Body plus objectief voor 500 euro
Dat kan,
zelfs nieuw. Helaas kan ik in de pricewatch niet de tweedehands (iedereen noemt dat ineens 'refurbished') eruit filteren. Dus let daar even op. Overigens staat niet elke winkel in de pricewatch, dus kijk goed rond.
Makkelijk mee te nemen tijdens wandelen en fietsen
Zoals n3othebest al zegt is fullframe groot en zwaar. Op volgorde van zwaarte + grootte is het:
- fullframe
- APS-C
- MFT
Maar het speelt natuurlijk ook mee welke body en welke objectieven je koopt. Over het algemeen geldt: des te lichtsterker het objectief, des te groter en zwaarder.
Set is geschikt om mee te leren
Elke moderne systeemcamera is geschikt om mee te leren. Het belangrijkste is dat de je de bediening prettig vindt. Want als je de camera niet fijn vindt om mee te werken, ga je er ook niet mee experimenteren. En als je niet experimenteert, maak je geen fouten. En als je geen fouten maakt, leer je niks.

Daarom is het beter om de camera’s die je op het oog hebt uit te proberen in een winkel. Neem de tijd, het is immers een flink bedrag wat je uitgeeft.
Set is geschikt voor landschapsfotografie
Voor landschapsfotografie wordt vaak gezegd dat je een hoge resolutie nodig hebt om alle details goed vast te leggen voor prints. Maar je geeft al aan dat je niet groot gaat printen, dus dan maakt de resolutie niet zo veel uit (hoewel een hogere resolutie je natuurlijk wel meer ruimte geeft om achteraf te croppen in je beeldbewerkingssoftware).
Qua objectief hangt het er net vanaf of je van groothoek houdt of meer van detailopnamen. De voorbeelden die je hebt gegeven laten beide aspecten zien. Vooral de foto’s van Nicky Wagenvoort zijn grotendeels geschoten met een groothoekzoom, de 10-22 dslr-lens van Canon. Een dergelijke lens is voor elk systeem wel beschikbaar.
Het is even de vraag of je zo’n lens als startobjectief wilt of dat je liever een objectief wilt waar je onderwerpen ook wat dichterbij mee kan halen (tele). Als je dat wilt, kun je beter eerst kiezen voor een standaardzoom (circa 18-55 op APS-C en circa 14-45 op MFT).
Let daarbij op dat sommige standaardzooms duidelijk minder presteren (Sony 16-50) dan andere (Fujifilm 18-55). Maar vaak is de prijs daar ook naar.
De meeste systemen hebben meerdere standaardzooms, dus bekijk online reviews om te bepalen wat de beste voor je is.
Systeem is geschikt voor vogelfotografie
Ik heb zelf erg weinig ervaring met het fotograferen van vogels. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar tenzij ze erg stilzitten (niet echt een eigenschap van veel vogels), is het erg lastig. Met alleen een telelens ben je er niet. De autofocus moet ook erg goed zijn en bijvoorbeeld de vogel herkennen (en kunnen volgen) tussen bladeren en takken door. Dit soort geavanceerde systemen zitten meestal niet in de goedkoopste camerabody’s, denk ik. Anderen zullen hier meer over weten.
Systeem is geschikt voor macrofotografie
Elk systeem is hier geschikt voor, mits er macrolenzen beschikbaar zijn. Dus check daarop. Kijk dan ook vooral naar de werkafstand want je wil niet op 1 cm van een insect moeten komen om de foto te maken, dan is die mooie vlinder al lang weg.
Ok, welke systemen zijn er dan?
