Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe zit deze scam in elkaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.269 views

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 22:41
Hoi.

Heb iets te koop staan hier, kost 50 euro.

Kreeg vandaag plots een PM met als text ;
Hey hoi, voor de vraagprijs + de verzendkosten neem ik het graag van u over.
Mag op naam van Miss Piggy. Mijn adres is: Sesamestreet 12, 1234567890, Ollywood. Zou u mij een betaalverzoek/tikkie kunnen sturen via whatsapp? Mijn nummer is ‪ 0612345678

Met vriendelijke Groet,

Miss Piggy

NAW gegevens aangepast.

Het voelde fishy. Kon er mijn vinger niet op leggen. Was een neiuw account en dan zomaar akkoord gaan. Ook viel me op dat het profiel al 3-+ keer was bekeken vooor ik keek. Is erg veel. Geen gevens bij opgelicht op nternet check. Facebook en Insta en anders zoeken gaven geen uitslauitsel. Dus vraag aan de modjes gesteld en account is geblocked.

Dus idd fishy.

Maar wat is de scan precies hier?

• Riderider
  • Registratie: april 2012
  • Laatst online: 01:14
Dat jij het opstuurt zonder dat de koper betaald?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:59
Mogelijk dat ze via marktplaats het doorverkopen via driehoeksopkichting.

• maartend
Nee, betalen vantevoren. Was geen probleem.
99ruud99 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:36:
Mogelijk dat ze via marktplaats het doorverkopen via driehoeksopkichting.
Zat ik ook wat aan te denken. Maar dan lopen ze toch een risico? Want ik heb contact met de whatsapp en check daar echt wel

[Voor 78% gewijzigd door maartend op 30-05-2020 22:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online

kamerplant

Did you mean: dataquest

Waarom denk je dat dit niet klopt? Ik vind dit niet zo gek?

Acties:
  • +7Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 01:06

g0tanks

Moderator CSA
Driehoeksoplichting inderdaad.

Koper stuurt jouw betaalverzoek door aan een derde persoon die denkt een legitiem product te kopen. Jij krijgt netjes betaald en stuurt het product op. Oplichter krijgt een gratis product dat is betaald door de derde persoon.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
kamerplant schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:37:
Onderbuikgevoel (wat 99/100 klopt), te snel, nieuw account, account is nu dicht. Meer nodg?
g0tanks schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:37:
Driehoeksoplichting inderdaad.

Koper stuurt jouw betaalverzoek door aan een derde persoon die denkt een legitiem product te kopen. Jij krijgt netjes betaald en stuurt het product op. Oplichter krijgt een gratis product dat is betaald door de derde persoon.
Dus als ik contact zoek met dat app nummer, heb ik het slachtoffer?

[Voor 45% gewijzigd door maartend op 30-05-2020 22:38]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• HendrikN
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:52
Wow. Ik ontving net echt bijna precies hetzelfde berichtje van "@Lisanne08". @g0tanks Kan je hier ook naar kijken?

Acties:
  • +9Henk 'm!

• maartend
Dat verklaart dus die 30+ views. Dat triggerde mij heel erg.
HendrikN schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:41:
Wow. Ik ontving net echt bijna precies hetzelfde berichtje van "@Lisanne08". @g0tanks Kan je hier ook naar kijken?
Ik heb je gered, kost je een fles goede whisky

[Voor 69% gewijzigd door maartend op 30-05-2020 22:42]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23:39
Of ze vragen of je 1 cent wilt overmaken "ter verificatie". Maar meestal driehoeksoplichting inderdaad, enigszins te voorkomen door rare/specifieke dingen in de omschrijving te vragen bij een betaling.
Maar meestal gewoon lekker naar de volgende en vergeten die hap :)

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Het betreffende account is reeds gebanned door ons.

[Voor 9% gewijzigd door Microkid op 30-05-2020 22:43]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
Microkid schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:42:
Het betreffende account is reeds gebanned door ons.
Ook al gezegd in TS. Op vraag van mij oa.

