Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hulp met mengpaneel en microfoon

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• NathanVerkerk
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 05-06 10:52
Mijn vraag
Ik heb een Behringer Xenyx 502 mengpaneel met daaraan een Behringer XM8500 gekoppeld, deze heb ik ooit overgekocht van iemand die het gebruikte voor zang. De microfoon geeft al prima geluid en daar is ook geen probleem mee.
Maar als ik naar mijn mengpaneel kijk snap ik er eigenlijk weinig van (ik zit niet helemaal in de audio industrie, maar zou er graag meer over willen leren).

Dit weet ik, hoop dat ik het ook echt goed heb:
Ik gebruik eigenlijk maar 1 knopje, en dat is de Main Mix (zoals ik geleerd heb kan je daarmee volume omhoog zetten). Voor de rest heb ik de microfoon in de XLR output zitten, die grote 3-polige boven Mic. Ik heb ook nog een headphone voor de Phone output onder het behringer logo, als ik die daarin stop hoor ik alles wat de microfoon opvangt (de naam van die output weet ik niet).

Kunnen jullie mij wat meer uitleg geven over mijn mengpaneel? Wat doen alle knopjes? ;) Waar zijn alle outputs voor?

Dan heb ik weleens gehoord over 2-lijns geluid of zoiets, als ik luister naar mijn microfoon in het programma Livestream Studio (gebruik ik voor school), hoor ik alleen maar geluid aan de linkerkant van mijn koptelefoon binnenkomen (deze koptelefoon is de Corsair HS70 Pro Wireless. Ik heb dus het gevoel dat de microfoon maar 1-lijns geluid produceert, klopt dit? Of kan ik dit instellen ofzo?

Ik gebruik de microfoon waar het om gaat liever omdat die naar mijn gevoel beter geluid produceert dan de headset, de headset is ook later gekocht dan dat ik dat mengpaneel en microfoon heb overgenomen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Mengpaneel: Behringer xenyx 502
https://www.bax-shop.nl/a...yx-502-pa-en-studio-mixer

Microfoon: Behringer Ultravoice XM8500
https://www.bax-shop.nl/d...ehringer-xm8500-microfoon

Headset die ik kan koppelen aan het mengpaneel:
Behringer HPM1000
https://www.bax-shop.nl/d...er-hpm-1000-hoofdtelefoon

Main headset waar ik de situatie in Livestream Studio mee had:
Corsair HS70 Pro Wireless
pricewatch: Corsair HS70 PRO WIRELESS Gaming Headset Carbon

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd te zoeken op internet naar het mengpaneel, helaas zonder resultaat.

Bij voorbaat dank voor jullie hulp, en sorry dat ik een beetje 'noob' kan overkomen ;).

Beste antwoord (via NathanVerkerk op 27-01-2021 23:33)

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-04 10:01
Voor het gemak een set kleurtjes toegevoegd zodat het wat makkelijker is om uit te leggen voor iedereen wat wat is.

https://tweakers.net/i/NtCTJLFlh9HTx3GN1aKCrKFVar0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1AY0Qq6m7k4mj9u7iZqUm6Hm.png?f=fotoalbum_large

Het spul een beetje opdelen maakt het wat makkelijker:

Oranje = Microfoon instellingen, line 1

Groen = line in 2/3 (want links en rechts zijn samen een setje als je stereo doet)

Blauw = line in 4/5 (want links en rechts zijn samen een setje als je stereo doet)

Roze = Phones out en volume voor die phones out

Het woord 'clip' betekent dat het geluid afgekapt werd om dat het niveau te hoog is. Daarom moet je er voor zorgen dat je niet constant hoog zit, want dan kan je eventuele pieken niet meer opvangen.

Voor de rest prima uitgelegd door Bart

[Voor 52% gewijzigd door johnkeates op 30-05-2020 18:03]

Alle reacties

• Firestorm
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20:22

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Wat ik van je gelinkte afbeelding kan afleiden heb je je microfoon op de XLR-input zitten, oftewel kanaal 1. Met de gain regel je het ingangsniveau. Met level het uitgangsniveau van dat kanaal. Pan regelt of het sinaal naar het linker of rechter kanaal gaat(of in het midden).
Main mix regelt het uitgangsvolume van het paneel.
verder: https://www.manualslib.co.../Behringer-Xenyx-502.html dit was echt 2 seconden werk...

