Protected 18650 opladen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05 20:13
Ik ben voor een projectje aan het kijken om een een raspberry pi te voeden met een batterij, uiteraard kan de raspberry gewoon via een powerbank. Maar voor dit projectje moet ik ook een motortje van 12V af en toe laten bewegen.
Nu heb ik nog nooit zelf een batterij gebouwd die daarvoor kan dienen. En ik ben geïnteresseerd om eens zelf aan de slag te gaan en enkele 18650's te gebruiken om mijn projectje stroom te geven.

Op internet staat veel info hoe ik een battery management system kan solderen op de cellen.
Maar nu kwam ik ook protected cellen tegen van de 18650.
Kan ik die rechtstreeks gebruiken zonder BMS? Kan ik die (3 cellen in serie) dan opladen door er dan 12.6V op te hangen?

Ik vind veel info over dat deze veiliger zijn. Maar of ik ze nu gewoon rechtstreeks daar een stroompje op mag zetten is me nog wat vaag.

Veranderd er iets als ik 2 X 3 cellen in parallel zet?

Het kan zijn dat het gemakkelijker is om dit met een andere manier te voeden, maar voor het leerproces is ook een deel van de pret.

Voor alle zekerheid ga ik dan de eerste testjes toch in mijn betonnen magazijntje solderen :9

Beste antwoord (via duarf op 31-05-2020 12:51)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maar om antwoord op je vraag te geven: nee bij protected cellen balanceren de cellen niet.
Dus kun je beter unprotected cellen met een goede BMS gebruiken.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ken je deze ? https://nl.aliexpress.com/item/4000502481207.html

leuk voor dit soort projecten ..

Tja vanalles

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Maar om antwoord op je vraag te geven: nee bij protected cellen balanceren de cellen niet.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05 20:13
Juup schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:54:
Top, bedankt voor de info.
Niet exact wat ik zocht aangezien ik ook 12 V nodig heb. Maar bij de andere aanbevolen items stonden wel Batterijhouders waar de BMS al aan gesoldeerd is, dat lijkt mij ook wel heel gemakkelijk. Dus ergens toch een heel hulpvolle link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05 08:10
Natuurlijk is de gemakkelijkste weg een 12V power supply, maar dat is niet de Tweakers weg. Als je zelf aan de slag gaat met losse cellen, dan is de opmerking van Jaaap heel terecht. Protected cellen balanceren zichzelf niet en dat is wel wat een BMS doet. Ook zorgt een BMS voor kortsluit beveiliging, voorkomt te hoge stromen en houden wat uitgebreidere BMSen de temperatuur van de cellen ook nog in de gaten.

Let wel: een BMS zal ook uitschakelen als de spanning van de cellen te laag wordt. Dat zal ergens tussen de 2,5 en 3,0 Volt per cel zijn. Bij 3 seriële li-ion cellen van 3,7 Volt heb je dan minimaal 7,5 Volt. Is dat genoeg voor de motor?

Bij volledig opgeladen batterijen heb je 3x 4,2Volt = 12,6 Volt; maar al snel zakt de spanning tot rond nominale spanning van 3,7V per cel = 11,1 Volt.

Als je een tweede set cellen toevoegt en gaat naar 3S2P, dan verdubbel je de capaciteit, maar kan dat prima met hetzelfde BMS. Alleen zal het laden wat langer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Let er wel op dat de meeste printjes die met de naam bms verkocht worden alleen beveiligen en niet balanceren. Zolang er geen balanceer stromen vermeld worden, of balanceer toleranties kan je er vanuit gaan de het alleen een over / onderspanning beveiliging is, en stroom beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:15

Yucon

*broem*

Wat is de reden dat zo'n BMS protected cellen niet kan balanceren? Die protection helpt toch alleen te zorgen dat de cellen tussen een min en max voltage blijven en dat ze niet te snel ontladen?

[ Voor 50% gewijzigd door Yucon op 11-01-2021 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 07:46
Yucon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:40:
Wat is de reden dat zo'n BMS protected cellen niet kan balanceren?
Meest verkochten printjes managen de hele batterij, niet de cellen op zich. Zoals Tadango zegt moet dit specifiek vermeld zijn.

Een BMS combineren met protected cellen is dubbelop. Het is dan vraag wie het eerst in de beveiliging springt, de cel of de BMS.

In het geval van TS is een BMS voor 3 cellen het beste. Je kan gewoon cellhouders krijgen voor 3 cellen en hier zelf een BMS op aansluiten. Beetje creatief met een soldeerbout en that's that. Klik de cellen er in en je bent klaar.

Solderen aan de cellen zelf is volgens mij not done. Alleen als deze soldeertabs hebben. Houders zijn goedkoop en goed te verkrijgen.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
Yucon schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:40:
Wat is de reden dat zo'n BMS protected cellen niet kan balanceren? Die protection helpt toch alleen te zorgen dat de cellen tussen een min en max voltage blijven en dat ze niet te snel ontladen?
Als een protected cel in beveiliging slaat bied deze geen spanning meer aan totdat je hem op laadt zegmaar. Een BMS ziet dan een dode cel en wil ook niet opladen.

[ Voor 26% gewijzigd door Tadango op 11-01-2021 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
EJonk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:45:
Solderen aan de cellen zelf is volgens mij not done. Alleen als deze soldeertabs hebben. Houders zijn goedkoop en goed te verkrijgen.
Ik soldeer al tig jaren direct aan de cellen. Je moet dit alleen met veel vermogen doen en zo kort mogelijk. Nog nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-06 07:46
Tadango schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:49:
[...]

Ik soldeer al tig jaren direct aan de cellen. Je moet dit alleen met veel vermogen doen en zo kort mogelijk. Nog nooit problemen mee gehad.
Zeg niet dat het niet kan ;) Ik zie het ook wel vaak, en heb het zelf ook wel eens met 'oude' oplaadbare batterijen gedaan, maar met lithium cellen ben ik toch wat voorzichtiger.

Laatst ook eens naar zo'n mini spotwelder gekeken. Kosten een paar tientjes en voor nu en dan lijkt me dat een prima oplossing.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Legan2
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15-05 08:10
EJonk schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:52:
[...]

Laatst ook eens naar zo'n mini spotwelder gekeken. Kosten een paar tientjes en voor nu en dan lijkt me dat een prima oplossing.
Ik heb hier twee Spot welders staan om battery packs te maken. Een Sunko 709AD en een een vaag merk van AliExpress. Beide presteren bagger out-of-the-box. We hebben echt in de machines in moeten grijpen om een beetje vermogen bij e laspunten te krijgen zonder dat de stoppen doorslaan.

De AliExpress puntlassers werken meestal op basis van een trafo die direct de sinus van de 230V opknipt en daarmee een extreme piek trekt op je fase van 230V, waardoor al snel de stoppen er uit slaan.

Er zijn ook een aantal puntlassers op basis van capacitoren of battery packs die met een rij Mosfets schakelen. We hebben er een aantal gekocht en getest en geconcludeerd dat ze zwaar under-powered zijn.

We zijn uit ellende maar een eigen puntlasser gaan ontwikkelen. Het prototype is af en werkt goed. We denken er aan om dit ontwerp te perfectioneren en dan als goed en goedkoop alternatief enthousiastelingen aan te bieden. Als mensen daar oren naar hebben: Let me know!
Pagina: 1