Hallo,
Ik heb een nieuwbouw woning uit 2005. Dus relatief goede isolatie, veel beton en 2,65 hoge plafonds. Helaas bij de aanschaf van de woning heb ik niet stil gestaan bij een goed netwerk. Afgelopen jaar ben ik begonnen met het aanleggen van nieuwe bekabeling met als doel het netwerk te verbeteren en een beter TV signaal door het huis. Ik wil mijn netwerk iets verbeteren qua beveiliging en snelheid.
Huidige situatie:
- Ziggo modem (in bridge modus) (250/25)
Netgear Nighthawk R7800 router
- PiHole (3b)
- Philips HUE bridge (met nodige lampen)
- Netgear WNDR4300 (ingesteld als AP op de eerste etage in studeerkamer1)
Gebruikte bekabeling:
Netwerkkabel - Cat6a U/UTP (Stugge kern, Eca, LSZH)
Wandcontactdozen - Cat6a + Coax (RJ45, Coax, Inbouw)
Wanneer er 1 buis gebruikt is voor twee kabels zit er ook een Hischmann koka 9 coax kabel in.
Gebruik
Begaande grond
- Sony TV
- Apple TV 4K
- Blu-ray speler
- Nintendo Wii (tja nostalgie)
- Nintendo Switch
(Allemaal gecentraliseerd in de tv hoek)
- NAS (puur voor data backups) in de meterkast.
Bovenverdieping
Studeerkamer1 (Heeft UTP aansluiting)
- MacBook Air 2014
Studeerkamer2:
- MacMini 2012
- RPi3
- RPi4
Slaapkamer (Alles via WIFI, in de wandcontactdoos ligt ook een UTP kabel)
- Samsung TV
- Apple TV 3
Badkamer (geen UTP):
- Samsung TV
- Google Chromecast
Zwervend in het huis:
- 2 iPhones
- 1 Android
- 2 Laptops
- 2 iPads
Mijn streven is om zoveel mogelijk bekabeld aan te sluiten. Mede omdat nu gedurende de Corona periode we soms niet genoeg bandbreedte lijken te hebben voor meerdere teams sessies tegelijkertijd. De routers zijn enigszins aan vervanging toe, dus ik zat te denken aan een losse router met losse AP’s. Ik wil graag gaan werken met verschillende VLAN’s als:
- 1 voor de TV’s en andere media devices.
- 1 voor mobiele devices
- 1 voor computers
- 1 voor gasten
Vragen:
- Kan ik een wandcontactdoos van twee kanten benaderen? Dan kan ik een tweede kabel trekken naar de wandcontactdoos in de studeerkamer1 en zorgen voor een UTP aansluiting in de studeerkamer2 (geen lege wandcontactdozen) De wandcontactdoos zit in een dunne wand. Dus ik kan of ernaast een tweede wandcontactdoos maken vanaf de andere kant of de wandcontactdoos doorprikken etc.
Hoe kan ik dit het beste opzetten?
Zelf dacht ik aan het volgende: UDM Pro in de meterkast, direct aangesloten op de Ziggo Modem.
3 * UniFi Switch Mini:
- 1* beneden tv hoek (8 ports)
- 1* studeerkamer (8 ports)
- 1* slaapkamer (4 ports) (voelt als overkill)
2* WiFi AP’s
- 1* begaande grond (deur stoppenkast)
- 1* 1e etage, moet nog even bedenken waar het goed te plaatsen is. Het zal een kwestie worden van een kabel ergens naartoe leggen vanaf de studeerkamer.
Welke WiFi AP’s? We hebben 1 WiFi6 device, dus WiFi6 is niet noodzakelijk maar misschien wel toekomstbestendiger...
Ik zie online in NL geen 8 poort mini switch staan... dus dat maakt het lastiger
Bij elkaar best wel een kostenpost, waardoor ik me serieus afvraag of het niet goedkoper realiseerbaar is.