[Voor 13% gewijzigd door Firestorm op 30-05-2020 17:41]

• NathanVerkerk
Firestorm schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:39:
Wat ik van je gelinkte afbeelding kan afleiden heb je je microfoon op de XLR-input zitten, oftewel kanaal 1. Met de gain regel je het ingangsniveau. Met level het uitgangsniveau van dat kanaal. Pan regelt of het sinaal naar het linker of rechter kanaal gaat(of in het midden).
Main mix regelt het uitgangsvolume van het paneel.
verder: https://www.manualslib.co.../Behringer-Xenyx-502.html dit was echt 2 seconden werk...

Dit is een afbeelding van mijn setup.
Eerlijk gezegd snap ik nog niet helemaal wat je allemaal bedoelt.
Wel alvast bedankt voor je hulp!

• Bart2005
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 16-04 15:10
Zoals je de mixer nu gebruikt is als regelbare voorversterker voor je microfoon. Een mixer is om te mixen. Al die andere dingen zijn voor andere kanalen (zoals muziek) in- en uit en die kun je dan mengen. Meer is het niet.

Met de main mix stel je het volume in van alle kanalen (is de uitgang naar je computer b.v.) en met potmeter 1 het volume van je microfoon en met de andere potmeters (2/3 en 4/5)) idem van de andere kanalen die je aansluit. Je kunt dan spreken met een achtergrondmuziekje bijvoorbeeld.

De andere potmeters heten 2/3 en 4/5 omdat 2 een monokanaal is en 3 ook. Kun je dus ook gebruiken voor stereo muziek in. Bal knopje boven moet dan in het midden staan.

Je moet beginnen met de main mix op 0 te zetten en met de andere volumeregelaars de kanalen zo instellen dat de output op de ledjes 0 db (het 2e groene ledje) is in de pieken. Geel mag wel af en toe branden maar niet continue.

[Voor 66% gewijzigd door Bart2005 op 30-05-2020 17:54]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-04 10:01
Voor het gemak een set kleurtjes toegevoegd zodat het wat makkelijker is om uit te leggen voor iedereen wat wat is.

Het spul een beetje opdelen maakt het wat makkelijker:

Oranje = Microfoon instellingen, line 1

Groen = line in 2/3 (want links en rechts zijn samen een setje als je stereo doet)

Blauw = line in 4/5 (want links en rechts zijn samen een setje als je stereo doet)

Roze = Phones out en volume voor die phones out

Het woord 'clip' betekent dat het geluid afgekapt werd om dat het niveau te hoog is. Daarom moet je er voor zorgen dat je niet constant hoog zit, want dan kan je eventuele pieken niet meer opvangen.

Voor de rest prima uitgelegd door Bart

[Voor 52% gewijzigd door johnkeates op 30-05-2020 18:03]

• Bart2005
Om hem op de juiste manier op je computer aan te sluiten heb je een kabel nodig: 2 mono grote jackpluggen (die je aansluit op main-out rechtsboven) naar stereo mini jack die je aansluit op je computer. Je hoort dan de microfoon in het midden (dus links en rechts even hard) van het stereokanaal. En de eventuele muziek aangesloten op 2/3 (links en rechts) in stereo.

Mogelijk kan je hetzelfde bereiken via usb van de mixer naar de computer. Je ziet dan een nieuwe geluidskaart in je computer waarop al het geluid (de main-mix) binnenkomt.

Edit: vergeet het laatste want hij heeft geen usb en ingebouwde geluidskaart zo te zien.

