Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Argb kabel splitten.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JA93
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 14-04 19:41
Laatst heb ik een sharkoon Rev200 argb behuizing gekocht. Ook heb ik daar een thermaltake ux100 argb cpu koeler bij gekocht. Deze staat ook heel mooi bij een 90 graden gedraaid moederbord.

Bij online kopen dacht ik: die thermaltake koeler heeft gewoon een argb stekkertje die ik op het sharkoon argb controllertje bij kan steken. Maar deze heeft 2 draden. Een D en een gnd (aarde). Ik weet waar ik ze in moet doen. Maar... toen paste de stekkertjes van de thermaltake niet op de pinnetjes (zitten er los omheen en maken geen goed contact).

De stekkertjes passen wel op de argb header op het moederbord, maar deze heeft er maar 1 waar ik de sharkoon controller op wil aansluiten, dan heb ik meer effecten en kleuren dan de 14 modus van sharkoon.

Nu zit ik te denken: ik knip op de argb kabel vanaf het moederbord de gnd draad en de d draad door en doe er een kroonsteentje tussen met daarbij in de draden van de thermaltake.

Nu is mijn vraag: gaat dit werken?
Of zijn argb draden afgeschermd en krijg ik storing door interferentie als ik er een kroonsteentje tussenplaats om de thermaltake te laten werken?

En een vraagje uit nieuwschierigheid: hoe komt het dat argb 3 polig is en de thermaltake er 2 heeft? (De 5volt ontbreekt). Halen de leds deze van de 12 volt van de ventilatormotor?

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:21

Damic

Afwezig soms

Je hebt een moderne versie van ARGB, dit is gewoon een data pin met gnd :D dus als je deze gewoon op een ARGB header zo zetten gebeurd er niets behalve dan dat er misschien rook uit je thermaltake koeler.

Zoek eens of je toevallig een VDG connector hebt, dit is 3 pins met 5+V GND en data

[Voor 17% gewijzigd door Damic op 31-05-2020 20:56. Reden: VDG niet VGS]

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JA93

Zo zegt de gebruiksaanwijzing van de thermaltake het. Wat mij opvalt is dat er van de vdg alleen d en g op zit. Geen V.

Nu dacht ik: Ik heb alleen 1 argb header waar de sharkoon argb controller ingaat en aangezien die 2 plugjes daar niet goed op passen en slecht contact maken. Ik die plugjes eraf knip en draad strip, in de argb kabel van moederbord naar sharkoon de d en g doorknip en beide uiteinden strip. Ik een kroonsteentje pak en deze tussen die uiteinden zet met de D en G van de thermaltake erbij in. De 5v draad wordt niet doorgeknipt en gaat rechtstreeks naar de sharkoon controller. Alle rgb wordt dan vanaf het moederbord geregeld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JA93

Zo iets dus. Moederbord, v direct door naar sharkoon controller, d en g doorknippen en kroonsteentje ertussen en daarop thermaltake erbij voegen en doorlussen naar sharkoon controller. Let niet op mijn slechte tekenkunsten:)

[Voor 22% gewijzigd door JA93 op 31-05-2020 21:58]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 18:21

Damic

Afwezig soms

Nee nee nee niets door knippen D is data lijn daar komen alleen pulsen over.

Welk mobo heb je?

De V word alleen gebruikt als ze die nodig hebben, vermits deze op een fan komt zal er een controller chip mee genieten van de 12V van de fan. Zelfs al zou je die DC PWM sturen dan heb je nog genoeg spanning om de led's te laten branden.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JA93
Ik heb nog geen moederbord, ben nog aan het bouwen en verzamelen. Ik wil gaan voor een asrock b450m steel legend.

B550 en X570 chipsets zijn me te duur. Ik heb aan een ryzen 2000 en een pcie3.0 videokaart zat. Sli of crossfire ga ik niet gebruiken ook. En B450 komt daardoor nu in de uitverkoopšŸ˜€.

Of weten jullie een goed moederbord voor een ryzen 2600 met als eis een toslink aansluiting en eventueel 2 argb headers? Budget voor moederbord is 90-100 euro.

Of kan ik gewoon van een defecte argb fan of strip de stekker eraf knippen en deze op de thermaltake solderen en dan op de sharkoon aansluiten? Zo ja, dan plaats ik op het forum een aanvraag voor een defect argb fannetje op stripje.

[Voor 41% gewijzigd door JA93 op 31-05-2020 23:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JA93
Update: Het werkt. Wat ik heb gedaan:

Eerst op de 3pin fan connector aangesloten en de rgb ging branden (zit dus op de 12v van de ventilator motor). Daarna van een oud bios speakertje de pinnetjes uit het zwarte stekkertje gehaald en met een combinatietang wat dunner gemaakt en ze omwikkeld met isolatieband zodat deze bij elkaar aanraken geen kortsluiting kunnen maken.

Daarna de 2 rgb stekkertjes van de koeler afgeknipt en de draden gestript van zowel het gemodificeerde speakerkabeltje als van de koeler. Deze verbonden met een kroonsteentje aangesloten op de d en g van de sharkoon controller.

De boel maakt nu goed contact en de rgb werkt fantastisch.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True