Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kr4t0s
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 00:25
Het laatste stuk van mijn verhaal heb ik twijfels over.
Heb even de vragen italic gemaakt.

De oma van, ik noem ze even A1, A2, B1 en B2 is recent plots overleden.
A1 is de vader van A2, A2 is mijn minderjarig nichtje van 15. A2 is de kleindochter van oma. De dochter (A0) van oma en moeder van A2 is jaren geleden al overleden.
B1 is zoon van oma en B2 is vriendin van B1.
Er zijn geen andere kinderen of familie.
De uitvaart was verzekerd.
Er is geen testament

Omdat moeder van A2 is overleden is, zijn de erfgename A2 en B1 50/50 correct?

A1 en A2 hadden goed contact met oma, oma kwam 2x per week eten en was er elke verjaardag en feestdag. A1 woonde bij Oma om de hoek. Oma heeft +40 jaar van bijstandsuitkering geleefd omdat ze ernstige geestelijke problemen had. Oma heeft een keer aan A1 verteld dat ze elke maand geld opzij zette al tientallen jaren. Ook al is het weinig als je maar lang genoeg doen is het toch leuk bedrag. Ook had Oma contant geld in huis vermoede is -+1000 euro.

B1/B2 wonen andere kant van het land en hadden al 20+ jaar geen contact met zijn moeder (Oma). Vlak nadat Oma overleden was kwam A1 B1 toevallig op straat tegen. B1 was daar om de crematie te regelen. A1 heeft aangeboden om te helpen met crematie regelen en huis leeg maken etc. Maar hulp was niet gewenst en A1 is verder niks meer gevraagd of betrokken geweest. B1 en B2 hebben alles verder geregeld, crematie, huur huis leeg maken etc.

B1 wil geen contact met A1 door zaken in het verleden. Nu heeft B2 contact opgenomen met A1 dat ze geld willen om de kosten die ze gemaakt hebben om het huis van oma leeg te maken. Huur van busje en andere zaken. En andere kosten die gemaakt zijn. Ik weet niet precies hoeveel maar vermoed dat het geen wereldbedrag is zeg 500 euro. Dus B2 wil een rekening neerleggen bij A1.

Mij lijkt het logisch dat A1 niks hoeft te betalen toch? De B's hebben alles gedaan zonder verdere instemming etc. En als A2 de erfenis verwerpt dan al helemaal niet correct?

Maar A1 vermoed dat er wel geld was omdat Oma dat verteld heeft. De inboedel is vermoedelijk naar de kringloop gegaan. Terwijl A1/A2 hier spullen van willen hebben, zaten ook spullen van emotionele waarde bij natuurlijk.
Welke rechten heeft A2? Welke informatie moet B1 verschaffen, als in bankafschriften van Oma, sieraden die Oma had, spullen die er misschien nog zijn etc? Voordat A2 een keuze kan maken over het verwerpen van de erfenis.

Disclaimer: ik heb hier geen cent aandeel in of iets mee te verdienen.

Beste antwoord (via kr4t0s op 01-06-2020 23:27)

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vraag jezelf even af waarom ze met die rekening komen. Zouden ze dat echt doen als er duizenden euro's aanwezig was op spaarrekeningen? De kans is groot dat veel geld op is gegaan aan de uitvaart, een verzekering dekt lang niet altijd alle kosten. Ik vraag me af of ze naar jouw kennis zouden komen met een rekening als ze ondertussen vele duizenden euro's achterover hadden gedrukt.

Dat terzijde, tenzij je kennis echt heel graag een herinnering wilt hebben of in geldnood zit zou ik dit lekker laten gaan. Kost je een hoop energie, je maakt er geen nieuwe vrienden mee en de advocaten/notarissen zullen er nog het meest aan verdienen.

En als je kennis dan toch een herinnering wilt zou ik kijken of de kleindochter dat niet kan vragen, kans is aanwezig dat haar oom een stuk toegeeflijker naar zijn nichtje wanneer die om een herinnering vraagt dan naar de man van zijn overleden zus die, in hun gedachte, wellicht geld ruikt.
kr4t0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:42:
[...]

