Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Geotag van MP4 kopieren naar een andere MP4

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 01:13
Video's die gemaakt worden met een (moderne) Android-telefoon (in dit geval een Motorola Moto G6 Plus) kunnen voorzien zijn van een geotag. Nu wil ik deze geotag kunnen behouden/kopiëren naar een bewerkte versie van een filmpje. Alleen, hoe zou ik dit moeten doen?

Zowel de filmpjes die ik bewerk met de Android-app "YouCut" als die op mijn Ubuntu-desktop met Avidemux verliezen hun geotag.

Met pyExifToolGui kan het i.i.g. niet. Ondanks dat het programma onder meerdere locaties de GPS-coördinaten laat zien in het "all"-tabblad, wordt dat blijkbaar niet herkent als zijnde een geotag. Onder het tabblad "GPS/Location" staat namelijk niks. En er zit sowieso ook geen kopieermogelijkheid in.

Welk programma zou ik onder Ubuntu 16.04 kunnen gebruiken om dit wèl snel voor elkaar te krijgen?

Beste antwoord (via Josefien op 01-06-2020 01:32)

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ffmpeg heeft de optie -metadata location en -metadata location-eng om de gps meta data in te vullen.
Wel manueel in te geven en niet te kopiëren.
En ik denk, dat de cli exiftool ) de optie heeft van te exporeren en importeren. Het werkt iig voor foto's en voor zover ik direct lees ook support voor MP4( sinds versi11.39).Zit momenteel op tab dus kan niet testen

Command is iets in de strekking van:
exiftool -TagsFromFile <bronmp4> -all:all <doelmp4>

Die pyexiftool lijkt me gewoon belabberde ui voor exiftool :)

[Voor 6% gewijzigd door SadisticPanda op 31-05-2020 08:48]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Ffmpeg heeft de optie -metadata location en -metadata location-eng om de gps meta data in te vullen.
Wel manueel in te geven en niet te kopiëren.
En ik denk, dat de cli exiftool ) de optie heeft van te exporeren en importeren. Het werkt iig voor foto's en voor zover ik direct lees ook support voor MP4( sinds versi11.39).Zit momenteel op tab dus kan niet testen

Command is iets in de strekking van:
exiftool -TagsFromFile <bronmp4> -all:all <doelmp4>

Die pyexiftool lijkt me gewoon belabberde ui voor exiftool :)

[Voor 6% gewijzigd door SadisticPanda op 31-05-2020 08:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Josefien
Die exiftool werkt, blijkbaar alleen met een losse versie omdat de ingebouwde versie in Ubuntu 16.04 te oud is. Wel jammer dat het niet grafisch kan.

Ja, die pyexiftool is een GUI ervoor. Dat is wel makkelijk voor aanpassen van datum en locatie voor losse foto's, maar het werkt niet voor filmpjes.

• hvdwolf
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 18-02 08:48
Hi,

pyExifToolGUI is vervangen door jExifToolGUI.
jExifToolGUI kan wel gps tags naar een mp4 schrijven. Deze tags komen dan wel in de metadata tag container voor het MP4 bestand.

MP4 kan ook gps tags als onderdeel van de "stream" schrijven. Dat kan exiftool niet, en de daarop gebaseerde GUIs zoals jExifToolGUI, dus ook niet.
(Dit wordt bijvoorbeeld ook gebruikt door de wat betere dashcams).

• hvdwolf
Nog even als toevoeging: MP4 accepteert alleen "XMP" geotags. Ze zien er dan bijvoorbeeld als volgt uit:

[XMP-iptcCore] Location : Schloss Bad Bentheim
[XMP-exif] GPS Altitude : 140.1875 m
[XMP-exif] GPS Latitude : 52 deg 18' 9.97" N
[XMP-exif] GPS Longitude : 7 deg 9' 25.68" E
[XMP-photoshop] City : Bad Bentheim
[XMP-photoshop] Country : Duitsland
[XMP-photoshop] State : Nordrein-Westphalen

• Josefien
Ik krijg met jExifToolGUI vooralsnog geen GPS tags geschreven naar MP4 bestanden die ook door bijv. Google Foto's herkent wordt. Als ik in het tabblad Edit data => Geotagging iets invul en opsla, wordt deze locatie niet herkent.

