Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

OS upgrade via VNC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 23:22
Mijn vraag
Ik wil gaan upgraden van Ubuntu 18 (server) naar 20. Nou leek het me niet heel verstandig om dit via ssh te doen voor het geval er wat mis gaat.
Ik heb een scherm en toetsenbord maar de resolutie staat niet goed en het is me niet gelukt na veel googelen en proberen dit goed te zetten. Het onderste gedeelte valt weg dus naarmate het scherm vult kan ik niet meer zien wat de output is of wat ik zelf type. Vrij essentieel tijdens een upgrade.

De vraag: Is het wel “veilig” om te upgraden tijdens een VNC sessie. Dus dan zou ik een lichte desktop omgeving en vnc server installeren en op die manier de upgrade draaien.

Alternatief is de pc los halen en aansluiten op het scherm op m’n bureau maar dat is wat omslachtig doordat ie in een rack staat.

En dan nog een subvraag: mocht het prima kunnen om te upgraden middels VNC is het dan beter een rechtstreekse sessie op te zetten of gebruik te maken van Guacamole?
Relevante software en hardware die ik gebruik
Ubuntu server 18.04
Kernel 5.4
Intel NUC i3 gen 8
Guacamole server (voor evt gebruikt vnc) (docker container)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn google fu laat me duidelijk in de steek. Ik kan geen expliciete informatie vinden over het upgraden van OS middels VNC.
Via SSH leek het me niet verstandig door de expliciete waarschuwing tijdens het starten van de upgrade ondanks dat er een nieuwe terminal wordt geopend op andere poort.

[Voor 6% gewijzigd door Kasper1985 op 31-05-2020 13:09]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ElMacaroni
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 23:23
Eerst screen installeren. apt install screen.

Dan heb je met "do-release-upgrade" een backup SSH sessie op poort 1022 en een backup screen sessie.

https://serverfault.com/q...o-release-upgrade-process

SE2200+14xSF170S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kasper1985
Dat is geniaal! Dankjewel!

Screen is idd niet geinstalleerd omdat ik eigenlijk altijd tmux gebruik.

Toch ben ik nog steeds benieuwd of upgraden via VNC mogelijk is. Of dat dan die verbinding ergens halverwege weg valt. :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 21:46

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Alle Ubuntu upgrades die ik gedaan heb (en ik heb ook de upgrade van 18.04 naar 20.04 gedaan) verschijnt er een melding op het scherm dat er door het upgradeproces een extra SSH server geactiveerd is op een alternatieve poort.

Je moet er natuurlijk wel even rekening mee houden dat die alternatieve poort ook voor jou bereikbaar is, als je verbinding bijvoorbeeld door firewalls en/of port-forwards loopt. Want dat regelt de upgrade niet voor je.

Eerlijk gezegd lijkt me een upgrade via SSH veiliger dan een upgrade via een of ander grafisch scherm, maar ik heb daar geen onderbouwing voor.

Wat ik wel gemerkt heb is dat bij het uitvoeren van de normale update/upgrades in 20.04 het al een paar keer gebeurd is dat tijdens het proces de verbinding wegviel, dat met een IPv6 SSH verbinding.

Verder kan ik afraden om nu al de upgrade naar 20.04 te doen. Die versie is nog heel erg nieuw en in mijn specifieke geval werkte na de upgrade niet alles meer, onder andere WOL is stuk gegaan door de upgrade. Ubuntu zelf gaat in het algemeen ook pas vanaf de .1 release je op het idee brengen om te gaan upgraden. Je kunt dus beter wachten tot september oid.

[Voor 19% gewijzigd door aawe mwan op 31-05-2020 15:35]

老厮是麂

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 16-06 22:53

Hero of Time

Moderator NOS

There is only one Legend

Met hierboven. Niet nu gaan upgraden tenzij je er alsnog een scherm en toetsenbord aan wilt hangen om te gaan troubleshooten.

Screen en tmux doen hetzelfde, dus wat je met screen zou doen, doe je net zo makkelijk met tmux.

Via een grafische omgeving de boel upgraden is vragen om meer problemen dan over ssh, want je grafische omgeving kan zichzelf ook zomaar ophangen tijdens een upgrade (been there, done that, got the t-shirt). En dat kan veel grotere gevolgen hebben dan een ssh dat even niet mee wil werken. Ik heb namelijk tijdens een upgrade en faal van sshd geen verbinding verloren omdat verbindingen in eigen processen draaien. Die gaan niet zo snel stuk, daar hebben ze bij het openssh project nog wel over nagedacht. Config fout eruit gehaald, service weer gestart en nieuwe verbindingen werkten weer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kasper1985
Dank!

Dat is duidelijk.

Mijn voornaamste motivatie om te upgraden was dat op dit moment al een aantal keer wireguard stuk is gegaan na een normale apt upgrade.

In 20 is wireguard volgens mij native en niet meer een dkms. Als ik het tenminste allemaal goed begrepen heb.

Verder draai ik vooral de default homeserver apps sonarr radarr plex organizr letsencrypt docker container etc.

Kortom het is dus geen zakelijk productie systeem waardoor ineens 50 man niet meer kan werken dinsdag als ik iets verkloot.

Is het dan nog steeds af te raden om te upgraden?

Excuses voor de eigenwijsheid :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Animalcommencal
  • Registratie: juli 2015
  • Niet online
Ligt aan jezelf eigenlijk, in principe zou ik altijd wachten. Er zijn mensen die direct upgraden op hun werk computer en daardoor niet meer kunnen werken. Ja, dat is je eigenschuld. geduld is een schone zaak.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True