Volgens: https://www.erfwijzer.nl/plaatsvervulling.html (Klopt dit deel wel)

Komt oma te overlijden, dan erven de kleinkinderen samen het deel waar hun overleden moeder (het kind van de overledene) recht op zou hebben als ze nog geleefd had.
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW4.html
Titel 2, artikelen 10, 11 en 12.

De echtgenoot is eerder overleden dus dan erven enkel de twee kinderen. Een van de twee kinderen is overleden dus erft haar kind via plaatsvervulling. Dat betekent dat het kleinkind recht heeft op 1/2e erfdeel.
Het kleinkind heeft dus recht op haar erfdeel maar de kans is groot dat ze dit via de juridische weg uit zal moeten vechten wilt ze dat daadwerkelijk krijgen. Vaak is dat veel moeite voor veel te weinig opbrengst. Zelfs al had oma het wel zo gewild.

[Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 01-06-2020 02:50]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13:04
Simpel. Zelfs de stoelen die naar de kringloop gingen hadden in theorie nog restwaarde, anders wilde de kringloop ze ook niet.
Ze zijn volledig voorbij de erfenis gegaan....

Eerst dit: is een erfenis ongeacht welke waarde het waard om ervoor te zorgen dat a en b voor altijd ruzie krijgen?

Dat gezegd hebbende, ianal.

Maar de kleindochter kan een claim neerleggen om bewijs van waarde. Dan kan ze altijd nog erfenis accepteren of verwerpen. Als je een erfenis verwerpt hoef je niet mee te betalen. Ook niet aan onkosten of restschuld.

*Deel was onjuist

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Omega Supreme
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 16:05

Omega Supreme

The God of Death

Lees je verhaal nog even na, want ik snap er niets van. De oma van A1, A2 EN A1 is de vader van A2?

Tenzij er sprake is van inteelt/incest, moet je de boel echt wat verduidelijken.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 17:15
Leidend hier is dat er geen testament is. Dan geldt:

Volgens de wet erven uw kleinkinderen niet van u zolang uw kinderen nog leven. In een testament kunt u regelen dat zij ook iets erven.

A2 krijgt geen cent, want b1 leeft nog. De grond van welke rekening dan ook is niet valide.

Edit plaatsvervulling even vergeten, zie onder.

[Voor 8% gewijzigd door MoiZie op 01-06-2020 08:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Omega:
Oma heeft dochter (A0) en zoon (B1)
Dochter is getrouwd met A1.
Samen hebben ze kind A2.
Dochter is overleden

Zoon heeft vrouw (B2)

Moizie heeft gelijk:
https://www.plusonline.nl...n-en-bespaar-erfbelasting

[Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 31-05-2020 23:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• underrated
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 15:22
Allereerst gecondoleerd. En wat vervelend dat de familie situatie zo lastig is.

Beste advies is denk ik om een jurist te zoeken.

A1 zou heel goed erfgenaam kunnen zijn, als hij erfgenaam is van de moeder van A2.klopt idd niet.

[Voor 4% gewijzigd door underrated op 01-06-2020 13:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

99ruud99 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:59:
Omega:
Samen hebben ze kind A2.
Dochter is overleden

Zoon heeft vrouw (B2)
Als ik het goed herinner dan is er geen plaatsvervulling voor de 'koude kant' zonder testament. Vraag het even na, het kan achterhaald zijn, maar er is wel plaatsvervulling van de kinderen.

Dus A1 erft niets, want koude kant, A2 erft de helft die bij leven A0 was toegekomen.

B1 erft de andere helft.

B1 kan afzien van de erfenis, waarbij hij niet deelt in de lusten, noch de lasten. Dus als B1 heeft afgezien, kan de rekening verscheurd worden.

It's hard to light a candle, easy to curse the dark instead. This moment the dawn of humanity, last ride of the day"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoiZie
underrated schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:02:
Allereerst gecondoleerd. En wat vervelend dat de familie situatie zo lastig is.

Beste advies is denk ik om een jurist te zoeken.

