Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Systeemcamera (fullframe) voor landschaps/natuurfotografie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• JessySch
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 04-01 19:43
Hallo iedereen!

Al een 10-tal jaar ben ik bezig met vogels spotten en het nemen van landschapsfoto's. Vogels spotten enkel met de verrekijker, landschapsfoto's met een goedkope gsm waarop een random camera zit. Graag zou ik nu toch voor de 'next level' gaan.

Allereerst, mijn budget is beperkt. Ik voorzie +- €500 voor een camera met degelijk body (mag en zal voor deze prijs wellicht 2ehands zijn), inclusief een lens waarmee ik toch het eerste jaar/jaren een beetje kan experimenteren zodat ik de camera kan leren kennen. Vogelfotografie lijkt me heel erg leuk maar niet haalbaar met een budget van €500 aangezien die lenzen alleen al vrij veel kosten.

Dus voorlopig enkel focus op landschapsfotografie, wel met de mogelijkheid om later ook te experimenteren met vogelfotografie / eventueel ook macrofotografie.

Ik heb me al wat ingelezen in full frame technologie en deze heeft toch mijn voorkeur gezien het beeld niet 'gecropped' kan worden. Uiteraard, die full frame technologie heeft dan ook weer impact op de lenzen die mogelijk zijn....

Enfin, ik las enkele reviews en vaak blijkt de Sony A7 de meest haalbare piste.
- Zowel budgettair: nieuw te vinden voor +- 700 euro inclusief een 28-70 lens dus 2ehands zou ik deze willen vinden voor +-€400
- Zowel qua mogelijkheden: full frame, allround systeemcamera, op termijn mogelijk om met verschillende lenzen te experimenteren

Echter, ik ben helemaal geen expert (integendeel) en had graag jullie input vernomen. Misschien zijn er betere deals te vinden.

Bedankt voor jullie input!

Alle reacties

• ShadowBenji
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22-05 00:54

ShadowBenji

Canon 600D | iPhone 8 64GB |

First things first, ik ben zelf vrij nieuw bij fotografie / film.
Zoals je inderdaad aangeeft is vogel spotten met je camera een duurdere hobby omdat je vaak een lens gebruikt die wat verder kan inzoomen, denk aan 70 - 200mm.

Ook weet ik niet of het verstandig is om met jouw budget een full frame te halen en misschien te investeren in de lens. Zelf heb ik mijn camera ook 2e hands gekocht bij Kamera Express. Goede ervaringen mee.
Als je hebt gekeken naar de A7 kom ik op €499 uit: https://www.kamera-expres...743/sony-a7-body-occasion

Ik weet niet of je ook gaat filmen want anders is ook een spiegelreflex anders alsnog een keuze, kunnen meestal 6/7 beelden per seconde schieten (als je dat goed instelt).

Als je nog iets wil weten, let me know!

• Iv00w
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 24-06 17:05
Er zijn een hele boel voors en tegens in beide kampen, maar als je niet het uiterste van het uiterste moet halen als professioneel fotograaf, is MFT een stuk handiger dan full frame. De lenzen zijn een stuk kleiner, véél goedkoper, en tegenwoordig is er tal van keuze in bodies en lenzen.

Zelf heb ik een Olympus, tweedehands via Kamera Express voor 300, en een aantal lenzen, waarvan mijn eerste een beschaafde zoomlens, tevens tweedehands voor 200 euro. Zo kon ik met een budget van 500 euro al met bijna alle situaties uit de voeten.

Sinds kort hebben we een telezoom geschikt voor vogelfotografie. In MFT is deze 75-300, wat gelijk staat aan 150-600 in full frame. Deze lens was nieuw (met een cashback) 389 euro.

Wat mij betreft maak ik met deze combi foto’s die qua kwaliteit en scherpte die ver boven het hobby/amateur/enthousiasteling niveau steken.

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 23:53

Gonadan

Admin Foto & Video
Wat voor type landschapsfoto's ben je naar op zoek? Velen willen graag wijds, dan is 24mm niet genoeg, terwijl anderen het juist leuk vinden kleinere beeldhoeken te gebruiken en daarmee te spelen.
Heb je wellicht voorbeelden want je kunt nu nog alle kanten op.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 12:02
Ik begrijp niet waarom je voorkeur uit gaat naar fullframe. Dat zogeheten 'croppen' gebeurt alleen bij camera's met kleinere sensoren als je daar een fullframe-lens op zet.
Een APS-C-lens op een APS-C-body wordt niet gecropt. Een MFT-lens op een MFT-body ook niet.

