Marktplaats bots?

Pagina: 1
Acties:
  • 7.923 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codGmer
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-10-2023
Recentelijk ben ik bezig met verkopen op Marktplaats, nu heb ik weer een vreemde ervaring. Een potentiële koper reageert vriendelijk en gaat snel akkoord met de vraagprijs, maar wil wel pas een week later komen ophalen. Ik denk bij mezelf, het zal vast wel zijn dat hij daarna niet meer reageert marktplaats kennende.

Ja hoor een week later en hij reageert niet, terwijl we wel een tijd hadden afgesproken om op te komen halen op die dag. Ik vraag aan de koper of hij nog interesse heeft, diegene leest mijn berichten in 0.5 seconde altijd, maar reageert niet meer.

Hij vroeg vantevoren mijn adres tot wel 3x toe, ik zei tegen diegene dat stuur ik wel als u vertrekt (het voelde een beetje raar).

Ik heb hier niks mee verloren want ik had in de tussentijd geen ander bod gekregen en heb niet gewacht die dag om weg te gaan of iets dergelijks, maar wat is het nut hiervan, heeft iemand een idee?

[ Voor 7% gewijzigd door codGmer op 31-05-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFire1985
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-02 07:51
Er zit heel wat volk op marktplaats dat op diverse spullen biedt.
Grote kans dat de persoon in kwestie een andere en/of betere deal heeft gevonden en zich niet netjes afmeldt.
Dat is helaas toch vaak de situatie en dat is ook een van de redenen dat ik zo'n hekel aan marktplaats heb gekregen, los van de vele onzinbiedingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codGmer
DarkFire1985 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:06:
Grote kans dat de persoon in kwestie een andere en/of betere deal heeft gevonden en zich niet netjes afmeldt.
Dat weet ik inderdaad, maar het is wel gek dat diegene binnen 0.5 seconde het bericht leest zelfs snachts. En ik vond het ook vreemd dat diegene zo dringend mijn adres wilde weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lytjepole
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:22

lytjepole

Schier?

waarschijnlijk heeft de andere partij jou geblokkeerd...

[Did you know... ... that 35% of statistics are made-up?]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackwolf-nl
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-01 22:13
ik volg dit topic ....
want het is mij ook op gevallen dat op de meest willekeurige tijden er gelezen wordt.
enige wat ik bedenken kon was dat het account op stond op de pc zo dat het lijkt of het bericht gelezen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kornelisjann
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-04 00:28
Ik volg dit topic nu ook. Er zijn heel veel van dat soort lugubere tactieken die op Marktplaats worden gebruikt.
Zullen we anders een lijstje daarvan maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 454358

codGmer schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:58:
... Hij vroeg vantevoren mijn adres tot wel 3x toe, ik zei tegen diegene dat stuur ik wel als u vertrekt ...
Als koper zou ik dat weer raar vinden, en denken, laat die mafkees maar lekker zitten. Je wilt toch weten waar iemand woont? Dan kun je daar een route op aanpassen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mainuz
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:19
Zo raar vind ik dat niet.
Ik ga ook niet een week vantevoren mijn adres geven op MP, en zeker niet als ik er een vreemd gevoel bij heb. Dan stuur ik ook altijd aan op een dag vooraf nog even contact hebben om dan de werkelijke interesse en concreetheid nog even te peilen en ik ga dan mijn adres ook pas geven.
Je hebt toch geen week nodig om je route erop aan te passen of je voor te bereiden op de rit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• codGmer
Anoniem: 454358 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:28:
[...]

Als koper zou ik dat weer raar vinden, en denken, laat die mafkees maar lekker zitten. Je wilt toch weten waar iemand woont? Dan kun je daar een route op aanpassen bijvoorbeeld.
Op de advertentie staat mijn woonplaats al aangegeven, dus dat hoeven mensen echt niet te weten een week van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:05

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Nou ben ik toch wel benieuwd of de inhoud van je advertentie er mee te maken heeft.

Is het artikel dat je verkoopt een duur apparaat (telefoon/laptop)? Of is het een product dat mensen traditioneel bij een postorderbedrijf bestellen? Is je vraagprijs (veel) hoger dan waarvoor je het artikel in het algemeen op Marktplaats ook zou kunnen kopen? Is er een KvK inschrijving op het adres dat je doorgegeven hebt? Of is er op dit adres een gehackt LinkedIn of Thuisbezorgd account?

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:34
Misschien wil ie weten waar hij moet inbreken, als je veel te koop hebt staan :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mobby1971
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-05 09:03
Ik heb regelmatig gehad dat diegene niet woonde in de woonplaats waar de advertentie stond.
Niet veranderd na verhuizing, Oja dat is de woonplaats van mijn vriendin etc etc. Ik vraag dus ook altijd adres en vindt het onprettig als mensen daar mee treuzelen. Kan voor mij een reden zijn af te haken.

Als je heel veel Beren op de weg ziet is MP wellicht niet het handigste platform 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Blackwolf-nl schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:01:
ik volg dit topic ....
want het is mij ook op gevallen dat op de meest willekeurige tijden er gelezen wordt.
enige wat ik bedenken kon was dat het account op stond op de pc zo dat het lijkt of het bericht gelezen wordt.
Ook al heb je de website open staan op je computer mét de berichten op je scherm. Ieder nieuw bericht moet aangeklikt worden voordat het gelezen kan worden. Het is niet zo dat een nieuw bericht meteen op je scherm verschijnt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Recentelijk ben ik bezig met verkopen op Marktplaats, nu heb ik weer een vreemde ervaring. Een potentiële koper reageert vriendelijk en gaat snel akkoord met de vraagprijs, maar wil wel pas een week later komen ophalen. Ik denk bij mezelf, het zal vast wel zijn dat hij daarna niet meer reageert marktplaats kennende.