A1 zou heel goed erfgenaam kunnen zijn, als hij erfgenaam is van de moeder van A2.
Onjuist

Als je geen testament hebt opgesteld, komt alleen je eigen familie in aanmerking voor jouw erfenis en nalatenschap. Hierbij gaat het om bloedverwanten (kinderen, ouders, broers, zussen, grootouders, overgrootouders). Alleen jouw echtgenoot/echtgenote of geregistreerd partner vormt hier de uitzondering op. Schoonfamilie en aangetrouwde kinderen erven dus via de wet niets van jou.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MoiZie
Omega Supreme schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:03:
[...]

Als ik het goed herinner dan is er geen plaatsvervulling voor de 'koude kant' zonder testament. Vraag het even na, het kan achterhaald zijn, maar er is wel plaatsvervulling van de kinderen.

Dus A1 erft niets, want koude kant, A2 erft de helft die bij leven A0 was toegekomen.

B1 erft de andere helft.

B1 kan afzien van de erfenis, waarbij hij niet deelt in de lusten, noch de lasten. Dus als B1 heeft afgezien, kan de rekening verscheurd worden.
Dat is een goed punt. Er is sprake van plaatsvervulling. In dat geval inderdaad 50/50 A2 en b1 waarbij A2 dan wel minderjarig is. Ik weet niet in hoeverre dat van belang is mbt afwikkeling van financiële zaken. Het zou dan wel kunnen dat de volwassen voogd (zijnde de vader) beslissingsbevoegdheid heeft. In dat geval ook mee betalen danwel weigeren van de erfenis.

Kortom, vuil spelletje van familie B.

[Voor 16% gewijzigd door MoiZie op 31-05-2020 23:11]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• shadowlyse
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 15:29
Hoewel iedereen hier oprecht wil helpen, komt er weer een hoop onzin voorbij. Erfrecht is ingewikkeld.
Advies: trek je knip, ga naar een notaris en betaal voor het advies. Goed advies is duur, slecht advies duurder. Tipje van de sluier: de inboedel is al weg gevoerd en daarmee is de erfenis zuiver aanvaard. Als er een grote schuld uit de kast rolt, mag je daarvoor betalen met je eigen geld als de rest van de erfenis niet genoeg is, je kan niet meer terug en je hebt een schuld gekregen. Alleen in hele uitzonderlijke zeldzame gevallen hoef je de schuld niet zelf te betalen bij zuivere aanvaarding. Als je eenmaal een keus hebt gemaakt over de wijze van aanvaarding kun je niet meer terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kr4t0s
99ruud99 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 22:59:
Omega:
Samen hebben ze kind A2.
Dochter is overleden

Zoon heeft vrouw (B2)

Moizie heeft gelijk:
https://www.plusonline.nl...n-en-bespaar-erfbelasting
Dit is correct.
Omega Supreme schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:03:
[...]

B1 erft de andere helft.

A0 is overleden, A1 is koude kant inderdaad dus A2 krijg A0's deel. B1 heeft erfenis zuiver aanvaard doordat die het huis leeggehaald hebben.
shadowlyse schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:32:
Hoewel iedereen hier oprecht wil helpen, komt er weer een hoop onzin voorbij. Erfrecht is ingewikkeld.
Advies: trek je knip, ga naar een notaris en betaal voor het advies. Goed advies is duur, slecht advies duurder. Tipje van de sluier: de inboedel is al weg gevoerd en daarmee is de erfenis zuiver aanvaard. Als er een grote schuld uit de kast rolt, mag je daarvoor betalen met je eigen geld als de rest van de erfenis niet genoeg is, je kan niet meer terug en je hebt een schuld gekregen. Alleen in hele uitzonderlijke zeldzame gevallen hoef je de schuld niet zelf te betalen bij zuivere aanvaarding. Als je eenmaal een keus hebt gemaakt over de wijze van aanvaarding kun je niet meer terug.
B1 heeft erfenis zuiver aanvaard doordat die huis leeggehaald hebben inderdaad. Zoals ik zeg ik heb geen bot in dit verhaal. A1 belde mij beetje in paniek dat hij een rekening krijgt van de B's. A heeft 0,0 te zeggen gehad en volgende B's is het afgehandeld op de rekening voor A na. Dus geen erfenis voor A2. (Mijn bot is dat A2 gewoon netjes haar deel krijgt wat ze hoort te krijgen) A heeft nog geen keuze gehad om erfenis te aanvaarden of niet. B moet eigenlijk eerst bank (en alle andere relevante) info aanleveren voordat A die keuze kan maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Ik zou ngg steeds een inventarislijst en rekeningen opeisen die ondertekend is door een derde.
Lukt ze dat niet zou je zelfs terug kunnen sturen dat je denkt aan aangifte te doen wegens diefstal, ALS A1/A2 werkelijk recht hebben op deel erfenis.
Dan kunnen ze dan nog beslissen of ze erfenis aanvaarden. Zoja: eerlijk delen gemaakte kosten zou logisch zijn, maar hoeft niet per se.
Maar dat betekend OOK dat je nog wat van de erfenis hoort te krijgen. (Hoeft niet perse geld te zijn kan ook oma's favoriete doorgezakte schommelstoel waar ze altijd A2 in voorlas zijn)

[Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 01-06-2020 00:23]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• shadowlyse
99ruud99 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:22:
Ik zou ngg steeds een inventarislijst en rekeningen opeisen die ondertekend is door een derde.
Lukt ze dat niet zou je zelfs terug kunnen sturen dat je denkt aan aangifte te doen wegens diefstal, ALS A1/A2 werkelijk recht hebben op deel erfenis.
Dan kunnen ze dan nog beslissen of ze erfenis aanvaarden. Zoja: eerlijk delen gemaakte kosten zou logisch zijn, maar hoeft niet per se.
Maar dat betekend OOK dat je nog wat van de erfenis hoort te krijgen. (Hoeft niet perse geld te zijn kan ook oma's favoriete doorgezakte schommelstoel waar ze altijd A2 in voorlas zijn)
Kijk dit bedoel ik nu. Allemaal volstrekte onzin en juridisch onjuist. Ga naar een notaris voordat er grotere juridische ongelukken gebeuren!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kr4t0s
99ruud99 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:22:
A2 heeft recht op deel van de erfenis maar die is minderjarig dus A1 zal voor haar moeten regelen. De B's hebben gewoon niks aan informatie gedeeld, alles zelf gedaan en komen nu opeens met een rekening. Terwijl er volgens de Oma wel spaargeld was, en inboedel is ook weg. Inboedel krijg je normaal gesproken niks voor, mag je blij zijn als kringloop het gratis komt halen. Maar ook foto's en andere dingen van emotionele waarde geen idee wat daar mee gebeurt is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
DT is juist wat ik bedoelde met doorgezakte schommelstoel. Niets waard voor kringloop, veel herinnering voor kleindochter.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• shadowlyse
kr4t0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:27:
[...]

A2 heeft recht op deel van de erfenis maar die is minderjarig dus A1 zal voor haar moeten regelen. [knip]
Wederom juridisch onjuist! Dit is al de zoveelste keer in dit topic. Ik heb nu wel genoeg bewezen dat er een hoop onzin hier wordt geadviseerd. Ik stop ermee, als je zaken goed wil regelen ga dan naar een notaris, en blijf hier niet aanprutsen met slechte adviezen en onjuiste informatie.

Modbreak:*knip* Beste kandidaat-notaris troll. In je beperkte Tweakers geschiedenis vallen je reacties samen te vatten als 'complete onzin' en 'ga naar een notaris' met een zuur toon en nul inhoudelijke bijdrage.

Als dat niet verandert in een structurele constructieve bijdrage met inhoud dan zorgen we ervoor dat de rest in de toekomst ook achterwege blijft.

[Voor 26% gewijzigd door Rukapul op 01-06-2020 11:29]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: april 2009
  • Niet online
Dit is tweakers niet erfrecht.nl Het beste wat A1 kan doen is naar een notaris stappen voor advies. Aangezien alles al "opgeruimd" is zal zijn/haar advies waarschijnlijk worden de erfenis te verwerpen. Triest maar procederen is duur.