[Voor 35% gewijzigd door Bart2005 op 30-05-2020 18:23]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
NathanVerkerk schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 16:25:Voor de rest heb ik de microfoon in de XLR output zitten, die grote 3-polige boven Mic.
Kleine correctie: Apparaten die een signaal naar het mengpaneel sturen zijn inputs. Je microfoon zit dus op een input. Bij een XLR (voor geluid!*) kun je dat herkennen aan de connector op het mengpaneel met de 3 gaatjes. Een output heeft 3 pennetjes. Bij geluid kun je het zo onthouden: de pennetjes wijzen de richting die het signaal op gaat.

Verder kun je de draaiknop waar "BAL" bij staat het beste in het midden zetten. Dan is het signaal rechts net zo sterk als links.

Zoals je de knoppen op de foto hebt staan gaat er iets niet helemaal lekker: de "Gain" staat bijna maximaal. Dit is de voorversterking van het signaal wat van de microfoon komt vóórdat die bewerkt wordt door je mengpaneel. Daarna staat ook het de "Level" op bijna maximaal. Dit zorgt er samen met een hoge gain voor dat je geluid gaat vervormen. Het klinkt uiteindelijk dus niet zoals het er in gaat.

Het mooiste is doorgaans dat je "main mix" op 0dB staat, je "level" op 0 en dan met de "Gain" het signaal zo versterken dat die voor 95% van de tijd niet gaat clippen. Zo heel af en toe clippen kun je soms niet voorkomen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NathanVerkerk
Bart2005 schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 18:04:
Om hem op de juiste manier op je computer aan te sluiten heb je een kabel nodig: 2 mono grote jackpluggen (die je aansluit op main-out rechtsboven) naar stereo mini jack die je aansluit op je computer. Je hoort dan de microfoon in het midden (dus links en rechts even hard) van het stereokanaal. En de eventuele muziek aangesloten op 2/3 (links en rechts) in stereo.

Mogelijk kan je hetzelfde bereiken via usb van de mixer naar de computer. Je ziet dan een nieuwe geluidskaart in je computer waarop al het geluid (de main-mix) binnenkomt.

Edit: vergeet het laatste want hij heeft geen usb en ingebouwde geluidskaart zo te zien.
Vanuit de mixer loopt er nog vanuit die rode en witte kabels een kabel naar een kastje waar de usb uit komt. Is alleen niet te zien op de foto's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bart2005
NathanVerkerk schreef op zondag 31 mei 2020 @ 14:52:
[...]

Vanuit de mixer loopt er nog vanuit die rode en wotte kabels een kabel naar een kastje waar de usb uit komt. Is alleen niet te zien op de foto's
Dat is w.s. een externe geluidskaart. Die 2-track waar die op aangesloten is weet ik niet precies wat die doet. Als het een alternatieve uitgang is dan zal het zo werken.

Edit: dat is het niet. Je hebt dus of de verloopkabel die ik al noemde nodig voor directe koppeling met de computer OF 2 x mono grote jack naar tulp man zodat de uitgang (main-mix) met de externe geluidskaart (het kastje) gekoppeld kan worden. De 2-track niets mee doen dus. Dat is geen main-mix.

Over 2-track:
The two-track input is for a recording machine, which would both input and output from that location on the mixer. The sound can be sent to the recorder, and the recorder can be listend to, while using the other controls on the mixer normally. Traditionally those in and outs, via RCA, would go to a reel-to-reel or cassette deck.

[Voor 45% gewijzigd door Bart2005 op 31-05-2020 15:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NathanVerkerk
Ik wil wel even iedereen bedanken nu al voor het helpen. Ik ben blij dat ik eindelijk mijn mixer een beetje snap.

Wat een beetje vreemd is, dat als ik de witte en rode kabels omwissel (uiteraard dan wel witte kabels in witte inputs), dan doet het geluid heel vreemd. Het geluid klinkt dan wel goed als ik mijn headphone van de mixer op doet, maar als ik dan naar bijvoorbeeld discord gaat hoor je alleen maar een brom.

Het is nu gelukkig wel goed gegaan na het omwisselen van de kabeltjes.

[Voor 69% gewijzigd door NathanVerkerk op 31-05-2020 16:19. Reden: Post was niet meer van toepassing.]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True