Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp gevraagd: Random shutdowns

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tstraal
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 01-07 14:45
Bij voorbaat excuus als deze vraag op de verkeerde plaats in het forum staat.

Ik vroeg me af of iemand me even een duwtje de goede kant op kan geven. Sinds enkele dagen slaat mijn PC op willekeurige momenten uit (als in, pats, uit). Je hoort het relais klikken, er staat nog spanning op het moederbord (led verlichting brand gewoon), maar is niet meer aan te zetten zonder eerst de spanning eraf te halen, trafo’s te laten leeglopen en weer aan te zetten.

Mijn hardware:
AMD Ryzen 5 2600
Asus PRIME X370-PRO
Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular PSU / PC voeding
Fractal Design Meshify C Tempered Glass edition Midi Tower Behuizing
Gigabyte GeForce RTX 2060 Windforce 6G Videokaart
Intel 660p 1TB M.2 SSD
LG 24MK400 1ms FreeSync Gaming monitor
Team Group DDR4 Vulcan 2x8GB 3000 Red Geheugenmodule

Wat heb ik dusver gedaan:
- Dit uitslaan is onafhankelijk van software aangezien het zowel binnen Linux als Windows gebeurd.
- Ook als de computer IDLE staat slaat ie random af, en kan na een kwartier zijn of na enkele uren
- Heb alles uit de kast gehaald en van het moederbord af en alles met bewegende delen schoongemaakt. Qua stof nu zo goed als nieuw.
- BIOS is laatste versie
- Daarnaast heb ik alle ICs getest op stress (Met Ryzen master, Prime95, etc voor CPU, GPU, Memory etc), maar dat triggert deze random shutdowns niet.
- SSD getest met CrystalDiskMark en Intel SSD Toolbox
- Alle randapparatuur is eraf geweest, maar mocht niet baten.
- Videokaart in tweede pci slot geprobeerd
- Memory andere slots geprobeerd, en 1 strip per keer

Heb 2 log bestanden van HWInfo gepost: https://gofile.io/d/BGIwrP

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 00:50
Meestal een voedingprobleem bij dit soort symptomen. Andere voeding proberen dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tstraal
Uszka schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:54:
Meestal een voedingprobleem bij dit soort symptomen. Andere voeding proberen dus.
Bedankt voor je antwoord.
Is het op een of andere manier te testen of het de voeding is, of is dat een verloren zaak? Heb namelijk geen 2e voeding liggen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• tstraal
Nu enkele weken later, kan ik bevestigen datt dit inderaad een voeding probleem was. Leverancier heeft em gechecked en dood verklaard.
Met de nieuwe voeding, geen problemen meer gehad.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True