[Voor 122% gewijzigd door Rukapul op 01-06-2020 12:05]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kr4t0s
shadowlyse schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:33:
[...]

Wederom juridisch onjuist! Dit is al de zoveelste keer in dit topic. Ik heb nu wel genoeg bewezen dat er een hoop onzin hier wordt geadviseerd. Ik stop ermee, als je zaken goed wil regelen ga dan naar een notaris, en blijf hier niet aanprutsen met slechte adviezen en onjuiste informatie.

Komt oma te overlijden, dan erven de kleinkinderen samen het deel waar hun overleden moeder (het kind van de overledene) recht op zou hebben als ze nog geleefd had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kr4t0s
synoniem schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:41:
[...]

Dit is tweakers niet erfrecht.nl Het beste wat A1 kan doen is naar een notaris stappen voor advies. Aangezien alles al "opgeruimd" is zal zijn/haar advies waarschijnlijk worden de erfenis te verwerpen. Triest maar procederen is duur.
Denk dat het daar wel op neer komt. Denk voor hun ook maar beter het hoofdstuk af te sluiten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vraag jezelf even af waarom ze met die rekening komen. Zouden ze dat echt doen als er duizenden euro's aanwezig was op spaarrekeningen? De kans is groot dat veel geld op is gegaan aan de uitvaart, een verzekering dekt lang niet altijd alle kosten. Ik vraag me af of ze naar jouw kennis zouden komen met een rekening als ze ondertussen vele duizenden euro's achterover hadden gedrukt.

Dat terzijde, tenzij je kennis echt heel graag een herinnering wilt hebben of in geldnood zit zou ik dit lekker laten gaan. Kost je een hoop energie, je maakt er geen nieuwe vrienden mee en de advocaten/notarissen zullen er nog het meest aan verdienen.

En als je kennis dan toch een herinnering wilt zou ik kijken of de kleindochter dat niet kan vragen, kans is aanwezig dat haar oom een stuk toegeeflijker naar zijn nichtje wanneer die om een herinnering vraagt dan naar de man van zijn overleden zus die, in hun gedachte, wellicht geld ruikt.
kr4t0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:42:
[...]

De echtgenoot is eerder overleden dus dan erven enkel de twee kinderen. Een van de twee kinderen is overleden dus erft haar kind via plaatsvervulling. Dat betekent dat het kleinkind recht heeft op 1/2e erfdeel.
Het kleinkind heeft dus recht op haar erfdeel maar de kans is groot dat ze dit via de juridische weg uit zal moeten vechten wilt ze dat daadwerkelijk krijgen. Vaak is dat veel moeite voor veel te weinig opbrengst. Zelfs al had oma het wel zo gewild.

[Voor 33% gewijzigd door Tsurany op 01-06-2020 02:50]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +6Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 17:16
Er is twijfel over de omvang van de boedel, dus A2 kan maar één ding goed doen en dat is beneficiair aanvaarden.

Omdat A2 minderjarig is gaat dat automatisch na drie maanden (BW 4:193). Formeel is A2 verplicht om binnen 3 maanden te verwerpen of beneficiair te aanvaarden en als dat niet gebeurt, gaat die beneficiaire aanvaarding automatisch. Voor die verwerping (of voor een volle aanvaarding) is toestemming van de kantonrechter nodig.

Dus discussie alom, maar de situatie is simpel: A1 laat B* weten dat vanwege de beneficiaire aanvaarding er een boedelbeschrijving opgemaakt moet worden en dat A* niets betaalt zolang er niet alsnog aanvaard is.

Zoals je ziet worden minderjarigen redelijk beschermd tegen één van de grootste erfrechtfouten: de stilzwijgende aanvaarding..

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 03-06 23:22
Achteraf gepraat: Wat ik niet zo goed snap is dat A1 B1 volledig z'n gang heeft laten gaan en nu achteraf komt met "er zaten spullen van emotionele waarde bij". Als oma zo vaak bij A1 kwam en ze zo'n goede band hadden, dan hou je dat toch ook in de gaten lijkt me?