Ik heb een nieuwbouw woning uit 2005. Dus relatief goede isolatie, veel beton en 2,65 hoge plafonds. Helaas bij de aanschaf van de woning heb ik niet stil gestaan bij een goed netwerk. Afgelopen jaar ben ik begonnen met het aanleggen van nieuwe bekabeling met als doel het netwerk te verbeteren en een beter TV signaal door het huis. Ik wil mijn netwerk iets verbeteren qua beveiliging en snelheid.
Huidige situatie:
- Ziggo modem (in bridge modus) (250/25)
Netgear Nighthawk R7800 router
- PiHole (3b)
- Philips HUE bridge (met nodige lampen)
- Netgear WNDR4300 (ingesteld als AP op de eerste etage in studeerkamer1)
Gebruikte bekabeling:
Netwerkkabel - Cat6a U/UTP (Stugge kern, Eca, LSZH)
Wandcontactdozen - Cat6a + Coax (RJ45, Coax, Inbouw)
Wanneer er 1 buis gebruikt is voor twee kabels zit er ook een Hischmann koka 9 coax kabel in.
Gebruik
Begaande grond
- Sony TV
- Apple TV 4K
- Blu-ray speler
- Nintendo Wii (tja nostalgie)
- Nintendo Switch
(Allemaal gecentraliseerd in de tv hoek)
- NAS (puur voor data backups) in de meterkast.
Bovenverdieping
Studeerkamer1 (Heeft UTP aansluiting)
- MacBook Air 2014
Studeerkamer2:
- MacMini 2012
- RPi3
- RPi4
Slaapkamer (Alles via WIFI, in de wandcontactdoos ligt ook een UTP kabel)
- Samsung TV
- Apple TV 3
Badkamer (geen UTP):
- Samsung TV
- Google Chromecast
Zwervend in het huis:
- 2 iPhones
- 1 Android
- 2 Laptops
- 2 iPads
Mijn streven is om zoveel mogelijk bekabeld aan te sluiten. Mede omdat nu gedurende de Corona periode we soms niet genoeg bandbreedte lijken te hebben voor meerdere teams sessies tegelijkertijd. De routers zijn enigszins aan vervanging toe, dus ik zat te denken aan een losse router met losse AP’s. Ik wil graag gaan werken met verschillende VLAN’s als:
- 1 voor de TV’s en andere media devices.
- 1 voor mobiele devices
- 1 voor computers
- 1 voor gasten
Vragen:
- Kan ik een wandcontactdoos van twee kanten benaderen? Dan kan ik een tweede kabel trekken naar de wandcontactdoos in de studeerkamer1 en zorgen voor een UTP aansluiting in de studeerkamer2 (geen lege wandcontactdozen) De wandcontactdoos zit in een dunne wand. Dus ik kan of ernaast een tweede wandcontactdoos maken vanaf de andere kant of de wandcontactdoos doorprikken etc.
Hoe kan ik dit het beste opzetten?
Zelf dacht ik aan het volgende: UDM Pro in de meterkast, direct aangesloten op de Ziggo Modem.
3 * UniFi Switch Mini:
- 1* beneden tv hoek (8 ports)
- 1* studeerkamer (8 ports)
- 1* slaapkamer (4 ports) (voelt als overkill)
2* WiFi AP’s
- 1* begaande grond (deur stoppenkast)
- 1* 1e etage, moet nog even bedenken waar het goed te plaatsen is. Het zal een kwestie worden van een kabel ergens naartoe leggen vanaf de studeerkamer.
Welke WiFi AP’s? We hebben 1 WiFi6 device, dus WiFi6 is niet noodzakelijk maar misschien wel toekomstbestendiger...
| UDM Pro | 422,29 |
| UniFi Switch Mini | 3*32,67 |
| AP? | onbekend |
| Total | 520,57 |
Ik zie online in NL geen 8 poort mini switch staan... dus dat maakt het lastiger
Bij elkaar best wel een kostenpost, waardoor ik me serieus afvraag of het niet goedkoper realiseerbaar is.
[ Voor 5% gewijzigd door Ganymedus op 31-05-2020 18:17 ]
Díreach don la ínníu ná bíodh buaírt ort!