Wifi aankoop advies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 11:54
Mijn vraag
Voor mijn zwager ben ik op zoek naar een goed setje wifi access points met goed bereik voor een schappelijk prijsje. Hij heeft al aardig wat UTP kabels liggen van de vorige bewoner dus het lijkt mij het best om een systeem te kiezen met bedrade uplunk. Zelf heb ik Unifi, erg tevreden maar dat is wellicht overkill. Requirements :
1. Bereik in en rond het huis. Vooral in de achtertuin. Nu staat de ziggo box in de meterkast en thats it. Access point bij de tv en alleen raam er tussen lijkt mij voldoende voor de tuin (denk 9m diep)
2. 1 SSID wil en het liefst dat de devices automatisch overschakelen naar het beste access point.
3. UTP doorlussen. Dan hoef ik geen nieuwe kabel naar de tv. dan kan de kabel in het access point en daarna door naar de tv

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
.Mijn oog is gevallen op een setje van TPlink: https://www.tp-link.com/n...co/deco-m5/v2%20(2-pack)/

Wat ik even mis, is dit dan ook een router, zodat de ziggo box in bridge modus moet of puur access points? Is dit een goede set of zijn er sets die ik zeker moet overwegen. Wil beginnen met 2 access points bedraad, beneden en op zolder. Eventueel kan ik dan een 3e box op de 1e verdieping later toevoegen.

[ Voor 18% gewijzigd door Redbaard op 30-05-2020 13:29 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Nu online
Ik heb de P7. Prima systeempje en staat bij mij in Routermodus. Heb ook Ziggo en de Connectbox staat dus in Bridge Modus. De M5 is volgens mij gelijk aan de P7 maar dan minus de HomePlugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
TZC-T1-FX schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:28:
Ik heb de P7. Prima systeempje en staat bij mij in Routermodus. Heb ook Ziggo en de Connectbox staat dus in Bridge Modus. De M5 is volgens mij gelijk aan de P7 maar dan minus de HomePlugs.
Ah oke, lees net dat het idd ook kleine routers zijn. goed om te horen dat je er tevreden mee bent.
Kan je de UTP kabel ook doorlussen? Bij mijn Unifi kan dat namelijk niet en dan moet je weer eerste een switch ervoor zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Ik zou toch gewoon voor Unifi gaan. Zo duur is dat niet en je koopt het voor de komende 5-10 jaar.

Zeker als je er al wat ervaring mee hebt, kan dat handig zijn als hij eens om hulp komt vragen. (Tegelijkertijd, in de regel is het enige dat je af en toe moet doen, een firmware upgrade en dat kun je via VPN in 10 minuten doen.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Nu online
Redbaard schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:30:
[...]

Ah oke, lees net dat het idd ook kleine routers zijn. goed om te horen dat je er tevreden mee bent.
Kan je de UTP kabel ook doorlussen? Bij mijn Unifi kan dat namelijk niet en dan moet je weer eerste een switch ervoor zetten.
De P7 heeft in ieder geval 2 poorten, eentje voor UTP in en 1 voor UTP out. Dus het is niet nodig om een switch er tussen te plaatsen. Ik moet wel bekennen dat de deco's niet geavanceerd zijn mbt opties/instellingen. Het is dus voornamelijk voor diegene die gewoon prima bereik willen zonder teveel eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
unezra schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 13:30:
Ik zou toch gewoon voor Unifi gaan. Zo duur is dat niet en je koopt het voor de komende 5-10 jaar.

Zeker als je er al wat ervaring mee hebt, kan dat handig zijn als hij eens om hulp komt vragen. (Tegelijkertijd, in de regel is het enige dat je af en toe moet doen, een firmware upgrade en dat kun je via VPN in 10 minuten doen.)
Dat is wel een goeie ja. Heb voor iemand anders toen zo'n dreambox van unifi besteld. Echter super tevreden mee, maar wellicht wat overkill. Die advanced settings zijn best uitgebreid hahaha. maar dat is vooral omdat remote controlle handig was omdat het verder weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is je zwager dus als er issues zijn mag jij het fixen. Doe het dan in een keer goed, ga voor unifi. 1x instellen en verder niet naar omkijken. Scheelt je een hoop ellende.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Zie net dat de m5 geen MU MIMO heeft, volgens mij is dat wel handig. Unifi heeft dat wel, de M9 ook maar die is dan weer duurder dan de unifi.