Fullframe heeft dus vooral nut, als je al een set fullframe-objectieven hebt en die wilt blijven gebruiken. Heb je dat niet? Dan kun je gerust de sensorgrootte achterwege laten en zoeken naar de camera die het beste bij je past.

Bijvoorbeeld: heb je veel megapixels nodig omdat je grote afdrukken wilt maken? Heb je juist specifieke objectieven nodig die alleen maar te krijgen zijn voor dat ene merk camera? Heb je een zoeker nodig? Moet die zoeker optisch zijn of heb je liever een evf? Heb je een volledig kantelbaarscherm nodig? Ga je ook video's maken? Etcetera etcetera.

Ga dus niet simpelweg voor de goedkoopste fullframe-camera omdat het een fullframe-camera is. Ik heb die A7 gehad met de 28-70mm lens en geloof me, die sensor is oud en kan niet op tegen moderne APS-C sensoren. De kleuren van de A7 vond ik persoonlijk niet prettig voor landschappen. Ik moest er teveel aan tweaken. De 28-70 is niet scherp van hoek tot hoek en dat wil je toch graag bij landschappen.

Zoek dus even goed uit wat je wensen zijn en wat je écht nodig hebt, want anders doe je geheid een miskoop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JessySch
Bedankt voor alle reacties! Ik heb echt nood aan advies van experts!

Filmen is niet de bedoeling, daar schenk ik echt helemaal geen aandacht aan. Grote afdrukken ook niet. Kantelbaar scherm lijkt me soms handig maar ik kan ermee leven als ik dat niet heb.
Een spiegelreflex camera heeft minder mijn voorkeur gezien ik me laten vertellen heb dat dit meestal 'zwaardere' camera's zijn en bij mij is het eerder om te wandelen/te fietsen en ondertussen foto's te maken. Niet handig dus met '10 kg' op mijn rug....

Een systeemcamera was mijn eerste idee. Dan toch maar daarbij blijven? Het is ook niet bedoeling om een pro te worden (daar heb ik ook het budget niet voor) maar ik zou 'gewoon' echt mooie foto's willen maken.

Hierbij enkele links naar voorbeelden van wat de bedoeling is, of toch in de buurt willen komen van (zowel voorbeelden van landschap/vogel/macro):

https://www.instagram.com/chris_p_mcloughlin/

https://www.instagram.com/nicky_wagenvoort_photography/

Beginnen met een 'allround' lens en op termijn kunnen uitbreiden naar meerdere/duurdere lenzen zou alvast een goede start zijn denk ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 23:09
JessySch schreef op zondag 31 mei 2020 @ 10:35:
Filmen is niet de bedoeling, daar schenk ik echt helemaal geen aandacht aan. Grote afdrukken ook niet. Kantelbaar scherm lijkt me soms handig maar ik kan ermee leven als ik dat niet heb.
Een spiegelreflex camera heeft minder mijn voorkeur gezien ik me laten vertellen heb dat dit meestal 'zwaardere' camera's zijn en bij mij is het eerder om te wandelen/te fietsen en ondertussen foto's te maken. Niet handig dus met '10 kg' op mijn rug....
Dan zou ik ook niet voor FF gaan. Die zijn een stuk groter en zwaarder dan de APS of MFT systeem cameras.
Een systeemcamera was mijn eerste idee. Dan toch maar daarbij blijven? Het is ook niet bedoeling om een pro te worden (daar heb ik ook het budget niet voor) maar ik zou 'gewoon' echt mooie foto's willen maken.
Een systeemcamera is inderdaad een goede optie. Bedenk ook goed welke zenzen je er bij wil hebben. Zeker voor die fotos van chris_p_mcloughlin met onscherpe achtergrond ga je een lens met wat wijder diafragma nodig hebben.
Beginnen met een 'allround' lens en op termijn kunnen uitbreiden naar meerdere/duurdere lenzen zou alvast een goede start zijn denk ik.
Vaak zie je mensen beginnen met een kit lens + telezoom. De volgende stap is dan een prime met groot diaafragma.

Ik zou zeggen kijk wat je binnen budget kan vinden voor een redelijk moderne body en laat het FF idee varen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:36
Ga niet voor full frame. De voordelen die full frame biedt, die zijn voor jouw type type fotografie op dit moment niet relevant.

