een pc samen te stellen voor mijn ouders. De pc zal voornamelijk worden gebruikt als tekstverwerker en internet browser, maar incidenteel worden er ook wat foto's bewerkt via Lightroom of een vakantiefilmpje gemaakt met Adobe Premiere.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget ligt rond de 300 euro, maar hier beetje van afwijken is geen probleem.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Aangezien de oude PC is geüpgrade met een nieuwe SSD en nieuwe HDD zou ik deze componenten graag mee willen nemen naar de nieuwe PC.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 88,81€ 88,81
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 88,81

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik had het volgende lijstje samengesteld:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 3200G Boxed€ 81,05€ 81,05
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 47,-€ 47,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 352€ 64,51€ 64,51
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 67,91€ 67,91
1VoedingenCooler Master MWE 450 White 230V - V2€ 41,-€ 41,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 301,47

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een beetje stille, kleine en energiezuinige PC is altijd mooi meegenomen maar dit is geen harde eis. Daarnaast is een SD-kaart lezer op de voorkant van de behuizing een pré

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Aangezien het meer dan 10 jaar geleden is dat ik zelf een pc heb samengesteld, zou ik graag zeker willen weten of het door mij samengestelde systeem überhaupt gaat werken.

Daarnaast zou de PC zo'n 10 jaar mee verder moeten kunnen. Om die reden heb ik ook voor 16 gb geheugen gekozen en een 3200g in plaats van een 3000g. De 16gb is momenteel waarschijnlijk overkill, maar wat is de verwachting over 5 jaar? Uiteraard kan er over 5 jaar geheugen bijgekocht worden maar het liefst doe ik het gelijk goed. Aan de andere kant, kiezen voor 8 gb geheugen maakt weer budget vrij voor een iets krachtigere processor. Wat zouden jullie hierbij aanbevelen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bram22
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 12-06 20:10
Volgens mij klopt het meeste wel en kan het ook met elkaar werken. Alleen moet je de BIOS van het moederbord even laten updaten, zodat de 3200g ermee werkt.
Met het oog op de toekomst, zou ik iets meer uitgeven (€30,-) aan een beter B450 bord, zodat je er later een snellere 4000-serie (al dan niet met iGPU) na een BIOS update erop kan plaatsen.
Dan zou je deze kunnen nemen: ASRock B450M Pro4
Daarnaast zou ik ook voor dit geheugen gaan, dat het beter doet met met AMD CPUs: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 11:09
Is een barebone misschien een idee?

pricewatch: ASRock DeskMini A300
Daar koop je de 3200g en de 16 GB ram bij, dat moet makkelijk onder 300 euro blijven. Je zou zelfs een 500 GB P1 SSD erbij kunnen kopen en de HDD weg kunnen laten als je ouders geen foto's op hoeven te slaan ...

*Ik lees net dat de HDD nieuw is, wat erg jammer is.
Bovendien is de r5 3400g in prijs gedaald , nu nog maar 145 euro waardoor hij weer een optie is.
pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed

[Voor 109% gewijzigd door 99ruud99 op 01-06-2020 12:07]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bram22
99ruud99 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:01:
Dan ben je nu wel goedkoper uit en krijg je een kleiner systeem, maar kan je over 5 jaar alleen het geheugen en opslag uitbreiden en qua CPU kiezen voor de 3400g.
Dus ik zou daarom niet voor een barebone kiezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trestry
Bram22 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:59:
Volgens mij klopt het meeste wel en kan het ook met elkaar werken. Alleen moet je de BIOS van het moederbord even laten updaten, zodat de 3200g ermee werkt.
Met het oog op de toekomst, zou ik iets meer uitgeven (€30,-) aan een beter B450 bord, zodat je er later een snellere 4000-serie (al dan niet met iGPU) na een BIOS update erop kan plaatsen.
Dan zou je deze kunnen nemen: ASRock B450M Pro4
Daarnaast zou ik ook voor dit geheugen gaan, dat het beter doet met met AMD CPUs: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
Dank voor de tip! Dit moederbord heeft inderdaad wel een aantal voordelen mocht er in de toekomst wel geüpgrade moeten worden. Ik heb contact gezocht met de webshop om na te vragen wat de bios versie van het huidige moederbord is. Vermoedelijk zit er nog een oude bios versie op en moet ik alsnog een ander moederbord (en duurder) die out of the box de 3200g ondersteund. De kleine meerprijs voor de B450 is het dan wel waard.

