Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Lek in vloerverwarming opsporen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BCC
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:27
Dr i jaar gelden hebben we icm een uitbouw overal nieuwe vloerverwarming laten leggen op de benedenverdieping. Gezien de dalende druk in mij cv en een vochtige mat, heb ik zo het vermoeden dat mijn vloerverwarming lek is. De lekdokter is al een keer geweest met een FLIR camera maar kon toen niets vinden, dus moet ik zelf maar weer aan de bak.

Ik heb zo’n robot vloerverdeler met 8 groepen en geen lijstje met wat wat is. De aanvoer kan ik dichtdraaien maar is er een handiger manier om de retour af te doppen of daar ook een kraan tussen te plaatsen?

Dan kan ik iig proberen het lek te isoleren.

Alle reacties

Acties:
  • +2Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 06:57
Niet echt makkelijk om kranen er tussen te maken.
Je kan de verdeler drukloos maken en dan groep voor groep afpersen.

• BCC
Ja maar het is ook nog eens dat ik soms weken geen druk verlies heb en dan in een dag 2 bar kwijt ben :( ik heb het nu terug weten te herleiden tot de vloerverdeler en wou het proberen zelf te doen ivm de idiote kosten die de loodgieters hier voor rekenen

• Tens
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:33

Tens

up and running

Als je lekkage in de leidingen hebt verwacht je een langzaam drukverlies.
geen overijverige automatische ontluchter ergens in het circuit?

heeft heel watt op zijn dak

• edsandje
BCC schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:07:
Ja maar het is ook nog eens dat ik soms weken geen druk verlies heb en dan in een dag 2 bar kwijt ben :( ik heb het nu terug weten te herleiden tot de vloerverdeler en wou het proberen zelf te doen ivm de idiote kosten die de loodgieters hier voor rekenen
Kan je een foto maken van de situatie?
Ik weet niet wat idiote kosten zijn maar uit ervaring weet ik dat een lekkage opsporen een tijdrovende (en dus dure) klus kan zijn.
Als het een robot unit is zit er een mano/temperatuurmeter op, je kan het voetventiel dichtzetten en de temperatuur knop er af halen en de blauwe dop er op draaien.
Je unit is dan qua waterdruk niet meer met de rest van de installatie verbonden, je kan dan via de vul/aftapkraan op de unit er waterdruk op zetten (3 tot 4 bar mag geen probleem zijn) wellicht kan je dan achterhalen welke groep het is als er door hogere druk meer zichtbaar wordt.

• BCC
Tens schreef op zaterdag 30 mei 2020 @ 17:10:
Als je lekkage in de leidingen hebt verwacht je een langzaam drukverlies.
geen overijverige automatische ontluchter ergens in het circuit?
Nee ik heb alle aftakkingen om dr beurt dichtgezet en pas toen ik de vloerverdeler dichtzette stopte het Drukverlies definitief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
Die drie groepen links af zijn verdacht :)

[Voor 10% gewijzigd door BCC op 01-06-2020 20:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC

En hier is vocht onder de mat.
In 4 dagen 0,6 Bar kwijt

[Voor 3% gewijzigd door BCC op 01-06-2020 20:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08-07 23:56
Laminaat even eruit halen? Dan weet je meer denk ik.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
@Jim423 helaas is dat geplakte pvc

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 08-07 23:56
Deurmat maar even weglaten en flink bijvullen dan.
Als er weer een plas ontstaat weet je genoeg.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
Ik weet al genoeg maar nog niet hoe ik kraantjes in de vloerverdeler moet zetten.. morgen maar naar de warmteservice 3 van deze ophalen https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

[Voor 40% gewijzigd door BCC op 01-06-2020 21:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 07:40
BCC schreef op maandag 1 juni 2020 @ 21:21:
Ik weet al genoeg maar nog niet hoe ik kraantjes in de vloerverdeler moet zetten.. morgen maar naar de warmteservice 3 van deze ophalen https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results
Waar wil je die afsluiters zetten? Tussen de verdeler en de slang?

Denk niet dat dat gaat passen. De aansluitingen op de verdeler zullen waarschijnlijk euroconus koppelingen zijn? Daar krijg je die kraan niet zomaar op gedraaid (de draad is anders gesneden). Maar de slang aansluiten op de kraan wordt helemaal niets, je mist de conische binnenkant die voor de afdichting op het rubber moet zorgen.

Disclaimer: ik ben geen loodgieter. :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
@Xander ja dat was mijn plan :( hopelijk weet de warmteservice nog iets slims. IANAP. Ik laat de loodgieter wel komen hiervoor.

[Voor 24% gewijzigd door BCC op 02-06-2020 07:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 07-07 11:58
het idee om in je retour voetventielen te zetten is nog helemaal niet zo gek. je hebt alleen de verkeerde,
je moet deze hebben. https://www.warmteservice...2505?origin=-tl001-11-79-
deze hebben een schroefdraadaansluting van m22 en als het goed is passen gelijk hier je slangen op.
(bijbehoernde knelfitengen. zijn m22x16)
https://www.warmteservice...0?origin=-tl001-11-11070-

wel wens ik je succes met de verloopnipples uit je vloervermingsunit te draaien.ze willen welleens locite gebruiken. dan verpak je straartsukken in loctite 55. (flosdraad/hennep) gepakt een pummel en uw ratel en je draait ze in je verdeler. je krijgt dan dit idee. http://www.12cv.nl/artike...eps-m--Yonos-A-label.html

en mocht je de groep gevonden hebben en tijdenlijk afwillensluiten
https://www.warmteservice...5?origin=Search%20Results