Thnx voor snelle handelen

Maar mijn vraag nu ; nummer in bericht is nummer slachtoffer andere kant?

[Voor 14% gewijzigd door maartend op 30-05-2020 22:45]

• HendrikN
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 20:52
maartend schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:38:
[...]
Dus als ik contact zoek met dat app nummer, heb ik het slachtoffer?
Dat hoeft niet per se toch?

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:45

JdM

Gas?Gas!

maartend schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:44:
[...]

Ook al gezegd in TS. Op vraag van mij oa.

Thnx voor snelle handelen

Maar mijn vraag nu ; nummer in bericht is nummer slachtoffer andere kant?
Lijkt me niet, je betaalverzoek zou gewoon worden gekopieerd en doorgestuurd naar een ander nummer (het slachtoffer).

N54 powered

• VerwardeMan
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 00:52

VerwardeMan

All others must bring data.

Ook hier een bericht van dit sujet gehad. Tikkie meteen onklaar gemaakt, was gelukkig nog niet gebruikt.

Bedankt allemaal voor het snelle melden en ingrijpen!

De laatste keer dat ik hier zaken doe met iemand zonder positieve V&A feedback.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Anoniem: 197141
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Met een normale bankoverschrijving waarbij je koper zijn adres in omschrijving laat zetten gaat die scam niet meer lukken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
Ik was ook niet van plan een tikkie aan te maken.
JdM schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:51:
[...]

Lijkt me niet, je betaalverzoek zou gewoon worden gekopieerd en doorgestuurd naar een ander nummer (het slachtoffer).
Diot was wat ik mogelijk ook al had bedacht. En valt er iets te wijzigen in een tikkiebericht of betaalverzoek?

Maar ok. We hebben nu gegevens van de scammer. Kunnen we daar iets mee?

[Voor 58% gewijzigd door maartend op 31-05-2020 07:47]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
Wat je kan doen ter voorkoming: stuur 1 ct terug met een code en het adres waar je het heen stuurt, met het bericht dat ze de 6 cijfers moeten noemen als alles klopt.
Als de koper die cijfers noemt weet je dat het klopt.
S het fout zit weet de oorspronkelijke koper ook dat het mis ging.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
99ruud99 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 08:05:
Wat je kan doen ter voorkoming: stuur 1 ct terug met een code en het adres waar je het heen stuurt, met het bericht dat ze de 6 cijfers moeten noemen als alles klopt.
Kan ik niet doen, heb geen betaalverzoek gedaan. Vond het nl. al fishy en dus onderzoek gestart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 99ruud99
Oke geen probleem. Jammerlijke is dat er nu geen verder onderzoek gedaan gaat worden (geen strafbaar feit gepleegd). Dus de account kan in 10 sec vernieuwd worden...

Gelukkig ben jij er vanaf :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:23
Hoe bedoel je dat precies?

K: Krijgt één cent met de code.
Jij: Vraagt O om de code.
O: Vraagt K om de code.
O: geeft jou de code.

Of bedoel je dat alle communicatie via de bank moet? Waarbij je kunt controleren of de communicatie direct verloopt vanaf de bankrekening waarmee betaalt is.
Riderider schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:35:
Dat jij het opstuurt zonder dat de koper betaald?
Te simpel. Zulke figuren ben ik meermaals al tegengekomen op Marktplaats. Maar als je vol blijft houden dat er eerst betaald dient te worden en iedereen dit doet, wordt het vanzelf geen lucratieve methode meer.
maartend schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:36:
Nee, betalen vantevoren. Was geen probleem.

[...]