Ik weet eigenlijk niet hoe een Android-telefoon een GPS-tag wegschrijft naar een MP4, heb deze ook nog niet kunnen bewerken. Alleen kopiëren met de hierboven genoemde "TagsFromFile"-optie naar een andere MP4 lukt.

• hvdwolf
Geotagging slaat geo info op in afbeeldingen, niet in mp4 bestanden. Dat is ook het doel van geotagging.
En exiftool (en dus jExifToolGUI) kan alleen de gps info naar de metadata container schrijver, niet naar de stream.

Android telefoons schrijven gps info als exif tags. Ik heb toevallig zelf ook een Moto G6Plus en die schijft het volgende aan GPS info.
[EXIF] GPSVersionID: 2.2.0.0
[EXIF] GPSLatitudeRef: North
[EXIF] GPSLatitude: 52 deg 27' 57.20"
[EXIF] GPSLongitudeRef: East
[EXIF] GPSLongitude: 6 deg 3' 14.23"
[EXIF] GPSAltitudeRef: Above Sea Level
[EXIF] GPSAltitude: 48.343 m
[EXIF] GPSTimeStamp: 09:12:13
[EXIF] GPSMapDatum: WGS-84
[EXIF] GPSProcessingMethod: GPS
[EXIF] GPSDateStamp: 2020:09:23

Ik gebruik mijn eigen JTG ook om fotos van mijn TZ80 van gps/locatie info te voorzien vanuit die GPS edit tag.
Ik heb zelf nog nooit de TagsFromFile gebruikt om mp4 info te kopieren, dus daar zal ik zelf ook eens naar kijken.
Maar het is inderdaad waar dat avidemux, kdenlive, openshot en handbrake en noem ze maar op alleen "kijken" naar de video bewerking.Naast de gps info raak je dan ook alle "makernotes" kwijt. Soms blijft alleen de file info over.

Mogelijk moet jExifToolGUI ook aangepast worden omdat die naar de "originele" gps tags kijkt onder exif, xmp en iptc. Niet naar de xmp-exif, xmp-photoshop tags die gebruikt worden in mp4s.
Dat wordt dus een "feature request" voor één van de volgende versies.

En ik moet ook kijken hoe Google Photos gps info uit mp4 bestanden uitleest.

• hvdwolf
Het kostte enig uitzoek werk, maar MP4 gebruikt een speciale QuickTime tag daarvoor en die wordt door Google Photos gelezen. Je kunt nu in jExifToolGUI 1.6 ook je eigen combinatie van metadata tags maken (zoals hieronder weergegeven voor Parijs).
Het is een "String tag" gescheiden door komma's die Latitude, Longitude, Altitude beschrijft. Google Photos herkent de hoogte (altitude) niet, dus die kun je eventueel weglaten.

Notabene: Je hebt een heel nieuwe versie van exiftool hiervoor nodig. De standaard versie in de repo van Ubuntu 20.20 (v 11.88) is waarschijnlijk te oud.

Ik zal nog eens verder experimenteren om te zien welke tags door Google Photos herkend worden in videos.

Toevallig even uit een windows versie omdat ik geen linux machine bij de hand had. (Toch wel makkelijk zo'n cross-platform tool. ;) )

Voor uitleg over die "user metadata combination sets" zie https://hvdwolf.github.io...finedmetadatacombinations

[Voor 7% gewijzigd door hvdwolf op 25-09-2020 11:46]

• Josefien
Die Quicktime-tag wordt ook standaard gemaakt door moderne Android-telefoons, voor zover ik weet.

Ik ga het eens proberen nadat ik morgen de jExifToolGUI heb geüpgraded. In de 0.99-beta zit de "user defined metadata" optie niet.

• hvdwolf
Nee, dat klopt.
Die zit er pas (officieel) sinds 20 september in v 1.6.0 in.
En je hebt dus ook een heel nieuwe exiftool zelf nodig.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True