Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HettyvdB
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 13-06-2020
Mijn vraag
Mijn schoonzoon bouwt een nieuwe computer voor me. Nu lukt het niet om het ding aan de praat te krijgen. Wat zouden we nu het beste kunnen doen? Zouden we iemand kunnen inhuren of hem ergens heen kunnen brengen, zodat iemand met meer ervaring het wellicht wel voor elkaar krijgt? Hebben jullie goede tips waar? Liefst in of in de buurt van Harderwijk, want we hebben geen auto.

Relevante software en hardware die ik gebruik

266796 MSI B450M PRO-VDH MAX moederbord 36 mnd. 1 351421 Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200 C16 Geheugen 120 mnd. 1 1018454 Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular PSU PC vo 60 mnd. 1 20153 Verzenden binnen Nederland 1 999333 MSI GeForce GT 1030 2GH LP OC Videokaart 36 mnd. 1 261303 AMD Ryzen 5 3600 processor 36 mnd. 1 266800 Kingston A2000 1000GB M.2 SSD 60 mnd. 1 1066281 NZXT H510 Black - Black Midi Tower Behuizing 24 mnd. 1

Deze dingen zitten erin, lijstje hier “gekeurd” maar wellicht toch nog een “verkeerde” combi van dingen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Het hele ding is uitgebreid opnieuw in elkaar gezet, getest, enz. Hij gaat wel aan, maar monitor connect niet. Monitor is oom nieuw en hebben we uiteraard getest aan de laptop en hij is niet de oorzaak van dit debacle. Ik heb er sowieso geen verstand van, maar schoonzoon weet het nu ook niet meer.
Super bedankt alvast weer.
...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: november 2002
  • Niet online

GlowMouse

wees solidair

Zit de monitor toevallig in de onboard graphics geprikt? Wat zie je verder gebeuren als je de pc aanzet?

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Acties:
  • +1Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 17-06 22:02
Kan mobo bios zijn denk ik... (Niet 100% zeker, want bord is vrij nieuw).

Corsair ram werkt niet altijd lekker met AMD Ryzen, dat zou het kunnen veroorzaken.

Verder gewoon nog een keer alle kabels even langs gaan.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +4Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 22:43
GlowMouse schreef op zondag 31 mei 2020 @ 02:06:
Zit de monitor toevallig in de onboard graphics geprikt? Wat zie je verder gebeuren als je de pc aanzet?
Idd, kabel naar monitor toevallig in moederbord geprikt ipv in de videokaart?

Of misschien de 4/8 pins voedingskabel vergeten die, naast de 24pins kabel, in het moederbord moet? Aansluiting zit links boven op het moederbord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:09
Eventueel andere monitor proberen. Verder zo kaal mogelijk opstarten:
- Buiten de kast, dus moederbord los op een niet geleidende geschikte ondergrond.
- CPU+koeling op het moederbord
- Een strip geheugen (slot 1, of test bij falen een ander slot ook)
- Videokaart
- Toetsenbord (kan eventueel er af voor de test)
- Voeding uiteraard en de nodige kabels.

Een moederbord heeft een BIOS met instellingen. Die staan nu nog op standaard neem ik aan. BIOS reset eventueel uitvoeren volgens handleiding, zodat alles in de BIOS op default staat.

Mocht het lukken, dan is het doel uiteraard om in de BIOS te komen.

---

Mocht dit falen dan is de volgende taktiek om de hardware onderdelen per stuk te testen in een ander systeem. Ook goed om op internet nog eens te zoeken naar de compatibiliteit van met name het geheugen, het moederbord en de CPU. Het is soms nodig om het moederbord een BIOS update te geven, voordat bepaalde onderdelen samen kunnen werken. Ik weet zo uit mijn hoofd niet of dat het geval is bij deze hardware.

---

Mocht dat falen, dan in en rond Harderwijk even zoeken (op internet) naar standaard ICT zaken die niet al te duur lijken. Vooraf een prijs of grens bepalen. Puur het onderzoek naar de oorzaak zou een 50 tot 100 euro kunnen kosten naar mijn mening.
Edit: even snel gekeken, een eerste hit die mij goed en goedkoop lijkt: https://cshcomputers.weebly.com

[Voor 5% gewijzigd door Tjeerd84 op 31-05-2020 04:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 23:53
Monitor inderdaad aansluiten aan de videokaart, niet aan de onboard aansluiting. Deze cpu heeft geen geintegreerde gpu dus de hele pc werkt niet zonder videokaart.

Controleer goed of de pc speaker correct is aangesloten op het moederbord. Als er iets mis is met cpu, geheugen of videokaart, dan geeft het moederbord dit aan met een aantal bliepjes. Dus als je zeker weet dat de pc speaker goed is aangesloten en de monitor ook, dan aanzetten en even de tijd geven. Ik had ooit een build waarvan ik ook de videokaart nog niet had aangesloten, maar het duurde 30 seconden voordat de bliepjes kwamen. Dan in de handleiding van het moederbord zoeken wat de betekenis is van de bliepjes.

Als er helemaal geen bliepjes komen, dan zou het moederbord of de voeding defect kunnen zijn. Mits je natuurlijk zeker weet dat alles correct is aangesloten, want meestal zit er toch ergens een stekker niet goed vast.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Post eens wat foto's van de binnenkant van het systeem. Misschien zien we een montagefout.
Ik verbaas mij overigens dat die setup door de 'keuring' is gekomen met dat geheugen en die voeding.

[Voor 36% gewijzigd door Uszka op 31-05-2020 08:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 00:20

RobbyTown

Grootmeester

Uszka schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:01:
Post eens wat foto's van de binnenkant van het systeem. Misschien zien we een montagefout.
Ik verbaas mij overigens dat die setup door de 'keuring' is gekomen met dat geheugen en die voeding.
Op aanraden van een tweaker gekocht zie ik zo
Computer bouwen waar ik als fotograaf even mee vooruit kan

Acties:
  • +1Henk 'm!
Gelukkig is er een Max bord in gegaan ipv een B450 die al een tijdje EOL is. Misschien heeft @SuperToine123 een idee wat de oorzaak is?

