Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Deels nieuwe Game PC, max 600EUR

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glytch
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 21-06-2020
Hi allemaal!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal voornamelijk gebruikt worden voor gaming. Ik heb een laptop/tablet voor werk en dergelijke. Misschien lichte fotobewerking, al doe ik dat ook voornamelijk op mijn tablet.
Ik speel van alles wat, maar richt me met name op spellen als Planet Coaster/Zoo en WoW. Met GamePass Ultimate verwacht ik veel verschillends te proberen en te spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een bedrag van 600EURO in mijn hoofd. Het mag natuurlijk ietsjes meer zijn, minder is altijd welkom

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb momenteel een PC staan van 5 jaar oud, waarvan het moederbord gesneuveld is. Vanwege de leeftijd wil ik eigenlijk het meeste vervangen.

Ik wil het liefst mijn behuizing, HDD en SSD meenemen naar de nieuwe PC en als het kan de voeding.
Het gaat hier om een:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB€ 42,60€ 42,60
1BehuizingenCooler Master N300 (Closed)€ 55,-€ 55,-
1VoedingenSeasonic S12G 550W€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 97,60

Mocht dit niet mogelijk zijn, zal dat natuurlijk ook vervangen moeten worden en hou ik daar rekening mee met de prijs

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik zit zelf te denken aan 16GB RAM en een videokaart die toch wel het eea aan kan. Met mijn extreem beperkt kennis zat ik hier aan te denken:

1ProcessorsIntel Core i5-9400F Boxed€ 150,50€ 150,50
1MoederbordenMSI H310M PRO-VDH Plus€ 60,04€ 60,04
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 260,-€ 260,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 70,06€ 70,06
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,60

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Hoe stiller en energiezuiniger hoe beter natuurlijk

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet, heb hier ook geen ervaring mee.

Wat verwacht je van ons?
Wat denken jullie van deze lijst en of dit werkt met mijn bestaande onderdelen? Zijn er dingen die jullie aan zouden passen of is dit een prima systeem?

Ik heb zelf geen ervaring met het bouwen van een PC. De vorige pc is gebouwd door een ex-collega die zich liet betalen in biertjes (na het bouwen). Is dit goed te doen met de handleidingen of raden jullie aan om online te zoeken? Zo ja, tips voor duidelijke uitleg?

Ik heb Windows nu geïnstalleerd op de SSD. Als ik de SSD over kan nemen met het nieuwe systeem, is het dan een kwestie van aansluiten en gaan of moet ik dingen in de BIOS aanpassen? Kan dit überhaupt of ga ik tegen problemen aanlopen?

Ik wil mijn tv als monitor gebruiken. Dit is een 4K, 100Hz scherm. Nu geef ik niet perse veel om 4K, zeker als het de performance omlaag brengt. Leuk als het kan, maar ik hoef niet alles in 4K 60FPS te spelen. Ik ga er niet van uit dat dit een probleem is, maar voor de zekerheid: ga ik hier ergens rekening mee moeten houden?

Veel vragen, maar zoals jullie waarschijnlijk zien ben ik geen expert op dit gebied.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen

Groet,
Rik

Beste antwoord (via Glytch op 31-05-2020 21:31)

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 21:24
99ruud99 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:25:
Hoi Rik,
Ik snap dat je automatisch als eerste aan Intel denkt. Echter, op dit moment scoort AMD voor hetzelfde geld beter.

Als ik een gooi mag doen:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 255,05€ 255,05
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 78,29€ 78,29
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,14

Ik heb nu een u-ATX bord gepakt, om kosten te besparen.
Je voeding is niets meer waard helaas.
Je HDD en SSD zouden wel mee kunnen. Al is een pc met puur SSD natuurlijk een stuk sneller. (En P1 is niet eens zo duur).
De voeding zou nog wat goedkoper kunnen als je wilt.

Het is zeker gemakkelijk om het zelf in elkaar te zetten. Dat moet geen enkel probleem zijn als je ooit Lego hebt gehad en een IKEA kast in elkaar hebt gezet.

Een nieuw moederbord betekend meestal nieuwe Windows code nodig (als je oem hebt, retail kan je vaker gebruiken).

Je gpu zou nog net die 4k aan moeten kunnen.
Waarom is die voeding niets meer waard? Die kan nog zeker wel 5 jaar mee hoor! Zou eerder een nieuwe behuizing voor dat geld halen ipv dat stofnest van een N300 te houden.