Sterker nog, een kleinere sensor biedt meer scherptediepte op grotere diafragma's (pluspunt voor landschapsfotografie en macrofotografie) en door de grotere pixeldichtheid kun je objecten van veraf makkelijker beter op de foto zetten (pluspunt voor je vogelfotografie).

En de kleinere sensor maakt het compacter en lichter. Echt, ik zie geen enkele reden voor jou om naar full frame te gaan.

Dan kom je al snel uit op een mooie APS-C camera van Fuji, Sony of Canon. Of naar de nog kleinere sensor van Olympus, nog goedkoper, nog compacter. Maar meer ruis als je in het donker gaat fotograferen. Maar als ik kijk naar de voorbeeld instagram accounts (tip: ga erop uit en fotografeer tijdens golden hour, veel van de voorbeeldfoto's die je doorgeeft zijn ook tijdens die uren gemaakt), dan is dat niet de bedoeling, dus dan is een Olympus of Panasonic zeker een optie. Ook de foto's met onscherpe achtergrond zijn prima te doen met een kitlens of budget-telelens.

Als ik kijk naar deze buying guide
https://www.dpreview.com/...de-best-cameras-under-500

een Canon M200 (of M100, het vorige model is ook prima)
Sony A6000
Fuji X-A5
Olympus Pen E-PL9

Het zijn allemaal goede camera's. Even lezen wat jou het meeste aanspreekt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: november 2007
  • Nu online
Je bent bang dat het beeld bij niet-full-frame gecropped wordt, maar weet je ook wat dat inhoudt?

Als je de lenzen gebruikt die voor een cameravatting bedoeld zijn, ga je namelijk weinig tot geen verschil zien. Althans niet dat je er geen mooie foto's mee kan maken.

Er is wel zoiets als de cropfactor, wat het verschil in sensor grootte tov fullframe aangeeft. De cropfactor heeft een invloed op de daadwerkelijke beeldhoek, scherptediepte en lichtinval. Een 50mm f1.4 op fullframe geeft dan ook niet dezelfde foto als een 50mm f1.4 op een cropsensor. Op ff zal het beeld wijder, met een kleinere scherptediepte en mogelijk een snellere sluitertijd zijn. Maar je mag je afvragen of je je daar als leek mee bezig dient te houden.

Ik denk dat je juist voordeel haalt uit een cropsensor, omdat je door de cropfactor als het ware verder "inzoomt", een 200mm lens heeft met een aps-c sensor eenzelfde beeldhoek als een 300mm lens op ff, met een mft sensor is dat zelfs 400mm. Ideaal voor vogelfotografie waarbij je doorgaans niet dichtbij kunt komen.

Ook voor landschappen kan het handig zijn, waarbij je een grote scherptediepte wil en dat dus makkelijk voor elkaar krijgt.

Nadelige gevolgen heeft een cropsensor ook. Zo zal je niet makkelijk een èchte groothoeklens vinden. 12mm klinkt wijd, maar is dan nog altijd "slechts" 18mm of 24mm op ff. In veel gevallen overigens wel wijd genoeg en anders kun je nog altijd proberen een panorama te maken.

Voor portret heb je vaak een ècht kleine diafragma nodig om die dromerige wazige achtergrond te krijgen, zeker op de wat kleinere brandpuntsafstand. Daar heeft ff ook een voordeeltje, maar dat voordeel neemt af naarmate de brandpuntsafstand toeneemt.

Het grote subwoofer topic | PV: 4050wp zw | Fuji X-T20 ~ 12mm f2 ~ 35mm f2 ~ 80mm macro ~ 18-55 ~ 50-140 ~ 50-230

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 12:02
Body plus objectief voor 500 euro
Dat kan, zelfs nieuw. Helaas kan ik in de pricewatch niet de tweedehands (iedereen noemt dat ineens 'refurbished') eruit filteren. Dus let daar even op. Overigens staat niet elke winkel in de pricewatch, dus kijk goed rond.

Makkelijk mee te nemen tijdens wandelen en fietsen
Zoals n3othebest al zegt is fullframe groot en zwaar. Op volgorde van zwaarte + grootte is het:
  1. fullframe
  2. APS-C
  3. MFT
Maar het speelt natuurlijk ook mee welke body en welke objectieven je koopt. Over het algemeen geldt: des te lichtsterker het objectief, des te groter en zwaarder.