Ja hoor een week later en hij reageert niet, terwijl we wel een tijd hadden afgesproken om op te komen halen op die dag. Ik vraag aan de koper of hij nog interesse heeft, diegene leest mijn berichten in 0.5 seconde altijd, maar reageert niet meer.

Hij vroeg vantevoren mijn adres tot wel 3x toe, ik zei tegen diegene dat stuur ik wel als u vertrekt (het voelde een beetje raar).

Ik heb hier niks mee verloren want ik had in de tussentijd geen ander bod gekregen en heb niet gewacht die dag om weg te gaan of iets dergelijks, maar wat is het nut hiervan, heeft iemand een idee?
Er zitten mensen op Marktplaats die de hele dag niest doen dan vragen stellen en interesse wekken, maar nooit kopen. adres vragen ze als 1e, en gaan ze vaak vergelijken met het postcode bij je advertentie.
Misschien was het iemand van de belasting, zgn sociale recherche... iemand die niets te doen heeft en verkoper verveelt .....

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-05 15:18
Als doorgewinterde MP gebruiker herken ik acties als die van TS enigszins. Dit medium is zonder login of enige identificatie vrij toegankelijk voor een ieder en daar zitten altijd een paar rare snuiters tussen.
Mijn advies aan TS is om deze ervaring van je schouders te vegen en te focussen op meer serieuze bieders.

Zoals een aantal eerdere reacties al aangaven en waar MP zelf ook voor waarschuwt; komt een reactie vreemd of dubieus over, of heb je er een raar gevoel bij, negeer die dan. Menig MP gebruiker heeft voldoende ervaring met ‘normale’ bieders en kopers om enigszins in te schatten of iets goed zit of niet.

Als mogelijk advies aan TS:

Zelf ben ik met verkopers altijd terughoudend die of niet c.q. net op MP ingeschreven zijn, waarvan de reacties in gebrekkig Nederlands zijn, of reacties welke sowieso vragen oproepen of het wel zuivere koffie is. Als koper discrimineer ik misschien soms als het om gebruikersnamen gaat en sowieso op basis van hoe lang iemand als MP lid is. Slechte foto’s, foto’s van de fabrikant en/of bedenkingswaardige teksten zijn sowieso een no-go.

MP deelt tegenwoordig 1 tot 5 sterren uit aan gebruikers, op basis van reacties door kopers en verkopers. Een beetje zoals Ebay dit al jaren doet. Als men dit combineert met een ‘Vink’ voor MP gebruikers met een ID, telefoon- en adresverificatie dan geeft dit misschien weer wat extra zekerheid.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1031525

Ik vraag aan de koper of hij nog interesse heeft, diegene leest mijn berichten in 0.5 seconde altijd, maar reageert niet meer.
Wat bedoel je met dat diegene je berichten in 0.5 seconden leest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo iMac
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-02-2024
Anoniem: 1031525 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 11:00:
[...]

Wat bedoel je met dat diegene je berichten in 0.5 seconden leest?
Ik denk dat hij bedoelt dat je de zwarte vinkjes rechts onder het marktplaats bericht gelijk op groen ziet springen, daarmee aantonende dat het bericht is gelezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goudvis
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:15

Goudvis

'Hallo buurman! Ik ook hier?'

Leo iMac schreef op woensdag 2 september 2020 @ 13:45:
[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat je de zwarte vinkjes rechts onder het marktplaats bericht gelijk op groen ziet springen, daarmee aantonende dat het bericht is gelezen.
Wat inderdaad zo is wanneer iemand jou geblokkeerd heeft (dit hebben we eens getest met mijn MP account en dat van mijn vrouw).

Die loslopende kat - houd 'm lekker binnen (de tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _NooT_
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-05 18:35
Theo74 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:14:
MP deelt tegenwoordig 1 tot 5 sterren uit aan gebruikers, op basis van reacties door kopers en verkopers. Een beetje zoals Ebay dit al jaren doet.
Mijn ervaring is dat dit niet zo goed werkt, tenzij je echt heel veel verkocht hebt.

Zo ver ik weet kan je geen beoordeling geven aan iemand tenzij je aangeeft dat het product verkocht is.
Op die wijze kan je iemand niet beoordelen die bijv. een deel van wat je te koop aanbiedt zou overnemen.
Of je moet je advertentie opnieuw plaatsen (of kan je deze ook opnieuw activeren als er eenmaal is aangegeven dat het verkocht is?

Dan heb je nog de grootste groep eikels die continu zeuren, afspraken niet nakomen en achteraf gaan zeiken over echt onzinnige dingen. Als je hen dan een lage rating geeft kan je er gelijk van uitgaan dat jij ook die rating krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-05 18:11

Perkouw

Moderator General Chat
Modbreak:Topic is alweer wat maandjes oud. Denk dat het handiger is om een nieuw topic te starten voor dit onderwerp :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit is geen Marktplaats-ervaringentopic. Eigen ervaringen mogen achterwege blijven in dit topic.