Ik zou echt zsm naar de notaris gaan/juridische hulp inschakelen..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 15:58

SeatRider

Hips don't lie

Zou B1 tijdens het leegruimen het contante geld gevonden hebben?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 18:19

Yucon

*broem*

SeatRider schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:46:
Zou B1 tijdens het leegruimen het contante geld gevonden hebben?
Lijkt me niet, want dan ligt het voor de hand vooral geen slapende honden wakker te maken door nog even lekker te gaan roeren en de laatste paar centen voor het busje proberen terug te krijgen.

edit: hoewel, nu ik dit tik: dit is toch te kort door de bocht. Het kan natuurlijk ook wel gewoon netjes genoteerd zijn en bij de uitvaart gegaan zijn. Zo te horen was de spaarcapaciteit toch maar beperkt en de bedragen die je dan bij elkaar kunt krijgen verdampen eenvoudig bij de kosten van een uitvaart. Zelfs als er een verzekering is.

[Voor 31% gewijzigd door Yucon op 01-06-2020 09:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Het is eerder al genoemd: Neem contact op met een notaris. Het klinkt als een klassiek foutenfestival van B.

Mijn beeld:
1) Er is geen enkele reden waarom A aan het busje zou moeten meebetalen.
2) B heeft de erfenis "verdeeld" zonder dat A hierbij betrokken is. Helaas kan dat niet ongedaan gemaakt worden als de spullen uit beeld zijn verdwenen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:18

3DDude

I void warranty's

Hsb-3 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 07:44:
Achteraf gepraat: Wat ik niet zo goed snap is dat A1 B1 volledig z'n gang heeft laten gaan en nu achteraf komt met "er zaten spullen van emotionele waarde bij". Als oma zo vaak bij A1 kwam en ze zo'n goede band hadden, dan hou je dat toch ook in de gaten lijkt me?

Ik zou echt zsm naar de notaris gaan/juridische hulp inschakelen..
Inderdaad, lekker kansloos je komt wekelijks op bezoek bij oma maar laat de familie die andere kant van het land woont de boel leeg halen / erfenis regelen.
Nu ben je natuurlijk veel te laat.. de inboedel is weg; Kan je nu helemaal niks meer mee dus..

Maar elkaar even bellen om het erover te hebben is te lastig ofzo?
Maar elkaar de rekening sturen kunnen ze wel. (leuke familie man :X ).

Interessante documentaire uit 2015 van het programma Zembla (35 minuten) YouTube: Zembla De Farma Methode

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-06 17:11
Voor juridische vragen neem contact op een instantie die er verstand van heeft, bijvoorbeeld Het Juridisch Loket. Op deze site meer info https://www.juridischloke...latie/erfenis/erfgenamen/

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: augustus 2007
  • Niet online
is er een testament? is er een codicil?
is er sprake van een nog onverdeelde boedel van een eerder overleden partner?
als je het allemaal belangrijk vindt, ga dan naar een notaris.
als je het niet belangrijk vindt, ga verder met je leven, en betaal niet mee aan het busje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xfile
PetervdM schreef op maandag 1 juni 2020 @ 13:32:
is er een testament? is er een codicil?
is er sprake van een nog onverdeelde boedel van een eerder overleden partner?
als je het allemaal belangrijk vindt, ga dan naar een notaris.
als je het niet belangrijk vindt, ga verder met je leven, en betaal niet mee aan het busje.
In de openingspost staat dat er geen testament.

Zoals ik al eerder schreef: de topicstarter kan beter naar een juridische instantie gaan die er verstand van heeft. Op dit forum krijgt hij/zij goed bedoelde opmerkingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 19:13
De normale gang van zaken is dat er eerst bekeken wordt wie de erfgenamen zijn.
Bij meer dan 1 wat hier aan de hand is moeten die eerst in gezamenlijk overleg bekijken wat ze met de erfenis doen. iedere partij kan dan bepalen hoe hij / zij wenst te aanvaarden. Bij minderjarigen valt die verantwoordelijkheid aan de ouders / voogd toe.