[Voor 39% gewijzigd door Uszka op 31-05-2020 09:52]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SuperToine123
  • Registratie: juni 2019
  • Laatst online: 13-06 18:33
Ik moet even wat info hebben, dan kan ik troubleshooten

Gaan de ventilatoren aan als je op de aan knop drukt?
Gaat de RGB aan als je op de aan knop drukt?
Gebeurt er iets als je op de aan knop drukt?

Oh en hier een paar dingen:

Zitten de front panel connectors op de juiste plek?
Staat de PSU aan?
Zijn alle kabels van de PSU correct aangesloten?

[Voor 27% gewijzigd door SuperToine123 op 31-05-2020 10:06]

Acties:
  • +2Henk 'm!
SuperToine123 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:04:
Ik moet even wat info hebben, dan kan ik troubleshooten

Gaan de ventilatoren aan als je op de aan knop drukt?
Gaat de RGB aan als je op de aan knop drukt?
Gebeurt er iets als je op de aan knop drukt?

Oh en hier een paar dingen:

Zitten de front panel connectors op de juiste plek?
Staat de PSU aan?
Zijn alle kabels van de PSU correct aangesloten?
Eh...
HettyvdB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 01:34:
Hij gaat wel aan, maar monitor connect niet. Monitor is oom nieuw en hebben we uiteraard getest aan de laptop en hij is niet de oorzaak van dit debacle.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drukkert
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 25-05 05:30
Heb je de juiste "bron" geselecteerd op je monitor? Vaak kun je meerdere inputs selecteren op een monitor.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:13
CPU is vanaf de eerste BIOS revisie ondersteund. De CMK16GX4M2B3200C16 staat op de Picasso compatibility chart, maar niet op de Matisse compatibility chart (de Ryzen 5 3600) lijst.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 159,-€ 159,-
1MoederbordenMSI B450M PRO-VDH Max€ 77,05€ 77,05
1VideokaartenMSI GeForce GT 1030 2GH LP OC€ 78,90€ 78,90
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 74,90€ 74,90
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 70,06€ 70,06
1VoedingenCooler Master MWE Gold 550 Full Modular€ 76,-€ 76,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 129,03€ 129,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 664,94

@HettyvdB met @Uszka een plaatje zegt meer dan duizend woorden ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• heyajohnny
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15-06 09:53
Kortsluiting moederbord op behuizing zou ook kunnen.
Probeer alle componenten eens aan te sluiten zonder de behuizing.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:00
Deze pagina al bekeken?
https://www.msi.com/suppo...etails/MB_Boot_No_Display

En dan met name het laatste deel over de ez debug leds: https://www.msi.com/suppo.../MB_Boot_No_Display#txt05

Bij elke stap in het bootproces gaat er een extra led aan. Je kan dan zien waar het mis gaat.
Als booten lukt gaan de leds weer uit.

edit: en het kan soms zo eenvoudig zijn als de monitor aan gesloten aan de verkeerde videopoort, of op de monitor de verkeerde input gekozen.

Dus, oorzaken uitsluiten (zie tips op de pagina en hier in dit topic).

[Voor 84% gewijzigd door job op 31-05-2020 12:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:42
Heel veel mensen hebben al mogelijke troubleshooting steps aangeboden.
Maar aangezien je niet veel verstand er van hebt misschien eens aangeven waar je vandaan komt?

Misschien dat iemand in de buurt je kan helpen door met de pc langs te komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:13
@gasemans Harderwijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HettyvdB
Dank jullie wel allemaal. Ik snap inderdaad niet alles wat jullie hier zeggen. Ga dit doorgeven aan schoonzoon die de bouwer is en alweer naar huis. Met ons “boerenverstand” en vanaf de buitenkant -want we krijgen de zijkant er niet eens vanaf 🙈- denken we aan het io schield als dat zo heet. Die lipjes lijken niet glad te zitten. Ik zal er een foto bijzetten.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Lipje bij de RJ54 (ethernet) connector had er in ieder geval boven (op) gemoeten, niet er voor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Nu online
Zoals al een paar keer gevraagd is: op welke poort heb je de monitor aangesloten? Op de HDMI naast de USB-poorten die je in je foto ziet? Of op de HDMI-poort van de losse videokaart? Dat laatste is namelijk de betere optie.

The devil is in the details.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• gasemans
7(8)7

Wakker....

Als ik naar de Io shield kijk zie ik bij zowel de rj45 als usb aansluiting 2 metalen clipjes.
Die horen aan de binnenkant tegen de Io te zitten en niet er voor.
Bij de usb lijkt hij zelfs half naar binnen te staan.
Mogelijk heb je kortsluiting daar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 21:28
Moederbord moet er, lijkt mij, uit en beter geplaatst worden. Al heb ik nog wat twijfel of dat echt de oorzaak is, maar is in elk geval een goed begin.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 19-06 11:48
HettyvdB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:30:
Dank jullie wel allemaal. Ik snap inderdaad niet alles wat jullie hier zeggen. Ga dit doorgeven aan schoonzoon die de bouwer is en alweer naar huis. Met ons “boerenverstand” en vanaf de buitenkant -want we krijgen de zijkant er niet eens vanaf 🙈- denken we aan het io schield als dat zo heet. Die lipjes lijken niet glad te zitten. Ik zal er een foto bijzetten. [Afbeelding]
Graag even een foto van de aansluiting waar je de monitor op hebt aangesloten.

En dan nog even een foto van de hele achterkant van de computer, zodat we alle aansluitingen kunnen zien.

Ik gok net zoals @GlowMouse dat je schoonzoon de verkeerde aansluiting heeft gepakt.

[Voor 11% gewijzigd door Nopheros op 31-05-2020 12:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HettyvdB
Volgens mij is de monitor op alle mogelijke manieren geprobeerd. Met verschillende kabels in alle mogelijke aansluitingen. Ik ga dat zeker nog doorgeven, dank!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HettyvdB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nopheros
Je hebt een losse videokaart gekocht, de enige goede aansluitingen zijn de 2 onderste, als ik het goed zie ik dat display port en HDMI.

De monitor zou je daar op moeten aansluiten en vervolgens op de monitor de juiste input kiezen.