De volgende merken bieden non-fullframe systeemcamera’s aan:
- Canon (EOS M-serie)
Helaas biedt Canon nog erg weinig native objectieven aan voor dit systeem. Je kunt met een adapter alle EFs- en EF-objectieven gebruiken, maar die zijn een stuk groter, want bedoeld voor spiegelreflexen. Omdat Canon inmiddels een andere mount heeft voor fullframe systeemcamera's, de R-mount en de M-mount en de R-mount incompatibel zijn, zijn er mensen die denken dat Canon de M-mount gaat uitfaseren of op zijn minst er amper objectieven voor gaat ontwikkelen. - Nikon (Z-mount)
Nikon maakt Z-mount camera's met fullframe sensoren (de Z6 en Z7) en 1 camera met een APS-C-sensor, de Z50. Alle Z-mountobjectieven passen hierop, maar er zijn slechts 2 native APS-C-objectieven voor beschikbaar op dit moment. De rest is fullframe en daar is de grootte en de prijs ook naar. - Sony (E-mount)
Sony gebruikt ook dezelfde mount voor fullframe camera's en APS-C-camera's. De APS-C-objectieven hebben de aanduiding 'E' als in 'E 16-55mm f2.8 G' en de fullframeobjectieven hebben de aanduiding 'FE'. als in 'FE 24-105mm F4 G OSS'. Sony heeft 19 objectieven in het actuele assortiment en er zijn ook thirdparty-alternatieven. De kwaliteit van de Sony-objectieven wisselt nogal, sommige worden erg goed gevonden en sommige erg slecht. Lees vooral de reviews. - Fujifilm (X-mount)
Fujifilm doet het net even anders dan Canon en Nikon. Ze bieden géén fullframecamera's aan, maar richten zich op APS-C (X-system) en middenformaat (GFX-system). Die laatste heeft dus een grotere sensor dan fullframe. Omdat beide systemen incompatibel met elkaar zijn, heeft Fujifilm veel moeite gestoken in de objectieven voor de X-mount. Er zijn inmiddels 17 vaste-brandpuntsobjectieven en 12 zoomobjectieven. - Olympus en Panasonic (Micro-fourthirds)
Olympus en Panasonic gooi ik even bij elkaar, omdat ze samen het MFT-systeem in het leven hebben geroepen. De sensoren zijn iets kleiner dan APS-C en hebben een andere beeldverhouding. APS-C en fullframe gebruiken de klassieke 3:2-verhouding van 35mm-film en MFT gebruikt de 4:3-verhouding. De ene vindt 4:3 niet professioneel, want compactcamera's hebben dat ook en de andere vindt het juist professoneler, want het is dezelfde verhouding als middenformaat 6x4.5, en het ligt dichter bij grootformaat 4x5".
Ik vind dat soort discussies allemaal onzinnig, want de ene compositie leent zich nou eenmaal beter voor 1:1 en een ander voor 21:9. Of zoals mijn docent vroeger zei: "Dat het papier bepaalde afmetingen heeft, wil niet zeggen dat je jouw tekening daar op aan hoeft te passen."
Maar ik dwaal af.
MFT is het oudste mirrorless systeem. Panasonic was de eerste met hun G1. (Nee, Leica was niet eerder, want in een rangefinder zitten spiegels) Olympus volgde kort daarna met de Pen E-P1. Omdat ze de eersten waren, heeft het MFT-systeem de meeste objectieven.
Olympus heeft er op dit moment 24 in het assortiment. En Panasonic heeft er 32. Olympus richt zich alleen op MFT, Panasonic is inmiddels met Sigma en Leica in bed gedoken en samen vormen ze de L-mount-alliance; voor de L-mount maakt Panasonic fullframecamera's. - Leica (L-mount)
- Leica heeft een heel zooitje mounts inmiddels, de M-mount (niet dezelfde als Canon) voor hun fullframe meetzoekercamera's, de S-mount voor hun middenformaatspiegelreflexen en de L-mount voor hun APS-C- en fullframe- mirrorlesscamera's. Ik denk dat geen van deze systemen je interesse heeft, simpelweg vanwege de prijzen. Leica is een luxe merk met bijbehorende prijzen. Ik noem het alleen voor de volledigheid.
Het kan zijn dat je nog ergens een Pentax Q-systeem tegenkomt, dat is een systeemcamera met een compactcamerasensor, leuke dingen maar niet geschikt voor wat jij wilt en Pentax is er inmiddels mee gestopt, dus het is oude voorraad. Hetzelfde geldt voor het Nikon 1-systeem, daar is Nikon ook mee gestopt en de sensor is 1", kleiner dan MFT. Beide systemen links laten liggen dus.
En dan nog even dit
Je hebt het niet genoemd, dus doe ik het voor je: software. Als je nog geen beeldbewerkingssoftware hebt, zoals Lightroom en Photoshop, is het ook handig om te kijken naar de software die je bij de camera krijgt. Soms is het dat erg goed spul, soms wat minder. Hou er hoe dan ook rekening mee dat als je iets anders wilt gebruiken dan het meegeleverde (of gratis downloadbare) spul, het alternatief je ook geld kan gaan kosten.