Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Round Rocker Switch met LED werkt niet zoals bedacht

Pagina: 1
Acties:

• Beakzz
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01:22
Na uren frustratie hoop ik dat iemand mij hier kan helpen. Mijn kennis van elektronica is beperkt dus ik hoop dat ik gewoon iets simpels over het hoofd zie.

Ik probeer een round rocker switch met LED aan te sluiten op de DSD 32 no matrix board.

Wat ik ook doe, het is of de led die aan en uit gaat bij het schakelen (led op de schakelaar) of hij geeft een pulse naar het board. Tegelijk krijg ik het niet voor elkaar. Op het board zijn alle buitenste pins ground als het goed is.

Linkje naar board :

http://derekspearedesigns...no-matrix-controller.html

Het internet helpt mij ook niet echt verder, want alles kan de power in zijn blijkbaar :

Hier onder mijn gekunstel.

Van de schakelaar af gezien. Oranje gaat nu naar het board waar ik met andere buttons gewoon een pulse naar kan verzenden. Bruin gaat naar ground en paars naar de 5V in.

Als ik nu schakel gaat het lampje op de schakelaar netjes aan en uit, maar hij registreert geen signaal. Sluit ik oranje en paars aan op het boardje dan brand het lampje op de schakelaar niet, maar het signaal werkt. Het maakt dan niet uit welke ik aan de ground pins aan sluit.

Als ik bruin op een buitenste pin aansluit en oranje of paars aan sluit op de binnenste rij dan schakelt het lampje op de switch, maar dan is er geen signaal. Het lampje brand dan wel beduidend minder dan de rechtstreekse aansluiting op de 5V.

Kan deze schakelaar nooit werken op dit board of doe ik gewoon iets helemaal fout?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wwwFan
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20-06 21:48
Zo te zien verwacht het dsd bordje voor een signaal dat je de ingang pin verbindt met massa. De schakelaar die je hebt doet dat juist niet. De uitgang van de schakelaar wordt met 5v verbonden als je de schakelaar sluit. Dus de schakelaar is eigenlijk niet geschikt voor deze toepassingen.
Wat je e.v.t. kan proberen is om een weerstand parallel aan de led in de schakelaar te plaatsen (tussen oranje en massa) zodat als de schakelaar open staat de ingangssignaal voldoende naar massa wordt getrokken (bv eens proberen met een weerstand van een paar honderd ohm) Dan werkt het wel precies verkeerd om (bordje ziet signaal als led uit is) maar dat kan je wellicht vervolgens in software weer oplossen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 13:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dergelijke dingen heb ik ook gebruikt. Je moet dus de massa schakelen om de LED in dat ding mee te schakelen.

En dan zat in mijn pakket onbedoeld 2 soorten schakelaars waarnij bij 1 kleur een 220v neon lampje in bleek te zitten.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Beakzz
wwwFan schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:17:
Zo te zien verwacht het dsd bordje voor een signaal dat je de ingang pin verbindt met massa. De schakelaar die je hebt doet dat juist niet. De uitgang van de schakelaar wordt met 5v verbonden als je de schakelaar sluit. Dus de schakelaar is eigenlijk niet geschikt voor deze toepassingen.
Wat je e.v.t. kan proberen is om een weerstand parallel aan de led in de schakelaar te plaatsen (tussen oranje en massa) zodat als de schakelaar open staat de ingangssignaal voldoende naar massa wordt getrokken (bv eens proberen met een weerstand van een paar honderd ohm) Dan werkt het wel precies verkeerd om (bordje ziet signaal als led uit is) maar dat kan je wellicht vervolgens in software weer oplossen.
Ah ok het ligt dus niet (helemaal) aan mijn onkunde :) In de software kan er helaas weinig gecorrigeerd worden dus ik ga denk ik het lampje als niet werkend beschouwen en de schakelaar normaal ga gebruiken. Heb ook push buttons met LED, maar die zijn gewoon altijd aan met 5 aansluitpunten.

Zal nog eens zoeken naar een schakelaar met een LED die continue aan blijft.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:22
Als je deze schakelaars wilt gebruiken kun je er natuurlijk een transistor tussen zetten om het eea te inverteren.

'A' komt dan aan je schakelaar en 'Z' gaat naar je bord.
Zo te zien zitten er al pull-up's op het bordje, dus R2 kun je weg laten.
R is niet kritisch, 10k tot 47k oid.
T1 kan een dood simpele BC547 zijn.

Als je een aantal van deze schakelaars wilt gebruiken, ali heeft een mooi bordje met een ULN2803 er op, dan heb je meteen 8 kanalen op 1 printje.

https://www.aliexpress.com/item/4000544331621.html

De schakelaars komen op de B aansluitingen, C's gaan naar je DSD32 en GND gaat naar massa.

[Voor 36% gewijzigd door Sine op 30-05-2020 23:15]

Repareren doe je zo.

• Beakzz
Sine schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:01:
Als je deze schakelaars wilt gebruiken kun je er natuurlijk een transistor tussen zetten om het eea te inverteren.

[Afbeelding]

'A' komt dan aan je schakelaar en 'Z' gaat naar je bord.
Zo te zien zitten er al pull-up's op het bordje, dus R2 kun je weg laten.
R is niet kritisch, 10k tot 47k oid.
T1 kan een dood simpele BC547 zijn.

Als je een aantal van deze schakelaars wilt gebruiken, ali heeft een mooi bordje met een ULN2803 er op, dan heb je meteen 8 kanalen op 1 printje.

https://www.aliexpress.com/item/4000544331621.html
[Afbeelding]

De schakelaars komen op de B aansluitingen, C's gaan naar je DSD32 en GND gaat naar massa.
Wow thanks voor je uitgebreide informatie _/-\o_ Dus dat bordje is in plaat van de de transistor en weerstand of is het beide nodig? Geen idee waarom maar ik heb de materialen al liggen namelijk ,maar dat bordje ziet er veel makkelijker uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:22
Jep, in dat IC zitten acht transistor drivers, die heel wat meer stroom kunnen verstampen dan een BC547, maar dat maakt voor je toepassing hier eigenlijk niet uit.
Ook alle weerstanden en zelfs nog wat beschermingsdiodes krijg je er gratis bij.

Dus nee, als je dat bordje gebruikt heb je verder geen externe onderdelen nodig.

Repareren doe je zo.

• Beakzz
Sine schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 23:26:
Jep, in dat IC zitten acht transistor drivers, die heel wat meer stroom kunnen verstampen dan een BC547, maar dat maakt voor je toepassing hier eigenlijk niet uit.
Ook alle weerstanden en zelfs nog wat beschermingsdiodes krijg je er gratis bij.

Dus nee, als je dat bordje gebruikt heb je verder geen externe onderdelen nodig.

[Afbeelding]
Top gelijk besteld. Had toch van de week nog onderdelen besteld dus het is hoe dan ook niet iets wat ik gelijk kan afronden. Bedankt!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True