Maar als je zegt dat je alle aansluitingen al geprobeerd hebt dan zal het blijkbaar wat anders zijn..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HettyvdB
Hoor nu dat alle dp en HDMI poorten zijn geprobeerd. Ook die twee daaronder niet in dat
Io schield

Acties:
  • +6Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 00:08
HettyvdB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:06:
Hoor nu dat alle dp en HDMI poorten zijn geprobeerd. Ook die twee daaronder niet in dat
Io schield
Fix dit nou eerst eens door het moederbord goed te plaatsen. Nu maak je mss aarde op een USB of netwerk pin.

Controleer ook of de juiste afstandsbussen in de kast gemonteerd zijn tov het aantal gaatjes in het mobo.

[Voor 12% gewijzigd door chaoscontrol op 31-05-2020 13:10]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HKLM_
  • Laatst online: 23:52
HettyvdB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:06:
Io schield
Ik zou de setup er weer uithalen (sowieso voor die lipjes bij de usb en je netwerk poort) dan op tafel leggen en memory, cpu, voeding, beeldscherm aansluiten en kijken wat het doet.

⛔Trackers of betalen...⛔

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nopheros
En als het dan nog niet werkt dan zit er inderdaad weinig anders op dan naar een computerwinkel te gaan, je hebt iemand nodig die alle hardware los kan testen in een ander systeem..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HettyvdB
Rechts bovenin brandde ook nog twee kleine gele lampjes toen hij het niet deed, is dat nog een aanwijzing misschien?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Anoniem: 197141
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
HKLM_ schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:08:
[...]

Ik zou de setup er weer uithalen (sowieso voor die lipjes bij de usb en je netwerk poort) dan op tafel leggen en memory, cpu, voeding, beeldscherm aansluiten en kijken wat het doet.
Sowieso altijd eerst los testen voordat je gaat inbouwen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HKLM_
@HettyvdB Kan je een foto posten van de binnenkant van de kast? Zodat we het mobo kunnen bekijken?

[Voor 21% gewijzigd door HKLM_ op 31-05-2020 13:13]

⛔Trackers of betalen...⛔

Acties:
  • +1Henk 'm!

• HettyvdB
Schoonzoon komt zo weer, wij krijgen die kast dus al niet open. Ik heb wel wat foto’s door het glas, maar dat zie je denk ik niet goed genoeg....

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik kan het net niet goed zien door de SATA kabel bovenlangs de memory slots, maar de clips aan de onderkant lijken goed, de lege staan nog 'open' en je ziet ze verspringen (ope/dicht/open/dicht). Die aan de bovenkant echter staan allen gelijk dus mogelijk staan die voor de gevulde bankjes niet goed dicht.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 14:26
DukeBox schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:41:
Ik kan het net niet goed zien door de SATA kabel bovenlangs de memory slots, maar de clips aan de onderkant lijken goed, de lege staan nog 'open' en je ziet ze verspringen (ope/dicht/open/dicht). Die aan de bovenkant echter staan allen gelijk dus mogelijk staan die voor de gevulde bankjes niet goed dicht.
Misschien krijgt hij ze niet dicht omdat ze er verkeerd om inzitten?

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• DJ-Promo
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 13:58
Wat al eerder is gezegt haal het moederbord eruit en test even op de doos van het moederbord. Nu zit het i/o shield niet goed en ik zie dat er schroeven missen die het moederbord vast houden. Check de stand-offs in de kast voordat je het moederbord weer plaatst.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HKLM_
DJ-Promo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:44:
Wat al eerder is gezegt haal het moederbord eruit en test even op de doos van het moederbord. Nu zit het i/o shield niet goed en ik zie dat er schroeven missen die het moederbord vast houden. Check de stand-offs in de kast voordat je het moederbord weer plaatst.
Inderdaad missende schroeven, IO shield die niet netjes is aangesloten best een rommelige build...

⛔Trackers of betalen...⛔

Acties:
  • +10Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 20:13
Zitten er wel standoff's onder het moederbord? Het is moeilijk te zien maar hij lijkt koud op de tray te zijn gemonteerd. Alle poorten lijken ook onder een hoek te staan. Eruit halen en alle onderdelen los op de tafel testen met een (droge!) doek eronder.

[Voor 16% gewijzigd door XyRuS op 31-05-2020 13:49]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 23:00
HettyvdB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:10:
Rechts bovenin brandde ook nog twee kleine gele lampjes toen hij het niet deed, is dat nog een aanwijzing misschien?
Heb je mijn post over de ez debug led gelezen?
job in "Zelf bouwen is niet gelukt, wat nu?"

Handig als je schoonzoon er zo weer mee bezig gaat :)
Als die leds de debug leds zijn dan betekent dat een probleem met het geheugen.

Kan zijn dat het geheugen niet compatible is, of het zit er niet goed in.

Maar aangezien anderen al hebben gezien dat het i/o shield niet goed vast zit en er schroeven ontbreken haal alles er maar weer uit.

Pak de handleiding er bij. Bekijk een youtube instructie, en begin opnieuw.

edit: ohja en gebruik de volgende keer de juiste schroeven om het moederbord vast te zetten.

[Voor 12% gewijzigd door job op 31-05-2020 14:07]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 23:28

CurlyMo

www.pilight.org

Het is nog niet gezegd, en focussen op het werkend krijgen van het geheel is het belangrijkste, maar wat ga je met de PC doen?

Voor simpel mailen en internetten is hij namelijk nogal overkill samengesteld met bijbehorende prijsstelling.

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HKLM_
CurlyMo schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:54:
Het is nog niet gezegd, en focussen op het werkend krijgen van het geheel is het belangrijkste, maar wat ga je met de PC doen?

Voor simpel mailen en internetten is hij namelijk nogal overkill samengesteld met bijbehorende prijsstelling.
Computer bouwen waar ik als fotograaf even mee vooruit kan

⛔Trackers of betalen...⛔

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Maykel_Melis
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 18-06 18:12
HettyvdB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:10:
Dit zegt de handleiding:
These LEDs indicate the status of the motherboard.
CPU - indicates CPU is not detected or fail
DRAM - indicates DRAM is not detected or fail
VGA - indicates GPU is not detected or fail
BOOT - indicates booting device is not detected or fail

Als ik het goed heb moet een LED aan gaan, dan uit. En dit voor alle vier de LEDs in volgorde.
Als een LED blijft branden dan is er met dat onderdeel wat aan de hand.