Zat ik ook wat aan te denken. Maar dan lopen ze toch een risico? Want ik heb contact met de whatsapp en check daar echt wel
Wat wil je checken dan? Je communiceert gewoon met de oplichter. De oplichter geeft alle informatie door aan zijn slachtoffer. Enige wat je kunt doen is verificatie in de betaling integreren. Alleen lang niet iedereen doet dit. Bovendien zijn er alsnog genoeg mensen die niet goed opletten en gewoon betalen. Als een oplichter dan aangegeven heeft dat de koper de postcode + naam van de oplichter moet gebruiken, gaan bij mij niet direct alarmbellen rinkelen.
kamerplant schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 22:37:
1. Whatsapp
2. Nieuw account
3. Vraag om betaalverzoek

Whatsapp, zodat er geen bewijs is. Het zal vast gebeuren, maar ik vind het raar dat je een nieuw account aanmaakt om iets te verkopen. Gebruik dan Marktplaats. Een betaalverzoek is makkelijk door te sturen.

Als ik zaken wil doen met randgevallen, ga ik wel naar Marktplaats.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 30-11 01:28
Rob59 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:24:
Met een normale bankoverschrijving waarbij je koper zijn adres in omschrijving laat zetten gaat die scam niet meer lukken.
Inderdaad. Ik laat altijd overschrijven met "<omschrijving product> plus verzending naar <adres>" als mededeling en dat sluit dergelijke constructies vrij effectief uit. Eén keer toch een betaling zonder adres gekregen en die heb ik gewoon teruggeboekt met de mededeling dat ik geen zaken doe zonder adres in mededeling omwille van risico op driehoeksoplichting. Nooit meer iets van gehoord. Hopelijk iemand gered.

Zelf zet ik ook altijd mijn adres in de mededeling, ook als verkoper het niet vraagt. In het geval van driehoeksoplichting ziet de verkoper dan dat er iets niet in orde is. Maar tot nu toe al altijd gewoon mijn gekochte product gekregen.

Ik begrijp niet waarom marktplaats dat niet bij de tips voor veilig handelen zet, want daar sluit je toch wat vormen van oplichting met een malafide tussenpersoon maar bonafide koper en verkoper mee uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• maartend
indigo79 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:51:
[...]

Inderdaad. Ik laat altijd overschrijven met "<omschrijving product> plus verzending naar <adres>" als mededeling en dat sluit dergelijke constructies vrij effectief uit. Eén keer toch een betaling zonder adres gekregen en die heb ik gewoon teruggeboekt met de mededeling dat ik geen zaken doe zonder adres in mededeling omwille van risico op driehoeksoplichting. Nooit meer iets van gehoord. Hopelijk iemand gered.

Zelf zet ik ook altijd mijn adres in de mededeling, ook als verkoper het niet vraagt. In het geval van driehoeksoplichting ziet de verkoper dan dat er iets niet in orde is. Maar tot nu toe al altijd gewoon mijn gekochte product gekregen.

Ik begrijp niet waarom marktplaats dat niet bij de tips voor veilig handelen zet, want daar sluit je toch wat vormen van oplichting met een malafide tussenpersoon maar bonafide koper en verkoper mee uit.
Ik maak ook zo geld over. Product en postcode in bericht laten zetten of zelf zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoi1234
indigo79 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:51:
[...]
Omdat het ze geen reet uitmaakt!!! Ik heb 2 weken terug een advertentie gerapporteerd die overduidelijk scam is (nieuw account, Groningen, alleen versturen, opvallende prijs). Niet raden, welke advertentie er nog steeds staat.

De helpdesk weet nog geen eens wat driehoeks-oplichting is, ze ondersteunen scammers actief (je kunt gewoon betalen om een geverifieerde verkoper te worden, controle of je dat echt bent is werkelijk lachwekkend). Betaalsysteem waar al meerdere maanden een lek in zit en zo kun je nog even doorgaan.

Het is dat je z'n groot publiek aantrekt op marktplaats, anders zou ik er al lang niks meer verkopen, hoewel het merendeel niet weet wat een fatsoenlijk bod is of überhaupt ooit nog iets van zich laat horen.

