Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Protected 18650 opladen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• duarf
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:29
Ik ben voor een projectje aan het kijken om een een raspberry pi te voeden met een batterij, uiteraard kan de raspberry gewoon via een powerbank. Maar voor dit projectje moet ik ook een motortje van 12V af en toe laten bewegen.
Nu heb ik nog nooit zelf een batterij gebouwd die daarvoor kan dienen. En ik ben geïnteresseerd om eens zelf aan de slag te gaan en enkele 18650's te gebruiken om mijn projectje stroom te geven.

Op internet staat veel info hoe ik een battery management system kan solderen op de cellen.
Maar nu kwam ik ook protected cellen tegen van de 18650.
Kan ik die rechtstreeks gebruiken zonder BMS? Kan ik die (3 cellen in serie) dan opladen door er dan 12.6V op te hangen?

Ik vind veel info over dat deze veiliger zijn. Maar of ik ze nu gewoon rechtstreeks daar een stroompje op mag zetten is me nog wat vaag.

Veranderd er iets als ik 2 X 3 cellen in parallel zet?

Het kan zijn dat het gemakkelijker is om dit met een andere manier te voeden, maar voor het leerproces is ook een deel van de pret.

Voor alle zekerheid ga ik dan de eerste testjes toch in mijn betonnen magazijntje solderen :9

Beste antwoord (via duarf op 31-05-2020 12:51)

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Maar om antwoord op je vraag te geven: nee bij protected cellen balanceren de cellen niet.
Dus kun je beter unprotected cellen met een goede BMS gebruiken.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 18:24

vso

raap voor zijn recht

ken je deze ? https://nl.aliexpress.com/item/4000502481207.html

leuk voor dit soort projecten ..

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Maar om antwoord op je vraag te geven: nee bij protected cellen balanceren de cellen niet.

Zure regen: vnl. zwaveldioxide (en stikstofoxiden en ammoniak), 89% minder sinds 1980: FIXED
Gat in ozonlaag: vnl. drijfgassen (CFK's), gat dicht in 2060: FIXED
Broeikaseffect: vnl. CO₂ (en methaan en lachgas), afbouw uitstoot begonnen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• duarf
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 21:29
Jaaap schreef op zondag 31 mei 2020 @ 00:54:
Top, bedankt voor de info.
Niet exact wat ik zocht aangezien ik ook 12 V nodig heb. Maar bij de andere aanbevolen items stonden wel Batterijhouders waar de BMS al aan gesoldeerd is, dat lijkt mij ook wel heel gemakkelijk. Dus ergens toch een heel hulpvolle link.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True