Handleiding, pagina 18:
https://www.msi.com/Mothe...M-PRO-VDH-MAX#down-manual

[Voor 7% gewijzigd door Maykel_Melis op 31-05-2020 14:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HettyvdB
job schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:49:
[...]

Heb je mijn post over de ez debug led gelezen?
job in "Zelf bouwen is niet gelukt, wat nu?"

Handig als je schoonzoon er zo weer mee bezig gaat :)
Als die leds de debug leds zijn dan betekent dat een probleem met het geheugen.

Kan zijn dat het geheugen niet compatible is, of het zit er niet goed in.

Maar aangezien anderen al hebben gezien dat het i/o shield niet goed vast zit en er schroeven ontbreken haal alles er maar weer uit.

Pak de handleiding er bij. Bekijk een youtube instructie, en begin opnieuw.

edit: ohja en gebruik de volgende keer de juiste schroeven om het moederbord vast te zetten.
Ben nu zelf even dat filmpje aan het kijken, dank daarvoor.Schoonzoon komt toch pas morgen. Ik zit met nu af te vragen, kunnen we de computer niet voor de zekerheid sowieso beter dinsdag naar de computerwinkel brengen? Ze mailden op zondag terug, hij mag daar daartoe en ze denken wel dat het kan gaan werken. Er kan nog best wel het één en ander mis gaan zie ik nu. Schoonzoon heeft ook nog maar één keer eerder een computer gebouwd, die het overigens al een hele tijd prima doet......

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orodeth
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-06 16:39
Toevallig afgelopen woensdag voor het eerst mijn eigen PC samengesteld en in elkaar gezet en ging het pas goed bij de derde poging. Ik heb het forum gescand dus weet niet of ik het heb gemist maar zag niet precies waar het al mis ging. Dit waren de pogingen en troubleshooting van mijn kant:
- Machine kreeg stroom en aan/uit knop had een rood licht maar erop drukken deed niets.
Oplossing: De pins die vanuit de frontpanel knoppen kwamen (USB, Aan/uit knop en microfoon) moesten op een specifieke manier erin geprikt worden ipv dat ik ze random erin gedrukt had.
- Oplossing werkte en pc ging aan maar zonder beeld.
Oplossing was hier simpel i.p.v. de HDMI in het moederboard (het gedeelte met vele aansluitingen) de kabel prikken in de videokaart. De 'strip' met maar enkele aansluitingen.
- Er was beeld! alleen nu wilde windows via USB niet installeren, er werd namelijk geen harde schijf gevonden (SSD).
Oplossing: blijkbaar hebben deze een aparte voeding nodig (helemaal niet bij stil gestaan)

Hierna werkte alles en loopt alles als een zonnetje.
Via deze link kwam ik trouwens op mijn eerste oplossing met de pins : https://www.pcgamer.com/5-reasons-your-new-pc-wont-boot/

p.s. Was het zelf vergeten maar wees er van bewust dat een PC niet standaard (of nauwelijks) komt met Wi-Fi, dus of zorg voor een adapter of een kabel. Klinkt mis heel dom maar ik kom van alleen maar laptops af en had er niet bij stil gestaan }:O

Acties:
  • +8Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18-06 23:53
HettyvdB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:30:
Dank jullie wel allemaal. Ik snap inderdaad niet alles wat jullie hier zeggen. Ga dit doorgeven aan schoonzoon die de bouwer is en alweer naar huis. Met ons “boerenverstand” en vanaf de buitenkant -want we krijgen de zijkant er niet eens vanaf 🙈- denken we aan het io schield als dat zo heet. Die lipjes lijken niet glad te zitten. Ik zal er een foto bijzetten. [Afbeelding]
Mijn lieve hemel. Iemand die een pc zo aflevert zou zich VERRE moeten houden van het bouwen van pc's...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Orodeth
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-06 16:39
PhilipsFan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:22:
[...]

Mijn lieve hemel. Iemand die een pc zo aflevert zou zich VERRE moeten houden van het bouwen van pc's...
To be fair, het is nog geen finished product. Ik kan me voorstellen dat je het wegwerken pas doet als alles ook pas werkt. Ik denk dat schoonzoon wel iets te enthousiast was met dat doe ik wel even. Heel begrijpbaar ik probeerde ook altijd goed voor de dag te komen bij schoonouders.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 00:31

sapphire

Die-hard pruts0r

Orodeth schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:32:
[...]

To be fair, het is nog geen finished product. Ik kan me voorstellen dat je het wegwerken pas doet als alles ook pas werkt. Ik denk dat schoonzoon wel iets te enthousiast was met dat doe ik wel even. Heel begrijpbaar ik probeerde ook altijd goed voor de dag te komen bij schoonouders.
Je bouwt eerst alles in en dan ga je de lipjes van de USB en netwerk poort goed doen :+
Kabels tot daar aan toe maar die lipjes zijn wel erg basic.

Gabriël ITX

Acties:
  • +1Henk 'm!

• brianwieggers
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 24-04 13:29
Ik had een soortgelijk probleem met Corsair Vengeance RGB ram, Ryzen 3600x en ASRock mobo. Probeer eens de ram sticks in slot A1 en A2 te zetten (Rode stick naar het blauwe slot).
De ram zal trager werken maar bij mij heeft het er wel voor gezorgd dat ik uberhaupt kon POST-en

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 21-05 16:15

Jean Paul

Reservebelg

brianwieggers schreef op zondag 31 mei 2020 @ 15:46:
Ik had een soortgelijk probleem met Corsair Vengeance RGB ram, Ryzen 3600x en ASRock mobo. Probeer eens de ram sticks in slot A1 en A2 te zetten (Rode stick naar het blauwe slot).
De ram zal trager werken maar bij mij heeft het er wel voor gezorgd dat ik uberhaupt kon POST-en

[Afbeelding]
Voordat er iets geprobeerd wordt zal eerst het advies van @chaoscontrol opgevolgd moeten worden. Het moderbord moet opnieuw geplaatst worden om de (mogelijke) kortsluiting op te lossen.