Ik maak trouwens ook gebruik van het artikel + postcode + mijn gebruikersnaam bij de betaling. Maar de code van @99ruud99 bevalt mij eigenlijk meer. Die is gewoon niet te manipuleren. In een beschrijving past vaak niet alles + genoeg domme mensen die gewoon "verzenden naar oplichter" accepteren als verplichte beschrijving.

[Voor 12% gewijzigd door hoi1234 op 31-05-2020 11:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusje
  • Registratie: april 2008
hoi1234 schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:29:
[...]

Omdat het ze geen reet uitmaakt!!! Ik heb 2 weken terug een advertentie gerapporteerd die overduidelijk scam is (nieuw account, Groningen, alleen versturen, opvallende prijs). Niet raden, welke advertentie er nog steeds staat.

De helpdesk weet nog geen eens wat driehoeks-oplichting is, ze ondersteunen scammers actief (je kunt gewoon betalen om een geverifieerde verkoper te worden, controle of je dat echt bent is werkelijk lachwekkend). Betaalsysteem waar al meerdere maanden een lek in zit en zo kun je nog even doorgaan.

Het is dat je z'n groot publiek aantrekt op marktplaats, anders zou ik er al lang niks meer verkopen, hoewel het merendeel niet weet wat een fatsoenlijk bod is of überhaupt ooit nog iets van zich laat horen.

Ik maak trouwens ook gebruik van het artikel + postcode + mijn gebruikersnaam bij de betaling. Maar de code van @99ruud99 bevalt mij eigenlijk meer. Die is gewoon niet te manipuleren. In een beschrijving past vaak niet alles + genoeg domme mensen die gewoon "verzenden naar oplichter" accepteren als verplichte beschrijving.
'hoi1234' in de beschrijving te zetten is inderdaad veel beter :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hoi1234
Kuusje schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:53:
[...]

'hoi1234' in de beschrijving te zetten is inderdaad veel beter :P
Precies. Ik zeg altijd maar: voorkomen kun je niet dat je betrokken raakt bij driehoeks-oplichting, maar je kunt wel er voor zorgen dat jou niks te verwijten valt.

Het is heel simpel bij mij. Als je werkelijk zo dom bent om een betaling te doen naar hoi1234, terwijl je zaken met deOplichter doet, ga je van mij in ieder geval geen geld terug zien. Ik kan er niks aan doen dat je niet in staat bent te controleren of je betaalt aan wie je denkt te betalen. Dan moet je maar niks tweedehands kopen of moet je anderen om hulp vragen.

Juridisch zal het vast anders in elkaar steken, maar dan span je maar een rechtzaak aan. Ga niet opgelicht worden, omdat een hoop lui niks controleren.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Hier ook een bericht van Lisanne08 gehad. Ik was echter al in afronding met een ander voor de verkoop dus enig leed is bespaard gebleven.

Wat mij opviel was direct vraagprijs+verzendkosten bieden zonder onderhandeling en gelijk NAW en telefoonnummer. Ik verkoop best veel en zo gaat het vrijwel nooit. Het 06-nummer gaf op Whatsapp een foto van een mooie dame, dat kon ik niet linken aan het product dat ik verkocht (ja, stereotypering) dus toen werd het extra verdacht. En nieuw account, dan ben ik sowieso op mijn hoede.

[Voor 5% gewijzigd door XeNeRgY op 31-05-2020 12:15]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maartend
XeNeRgY schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:15:
Hier ook een bericht van Lisanne08 gehad. Ik was echter al in afronding met een ander voor de verkoop dus enig leed is bespaard gebleven.