Betalen van de begrafenis / crematie.
Dat betekend bekijken wat de liquide middelen zijn.
Overleggen over de inboedel

begrafenis / crematie heeft prioriteit dus dat moet het eerst geregeld zijn. De rest kan prima bepaald worden via een verklaring van erfrecht / opvragen testament.

Dus ja, ontruimen van het huis was een premature actie.

[Voor 17% gewijzigd door D-dark op 01-06-2020 15:00]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• shadowlyse
shadowlyse schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:33:
[...]

[Modbreak]*knip* Beste kandidaat-notaris troll. In je beperkte Tweakers geschiedenis vallen je reacties samen te vatten als 'complete onzin' en 'ga naar een notaris' met een zuur toon en nul inhoudelijke bijdrage.

Als dat niet verandert in een structurele constructieve bijdrage met inhoud dan zorgen we ervoor dat de rest in de toekomst ook achterwege blijft.[/]
Oké, excuses ik kwam kennelijk zuurder over dan de bedoeling was. Het was goed bedoeld en probeerde de betrokkene te bewegen gedegen advies in te laten winnen zodat er geen onnodige fouten worden gemaakt. Het burgerlijk recht is in veel gevallen vergevingsgezind, in die zin dat als je een foutje maakt, je er vaak nog wel onderuit kunt komen. Bij het erfrecht is dat vaak niet zo en dan zit je eraan vast met alle (vaak grote) gevolgen van dien. Als ik ga uitleggen hoe het dan wel zit, dan wordt het een half boek, vandaar dat ik adviseer om naar een deskundige (vaak notaris) te gaan. In mijn advies probeerde ik een, voor zover mogelijk, bepaalde dringende noodzakelijkheid weer te geven als in neem het advies ter harte anders kan het goed mis gaan. Dat is kennelijk niet goed overgekomen en wordt betiteld als zuur. Nogmaals mijn excuses dat het verkeerd overkwam, echter blijf ik achter de boodschap staan: het beste kun je advies inwinnen van een deskundige om te voorkomen dat er nadelige gevolgen ontstaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 17:02
Hier info inwinnen kan soms verhelderend zijn.
Maar de enige goede raad die iemand hier kan geven is naar mijn bescheiden mening: praat even met een notaris.
Erfenisrecht is zo complex...

Ik weet niet of het in NL ook zo is, maar in BE is een eerste gesprek altijd gratis en soms vervolg gesprekken ook. Bel eens en vraag het.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kr4t0s
Tsurany schreef op maandag 1 juni 2020 @ 02:42:

[...]

Die mensen zijn niet te begrijpen als het om geld gaat. Had nog even met A gesproken vandaag. Oma had contant geld in huis voor een elektrische fiets. Dus B heeft geld niet gevonden omdat Oma het goed verstopt had en iemand bij de kringloop is nu blij, of optie 2 raad je zelf. Of het is een truc van B om A de erfenis te laten verwerpen, maar ja kom je ook lastig achter. Ik zelf vermoed dat B2 hierachter zit om met deze rekening te komen, B1 is nooit zo op geld uit geweest in het verleden zeker niet op deze manier. Sinds B2 de vriendin is, is dat veranderd. Maar goed dat zijn vermoedens en emoties waar je juridisch niks mee kunt.
3DDude schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Inderdaad, lekker kansloos je komt wekelijks op bezoek bij oma maar laat de familie die andere kant van het land woont de boel leeg halen / erfenis regelen.
Nu ben je natuurlijk veel te laat.. de inboedel is weg; Kan je nu helemaal niks meer mee dus..