Overigens wel heel bijzonder om dat voor elkaar te krijgen, het lijkt wel opzettelijk gedaan en ik bedoel niet met kwade intenties, maar vanuit onwetendheid.

De kast mist ook een schuifpaneeltje waar de videokaart zit, enig idee waarom dat compleet weggehaald is?

Het Corsair geheugen is niet wat "gekeurd" is, in je gekeurde voorstel zat G.Skill geheugen. Corsair staat bekend om zijn problemen met AMD Ryzen. Kan zijn dat dat niet goed wil werken, maar voordat we daarmee bezig gaan zal je het moederbord opnieuw moeten (laten) plaatsen.

Het glaspaneel zit met één schroef vast aan de achterkant. Na het losschroeven moet je het zijpaneel naar je toe trekken. Aangezien het tempered glas is, zal het wel voorzichtig en met beleid moeten gebeuren :)

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
Ik heb ook wel eens een build gezien waarbij de IO shield licht bol stond. Dat zorgde er voor dat er zoveel druk op het mobo stond, dat deze als gevolg daarvan stuk ging. Het kan zijn dat ook als nu alles wel goed aangesloten wordt, het mobo defect blijkt, terwijl het wellicht niet DOA was.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• roger_s
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19:27
Er zijn geen standoffs gebruikt. Dus kortsluiting. Dat is al eerder aangegeven hier. Niks meer aan doen en teruggeven aan de bouwer. Verder zelf dingen proberen maakt meer stuk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• PheraX
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:01
Sowieso 1 reepje ram IPV 2 proberen

[Voor 8% gewijzigd door PheraX op 31-05-2020 17:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gasemans
roger_s schreef op zondag 31 mei 2020 @ 17:28:
Er zijn geen standoffs gebruikt. Dus kortsluiting. Dat is al eerder aangegeven hier. Niks meer aan doen en teruggeven aan de bouwer. Verder zelf dingen proberen maakt meer stuk.
Helemaal eens.
Zo te zien zit het bord direct tegen de achterplaat aan.
Wel raar opzich dat het bijna niet zichtbaar is aan de io aan de achterkant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• robbertg91
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:44
gasemans schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:07:
[...]

Helemaal eens.
Zo te zien zit het bord direct tegen de achterplaat aan.
Wel raar opzich dat het bijna niet zichtbaar is aan de io aan de achterkant.
In mijn vorige build ook jaren zonder standoff het mobo direct op de kast geschroefd. Nog nooit last mee gehad. Overdrijven is ook een vak...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HKLM_
robbertg91 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 18:56:
[...]

In mijn vorige build ook jaren zonder standoff het mobo direct op de kast geschroefd. Nog nooit last mee gehad. Overdrijven is ook een vak...
Je hebt cases waar ze standaard al in de case geschroefd zitten. Als dit niet het geval is en je plaats hem toch dan heb je niet de juiste basis kennis hardware om een degelijke pc te bouwen.
Bron
Standouts also help keep a motherboard from touching the computer case. If the motherboard, specifically the solder points or other metal pieces touches the metal computer case, it can cause a short to occur in the motherboard. A short can cause the computer to not start up or it can cause damage to the motherboard. Using standouts is critical to prevent shorts from occurring and preventing damage to the motherboard.
Als ik bijvoorbeeld het boek van Comtia A+ erbij pak staat het er ook gewoon in :)
https://books.google.nl/b...board%20in%20case&f=false

[Voor 52% gewijzigd door HKLM_ op 31-05-2020 19:08]

⛔Trackers of betalen...⛔

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

[...]

Dan heb je heel veel geluk gehad, of een CPU koeler backplate die voor de afstand zorgde. Normaal gesproken zorgt dit namelijk voor kortsluiting.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• robbertg91
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19:44
HKLM_ schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:04:
[...]

Je hebt cases waar ze standaard al in de case geschroefd zitten. Als dit niet het geval is en je plaats hem toch dan heb je niet de juiste basis kennis hardware om een degelijke pc te bouwen.

Als ik bijvoorbeeld het boek van Comtia A+ erbij pak staat het er ook gewoon in :)
https://books.google.nl/b...board%20in%20case&f=false
Geen idee.. wellicht zaten ze standaard in de case. Bij mijn nieuwe case zaten ze er inderdaad wel gewoon bij en heb ik ze er gewoon in gedaan. Weer wat geleerd!

Maar als ik zie met wat voor geweld hier de IO in is gedaan, hou ik me hart vast hoe de rest behandeld is.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Jean Paul schreef op zondag 31 mei 2020 @ 16:41:
[...]

Voordat er iets geprobeerd wordt zal eerst het advies van @chaoscontrol opgevolgd moeten worden. Het moderbord moet opnieuw geplaatst worden om de (mogelijke) kortsluiting op te lossen.

Overigens wel heel bijzonder om dat voor elkaar te krijgen, het lijkt wel opzettelijk gedaan en ik bedoel niet met kwade intenties, maar vanuit onwetendheid.
Dit kan de beste overkomen, maar je moet het wel controleren tijdens het plaatsen en niet eerder aan zetten totdat het goed zit.
Het Corsair geheugen is niet wat "gekeurd" is, in je gekeurde voorstel zat G.Skill geheugen. Corsair staat bekend om zijn problemen met AMD Ryzen. Kan zijn dat dat niet goed wil werken, maar voordat we daarmee bezig gaan zal je het moederbord opnieuw moeten (laten) plaatsen.
De originele samenstelling van de schoonzoon was best goed, veel geheugen, snelle Samsung SSD. Daar zat het G.Skill geheugen in.

@HettyvdB

Overigens lijkt het op de foto's (door de schaduw) dat er afstand zit tussen het moederbord en de kast. Wat ook aan de hand zou kunnen zijn is dat er standoffs op een verkeerde plaats zitten. Dat kun je zo niet zien op de foto.