Set is geschikt om mee te leren
Elke moderne systeemcamera is geschikt om mee te leren. Het belangrijkste is dat de je de bediening prettig vindt. Want als je de camera niet fijn vindt om mee te werken, ga je er ook niet mee experimenteren. En als je niet experimenteert, maak je geen fouten. En als je geen fouten maakt, leer je niks. ;)
Daarom is het beter om de camera’s die je op het oog hebt uit te proberen in een winkel. Neem de tijd, het is immers een flink bedrag wat je uitgeeft.

Set is geschikt voor landschapsfotografie
Voor landschapsfotografie wordt vaak gezegd dat je een hoge resolutie nodig hebt om alle details goed vast te leggen voor prints. Maar je geeft al aan dat je niet groot gaat printen, dus dan maakt de resolutie niet zo veel uit (hoewel een hogere resolutie je natuurlijk wel meer ruimte geeft om achteraf te croppen in je beeldbewerkingssoftware).

Qua objectief hangt het er net vanaf of je van groothoek houdt of meer van detailopnamen. De voorbeelden die je hebt gegeven laten beide aspecten zien. Vooral de foto’s van Nicky Wagenvoort zijn grotendeels geschoten met een groothoekzoom, de 10-22 dslr-lens van Canon. Een dergelijke lens is voor elk systeem wel beschikbaar.

Het is even de vraag of je zo’n lens als startobjectief wilt of dat je liever een objectief wilt waar je onderwerpen ook wat dichterbij mee kan halen (tele). Als je dat wilt, kun je beter eerst kiezen voor een standaardzoom (circa 18-55 op APS-C en circa 14-45 op MFT).

Let daarbij op dat sommige standaardzooms duidelijk minder presteren (Sony 16-50) dan andere (Fujifilm 18-55). Maar vaak is de prijs daar ook naar.

De meeste systemen hebben meerdere standaardzooms, dus bekijk online reviews om te bepalen wat de beste voor je is.

Systeem is geschikt voor vogelfotografie
Ik heb zelf erg weinig ervaring met het fotograferen van vogels. Ik heb het wel eens geprobeerd, maar tenzij ze erg stilzitten (niet echt een eigenschap van veel vogels), is het erg lastig. Met alleen een telelens ben je er niet. De autofocus moet ook erg goed zijn en bijvoorbeeld de vogel herkennen (en kunnen volgen) tussen bladeren en takken door. Dit soort geavanceerde systemen zitten meestal niet in de goedkoopste camerabody’s, denk ik. Anderen zullen hier meer over weten.

Systeem is geschikt voor macrofotografie
Elk systeem is hier geschikt voor, mits er macrolenzen beschikbaar zijn. Dus check daarop. Kijk dan ook vooral naar de werkafstand want je wil niet op 1 cm van een insect moeten komen om de foto te maken, dan is die mooie vlinder al lang weg.