[Voor 5% gewijzigd door miciel op 02-06-2020 08:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
@miciel Dank u wel. Ik ga de lokale loodgieter bellen om dit voor me te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rbaidjoe
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 07-07 20:42
Kun je niet sowieso alle groepen met die afsluitdop afsluiten, behoudens de groep die je wil testen.
Is ook een tijdrovende rotklus ivm telkens het systeem weer drukloos moeten maken en weer opnieuw vullen, maar dat kan je wel zelf.

edit:
Evt nog een warmtecamera kopen (je hebt betaalbare die je op je mobiel kunt klikken) om het proces te versnellen. Je kan dan vrij snel zien waar de vloer opwarmt, en zodra je de groep te pakken hebt waar het lek zich bevindt kan je hopelijk ook redelijk nauwkeurig zien waar het mogelijke lek zich bevindt.

[Voor 40% gewijzigd door rbaidjoe op 02-06-2020 14:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 12:37
Is dit niet gedekt door je inboedel of opstalverzekering?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
@Grove den Ja, dan komt "de lekdoktor" langs, die dan na 2x aangeeft het niet te kunnen vinden en dan netjes 360 euro declareert bij je verzekering.

En ik wil graag weten waar het zit en dat afkoppelen, voordat de Aannemer, loodgieter van de aannemer, mijn eigen loodgieter en de installateur van de houtcvkachel en de verzekering ruzie gaan maken over de schuldvraag.

[Voor 46% gewijzigd door BCC op 02-06-2020 15:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
rbaidjoe schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:33:
Kun je niet sowieso alle groepen met die afsluitdop afsluiten, behoudens de groep die je wil testen.
Is ook een tijdrovende rotklus ivm telkens het systeem weer drukloos moeten maken en weer opnieuw vullen, maar dat kan je wel zelf.
Ik laat er 3 plaatsen op de "verdachte" groepen.
Evt nog een warmtecamera kopen (je hebt betaalbare die je op je mobiel kunt klikken) om het proces te versnellen. Je kan dan vrij snel zien waar de vloer opwarmt, en zodra je de groep te pakken hebt waar het lek zich bevindt kan je hopelijk ook redelijk nauwkeurig zien waar het mogelijke lek zich bevindt.
Ja, maar d'r is dus al een expert langsgeweest met zo'n ding, maar de eerste keer kon hij niets zien, want de vloer was te koud en de tweede keer kon hij niets vinden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rbaidjoe
BCC schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 14:51:
[...]

Ik laat er 3 plaatsen op de "verdachte" groepen.

[...]

Ja, maar d'r is dus al een expert langsgeweest met zo'n ding, maar de eerste keer kon hij niets zien, want de vloer was te koud en de tweede keer kon hij niets vinden.
Dat had ik inderdaad begrepen. Echter, iemand die is ingehuurd wil zo snel mogelijk iets vinden, ook in het belang van de klant (in dit geval de verzekeraar als klant?), omdat anders de kosten te hoog oplopen voor zijn expertise. Jij hebt wellicht meer tijd om een dag lang (of zelfs een paar dagen? hoe lang het ook moge duren) elk kwartier even met de warmtecamera een kijkje te nemen.

Wellicht heb je slechts een heel klein lekje, dat af en toe 'verstopt' raakt door de vuiligheid die ook in het water zit. Dus je moet geluk hebben dat je net met je warmtecamera gaat kijken wanneer die vuiligheid weer door de waterstroom is meegenomen zodat het lek weer open/vrij is.

disclaimer: ik ben hier geen pro in, dit is slecht een gedachtengang (die weleens mijlenver van de werkelijkheid verwijderd zou kunnen zijn)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
@rbaidjoe Dat is nog wel een goede ja. Zijn er nog betaalbare voor een iPhone?

Mijn plan is nu als volgt:
1. Normale radiatoren en Hout CV Kachel uitsluiten (check)
2. Andere groepen uitsluiten (in progress) en de schade beperken.
3. Iemand verantwoordelijk stellen die vloer mag gaan openbreken.

Dit loopt nu een maand of 4.

[Voor 6% gewijzigd door BCC op 02-06-2020 15:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• edsandje
Ik vind dat je wel een hoop werk ervan maakt om de lekkage te kunnen afsluiten.
Kan je niet beter de pvc vloer verwijderen waar het lekt en dat repareren?
Als je straks weet welke groep het is hoe ga je dan bepalen wie zijn schuld het is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BCC
@edsandje tja als de expert het niet kan vinden dan moet ik toch iets? Plus dat waar het nat is, het lek niet per see hoeft te zitten neem ik aan.

[Voor 34% gewijzigd door BCC op 02-06-2020 19:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 08-07 22:26
Je kunt ze dus niet per lus afsluiten nu? :s

Ik zou zeggen; verdachte lus afperson met compressor en lucht. Op 3 bar brengen, twee uurtjes wachten, weer op 3 bar brengen en dan mag het niet meer teruglopen.

• BCC
De monteur is net langsgeweest en heeft gewoon op alle drie groepen een dop gezet met wat rubber op de vloerverdeler kant en een extra kraan op de buis kant.

Op druk gezet (1.9) bar, dus afwachten maar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rbaidjoe
BCC schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 15:38:
@rbaidjoe Dat is nog wel een goede ja. Zijn er nog betaalbare voor een iPhone?
volgens mij zijn dit de meest gangbare:

https://www.warmtebeeldca...meras/smartphone-cameras/
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True