Maar elkaar even bellen om het erover te hebben is te lastig ofzo?
Maar elkaar de rekening sturen kunnen ze wel. (leuke familie man :X ).
B1 is de zoon. A1 is aangetrouwde 'koude' kant. B wilde A er niet bij hebben. Dan kun je niet veel als A. Als het om geld gaat ook al is het maar paar honderd euro kunnen sommige mensen opeens heel raar een naar van worden. B1/2 hebben beide een full-time baan en hypotheek vrij huis. Dat ze voor paar honderd euro bij alleenstaande vader handje op gaan houden vind ik maar zielig. Als ik B was en al recht op geld had (wat ze niet hebben) zou ik ook eer aan mezelf houden. Maar goed dat zijn emotionele bijzaken die hebben met recht niks te maken.
D-dark schreef op maandag 1 juni 2020 @ 14:58:
De normale gang van zaken is dat er eerst bekeken wordt wie de erfgenamen zijn.
Bij meer dan 1 wat hier aan de hand is moeten die eerst in gezamenlijk overleg bekijken wat ze met de erfenis doen. iedere partij kan dan bepalen hoe hij / zij wenst te aanvaarden. Bij minderjarigen valt die verantwoordelijkheid aan de ouders / voogd toe.

Betalen van de begrafenis / crematie.
Dat betekend bekijken wat de liquide middelen zijn.
Overleggen over de inboedel

begrafenis / crematie heeft prioriteit dus dat moet het eerst geregeld zijn. De rest kan prima bepaald worden via een verklaring van erfrecht / opvragen testament.

Dus ja, ontruimen van het huis was een premature actie.
Haha ja dat is het probleem het is niet normaal verlopen. Mijn familie heeft iets met erfenissen, andere oma overlijdt en aasgieren die nooit naar oma gingen al jaren geen contact hadden waren er binnen paar uur bij om bejaardentehuis woning leeg te halen. Aan de andere kant van familie overlijdt opa en het huis wordt 1,5 jaar niet aangeraakt. Terwijl hij een mooie inboedel had, gereedschap en kunst etc.

Conclusie ik bespreek het wel met A1 dat hij niks betaald en het daarmee klaar is. En als hij toch verder wil dat hij naar notaris voor advies gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AyurVeda
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 19:20
Misschien heeft A2 trouwens nog recht op het erfdeel van opa, wat A0 nooit heeft gekregen, omdat oma nog in leven was. Als de A's ervoor kiezen om misschien een deel van de erfenis op te eisen, zou dat deel groter kunnen zijn dan alleen de erfenis van oma.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Omega Supreme

Omega Supreme

The God of Death

kr4t0s schreef op maandag 1 juni 2020 @ 23:44:
[...]
Die mensen zijn niet te begrijpen als het om geld gaat. Had nog even met A gesproken vandaag. Oma had contant geld in huis voor een elektrische fiets. Dus B heeft geld niet gevonden omdat Oma het goed verstopt had en iemand bij de kringloop is nu blij, of optie 2 raad je zelf. Of het is een truc van B om A de erfenis te laten verwerpen, maar ja kom je ook lastig achter. Ik zelf vermoed dat B2 hierachter zit om met deze rekening te komen, B1 is nooit zo op geld uit geweest in het verleden zeker niet op deze manier. Sinds B2 de vriendin is, is dat veranderd. Maar goed dat zijn vermoedens en emoties waar je juridisch niks mee kunt.
A is minderjarig, de wettelijke vertegenwoordiger kan kiezen uit verwerpen of beneficair aanvaarden, zuiver kan niet. Zonder bericht is dat na 3 maanden automatische benificair aanvaarden.

Met andere woorden B had nooit tot verkoop/opruimen van de boedel over mogen gaan! Als je denkt dat het toch weinig of niets wordt en je ze 'belonen' voor hun ijve, aanvaard dan beneficair. Omdat er een minderjarige bij betrokken is is een notariele boedelbeschrijving verplicht. Hakt er lekker in als er al weinig is!

Belletje met een notaris, zoals hier al is geopperd is nooit weg, vooral omdat je daar uiteindelijk toch mee te maken krijgt.

[Voor 4% gewijzigd door Omega Supreme op 02-06-2020 10:42]

• Xfile
Ik snap niet dat er nog reacties worden gegeven, het is allemaal goed bedoeld.

Topicstarter ga naar het Juridisch Loket, het is gratis en die weten waar ze het over hebben.
https://www.juridischloket.nl/hoe-we-werken/

[Voor 14% gewijzigd door Xfile op 04-06-2020 20:45]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True