De foto toont aan dat het geheugen in de door de handleiding geadviseerde slots zit. Voor een test kan je het beste starten met 1 module in A2 (2e positie vanaf de processor).

De modulen moeten ook goed in de slots zitten. Dat zie je aan de zijkant.

Wat betreft de videokabel, dat kan voor de test het beste een HDMI kabel zijn. DP kabels geven soms problemen.

Verder ben ik ook benieuwd naar de EZ Debug leds tijdens opstarten. Die zitten rechtsboven. Daaruit kan worden afgeleid wat er eventueel aan de hand is. Maar eerst moet de I/O shield op het moederbord correct worden geplaatst.

palimpsest

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sleiN13
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 18:12
Sinds het een b450 moederbord is heb je volgens mij geen garantie dat een serie 3000 processor werkt zonder bios update. Waarschijnlijk kan je dat alleen niet doen zonder ouder model processor.

Acties:
  • 0Henk 'm!
sleiN13 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:45:
Sinds het een b450 moederbord is heb je volgens mij geen garantie dat een serie 3000 processor werkt zonder bios update. Waarschijnlijk kan je dat alleen niet doen zonder ouder model processor.
Het is een MSI Max bord dus gegarandeerd uit de doos compatibel.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HettyvdB
Wauw nog meer reacties, super bedankt allemaal voor het meedenken. Aangezien ik er helemaal geen verstand van heb kan ik geen chocola maken van de meeste reacties, maar toch super dat jullie zo je best doen. Ik denk inderdaad dat schoonzoon zich er enigszins op verkeken heeft.....Wees niet bang hoor, wij zitten er verder niet aan, sinds het ins niet eens gemakkelijk lukte om de glazenplaat eraf te krijgen. Vrouwlief dacht dat ze dat met dat io scheelde nog wel even zelf kon oplossen, maar ik denk dat we een deskundige moeten laten kijken of er wat te redden valt. Fijn forum dit, wat een behulpzame mensen, excuses dat ik er niet zo heel veel mee kan....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

sleiN13 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:45:
We leven in juni 2020 en de juiste bios is van juli 2019. Zeer kleine kans dat je nu een B450 bordje koopt die niet geschikt is. Verder heeft MSI speciaal de MAX versies uitgebracht, die gelijk al geschikt zijn.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 18-06 23:58
Ik zie veel verwijzingen naar een geheugen probleem dus eens aangedacht om de pc te starten met 1 geheugenstrip alleen?

Mijn moederbord MSI x99a had ook een probleem met mijn 4 strippen om beeld te geven. Nadat ik 3 strippen verwijderede kwam er ineens beeld en later kon ik gewoon de andere 3 erbij zetten zonder problemen.

Over 3 jaar tijd al 2x eerder gehad bij het opstarten van de pc kon ik geen beeld meer krijgen todat ik 3 geheugenstrippen verwijderde.

prober het eens uit zou ik zeggen.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Standoffs zijn vergeten. Kan je zien bij de vergeten schroef links boven geheugen. Daarom zit de IO plate ook zo beroerd. Met een beetje pech is bord kapot.

Je kan het ook al zien bij andere foto's. Bord maakt kortsluiting daarom zie je nog wel een beetje schaduw maar dat komt omdat de Electronica op de kast drukt.

Daarnaast moeten voor stevigheid en stabiliteit van de montage gewoon alle schroeven gebruikt worden.

[Voor 48% gewijzigd door Wim-Bart op 31-05-2020 23:25]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• HettyvdB
Ondertussen heb ik ontdekt dat je hier ook priveberichten kunt sturen, ik ben echt nog nieuw op computer en forum gebied 🙈. Een van de mensen van dit forum komt morgen langs om te helpen! Super fijn, nu maar hopen dat er nog wat te redden valt....nogmaals zeer veel dank allemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!
Wim-Bart schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:22:
Standoffs zijn vergeten. Kan je zien bij de vergeten schroef links boven geheugen. Daarom zit de IO plate ook zo beroerd. Met een beetje pech is bord kapot.
Ik denk dat je gelijk hebt op alle deze punten.

palimpsest

Acties:
  • +2Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: april 2007

RobbyTown

Grootmeester

HettyvdB schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:45:
Ondertussen heb ik ontdekt dat je hier ook priveberichten kunt sturen, ik ben echt nog nieuw op computer en forum gebied 🙈. Een van de mensen van dit forum komt morgen langs om te helpen! Super fijn, nu maar hopen dat er nog wat te redden valt....nogmaals zeer veel dank allemaal.
Denk dat er een aantal benieuwd zijn wat ik oorzaak is ik wel in elk geval. Kunnen vele dingen zijn. Laat het aub weten :).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

mrmrmr schreef op zondag 31 mei 2020 @ 19:41:
Dit kan de beste overkomen, maar je moet het wel controleren tijdens het plaatsen en niet eerder aan zetten totdat het goed zit.
Niet lullig bedoeld, maar het metaal zo verbuigen is niet iets wat de beste overkomt..
De originele samenstelling van de schoonzoon was best goed, veel geheugen, snelle Samsung SSD. Daar zat het G.Skill geheugen in.
Stel ik ook niet ter discussie, ik probeer duidelijk te maken dat afwijken van iets wat goedgekeurd is, de goedkeuring teniet doet. Zeker (helaas) met Ryzen en RAM. Goed om in acht te nemen voor een volgende keer :)
Wim-Bart schreef op zondag 31 mei 2020 @ 23:22:

Je kan het ook al zien bij andere foto's. Bord maakt kortsluiting daarom zie je nog wel een beetje schaduw maar dat komt omdat de Electronica op de kast drukt.

Daarnaast moeten voor stevigheid en stabiliteit van de montage gewoon alle schroeven gebruikt worden.
Lijkt mij stug, alle kasten komen standaard met standoffs op de juiste plaats. Tenzij ze er moedwillig uitgehaald zijn natuurlijk, maar dan krijg je de GPU er ook niet in zonder de bracket te verwijderen.
Je kan trouwens op een van de fotos de middelste standoff zien, achter de GPU, die geen schroef behoeft, lijkt dus in orde.