Wat mij opviel was direct vraagprijs+verzendkosten bieden zonder onderhandeling en gelijk NAW en telefoonnummer. Ik verkoop best veel en zo gaat het vrijwel nooit. Het 06-nummer gaf op Whatsapp een foto van een mooie dame, dat kon ik niet linken aan het product dat ik verkocht (ja, stereotypering) dus toen werd het extra verdacht. En nieuw account, dan ben ik sowieso op mijn hoede.
Dit dus alles bij elkaar en profiel op tweakers was al 30+ keer bekeken. Is gek voor een nieuw iemand, kon dus enkel betekenen voor mij ; veel verkopers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VerwardeMan
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 00:52

VerwardeMan

All others must bring data.

XeNeRgY schreef op zondag 31 mei 2020 @ 12:15:

Heb dezelfde afbeelding nog door diverse reverse image searches gegooid, maar niets te vinden. Zal wel ergens afgecropt zijn.

Vraag me wel af hoe dat zit met het adres waar het pakket heen zou moeten dan. Die scammers zijn toch niet zo dom om dat bij zichzelf te laten bezorgen?

[Voor 9% gewijzigd door VerwardeMan op 31-05-2020 14:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

VerwardeMan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Heb dezelfde afbeelding nog door diverse reverse image searches gegooid, maar niets te vinden. Zal wel ergens afgecropt zijn.

Vraag me wel af hoe dat zit met het adres waar het pakket heen zou moeten dan. Die scammers zijn toch niet zo dom om dat bij zichzelf te laten bezorgen?
Vaak bij zgn katvangers, waar ze dan eens in de week de boel ophalen en de katvanger wat vergoeden.
(deze katvangers zitten vaak zelf al in de shit, dat wat erbij komt hen niet uitmaakt)

[Voor 8% gewijzigd door Hackus op 31-05-2020 14:14]

Hackus Goes 4x15 @60%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 23:37
Ook niet waterdicht.
Het kan ook zijn dat ze volledige toegang hebben gekregen tot iemand anders zijn/haar bankrekening, dan kan diegene gewoon jou die verificatie informatie verstrekken.

Volgens mij kun je het beste gewoon de verkoop afblazen als je het niet vertrouwt ;)
Maar enkel een tikkie betaalverzoek versturen kan ook geen kwaad, even afwachten wat er gebeurd en mocht er geld gestort worden kun je het altijd nog terug storten.
Of als je diegene verdenkt van die driehoeksconstructie kun je nog even in de beschrijving je telefoonnummer zetten met verzoek om te bellen, dan kom je er wellicht achter hoe het zit en kun je uiteindelijk ook aangifte doen ;)
Nu weet je niets en kun je ook niets.

Overigens zit het er dik in dat het de zoveelste ik-als-koper-''vertrouw''-het-niet-maak-a.u.b.-1cent-over-via-deze-speciale-link-truc is.

📈 Voordelig, eenvoudig & gespreid beleggen in aandelen --- Voordelig zelf beleggen op de beurs 💸

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 26-11 03:45
De oplossing die ik hiervoor gebruik is "ik doe niet aan tikkies".
Bij voorkeur hier ophalen en cash betalen, of via een gewone bankoverboeking met in de omschrijving het product en het afleveradres. Dat is tegenwoordig meestal ook direct binnen en anders de volgende dag en scheelt een hoop gedoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kuusje
  • Registratie: april 2008
VerwardeMan schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:00:
[...]

Vaak bij leegstaande huizen of waar verhuisd wordt. Katvangers willen ook nog wel eens de klos zijn.

Als je een betaalverzoek/tikkie krijgt - meld dit bij de bank die het betaalverzoek faciliteert. Zij hebben een afdeling fraude bestrijding, dan kan er het een en ander in gang gezet worden. Dossiervorming etc.
Dubieuze websites - https://whois.domaintools.com/. Als je ziet welke hostingpartij achter de website/email zit kan je daar ook melding doen van fraude/oplichting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 22:02

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Driehoeksoplichting is al meerdere malen uitgebreid besproken op dit forum. Aangezien de betreffende gebruiker geband is gooi ik hier nu een slotje op.

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True