Ok, welke systemen zijn er dan?
De volgende merken bieden non-fullframe systeemcamera’s aan:
  • Canon (EOS M-serie)
    Helaas biedt Canon nog erg weinig native objectieven aan voor dit systeem. Je kunt met een adapter alle EFs- en EF-objectieven gebruiken, maar die zijn een stuk groter, want bedoeld voor spiegelreflexen. Omdat Canon inmiddels een andere mount heeft voor fullframe systeemcamera's, de R-mount en de M-mount en de R-mount incompatibel zijn, zijn er mensen die denken dat Canon de M-mount gaat uitfaseren of op zijn minst er amper objectieven voor gaat ontwikkelen.
  • Nikon (Z-mount)
    Nikon maakt Z-mount camera's met fullframe sensoren (de Z6 en Z7) en 1 camera met een APS-C-sensor, de Z50. Alle Z-mountobjectieven passen hierop, maar er zijn slechts 2 native APS-C-objectieven voor beschikbaar op dit moment. De rest is fullframe en daar is de grootte en de prijs ook naar.
  • Sony (E-mount)
    Sony gebruikt ook dezelfde mount voor fullframe camera's en APS-C-camera's. De APS-C-objectieven hebben de aanduiding 'E' als in 'E 16-55mm f2.8 G' en de fullframeobjectieven hebben de aanduiding 'FE'. als in 'FE 24-105mm F4 G OSS'. Sony heeft 19 objectieven in het actuele assortiment en er zijn ook thirdparty-alternatieven. De kwaliteit van de Sony-objectieven wisselt nogal, sommige worden erg goed gevonden en sommige erg slecht. Lees vooral de reviews.
  • Fujifilm (X-mount)
    Fujifilm doet het net even anders dan Canon en Nikon. Ze bieden géén fullframecamera's aan, maar richten zich op APS-C (X-system) en middenformaat (GFX-system). Die laatste heeft dus een grotere sensor dan fullframe. Omdat beide systemen incompatibel met elkaar zijn, heeft Fujifilm veel moeite gestoken in de objectieven voor de X-mount. Er zijn inmiddels 17 vaste-brandpuntsobjectieven en 12 zoomobjectieven.
  • Olympus en Panasonic (Micro-fourthirds)
    Olympus en Panasonic gooi ik even bij elkaar, omdat ze samen het MFT-systeem in het leven hebben geroepen. De sensoren zijn iets kleiner dan APS-C en hebben een andere beeldverhouding. APS-C en fullframe gebruiken de klassieke 3:2-verhouding van 35mm-film en MFT gebruikt de 4:3-verhouding. De ene vindt 4:3 niet professioneel, want compactcamera's hebben dat ook en de andere vindt het juist professoneler, want het is dezelfde verhouding als middenformaat 6x4.5, en het ligt dichter bij grootformaat 4x5".
    Ik vind dat soort discussies allemaal onzinnig, want de ene compositie leent zich nou eenmaal beter voor 1:1 en een ander voor 21:9. Of zoals mijn docent vroeger zei: "Dat het papier bepaalde afmetingen heeft, wil niet zeggen dat je jouw tekening daar op aan hoeft te passen." :P Maar ik dwaal af.
    MFT is het oudste mirrorless systeem. Panasonic was de eerste met hun G1. (Nee, Leica was niet eerder, want in een rangefinder zitten spiegels) Olympus volgde kort daarna met de Pen E-P1. Omdat ze de eersten waren, heeft het MFT-systeem de meeste objectieven.
    Olympus heeft er op dit moment 24 in het assortiment. En Panasonic heeft er 32. Olympus richt zich alleen op MFT, Panasonic is inmiddels met Sigma en Leica in bed gedoken en samen vormen ze de L-mount-alliance; voor de L-mount maakt Panasonic fullframecamera's.
  • Leica (L-mount)
  • Leica heeft een heel zooitje mounts inmiddels, de M-mount (niet dezelfde als Canon) voor hun fullframe meetzoekercamera's, de S-mount voor hun middenformaatspiegelreflexen en de L-mount voor hun APS-C- en fullframe- mirrorlesscamera's. Ik denk dat geen van deze systemen je interesse heeft, simpelweg vanwege de prijzen. Leica is een luxe merk met bijbehorende prijzen. Ik noem het alleen voor de volledigheid.
Het kan zijn dat je nog ergens een Pentax Q-systeem tegenkomt, dat is een systeemcamera met een compactcamerasensor, leuke dingen maar niet geschikt voor wat jij wilt en Pentax is er inmiddels mee gestopt, dus het is oude voorraad. Hetzelfde geldt voor het Nikon 1-systeem, daar is Nikon ook mee gestopt en de sensor is 1", kleiner dan MFT. Beide systemen links laten liggen dus.

En dan nog even dit
Je hebt het niet genoemd, dus doe ik het voor je: software. Als je nog geen beeldbewerkingssoftware hebt, zoals Lightroom en Photoshop, is het ook handig om te kijken naar de software die je bij de camera krijgt. Soms is het dat erg goed spul, soms wat minder. Hou er hoe dan ook rekening mee dat als je iets anders wilt gebruiken dan het meegeleverde (of gratis downloadbare) spul, het alternatief je ook geld kan gaan kosten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• James3
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 03-10-2020
JessySch schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:10:
Allereerst, mijn budget is beperkt. Ik voorzie +- €500 voor een camera met degelijk body (mag en zal voor deze prijs wellicht 2ehands zijn), inclusief een lens waarmee ik toch het eerste jaar/jaren een beetje kan experimenteren zodat ik de camera kan leren kennen. Vogelfotografie lijkt me heel erg leuk maar niet haalbaar met een budget van €500 aangezien die lenzen alleen al vrij veel kosten.
Dit is een goede aanbieding inclusief tele-lens. Ondanks dat dit een goedkope instap-camera is, kan je doorgroeien naar betere camera's en lenzen.
https://www.amazon.nl/Son...ltrasnelle/dp/B00MTZI5VU/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:36
Kwintessens schreef op maandag 1 juni 2020 @ 22:43:
[i]... Omdat Canon inmiddels een andere mount heeft voor fullframe systeemcamera's, de R-mount en de M-mount en de R-mount incompatibel zijn, zijn er mensen die denken dat Canon de M-mount gaat uitfaseren of op zijn minst er amper objectieven voor gaat ontwikkelen.[/li]
Een erg mooie post @Kwintessens, veel uitgebreide info. Gewoon copy-pasten in andere draadjes :)
Mag ik opmerken dat de mensen die bovenstaand nog steeds denken totaal niet op de hoogte zijn van Canons eigen ideeën over hun M systeem. Dit fabeltje dat Canon het M systeem gaat uitfaseren wordt elke keer ontkracht. Ook nu zijn er 2 nieuwe M camera's in de pijplijn. Het zijn uitstekend verkopende systeemcamera's, daar gaan ze echt niet de stekker uit trekken, iets wat ze zelf ook officieel hebben aangegeven.