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 21:23
Hoi Rik,
Ik snap dat je automatisch als eerste aan Intel denkt. Echter, op dit moment scoort AMD voor hetzelfde geld beter.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,14

Je HDD en SSD zouden wel mee kunnen. Al is een pc met puur SSD natuurlijk een stuk sneller. (En P1 is niet eens zo duur).

Het is zeker gemakkelijk om het zelf in elkaar te zetten. Dat moet geen enkel probleem zijn als je ooit Lego hebt gehad en een IKEA kast in elkaar hebt gezet.

Een nieuw moederbord betekend meestal nieuwe Windows code nodig (als je oem hebt, retail kan je vaker gebruiken).

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
Hoi Rik,

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,14

Waarom is die voeding niets meer waard? Die kan nog zeker wel 5 jaar mee hoor! Zou eerder een nieuwe behuizing voor dat geld halen ipv dat stofnest van een N300 te houden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glytch
Dank voor de reactie beiden!
Hoi Rik,

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 651,14

Ik twijfelde al tussen de AMD en Intel inderdaad. Voor het verschil in prijs dan misschien beter de intel pakken inderdaad.

Wat zou het probleem precies zijn met de voeding? Gezien het andere bericht begin ik daar nu over te twijfelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Sorry, ik zat fout. Ik denk vrij automatisch bij een 7 jaar oude voeding aan minder kwaliteit (en ik kwam bij de voeding eerder tips tegen dat die vervangen moest worden). Echter, ik ben slechts een papegaai.
Uzska heeft veel meer verstand van zaken. Als hij zegt de voeding is goed, vervang de kast, doe dat. Ik heb tot nog toe hem altijd heel goed en betrouwbaar advies zien geven.
Als hij zou zeggen dat ik mijn pc beter ondersteboven neerzet (niet doen, slecht voor luchtstromen!) Zou ik het nog geloven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Uszka
99ruud99 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:08:

Als hij zou zeggen dat ik mijn pc beter ondersteboven neerzet (niet doen, slecht voor luchtstromen!) Zou ik het nog geloven.
Hou op joh :+
Glytch schreef op zondag 31 mei 2020 @ 20:56:
Voor het verschil in prijs dan misschien beter de intel pakken inderdaad.
Nee, de Ryzen 5 3600 is superieur aan een i5-9400F (die alweer achterhaald is en opgevolgd door de 10400)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glytch
Nogmaals bedankt!

Woops, tikfoutje! Bedoelde de Ryzen natuurlijk ;)

Is er een bepaalde kast die je aan zou raden dan. Merkte inderdaad dat de 300N vrij veel stof vasthield (denk ook dat er een fan niet meer goed werkt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
https://nl.hardware.info/...ste-goedkope-pc-behuizing

Antec dp301m of Cooler Master MasterBox MB320L zie ik vaker aangeraden worden.

Let op de antec kan een extra case fan gebrhiken, zie de link

[Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 31-05-2020 21:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Uszka
Glytch schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:11:

Is er een bepaalde kast die je aan zou raden dan. Merkte inderdaad dat de 300N vrij veel stof vasthield (denk ook dat er een fan niet meer goed werkt.
Aangezien je nog budget zat hebt zou ik niet voor een budgetkastje gaan. Opties:
pricewatch: Fractal Design Define Mini C
pricewatch: Fractal Design Meshify C Mini
pricewatch: Cooler Master MasterCase Pro 3 (acryl raam wat niet boeit als het systeem onder een bureau staat ofzo. Prestaties zijn super.)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

99ruud99 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 21:08:
Sorry, ik zat fout. Ik denk vrij automatisch bij een 7 jaar oude voeding aan minder kwaliteit (en ik kwam bij de voeding eerder tips tegen dat die vervangen moest worden). Echter, ik ben slechts een papegaai.
Uzska heeft veel meer verstand van zaken. Als hij zegt de voeding is goed, vervang de kast, doe dat. Ik heb tot nog toe hem altijd heel goed en betrouwbaar advies zien geven.
Je vergist je met deze pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Ah ja dat was m ! Vandaar ik dacht al.

Dank je wel.

[Voor 17% gewijzigd door 99ruud99 op 31-05-2020 22:37]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True