Niet alle schroeven zitten in het bord overigens, zou ik ook even naar laten kijken..

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +8Henk 'm!

• XyRuS
100% zeker dat de stand-off's zijn vergeten, er zijn zat kasten waar ze ongemonteerd in een zakje worden meegeleverd! Sommige kunnen nu lullig gaan doen maar denk even terug wat je zelf hebt gesloopt in het leer proces, sommige zitten hier al 20 jaar te rommelen met computers.

Ik juich het juist toe dat iemand het aan durft om zelf een computer te bouwen of zelf wat durft te repareren. Daar leer je nog eens wat van, en wie weet is dit wel de stap naar elektronica of andere reparaties.

Ik ben blij dat mijn vader nooit boos werd als ik weer wat had gedemonteerd om te kijken hoe het werkt, experimenteren op zijn elektronica kamer heeft mijn interesse vroeger aangewakkerd!

Misschien gaat dit geld kosten, dure les, maar je vergeet het nooit meer wat je nu leert :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 21:41
[...]

*knip* robbertg91 had inmiddels al aangegeven dat het bij hem wellicht anders was, dan hoef je er niet met de botte bijl in te hakken.

[Voor 28% gewijzigd door br00ky op 01-06-2020 12:35]

Woont in Helsinki

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HettyvdB
RobbyTown schreef op maandag 1 juni 2020 @ 00:26:
[...]

Denk dat er een aantal benieuwd zijn wat ik oorzaak is ik wel in elk geval. Kunnen vele dingen zijn. Laat het aub weten :).
Ik ga zeker goed opletten en hoop dat ik na afloop het zo kan uitleggen dat jullie dan snappen wat het is geweest. Na alle antwoorden denk dat ik nu, hoewel ik er dus zelf niks mee heb gedaan, te begrijpen dat er schroefjes tussen het moederbord en de wand van de kast hadden gemoeten, waardoor dat moederbord niet strak tegen de wand van de kast zit, maar er ruimte komt. Mocht het wat anders zijn of als er meerdere dingen zijn, dan gaan ik proberen om dat te onthouden en hier doorgeven. Wordt vervolgd!

Acties:
  • +6Henk 'm!

• HettyvdB
XyRuS schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:09:
100% zeker dat de stand-off's zijn vergeten, er zijn zat kasten waar ze ongemonteerd in een zakje worden meegeleverd! Sommige kunnen nu lullig gaan doen maar denk even terug wat je zelf hebt gesloopt in het leer proces, sommige zitten hier al 20 jaar te rommelen met computers.

Ik juich het juist toe dat iemand het aan durft om zelf een computer te bouwen of zelf wat durft te repareren. Daar leer je nog eens wat van, en wie weet is dit wel de stap naar elektronica of andere reparaties.

Ik ben blij dat mijn vader nooit boos werd als ik weer wat had gedemonteerd om te kijken hoe het werkt, experimenteren op zijn elektronica kamer heeft mijn interesse vroeger aangewakkerd!

Misschien gaat dit geld kosten, dure les, maar je vergeet het nooit meer wat je nu leert :)
Nou precies dit. Schoonzoon voelt zich super schuldig, dus ik laat hem maar niet het hele topic lezen 😉

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

XyRuS schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:09:

Controleren kan geen kwaad, en het bord zal eruit moeten om het I/O shield te fixen, maar 100% zeker dat ze erin zitten. Ik heb een H510i kast en de standoffs zijn standaard gemonteerd, plus ik herken de middelste standoff achter de GPU :)

Eens dat dit een leertraject is en het niet ontmoedigend moet werken, integendeel. Je wordt immers niet geboren met kennis.

*knip* quote weggemod

[Voor 19% gewijzigd door br00ky op 01-06-2020 12:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• XyRuS
Jean Paul schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:40:
[...]

Controleren kan geen kwaad, en het bord zal eruit moeten om het I/O shield te fixen, maar 100% zeker dat ze erin zitten. Ik heb een H510i kast en de standoffs zijn standaard gemonteerd, plus ik herken de middelste standoff achter de GPU :)

Eens dat dit een leertraject is en het niet ontmoedigend moet werken, integendeel. Je wordt immers niet geboren met kennis.

[...]

Inderdaad.. Ik heb in het verre verleden een kennis gehad die het bord direct op de kast geschroefd had. Hij moest het GPU bracket verwijderen, anders kreeg hij de GPU niet in het AGP slot. De CPU draaide de ene keer sneller dan de andere keer, soms ging hij niet aan maar vaak weer wel... PC heeft erna nog gewerkt, maar goed is het niet.
Iets voor 100% claimen is inderdaad gevaarlijk! :+

YouTube: NZXT H510i unboxing and overview (with install) ik zie inderdaad wel spacer's gemonteerd vanuit fabruik!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:56
*knip* offtopic

Ontopic:

Ik zou de kabels op zijn minst ook even goed vast maken.
Kabelmanagement is tot daar aan toe (het is slecht gedaan in dit geval)… maar je wilt geen kabels in bewegende delen van je computer.

[Voor 14% gewijzigd door br00ky op 01-06-2020 12:37]

Corsair 200R - CM V550M - Gigabyte Z390 Elite - i7 9700k @ 5,0 1,34v - Noctua NH-D15S- 16gb G-skill CL15 3600 @ CL14 1,44v - MSI GTX 970 Gaming - Samsung 970 EVO 512 - Windows 10 Pro 64

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gasemans
[...]

Hoezo overdrijven?

Dat je het zo kan monteren en het jaren lang goed kan gaan betekend niet dat het dan goed is hoe het gemonteerd is.
Is in mijn ogen 100 rijden in een 50 zone.
Kan ook goed gaan. Maar niet goed. (ja die is overdreven 🤔)

Vaak genoeg zitten er tin deeltjes die ver genoeg uitsteken om kortsluiting te maken.
Als je achterplaat dan een coating heeft die geen geleiding heeft. Dan heb je geluk.
Zo niet dan kun je wel eens goed de pineut zijn.