Verder zijn er voor Sony en Fuji ook 10-18mm en 10-24 mm lenzen beschikbaar. Ze zijn lichtsterker dan de Canon 10-18mm f/4 vs f/4.5-5.6, maar let op: Ook 2,5x tot bijna 4x zo duur.
Fuji 10-24mm: 889 euro
Sony 10-18mm: 609 euro
Canon: 239 euro voor de EF-S 10-18mm of 339 euro voor de EF-M 11-22mm.
Uiteraard kun je voor al deze systemen ook kijken naar een manual focus Samyang om de kosten te drukken. Maar goed, dit is misschien relevant in de verre toekomst, als de TS beter weet wat hij dan tekort komt m.b.t. de kitlens en een eventuele tele.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JessySch
Bedankt voor alle reacties! Inmiddels heb ik op basis van de verschillende reacties even gekeken naar de mogelijkheden en twijfel zowat tussen volgende systemen:

- Sony A6000: mooie aanbieding gevonden, inclusief 2 kitlenzen (ok, deze zullen niet meest fantastische lenzen zijn maar om te starten met amateurfotografie is dat misschien helemaal niet zo erg?)
https://www.nl.fnac.be/Fnac-Pack-Sony-Alpha-A6000-Hybride-Behuizing-Zwart-16-50-mm-Lens-55-210-mm-Gestabiliseerd-Opbergtas-16GB-SD-Kaart/a12439446#omnsearchpos=1

- Sony A5100: https://www.coolblue.be/nl/product/622678/sony-alpha-a5100-zwart-16-50mm-55-210mm.html?cmt=c_p%2Cr_tweakersbe&utm_source=tweakers.net&utm_medium=pricecomparison&ref=168393&utm_content=2451#product-reviews

- Canon EOS M50 https://tweakers.net/pricewatch/1494238/canon-eos-m200-15-45mm-is-stm-zwart.html

- Canon EOS M200 https://tweakers.net/pricewatch/1494238/canon-eos-m200-15-45mm-is-stm-zwart.html

Sony heeft voorlopig de voorkeur maar dat zijn dan wel duurdere objectieven, in vergelijking met Canon. Fuji, Olympus en Panasonic staan puur qua gevoel voorlopig niet in de favorietenlijst.

En vandaag zei ook nog iemand op het werk waarom ik me niet gewoon een duurdere gsm koop met een goede camera op x-)

[Voor 13% gewijzigd door JessySch op 02-06-2020 19:06. Reden: Iets vergeten toevoegen]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• James3
De opmerking over dure objectieven begrijp ik niet? Je kan zien dat de Sony met tele-lens (550 euro) goedkoper is dan de Canon zonder tele-lens. De service van Amazon is prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JessySch
@James3 Ik bedoel niet specifiek de telelens maar het algemene aanbod van lenzen. Als ik daar wat vergelijk zit Sony vaak net iets duurder dan Canon (als ik me niet vergis). En ik hou toch wel rekening met het algemeen aanbod van lenzen gezien ik een camera wil aankopen waar ik nog ettelijke jaren plezier van wil hebben, en dus ook wellicht nog verschillende lenzen voor zal aankopen.

Is er een specifieke reden waarom je de A5100 zou verkiezen boven de A6000? Puur qua prijs is het inderdaad interessant, maar is het voor die +- €50 verschil niet beter om voor de A6000 te gaan?

• James3
Dat was omdat je budget van ongeveer 500 euro noemde. Klopt, A6000 is een fijnere camera, belangrijkste verschil een ingebouwde zoeker en betere grip, als ik me niet vergis.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True