Als ik bijv. 2 van deze dingen ophang, dan is er zeker geen goede mesh, overdracht naar ander access point? https://www.tp-link.com/n...g/access-point/tl-wa1201/

[ Voor 38% gewijzigd door Redbaard op 30-05-2020 13:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Nu online
Volgens HWI heeft ie dat wel. (Onder tabje Wifi)

https://nl.hardware.info/...ink-deco-m5-3-pack.399363

EDIT:
Site van TP-link ook. Je eigen link onder tabje draadloze functies

[ Voor 24% gewijzigd door TZC-T1-FX op 30-05-2020 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redbaard
Je hebt gelijk. Nam het klakkeloos over van een site die de M9 vs M5 deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Als ik het zo lees is een min punt van die M5 dat hij geen dedicated backhaul heeft voor wiresless uplink. Maar als je kan toch ook gewoon utp als uplink gebruiken? Ja dat kan blijkbaar met AP mode.

Alleen de vraag blijft dan of je niet gewoon een normale AP of zelfs een router kan neerzetten. Wellicht dat ie dan niet zo goed switched als je 1 ssid hebt.

[ Voor 38% gewijzigd door Redbaard op 30-05-2020 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je alleen unifi hebt wil ik je wel garanderen dat roaming van het ene naar het andere AP goed gaat. Gebruik je meerdere merken, not so much. Ik had altijd issues met mijn frankenstein setup. Unifi neergezte, geen enkel issue meer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:48

lier

MikroTik nerd

Roaming is geen hocus pocus, zorg dat je zendvermogen "zo laag mogelijk" staat om te zorgen dat devices overstappen. Met meerdere merken is de kans groter dat instellingen (SSID/security) niet overeenkomen, dan kan je problemen met roamen hebben.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik gebruik eap 245 (let op huidige firmware ondersteund nog geen mesh) de 225 wel dacht ik

maar ze zijn allemaal bedraad dus geen probleem. controller erbij en je kan remote ook dingen doen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-07 17:41

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Verplaatst naar Componenten Aankoopadvies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
Fish schreef op zondag 31 mei 2020 @ 11:02:
ik gebruik eap 245 (let op huidige firmware ondersteund nog geen mesh) de 225 wel dacht ik

maar ze zijn allemaal bedraad dus geen probleem. controller erbij en je kan remote ook dingen doen
Goede tip, interessant alternatief. Ziggo connectbox dan gewoon als router blijven gebruiken of in bridge?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:04

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

@Redbaard Maar waarom geen Unifi?
Scheelt jou hoofdpijn en in the end is zowel hij als jij als de hele familie gelukkiger.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Redbaard schreef op maandag 1 juni 2020 @ 08:27:
[...]

Goede tip, interessant alternatief. Ziggo connectbox dan gewoon als router blijven gebruiken of in bridge?
gewoon als router

je hebt een hele lijn aan producten "omada" die in het systeem passwn. de oudere "auranet" kun je er ook nog in passen. Onder andere heb je ook een waterdichte voor buiten in de tuin.

via PoE gebruiken ze ook maar 3,5 watt. dus ale je een poe switch hebt

[ Voor 34% gewijzigd door Fish op 01-06-2020 15:15 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redbaard
unezra schreef op maandag 1 juni 2020 @ 09:39:
@Redbaard Maar waarom geen Unifi?
Scheelt jou hoofdpijn en in the end is zowel hij als jij als de hele familie gelukkiger.
Ik ga de twee opties zeker even op een rij zetten. Redenen waarom ik twijfel over unifi:
- De access points hebben maar 1 ethernet poort. Ik heb dan ook weer een switch nodig bij de TV. Qua kosten is een simpele switch niet zo spannend maar het is gewoon wel weer een extra kastje en niet perse heel mooi.
- Wil ik Unifi remote kunnen bedienen moet ik ook een cloudkey kopen, kost ook wat.
- Twijfel over de range, heb zelf een Lite en een Nano en het is oke, maar had eerlijk gezegd iets beter verwacht. Zeker op 5ghz terwijl ik de router kan zien om het hoekje van de muur :P
- Specs van een omada ac zijn wel iets beter.
Pagina: 1