Daarnaast doordat de io aan de achterzijde wel redelijk goed zit kwa hoogte kan het ook wezen dat daar wel standoffs gebruikt zijn. En dus het moederbord nu gebogen er in zit.
Kleine kans dan weer op schade in de pcb.
Maar dat zal door de kleine buiging niet het geval zijn.

Maar on topic.
Tof dat iemand bij de topic starter langs komt om te kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jean Paul

Jean Paul

Reservebelg

HugoBoss1985 schreef op maandag 1 juni 2020 @ 10:20:
Wanneer nemen jullie een hotelkamer? :+

Ontopic:

Ik zou de kabels op zijn minst ook even goed vast maken.
Kabelmanagement is tot daar aan toe (het is slecht gedaan in dit geval)… maar je wilt geen kabels in bewegende delen van je computer.
Hierop inspringend, de kast heeft veel ruimte voor kabelmanagement. Als schoonzoon wilt leren is dit een goed punt om mee te nemen.

Kijk eens op YouTube en zoek eens naar cable management voor tips en eindresultaten.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• HettyvdB

Of het is zometeen toch opgelost door iemand hier in huis 🤣

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tjeerd84
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 23:09
*knip* als desbetreffende user zich bekend wil maken is dat zijn/haar keus.
Moet zeggen dat deze situatie de handen wel doet jeuken, maar het was mij iets te ver rijden.

Over die stand-offs. Zou mij niks verbazen als er heel wat hobby-pc's draaien zonder stand-offs of dat soort grote installatie-fouten die met veel geluk alsnog jaren goed draaien.

[Voor 22% gewijzigd door br00ky op 01-06-2020 12:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 23:04
Maar, als ik kijk naar het IO-shield, als er dan nog stand-offs onder het bord zouden moeten komen, dan komen de poorten helemaal niet meer uit :?

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Ik ben even met de bezem door het topic gegaan om wat op de man reacties weg te halen. Fijn dat we @HettyvdB allemaal willen helpen, maar houd het vriendelijk. Wellicht laat de hulpvaardige tweaker of @HettyvdB nog weten wat er precies aan de hand was, maar dat is hun keus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rigbuilder
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 14-06 13:04
TS moet even kijken welke led verlicht blijft bij de ez debug indicatoren aan de rechterkant van het moederbord. Anders heeft het geen zin om verder te troubleshooten.

Eigenaar van rigbuilder.nl

Acties:
  • +32Henk 'm!

• HettyvdB
Jaaaaaa! Het is opgelost 🥳 Met dank aan een super Tweaker die hier helemaal naartoe kwam, alles nakeek en ook nog aan schoonzoon uitlegde wat er was misgegaan. Wat fijn dat dit forum er is en dat iedereen zo behulpzaam is geweest. Het probleem was ( en nu hoop ik dat ik het goed uitleg 🙈) dat het moederbord niet helemaal goed zat, maar zeker niet zo fout gelukkig als sommigen hier dachten. Er was niks kapot er moesten alleen een paar schroefjes bij. Toen moest er nog iets opgelost met het geheugen. Dat zat geloof ik net niet helemaal goed erin geklikt. Verder zat als wel gewoon goed, dus fijn voor schoonzoon hij had echt wel een heleboel goed gedaan. Alles werkt ook gewoon met elkaar. Nu moet nog Windows erop, maar so far lijkt het te werken. Nogmaals heel erg bedankt allemaal.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

Jean Paul schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:01:
[...]

Niet lullig bedoeld, maar het metaal zo verbuigen is niet iets wat de beste overkomt..

[...]

Stel ik ook niet ter discussie, ik probeer duidelijk te maken dat afwijken van iets wat goedgekeurd is, de goedkeuring teniet doet. Zeker (helaas) met Ryzen en RAM. Goed om in acht te nemen voor een volgende keer :)

[...]

Lijkt mij stug, alle kasten komen standaard met standoffs op de juiste plaats. Tenzij ze er moedwillig uitgehaald zijn natuurlijk, maar dan krijg je de GPU er ook niet in zonder de bracket te verwijderen.
Je kan trouwens op een van de fotos de middelste standoff zien, achter de GPU, die geen schroef behoeft, lijkt dus in orde.

Niet alle schroeven zitten in het bord overigens, zou ik ook even naar laten kijken..
Bij mijn Corsair kast zaten er er te weinig in. Maar wel netjes een zakje met een stuk of 10 meegeleverd.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wim-Bart

Wim-Bart

HettyvdB schreef op maandag 1 juni 2020 @ 15:17:
Jaaaaaa! Het is opgelost 🥳 Met dank aan een super Tweaker die hier helemaal naartoe kwam, alles nakeek en ook nog aan schoonzoon uitlegde wat er was misgegaan. Wat fijn dat dit forum er is en dat iedereen zo behulpzaam is geweest. Het probleem was ( en nu hoop ik dat ik het goed uitleg 🙈) dat het moederbord niet helemaal goed zat, maar zeker niet zo fout gelukkig als sommigen hier dachten. Er was niks kapot er moesten alleen een paar schroefjes bij. Toen moest er nog iets opgelost met het geheugen. Dat zat geloof ik net niet helemaal goed erin geklikt. Verder zat als wel gewoon goed, dus fijn voor schoonzoon hij had echt wel een heleboel goed gedaan. Alles werkt ook gewoon met elkaar. Nu moet nog Windows erop, maar so far lijkt het te werken. Nogmaals heel erg bedankt allemaal.
Blij dat het is opgelost en dat de oorzaak bekend is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• battler
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 14:26
battler schreef op zondag 31 mei 2020 @ 13:42:
[...]

Misschien krijgt hij ze niet dicht omdat ze er verkeerd om inzitten?
Ik heb gewonnen, waar kan ik mijn prijs ophalen :D

Fijn dat het allemaal weer werkt, en super dat er mensen zijn die willen langskomen om even te helpen. Ik heb zelf ook nog even gekeken maar het was te ver. Ik denk dat velen hier dit soort situaties meermaals hebben meegemaakt en daarom zo behulpzaam zijn, met sommige van ons is het zelfs uiteindelijk goedgekomen :+

Spelfout gezien, let me know! dm, tel, e-mail of per post.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True