Was er niet van op de hoogte dat bepaalde geheugen modules minder presteerden bij AMD. Goed om te weten!
99ruud99 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:01:

pricewatch: ASRock DeskMini A300
Daar koop je de 3200g en de 16 GB ram bij, dat moet makkelijk onder 300 euro blijven. Je zou zelfs een 500 GB P1 SSD erbij kunnen kopen en de HDD weg kunnen laten als je ouders geen foto's op hoeven te slaan ...

*Ik lees net dat de HDD nieuw is, wat erg jammer is.
Bovendien is de r5 3400g in prijs gedaald , nu nog maar 145 euro waardoor hij weer een optie is.
pricewatch: AMD Ryzen 5 3400G Boxed
Een barebone heb ik inderdaad ook overwogen, maar helaas is er dan geen plaats meer voor de 3.5 inch schijf. Ik zou de oude schijf kunnen verkopen en vervangen door een 2.5 inch, maar geeft wel weer een hoop gedoe. De 3400g is inderdaad scherp geprijsd. Zeker de verbeterde gpu kan een voordeel zijn in de toekomst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bram22
Trestry schreef op maandag 1 juni 2020 @ 12:33:
Dank voor de tip! Dit moederbord heeft inderdaad wel een aantal voordelen mocht er in de toekomst wel geüpgrade moeten worden. Ik heb contact gezocht met de webshop om na te vragen wat de bios versie van het huidige moederbord is. Vermoedelijk zit er nog een oude bios versie op en moet ik alsnog een ander moederbord (en duurder) die out of the box de 3200g ondersteund. De kleine meerprijs voor de B450 is het dan wel waard.
Het enige waar je wel mee moet uitkijken is dat deze toekomstige BIOS-update naar de 4000-serie alleen één richting op werkt, je zal dan geen 3000-serie (of lagere) CPUs meer kunnen draaien. Ook is het nog de vraag hoe goed deze BIOS-update voor je B450-bord zal zijn: Komt ie überhaupt, en hoe goed werkt het dan?
Over 5 jaar weet je dat zeker, dus mocht de BIOS-update voor de 4000-serie niet goed werken kun je altijd een 3600 (of hoger) + GPU pakken om up te graden op je B450 bord.

Hier zou ik even goed over nadenken. Want je kan nu ook het goedkopere A320 bord nemen en over 5 jaar het moederbord samen met de CPU upgraden.

Als laatste zou ik even goed rondkijken naar de kwaliteit van de voeding, want dat zorgt er ook voor dat je systeem een stuk langer meegaat.
Vaak wordt deze wel aangeraden: Cooler Master MWE Bronze 450W V2

Acties:
  • +1Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:32

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik zou me niet erg zorgen maken over een upgrade van 3600 naar "4600". Ga maar na, de verschillen tussen een 3600 en de vorige generatie (2600) zijn ook niet erg spectaculair. Bij cpu's kan je prima één of meer generaties overslaan, voordat je echt wat gaat merken. Bij de genoemde usecase is het helemaal al een non-issue.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: januari 2016
  • Laatst online: 12-06 21:04
De Asus Prime A320M-K met een biosupdate van een tientje scheelt TS alsnog zo'n 20 euro. Upgraden is voor deze usecase niet aan de orde. Verder uitstekende build. Je zou op de kast nog een paar tientjes kunnen besparen, maar dan wordt ie wel wat minder mooi.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trestry
Dank voor de feedback! Ik heb contact gehad met Megekko en zij geven aan dat de meeste moederborden met de laatste bios firmware worden geleverd. Aangezien de betreffende bios-update van de Asus Prime A320M-K die compatibel is met de 3200G inmiddels een jaar geleden is uitgebracht, heb ik goede hoop dat de 3200g out of the box werkt. Zo niet, ben ik 15 euro extra kwijt om hem terug te sturen en te laten updaten.

Gezien het toch wel forse prijsverschil met een B450 moederbord en de kleine kans dat er in de toekomst geüpgrade gaat worden besloten om voor de A320M-K te gaan. Mocht er toch geüpgrade worden over 5 jaar dan is het vermoedelijk beter om voor een nieuw moederbord te gaan met nieuwe (AM5?) socket.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True