In de zomer van 2010 stelde ik mijn huidige PC samen. In de tussentijd deed ik daar wel wat aanpassingen aan, zoals een SSD HD, meer en sneller geheugen en een betere videokaart. Nu bijna 10 jaar later heb ik het idee dat de processor een bottleneck gaat vormen voor gaming. Daarom wil ik de basis van het systeem gaan vervangen. De huidige PC wil ik dan dienst laten doen als werk PC.
Aangezien ik niet helemaal meer alles kan volgen qua ontwikkelingen op PC-gebied, wil ik even een aantal dingen vragen via het forum.
Huidige systeem
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met de upgrade van het systeem wil ik vooral kunnen gamen op full HD/1080P (ben geen fanatiek gamer, maar wil wel spellen een aantal jaar op 1080P kunnen spelen) en moet snel zijn in verwerken internet, Youtube, videostreams, daar komt ook een videokaart in die ik al gekocht heb de MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC.
Het huidige systeem gaat verder als werkmachine en voor beeld/fotobewerking.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De nieuwe basis van de game PC mag niet meer dan 400 euro kosten (videokaart heb ik al gekocht). Lager is beter
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande componenten kan ik in principe kunnen hergebruiken. Over behuizing en voeding heb ik wel wat vraagtekens.
Al gekocht
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, als het maar (samen)werkt en stabiel. O.a. met de al gekochte MSI videokaart.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind mijn huidige PC best luidruchtig. Zelfs nu als het een beetje warm is in huis, dan hoor ik allerlei fans draaien.
Ga je overklokken?
Nee. De basisinstellingen moeten volstaan.
Wat verwacht je van ons?
Aangezien ik niet helemaal meer alles kan volgen qua ontwikkelingen op PC-gebied, wil ik even een aantal dingen vragen via het forum.
Huidige systeem
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | ASRock 890GX Extreme3 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | Club 3D HD5770 1GB GDDR5 PCI-E | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX N750 Ti 2GB GAMING | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Green WD20EARX, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Chieftec Dragon Tower 2BD-601A-CM01-X | -- | -- | |
| 1 | Monitoren | BenQ G2420HD Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | PC speakersets | Edifier R1280T Bruin | € 86,30 | € 86,30 |
| 1 | Toetsenborden | Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muizen | Logitech MX310 Optical Mouse | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Geheugen intern | Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Optische drives | LG GH24NSD1 | € 16,- | € 16,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic M12II 520W | € 88,73 | € 88,73 |
| 1 | Solid state drives | Intel 320 Boxed 120GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 191,03 | ||
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met de upgrade van het systeem wil ik vooral kunnen gamen op full HD/1080P (ben geen fanatiek gamer, maar wil wel spellen een aantal jaar op 1080P kunnen spelen) en moet snel zijn in verwerken internet, Youtube, videostreams, daar komt ook een videokaart in die ik al gekocht heb de MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC.
Het huidige systeem gaat verder als werkmachine en voor beeld/fotobewerking.
Wat mag het systeem gaan kosten?
De nieuwe basis van de game PC mag niet meer dan 400 euro kosten (videokaart heb ik al gekocht). Lager is beter
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Onderstaande componenten kan ik in principe kunnen hergebruiken. Over behuizing en voeding heb ik wel wat vraagtekens.
| 1 | Interne harde schijven | WD Green WD20EARX, 2TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Chieftec Dragon Tower 2BD-601A-CM01-X | -- | -- | |
| 1 | Monitoren | BenQ G2420HD Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | PC speakersets | Edifier R1280T Bruin | € 86,30 | € 86,30 |
| 1 | Toetsenborden | Logitech UltraX Premium Keyboard (Qwerty) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Muizen | Logitech MX310 Optical Mouse | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Optische drives | LG GH24NSD1 | € 16,- | € 16,- |
| 1 | Voedingen | Seasonic M12II 520W | € 88,73 | € 88,73 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 191,03 | ||
- Behuizing: heeft deze oude kast wel voldoende airflow en daarmee koeling voor het nieuwe systeem? Hij geeft nog van die oudere kleinere fans. Die zitten aan de voorkant onder, achterkant en 1 aan de zijkant.
- Voeding: is deze voeding krachtig genoeg en kan hij na zoveel jaar nog mee? Qua aansluitingen is hij modulair en zit er iig een 8 pins op (6+2) en zo'n grote brede moederbordstekker (weet niet of die nog veranderd zijn de laatste jaren?). En als ik deze voeding voor de nieuwe build ga gebruiken, welke, zuinigere en stillere, voeding kan ik dan het beste kiezen voor de oude build
- Optische drive: in huidige behuizing kan ik die behouden, maar zag al dat het in de nieuwe behuizingen meestal niet meer mogelijk is.
- Harde schijf: is de dataschijf, dus voor nu gaat ie mee
- Randapparatuur: zou wel betere IPS-monitor willen, maar voor nu volstaat deze volgens mij nog. Heeft respons van 2ms en is full HD/1080P. En op termijn een betere/gaming muis.
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 118,95 | € 118,95 |
| 1 | Moederborden | Asus Prime A320M-K | € 47,- | € 47,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Focus G Mini | € 56,87 | € 56,87 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 67,91 | € 67,91 |
| 1 | Solid state drives | Kingston A400 2,5" 480GB | € 58,90 | € 58,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 349,63 | ||
Al gekocht
| 1 | Videokaarten | MSI Radeon RX 570 ARMOR 8G OC | € 161,05 | € 161,05 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 161,05 | ||
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, als het maar (samen)werkt en stabiel. O.a. met de al gekochte MSI videokaart.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik vind mijn huidige PC best luidruchtig. Zelfs nu als het een beetje warm is in huis, dan hoor ik allerlei fans draaien.
Ga je overklokken?
Nee. De basisinstellingen moeten volstaan.
Wat verwacht je van ons?
- Advies over de nieuwe build. Waar ik nog aan twijfel is of het gekozen moederbord een toekomstbestendige keuze is vanwege de chipset. Want de basis van de PC moet die 10 jaar vooruit wel weer kunnen halen (of iig 5 jaar)
- Advies over de al dan niet te behouden componenten. Vooral vragen bij de kast en de voeding dus, kunnen die nog mee?
- Indien oude niet meer mee kan: advies over een nieuwe en meer zuinige en stille voeding voor de huidige build (en eventueel ook voor de nieuwe build). Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je nu bepaald wat voor voeding met hoeveel watt je nodig hebt. Van de aan te kopen processor en de gekochte videokaart kan ik het verbruik nog wel makkelijk vinden op de sites van de fabrikanten, maar de rest? Hoeveel verbruikt een moederbord bijvoorbeeld. Graag wat kennisdelen
- Indien oude niet meer mee kan: advies over de gekozen nieuwe kast. Zo te zien kan daar ook een optische drive in, vind ik toch wel handig ipv alles naar images over zetten en mounten
.
[ Voor 3% gewijzigd door SmartKid op 30-05-2020 21:59 ]