Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afvoer + waterleiding verwijderen houtskelet woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fuzzyeyebrows1
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-06 20:21
Wij zijn aan het klussen in onze nieuwe woning. We zijn best handig, maar hebben helaas niet alle kennis in huis om alles zelf te doen. Daarom hebben we voor een aantal klussen vakmannen ingehuurd. Ik denk echter dat we voor dit geen vakman nodig hebben.

We hebben een slaapkamer waar twee waterleidingen uit de muur komen, met in de vloer een afgedopte afvoer. De muur is van gipsplaten. De waterleidingen kunnen we denk ik wel wegkrijgen door een gat te maken in de plaat, de leiding in de muur af te zagen en vervolgens dicht maken met een dop. De afvoer is een ander verhaal. Deze mag best blijven zitten, als deze gelijk is aan de houten vloer. We gaan hier straks een ondervloer en laminaat overheen leggen. We willen geen bobbel in de vloer, dus de afvoerpijp moet ingekort worden (deze steekt incl. dop nu ongeveer 3 cm uit).

Mijn vraag: hoe kan ik de afvoer makkelijk inkorten en afdoppen, zodat deze gelijk is aan de vloer zodat wij geen bobbel overhouden waarop het laminaat komt te liggen?

Als de oplossing te moeilijk blijkt, huren we alsnog een vakman in.

[Voor 34% gewijzigd door fuzzyeyebrows1 op 30-05-2020 18:33]

Beste antwoord (via fuzzyeyebrows1 op 04-06-2020 08:42)

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
In het kader van legionela preventie moet je geen ongebruikte (gevulde) waterleidingen willen hebben. Het is beter om zo dicht mogelijk bij de aftakking af te doppen, al is dit niet altijd even makkelijk in een bestaande woning.

Kwa afvoer zou ik zeggen vlak met de vloer, of iets dieper afzagen met bijvoorbeeld een multitool en dan een eindkap erop (lijmen).
Of een stuk vloer uitzagen, daaronder afdoppen en een nieuw stukje vloer er weer in maken.

Google eens op "pvc eindkap 40 mm" je hebt versies voor in en om de buis. De maat afvoer moet je zelf even kijken, vermoed 40 mm.

[Voor 18% gewijzigd door Erwin_83 op 30-05-2020 18:52]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Nu online
In het kader van legionela preventie moet je geen ongebruikte (gevulde) waterleidingen willen hebben. Het is beter om zo dicht mogelijk bij de aftakking af te doppen, al is dit niet altijd even makkelijk in een bestaande woning.

Kwa afvoer zou ik zeggen vlak met de vloer, of iets dieper afzagen met bijvoorbeeld een multitool en dan een eindkap erop (lijmen).
Of een stuk vloer uitzagen, daaronder afdoppen en een nieuw stukje vloer er weer in maken.

Google eens op "pvc eindkap 40 mm" je hebt versies voor in en om de buis. De maat afvoer moet je zelf even kijken, vermoed 40 mm.

[Voor 18% gewijzigd door Erwin_83 op 30-05-2020 18:52]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 08-07 22:26
Qua waterleiding; inderdaad ongebruikte delen volledig buiten bedrijf stellen.

Qua afvoer; dremel er in en dop er op.

Stopcontact ook van de muur en gehele net upgraden met randaarde.

[Voor 22% gewijzigd door kabeltjekabel op 30-05-2020 19:07]

• fuzzyeyebrows1
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 21-06 20:21
Ik heb een Dremel gehaald, water is goed afgedopt (geen druppel na 24 uur), afvoer zit onder de vloer en ook goed dicht. Bedankt voor de tips!

• ciris
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online

ciris

Je suis Ricky Gervais.

Tja, alles is al kaal behalve een plintje. Vloer is hout dus dat simpel even nagels/schroeven eruit en je trekt die platen er zo uit en als je klaar bent leg je ze weer terug.

Gipsplaat kost geen drol. Sloop die paar platen eruit en haal je leidingen weg. Het is niet alsof je alles opnieuw moet gaan afwerken.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True